El Govern municipal proposa reconvertir PUMSA potenciant la gestió de la mobilitat i traspassant l’urbanisme
De dreta a esquerra, Antoni Merino, gerent de l’Ajuntament, Juan Carlos Jerez, President de PUMSA i Jordi Humet, nou coordinador de la societat
La societat municipal, que haurà de canviar de nom, mantindria també les funcions en habitatge i la gestió de patrimoni estratègic per a la ciutat
El regidor de Serveis Centrals, Seguretat i Bon Govern, Juan Carlos Jerez, ha presentat avui en roda de premsa les conclusions de l’estudi sobre el futur de la societat municipal PUMSA (Promocions Urbanístiques de Mataró, SA), que ell mateix presideix. L’estudi, que resumeix l’estratègia del Govern municipal per a la reconversió de la societat, es va presentar dimarts 28 als membres del Consell d’Administració de PUMSA i també als treballadors de l’empresa.
Els principals objectius de la transformació de PUMSA és recuperar la societat com a instrument útil al servei de l’interès públic i aclarir les condicions de retorn del deute de la societat. L’endeutament de PUMSA a finals de 2017 es preveu en 36 milions d’euros.
A grans trets, el Govern municipal opta per no dissoldre la societat, sinó adaptar-la a les noves necessitats de la ciutat, transformant-la en un instrument públic amb funcions de caràcter executiu i de gestió.
En aquest sentit, es proposa potenciar les àrees de patrimoni (gestió del patrimoni estratègic per a la ciutat: habitatges, locals, naus i aparcaments), habitatge (Oficina Local d’Habitatge) i especialment mobilitat (gestió integral d’aparcaments de rotació i zona blava, i del dipòsit de vehicles), funcions que la societat desenvolupa actualment amb coneixement expert especialitzat.
Per contra, PUMSA deixaria d’exercir funcions relacionades amb l’urbanisme i la promoció de sòl, que passaria a desenvolupar directament l’Ajuntament. Per això, es proposa també el canvi de nom de la societat, que ara fa referència a una funció que ja no serà la seva tasca fonamental.
Pel que fa a la gestió patrimonial, l’estudi planteja identificar el patrimoni no estratègic i establir un pla d’acció per preveure la seva venda. Respecte a les funcions sobre mobilitat, el Govern obre la porta a estudiar la remunicipalització i gestió per part de la societat municipal, com a veritable operador integral, dels aparcaments en zona blava, del servei de retirada de vehicles (grua) i del sistema mòbil d’identificació de vehicles (vehicle de la Policia Local que denuncia les infraccions de trànsit que afecten principalment a la circulació del Mataró Bus).
El procés de transformació de la societat es pot allargar un o dos exercicis pressupostaris, en funció sobretot dels projectes d’urbanització que PUMSA té ara en marxa. Un cop presentada la proposta, el Govern municipal vol consensuar-la amb els grups polítics durant les properes setmanes i aprovar un document inicial sobre les funcions de la societat. A partir d’aquí, caldrà modificar els estatuts de la societat, disposar d’un pla econòmic-financer derivat dels acords i concretar les actuacions en l’àmbit de recursos humans de la societat. En aquest darrer punt, el Consell d’Administració de PUMSA va aprovar dimarts assignar les funcions de coordinació de la societat municipal a Jordi Humet, fins ara responsable de l’àrea de Patrimoni de la societat.