Prohabitatge Mataró tanca 2006 en positiu per primer cop des de la seva constitució
L’empresa municipal també va presentar ahir el balanç dels anys 2003-2007.
L’entitat municipal Prohabitatge Mataró, SA, va presentar ahir a la Junta General d’Accionistes els seus comptes corresponents a l’exercici 2006. Per primera vegada des de la seva creació, Prohabitatge ha tancat l’any sense dèficit, amb un resultat positiu de 7.473 euros.
Prohabitatge Mataró centralitza a Mataró tots els serveis relacionats amb l’habitatge, majoritàriament gratuïts, que es van ampliant constantment. La finalitat és facilitar l’accés a l’habitatge especialment als nuclis familiars amb situació de risc d’exclusió social o amb les rendes més baixes.
En aquest sentit Prohabitatge Mataró s’ocupa, a més de la gestió del parc d’habitatges de PUMSA, de la sol·licitud i tramitació d’ajuts per al pagament del lloguer i per a la rehabilitació; estudis gratuïts de l’estat de l’edifici i de l’habitatge; tramitació de cèdules d’habitabilitat; instal·lació d’ascensors; promoció d’habitatges assequibles de venda i lloguer; borsa de lloguer i finançament de reformes, entre altres serveis
Arran dels convenis signats amb diferents Departaments de la Generalitat de Catalunya, a partir de l’any 2005 s’amplia el ventall de serveis relacionats amb l’habitatge que ofereix Prohabitatge Mataró i, en conseqüència, el seu volum d’ingressos.
Més ingressos i menys endeutament financer
La xifra d’ingressos l’any 2006 ha estat de 566.022 euros (291.821 euros l’any 2005). El 54% d’aquests ingressos provenen de la Generalitat de Catalunya, per subvencions i per prestacions de serveis en la tramitació i renovació d’ajuts al lloguer i en la signatura de contractes, i el 37% provenen de PUMSA, per les gestions dutes a terme sobre el seu parc d’habitatges. El 9% restant prové d’ingressos pel lloguer d’habitatges.
L’endeutament financer al tancament de l’exercici 2006 és de 295.520 euros, (a l’exercici 2005, l’endeutament va ser de 346.915 euros) destinat al finançament de les obres de rehabilitació dutes a terme als 15 habitatges del carrer de Pascual Madoz que l’Ajuntament de Mataró va cedir en usdefruit a Prohabitatge l’any 2004.
Oficina de l’Habitatge i Borses de lloguer
Prohabitatge Mataró ha renovat l’any 2006 el conveni signat el juliol de 2005 amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya per crear l’Oficina Local d’Habitatge. El passat any, 848 habitatges han sol·licitat ajuts per a la rehabilitació, i la subvenció rebuda pel finançament d’aquesta oficina ha estat de 31.738 euros.
Al 2006, es va prorrogar el conveni amb la Secretaria General de Joventut, que va permetre la creació de la Borsa de Lloguer Jove. Aquest servei gratuït té com a finalitat fer de mitjancer entre propietaris i joves d’entre 18 i 35 anys, oferint garanties als propietaris i un preu per sota de mercat als joves.
En aquest sentit, l’any passat s’han signat 19 nous contractes i tramitat/renovat 99 ajuts al lloguer. L’aportació de la Generalitat està en funció dels ajuts tramitats i contractes de lloguer signats, a més d’una subvenció anual pel finançament de la Borsa de 27.000 euros.
També al 2006, s’ha prorrogat un conveni amb la Direcció General de l’Habitatge i la Secretaria General de Joventut (ADIGSA) per a la posada en marxa de la Xarxa de Mediació per al Lloguer Social. Aquesta xarxa facilita l’accés a l’habitatge a aquells col·lectius amb risc d’exclusió social, mitjançant ajuts al lloguer i la intermediació amb els propietaris.
