El terç superior de la xemeneia de Can Fàbregas i de Caralt s’ha d’enderrocar pel risc de despreniment
Un informe de l’arquitecte Josep M. Puig Boltà ha posat de manifest el fort deteriorament de la part superior de la xemeneia del conjunt industrial i el conseqüent risc d’ensorrament. Per motius de seguretat, l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) procedirà, el proper 29 de juliol, a enderrocar la porció superior, que es reconstruirà conjuntament amb la fàbrica.
Puig Boltà és l’arquitecte encarregat de redactar el projecte de desmuntatge, trasllat i emmagatzematge dels elements catalogats de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt, i el seu posterior muntatge a la confluència entre el carrer de Miquel Biada i de Tetuan, tal i com va aprovar el Consell d’Administració de PUMSA del passat 25 de març.
L’arquitecte ha estudiat amb detall l’estat de conservació de la xemeneia del conjunt industrial, que fa una alçada total de 26,6 m. Aquest estudi, que s’especifica en el projecte bàsic executiu d’enderroc parcial de la xemeneia, presentat també al Consell Municipal de Patrimoni Arquitectònic del 23 de juliol, indica que hi ha un risc clar d’ensorrament degut a un deteriorament molt avançat. Això es dóna al terç superior del fumeral, que suposa una porció de 8,83 m. L’estudi també ha deixat constància que aquesta part de la xemeneia no és original, és a dir, que es va erigir amb posterioritat a la seva construcció inicial.
El seu deficient estat de conservació i el risc d’ensorrament, doncs, obliga a l’enderroc urgent d’aquest terç superior de la xemeneia. L’enderroc el durà a terme l’empresa Nietos de García Cano, SL, i es preveu que els treballs finalitzin a principis d’agost. Per garantir la seguretat de les obres, PUMSA va col·locar el passat 18 de juliol un cordó de seguretat al perímetre de la xemeneia que es mantindrà fins que finalitzin els treballs.
La part originària de la xemeneia, els 17,78 m inferiors, es troben en bon estat de conservació i quedaran intactes fins que es posi en marxa el projecte de desmuntatge, trasllat, emmagatzematge i muntatge de la fàbrica. A més, la porció de 8,83 m que ara s’enderroca es reconstruirà amb fidelitat a l’original un cop es traslladi Can Fàbregas i de Caralt a la seva nova ubicació.
Fotografies de l’estat actual de la xemeneia.
Plànol de l’estat actual, de l’estat després de l’enderroc parcial i de la probable xemeneia original.