Impuls al desenvolupament del sector Iveco-Pegaso
L’alcalde, la regidora d’Urbanisme i el president de PUMSA a la terrassa d’Àtic Coworking Business Center. Foto: AJ
[divider]
La societat mixta Porta Laietana ha arribat a un acord de compra-venda de les finques que té al sector Iveco-Pegaso que permetrà avançar en el desenvolupament urbanístic d’aquesta zona aparentment semi-industrial situada entre el TecnoCampus i l’estació de tren de Mataró.
L’alcalde, David Bote, acompanyat de la regidora d’Urbanisme i Desenvolupament Econòmic, Núria Moreno, i del president de PUMSA, Juan Carlos Jerez, ha presentat avui l’acord a la premsa des de la terrassa d’Àtic Coworking Business Center, que està situada davant l’àmbit l’actuació.
Maresyterey SL és el comprador de les finques (30.642,5 m2) que les adquirirà el pròxim 23 de març per 11,5 milions d’euros i sobre les quals ja van signar el 22 de febrer un contracte d’arres per valor de 500.000 €. Actualment les finques de Porta Laietana estan ocupades majoritàriament per un gran aparcament públic provisional en superfície.
Es tracta d’un acord entre privats que porta avantatges pels designis de l’Ajuntament en l’acompliment del Pla estratègic Mataró 2022 i del Pla estratègic del TecnoCampus quant a dotar la ciutat de més espai per a activitat econòmica, és a dir, de més lloc per a empreses, oficines i comerços.
El comprador es compromet pràcticament a doblar el percentatge de sostre destinat a edificacions per a usos terciaris (30 %) i a rebaixar el sostre destinat a residencial lliure (70 %). Aquesta operació, realitzada sense la necessitat de modificar el Pla General, és assumida com un compromís per Maresyterey SA, que en prova de la seva intenció dipositarà en el moment de formalitzar el contracte de compra-venda una garantia d’1,5 milions d’euros, que li serà retornada quan acabi les edificacions terciàries compromeses.
Per la seva part, la societat PUMSA –propietària del 50 % de Porta Laietana- es compromet a presentar el projecte de reparcel·lació del sector en el termini de 5 mesos i l’Ajuntament en tramitarà la seva aprovació de manera immediata.
Antecedents del planejament
Malgrat estar situada en plena façana marítima de la ciutat, el sector d’Iveco-Pegaso va ser una de les zones de Mataró que més va acusar la crisi econòmica i la paralització del sector de la construcció, quedant pràcticament congelades les operacions immobiliàries que eren possibles segons el planejament aprovat el 2007.
Per això, el 2015 l’Ajuntament va impulsar una modificació del Pla General que va dividir el sector en 3 polígons d’actuació, preveient en el seu conjunt una edificabilitat per a ús residencial del 84% i per a usos terciaris de fins a un 16 %.
Després d’aquest acord entre Porta Laietana i Maresyterey SL, aquesta s’obliga a construir edificacions per a usos terciaris fins arribar al 30 % i a minorar en proporcionalitat el sostre edificable residencial per a habitatge lliure, mentre es manté el percentatge d’habitatge protegit o assequible. Pel que fa a les càrregues urbanístiques, Maresyterey SL haurà d’assumir les mateixes a què l’obliga el planejament vigent.
L’acord no afecta en res els drets urbanístics de què gaudeixen la resta de propietaris del sector, que són mitja dotzena, i tampoc implica cap canvi en les 4 pastilles d’equipaments previstes en tot el sector –un d’ells ja urbanitzat amb destinació a la Generalitat perquè aixequi el Centre integral de Formació Professional a tocar de l’avinguda d’Ernest Lluch.
Resultat econòmic positiu per a PUMSA
Porta Laietana està formada al 50 % per l’empresa municipal PUMSA i Iluro Residencial SL (empresa constituïda per COPCISA SA i COPCISA Immobiliària).
Per a PUMSA, l’operació Porta Laietana ha comportat diverses adquisicions, vendes i diferents transaccions econòmiques, que fins al dia d’avui han donat un resultat econòmic positiu de 5,1 milions per la societat municipal.