Així, s’han gestionat un total de 442 ajuts al lloguer, i s’han aconseguit 22 nous contractes. L’aportació de la Generalitat està en funció dels ajuts tramitats i els contractes de lloguer signats.
Gestió d’habitatges
Durant l’any 2006, Prohabitatge Mataró ha gestionat un parc de 139 habitatges de lloguer propietat de PUMSA (inclosos els 15 de Pascual Madoz) repartits en 12 edificis, ha dut a terme la venda i/o permuta de 9 habitatges i ha gestionat les obres d’un total de 4 promocions d’habitatges promogudes per PUMSA.
Cal destacar, a més, que PUMSA ha delegat en Prohabitatge Mataró la gestió de l’Oferta Pública d’Adquisició d’Habitatges usats per a destinar-los al mercat de lloguer protegit. La inversió prevista en 10 anys per part de PUMSA és d’uns recursos de 15,5 milions d’euros.
Una altra mesura per a ampliar l’oferta de pisos de lloguer és la cessió d’habitatges buits a Prohabitatge Mataró per part dels seus propietaris per un període de sis anys. L’entitat municipal s’encarregaria de rehabilitar i llogar els habitatges, mitjançant les Borses de lloguer.
Balanç 2003-2007
Prohabitatge Mataró també va presentar ahir la memòria sobre la gestió que ha dut a terme al període 2003-2007.
Així, l’empresa municipal ha finalitzat 144 habitatges, repartits en 14 edificis diferents. A més, s’ha portat el seguiment de les obres de tres promocions amb un total de 16 habitatges. Pel que fa a les promocions en fase d’obra i en projecte, són un total de 242 habitatges repartits en 15 edificis.
D’aquesta manera, el parc públic de lloguer que, a data d’avui, gestiona l’empresa municipal és de 139 habitatges repartits entre 12 edificis. Si afegim tots aquells que estan en fase d’obra o projecte, el resultat és de 310 habitatges en 21 edificis diferents.
L’informe revela que, entre el 2004 i el 2006, s’han signat 84 contractes i s’ha allotjat a 161 persones gràcies al programa de les borses de lloguer. Mitjançant els diferents convenis que Prohabitatge Mataró manté amb la Generalitat de Catalunya, l’empresa municipal ofereix ajuts per al pagament del lloguer. En aquest sentit, entre 2005 i 2006, les oficines de Prohabitatge van atendre 4.438 consultes i 3.966 trucades telefòniques relacionades amb la tramitació dels ajuts al lloguer. D’aquestes peticions, 659 han rebut resposta favorable de la Generalitat.
En aquest mateix període, un total de 2.286 habitatges han sol·licitat ajuts per a la rehabilitació, ajuts per a l’accés a habitatges protegits, la tramitació i inspecció de cèdules d’habitabilitat, la gestió de sol·licituds dels Tests d’Edificis i dels Informes Interns d’Idoneïtat (III).
L’informe també repassa els convenis que Prohabitatge Mataró manté amb diferents institucions i comunitats de propietaris per oferir serveis relacionats amb l’habitatge. Mitjançant l’acord amb la Fundació Hospital, l’empresa municipal ha gestionat i fet el seguiment de les obres de rehabilitació a la capella de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, que ha subvencionat PUMSA l’any 2006. Prohabitatge també gestiona la restauració de la façana que dóna al carrer d’Hospital, que s’està fent actualment.
D’altra banda, Prohabitatge Mataró gestiona 15 habitatges d’un edifici de 38 al carrer de Pascual Madoz 28-30, cedits en usdefruit per l’Ajuntament de Mataró. A més, PUMSA ha traspassat a Prohabitatge l’encàrrec del consistori de realitzar la rehabilitació de l’edifici d’habitatges del carrer de Pietat, 8.
