PUMSA encarrega el projecte del trasllat de Can Fàbregas i de Caralt a l’arquitecte Josep M. Puig Boltà
L’arquitecte Josep M. Puig Boltà serà l’encarregat de redactar el projecte de desmuntatge, trasllat i emmagatzematge de la nau principal, els edicles i la xemeneia de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt, i el seu posterior muntatge a la confluència entre el carrer de Miquel Biada i de Tetuan.
L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha encarregat el projecte per un import d’111.176 €, tal i com es va aprovar el passat 25 de març al Consell d’Administració de l’empresa municipal.
Així, es dóna un nou pas en l’acord de l’Ajuntament, fet públic el 18 de desembre de 2007, de traslladar íntegrament el complex industrial de Can Fàbregas i de Caralt a un emplaçament proper. Aquesta proposta, que compta amb el vistiplau de la Generalitat de Catalunya, es va realitzar després de dur a terme un ampli procés de consultes i participació ciutadana i d’haver realitzat diversos estudis tècnics al respecte.
Seguiment del projecte
La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya ha designat l’arquitecta Mercè Costa Martorell per fer el seguiment de totes les actuacions necessàries per executar el trasllat de la fàbrica, tal i com s’estableix a l’informe emès pel Govern català el passat mes de desembre.
Aquest informe el va sol·licitar l’Ajuntament de Mataró per conèixer el procediment administratiu a seguir per al trasllat de Can Fàbregas i de Caralt. La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat va concloure que el canvi d’ubicació de la fàbrica no requerirà l’autorització del departament sempre que es tracti exclusivament d’un trasllat, és a dir, sempre que es mantinguin i conservin en la seva integritat les parts de l’edifici que estan catalogades com a Bé Cultural d’Interès Local.
Alhora, considera convenient que la Comissió, atesa l’envergadura del projecte, vetlli per tal que es mantingui la integritat de l’edifici, per la qual cosa va creure convenient comissionar un tècnic per supervisar l’execució del projecte.
Transformació de la zona
Can Fàbregas i de Caralt és un edifici de 3 plantes construït el 1879 i amb una superfície útil de 825 m2. Segons el Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic, els elements d’interès són la nau central, els dos edicles de l’entrada i la xemeneia del vapor.
El trasllat de la fàbrica s’inclou dins el Pla de Millora Urbana (PMU) de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt i de la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal (PGOM) dels entorns del carrer de Miquel Biada. Tots els elements d’interès del conjunt industrial es traslladaran al mateix carrer de Miquel Biada, però a la cantonada amb el carrer de Tetuan. La nova zona acollirà un nou Centre d’Ensenyament Infanti i Primari (CEIP) de dues línies a la fàbrica Fontdevila i Torres, zones verdes, construccions per a usos terciaris, oficines o petit comerç i habitatges.
A més, permetrà l’arribada a la ciutat d’El Corte Inglés, que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat. La seva implantació possibilitarà la construcció d’un aparcament privat d’entre 800 i 1.000 places, i l’encaix urbanístic ha estudiat la possibilitat de crear un aparcament públic que, tangent al privat, aportaria entre 200 i 250 places més. També hi ha la possibilitat d’ampliar aquest aparcament públic fins al subsòl de l’àmbit veí de Ca l’Ymbern, el que aportaria 300 places més.