Prohabitatge Mataró manté acords amb diferents comunitats de propietaris que sumen un total de 350 habitatges. Aquests acords consisteixen en la instal·lació d’ascensors als barris de Rocafonda-El Palau; la subvenció de les obres de rehabilitació de l’edifici del carrer de Clavileño, 2, que afecta a tres habitatges; la gestió de la rehabilitació de l’edifici d’habitatges de la ronda Joan d’Àustria, 14; i les obres d’instal·lació d’ascensors i de millora d’accessibilitat a les comunitats dels carrers de Burriac i Madern.
Durant l’any 2006, tres comunitats de propietaris han arribat a acords per iniciar la instal·lació d’ascensors gràcies al conveni signat el mateix any entre Prohabitatge i ADIGSA, empresa pública adscrita al Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya.
L’empresa municipal també va presentar ahir el balanç dels anys 2003-2007.
L’alcalde visita la façana de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena amb motiu de la finalització de les obres de rehabilitació
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, ha visitat avui la façana principal de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena. Les obres de rehabilitació de la façana, finalitzades el passat mes d’abril, han format part de la segona fase de les obres de recuperació de l’edifici, que van començar l’any passat amb la rehabilitació de la capella.
L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha promogut les obres de rehabilitació de la façana principal de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, i també va promoure les de la capella. En tots dos casos, PUMSA ha delegat la gestió i seguiment de les actuacions a Prohabitatge Mataró.
Recuperació de la façana
La façana principal de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, que dóna al carrer de l’Hospital, data de finals del segle XVIII i principis del XIX. La seva rehabilitació s’ha basat en la recuperació de la major part dels elements que ja existien abans d’aquesta actuació i en la substitució d’aquells que estaven malmesos.
Així, s’ha sanejat la paret mitjançant la reparació de fissures i esquerdes i la col·locació d’un nou estucat que recobreix la façana i dóna un caràcter unitari a tot l’edifici.
També s’ha netejat tota la pedra existent, a més de col·locar-ne de nova als ampits de les finestres i al sòcol exterior. Altres actuacions han consistit en refer la cornisa, a la superfície de la qual s’ha pintat un nou motiu floral, i en la substitució dels baixants encastats de planta baixa.
La rehabilitació s’ha completat amb les feines de pintura dels elements que se situen a la façana, com les reixes de les finestres i la fusteria situada a portes i finestres.
Les obres de recuperació de la façana de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, que van començar el passat mes de gener i han conclòs a finals d’aquest mes d’abril, les han realitzat les empreses Miguel Anglada Construcciones, SL, i Estucats Alsina, SL. La inversió total destinada a la rehabilitació de la façana ha estat de 108.991 euros, IVA inclòs, derivats de l’1% de les inversions d’urbanització que PUMSA executa amb càrrec a tercers, i que destina a la recuperació del patrimoni de la ciutat.
Les obres a la capella
La rehabilitació de la façana de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena constitueix la segona fase de les obres de recuperació que ha promogut PUMSA i gestionat Prohabitatge Mataró. La primera de les fases, que es va iniciar al maig de 2006, va consistir en la renovació i restauració de l’altar major de la capella, la rehabilitació de totes les obres d’art que es troben en el recinte de l’altar i la restauració de la barana del cor.
L’objectiu principal de l’actuació era destacar l’altar major de la capella com a element principal del recinte. A més, es va habilitar un espai davant l’altar on, a més de celebrar-hi actes litúrgics, s’acullen tot tipus d’esdeveniments d’interès social.
La rehabilitació de la capella, que va concloure el juliol de 2006, suposà una inversió total de 114.531 euros, IVA inclòs. Miguel Anglada Construcciones, SL, va ser l’empresa encarregada de la major part de les obres de recuperació, a les quals també van intervenir altres empreses per realitzar feines menors.
PUMSA amb la rehabilitació del patrimoni de la ciutat
PUMSA ha destinat més de 223.000 euros a la rehabilitació de la capella i la façana de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena.
Durant el període 2003-2007, l’empresa municipal ha finalitzat diversos projectes de recuperació del patrimoni arquitectònic de Mataró, com la reconstrucció i restauració de la botiga modernista La Confianza i la rehabilitació de la masia de Can Trissac de Dalt. A més, actualment està realitzant la recuperació de l’edifici del Cafè de Mar, de la masia de Torre Palauet i de la Nau Gaudí.
L’alcalde visita les obres de l’aparcament subterrani del Parc de Cerdanyola
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’alcalde visita les obres de l’aparcament subterrani del Parc de Cerdanyola
L’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va comprovar ahir com evolucionen les obres de l’aparcament que es construeix al subsòl del Parc de Cerdanyola. L’equipament tindrà capacitat per a 266 vehicles que es distribuiran en tres plantes. La societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL, és l’encarregada del control de les obres i futura gestió de l’aparcament.
El nou aparcament tindrà una superfície construïda de 6.449 m2. De les 266 places amb què comptarà, cinc d’elles seran reservades per a persones amb mobilitat reduïda.
El projecte preveu dos nuclis d’accessos a l’aparcament per als vianants des de l’avinguda de la Gatassa, que connectaran les plantes 1, 2 i 3 amb l’interior del parc de Cerdanyola. Tots dos accessos comptaran amb escales, i un d’ells, el que toca més a l’interior del parc, tindrà un ascensor. Pel que fa als vehicles, es crearà un únic accés d’entrada i sortida per la mateixa avinguda de la Gatassa, a l’alçada del carrer de Vitòria.
Les places aniran principalment destinades als veïns del barri, en règim de concessió a 50 anys. L’aparcament també comptarà amb places de rotació a l’última planta.
Reurbanització de la superfície
Gintra és l’encarregada del control de les obres i futura gestió de l’aparcament, que serà explotat i conservat per Inmuebles Fénix, SL, empresa que va guanyar el concurs per a la concessió del servei.
La Cornisa SCCL és la constructora de l’aparcament, i també s’encarregarà de la reurbanització de l’espai públic sobre el mateix, que es mantindrà tal i com estava abans de la intervenció. A més, es construirà un nou mòdul de serveis sanitaris que substituiran els que existien anteriorment al parc, i que seran d’ús públic.
El cost previst per a la construcció de l’aparcament i la reurbanització de l’espai públic és de 3.815.64 euros.
Durada de les obres i comercialització
Al desembre de 2005, van començar els treballs previs a la construcció de l’aparcament del parc de Cerdanyola, que va consistir en les feines de prospecció i tancament del recinte on es construeix, per tal d’assegurar la viabilitat i màxima seguretat de les obres.
La construcció de l’aparcament es va iniciar a finals de març de 2006, i les obres tindran una durada total d’uns 14 mesos, inclosa la reurbanització de la superfície afectada del parc de Cerdanyola. Així, es preveu que les obres estiguin totalment finalitzades a finals de maig del 2007.
Pel que fa a les places de concessió, per un període màxim de 50 anys, Inmuebles Fénix, SL va començar la comercialitzar el passat 8 de gener de 2007, i actualment encara queden places lliures.
Tots els veïns interessats en les places de concessió poden demanar informació a la caseta que Inmuebles Fénix té al parc de Cerdanyola, entre l’avinguda de la Gatassa i el passeig de Ramon Berenguer III.
Un total de 60 places d’aparcament seran destinades a la rotació i seran gestionades directament per Gintra durant un termini d’un any.
Concurs públic per l’arrendament de locals resultants de la construcció de l’edifici industrial propietat de PUMSA ubicat al carrer Vallveric 83-93 de Mataró
/in Concursos/by Dept. TècnicDescripció: Arrendament dels locals integrats en l’edifici ubicat al carrer Vallveric 83-93 de Mataró, amb diferents espais polivalents i serveis comunitaris, destinats a empreses relacionades amb les TIC.
Objecte d’arrendament:
– 2 locals en planta baixa.
– 6 locals en planta primera.
– 6 locals en planta segona.
Les superfícies, característiques i condicions d’entrega consten a la documentació que regula el present concurs.
Preu d’arrendament (IVA no inclòs):
– 7 €/m2 construït en planta baixa.
– 6 €/m2 construït en planta primera.
– 7,5 €/m2 construït en planta segona.
A més de les despeses comunitàries i de l’arrendament dels serveis i espais polivalents comunitaris.
Termini arrendament: 4 anys, amb una durada de 2 anys d’obligat compliment.
Garantia provisional: 1.500 €.
Documentació: el plec de clàusules es pot recollir a les oficines de Promocions Urbanistiques de Mataró SA (PUMSA), ubicades al c/ de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10, 08302 Mataró
Accés a la Web del concurs
Presentació d’ofertes: fins a les 12 h del dia 21 de maig de 2007, a les oficines de PUMSA
Obertura pública de pliques: a les 13 h del mateix dia 21 de maig de 2007, a les oficines de PUMSA
Per a més informació: 93 741 56 10
Gintra gestionarà al 2007 la construcció d’un total de 1.254 noves places d’aparcament
/in PUMSA/by Dept. TècnicLa societat municipal també va presentar ahir el balanç dels anys 2003-2007.
L’entitat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (Gintra) va presentar ahir a la Junta general de socis els resultats de l’exercici 2006, que revelen que Gintra ha finalitzat l’any amb un dèficit de 492.481 euros, ja previstos en el pressupost de l’exercici.
Tal i com es preveu al contracte programa entre Gintra i l’Ajuntament de Mataró, el consistori farà les aportacions necessàries per tal de compensar aquest dèficit. Durant la presentació dels comptes anuals, s’ha informat que els fons propis de l’empresa superen els dos milions d’euros.
Les àrees d’actuació de Gintra són la promoció i gestió de l’explotació d’aparcaments municipals, l’explotació de l’estacionament en superfície sotmès a control horari (Zona Blava) i la gestió del servei de recolzament logístic a la circulació (Grua), incloent-hi la gestió administrativa dels dipòsits de vehicles.
Increment dels ingressos
Els ingressos derivats de l’activitat de Gintra han estat d’1.895.444 euros l’any 2006, el que suposa un increment del 48% respecte al 2005, conseqüència de la venda de places d’aparcament.
D’aquests ingressos, un total d’1.069.996 euros han estat facturats a l’Ajuntament en concepte de refacturació del cost que suporta Gintra pel servei de Grua i el de la Zona Blava, així com dels quatre dipòsits per a vehicles de la ciutat.
Reducció de l’endeutament hipotecari
L’endeutament hipotecari al tancament de l’exercici és de 3.466.983 euros, amb una reducció del 6% respecte l’any anterior. Aquest endeutament ha estat necessari per a finançar quatre aparcaments propietat de Gintra els quals han suposat una inversió de 8,6 milions d’euros.
Inversions
Actualment, el Grup PUMSA disposa de 980 places d’aparcament en propietat, incloses les que se situen a l’edifici industrial de Vallveric. Aquestes places les gestiona Gintra, i es distribueixen en els aparcaments del Parc Central, Plaça Granollers, Rocafonda (C/Perú), Plaça Gatassa, l’escola bressol El Tabalet, al carrer de Colón, al carrer de Solís, al carrer de Jaume Comas, a via Europa, al carrer Tiana-La Flor i Cal Collut.
Cal destacar que els aparcaments del Parc Central i de la Plaça de Granollers s’exploten mitjançant un contracte de lloguer per 10 anys a una tercera empresa.
Amb la construcció de l’aparcament de la plaça Gatassa, Gintra també ha promogut la urbanització de la plaça que hi ha situada a sobre, de 2.897 m2de superfície, i que ha suposat una inversió de 418.081 euros.
Al 2005 es va adjudicar a una tercera empresa el concurs per a la construcció, explotació i conservació de dos nous aparcaments soterranis (Parc de Cerdanyola i Plaça Occitània), els quals està previst inaugurar-los abans d’aquest estiu. Gintra s’encarrega del control de les obres i de la gestió futura de les concessions.
Servei de Grua i Zona Blava
Gintra té subcontractada la gestió del servei de Grua i dels aparcaments en superfície sotmesos a control horari (Zona Blava). Donat que els costos que suporta Gintra es tornen a facturar a l’Ajuntament, l’efecte és neutre als efectes dels comptes de Gintra. La recaptació generada pel servei de Grua es transfereix a l’Ajuntament, mentre que la que s’obté per la Zona Blava l’aporta anualment l’Ajuntament per compensar les pèrdues.
Pel que fa al servei de Grua, al 2006 han estat retirats un total de 10.525 vehicles. Quant als aparcaments de rotació o Zona Blava, el número de places que hi ha destinades (854) s’ha mantingut igual que l’any anterior.
Noves places
Gintra continua treballant per augmentar l’oferta d’aparcaments a Mataró per millorar la mobilitat a la ciutat. En consonància amb aquest eix bàsic d’actuació, al 2007 s’ha iniciat o està previst iniciar 9 aparcaments nous que suposaran la creació de 1.254 places més a la ciutat.
Balanç 2003-2007
Gintra també va presentar ahir l’informe de balanç del període 2003-2007, que revela que, a dia d’avui, la societat municipal gestiona un total de 2.802 places d’aparcament de rotació, per a residents i destinades al dipòsit de grua municipal. Aquestes places són propietat de Gintra, de PUMSA i de l’Ajuntament de Mataró.
Entre 2003 i 2007, s’han creat un total de 10 aparcaments amb una oferta de 934 places, i també s’ha estudiat la creació de 2.235 noves places a diferents espais de la ciutat.
Segons l’informe, tots els aparcaments que gestiona Gintra han enregistrat un increment de la seva demanda d’una mitjana del 10%. D’altra banda, gairebé tots els aparcaments públics augmenten el seu índex de rotació. Pel que fa a la durada mitjana d’estacionament dels usuaris de rotació, també s’ha incrementat en un 20%
Cal destacar que, segons l’enquesta de percepció ciutadana en matèria de mobilitat, l’any 2002, un 20,3% de persones destacava que el principal problema era l’aparcament, mentre que el 2006 ha baixat fins al 9%.
Quant al funcionament de la Zona Blava, des de 2003, l’índex de rotació total a la zona blava ha augmentat un 13%, mentre que la durada de l’estacionament s’ha reduït lleugerament. D’aquesta manera, es compleix un dels principals objectius de la zona blava que és evitar l’estacionament il·legal d’aquells usuaris que accedeixen al centre de la ciutat i que són difícilment reconduïbles als aparcaments públics perquè efectuen estacionaments de curta durada.
Una altra de les línies d’actuació de Gintra és el servei de recolzament logístic a la circulació (Grua), de manera que s’encarrega de la retirada de vehicles indegudament estacionats o abandonats a la via pública i la gestió administrativa dels dipòsits de vehicles.
Gintra s’encarrega també de la gestió del Centre Logístic, amb 182 places per a vehicles pesants: 82 places al mateix Centre Logístic i 100 més a l’espai annex ubicat al passeig de Marina. Aquestes instal·lacions ajuden a evitar l’entrada de camions a la ciutat i descongestionen el nucli urbà de Mataró. El percentatge d’ocupació del Centre Logístic s’ha mantingut en aquests anys en un percentatge d’entre un 90% i un 96%.
L’any 2005, Gintra va començar a gestionar els dispositius de regulació del trànsit de Mataró, més coneguts com a “pilones”. La posada en marxa d’aquest servei ha suposat una descongestió important de les zones on estan instal·lades (San Josep / Pl. de les Tereses; Sant Josep / Moles; Sant Francesc d’Assís; Rosselló / Montcada; Rosselló / Mallorca).