PUMSA adjudica la primera fase de les obres de millora de l’Estadi Municipal d’Atletisme

En aquesta primera fase es realitzaran les millores necessàries perquè les dimensions de les pistes i equipaments de l’estadi compleixin les normatives establertes per la Federació Espanyola d’Atletisme. L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) va adjudicar les obres a FCC Construcción, SA, en el Consell d’Administració del passat 18 de desembre.

El pressupost d’adjudicació de la primera fase de millora de l’Estadi Municipal és d’1.671.655 €, IVA no inclòs

Es preveu que les obres comencin el proper mes de febrer, i tenen un període d’execució de 5 mesos.

Més carrils de competició

L’Estadi Municipal d’Atletisme se situa entre la carretera de Cirera, la riera de Cirera i el carrer de Josep Trueta.

La primera fase de les obres consistirà en la creació de dos carrils més de competició a la pista d’atletisme, de manera que es passarà dels sis que hi ha a l’actualitat, a vuit. A més, es construirà un carril al perímetre de la pista que servirà per fer els entrenaments de fons. Aquesta intervenció es completarà amb la instal·lació d’un nou paviment a tota la pista.

El centre de l’estadi acollirà una zona enjardinada amb gespa natural on se situaran les instal·lacions per a les altres modalitats de l’atletisme. També es crearà una franja al voltant de la pista d’atletisme amb gespa artificial.

Per fer les millores, serà necessari l’enderroc de l’edifici que ara acull els vestidors i el magatzem, dels murs adjacents a les grades i de les voreres que existeixen a la zona d’obres. A més, es retirarà el sistema d’enllumenat i el mobiliari urbà situats als terrenys afectats per l’ampliació de l’estadi, que seran reposats posteriorment per uns de nous. També s’hauran de treure alguns dels arbres situats a la zona d’obres, i s’estudiarà la possibilitat de recuperar-los.

El projecte recull la compra de casetes prefabricades que es destinaran provisionalment a vestidors i a sala antidopatge, ja que les existents queden afectades per l’ampliació de la pista d’atletisme, que creix en direcció a Can Serra. Es preveu mantenir el gimnàs annex a l’estadi. També s’ha dissenyat una nova xarxa d’il·luminació i de reg per a tota la pista d’atletisme.

Utilització important

L’Estadi Municipal d’Atletisme té un ús important per part d’atletes federats de primer nivell i promoció, socis dels clubs d’atletisme que practiquen esport com a lleure, ciutadans que fan activitat física de manera lliure, escolars de la ciutat i municipis propers tant dins de l’assignatura d’Educació Física com per a la celebració de proves dels Jocs Esportius Escolars i participants en cursets i casals d’estiu.

En total, es calcula que anualment utilitzen l’estadi 9 clubs, 7 escoles i 64 equips o col·lectius amb 1.421 esportistes diferents per setmana, a part de les concentracions d’usuaris els dies de competició.

Actuacions futures i acord de col·laboració

El projecte bàsic de reforma total de l’Estadi preveu altres actuacions per a fases posteriors, com la construcció d’un edifici de vestidors definitiu, un gimnàs nou i una torre de control per acollir instal·lacions complementàries com la "foto finish".

La reforma de l’estadi s’emmarca en l’acord de col·laboració signat el passat mes de març entre el Patronat Municipal d’Esports (PME) i la Comissió de Clubs d’Atletisme de Mataró per desenvolupar el Pla de millora de l’atletisme de l’any 2007.

L’acord té entre els seus objectius consolidar i millorar les estructures esportives dels clubs, desenvolupar el programa de promoció de l’atletisme escolar, treballar en la formació d’entrenadors i completar un calendari d’actes de relleu esportius.

GINTRA adjudica la urbanització del camp de futbol set del carrer de Terrassa

El Consell d’Administració de la societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA), celebrat el passat 12 de desembre, va adjudicar a l’empresa UTE Áridos Serrano, SL – Stachys, SA les obres de urbanització del camp de futbol set que se situarà a la coberta de l’aparcament del carrer de Terrassa. L’adjudicació també inclou la urbanització del camp de futbol tres i de la zona d’entrenament per als porters de l’interior de l’illa.

L’empresa UTE Áridos Serrano, SL – Stachys, SA realitzarà les obres d’urbanització d’aquests espais esportius, que s’iniciaran durant aquest mes de gener i està previst que finalitzin al juliol del 2008, amb un pressupost d’adjudicació de 607.247 €, IVA inclòs.

L’adjudicació de les obres es produeix després que l’Ajuntament aprovés, el passat mes d’octubre, el projecte per traslladar definitivament el camp de futbol set de Cirera a la coberta de l’aparcament del carrer de Terrassa i per urbanitzar els espais situats entre les façanes posteriors dels poliesportius municipals de Cirera i Teresa Maria Roca.

GINTRA promou aquests treballs per encàrrec de l’Ajuntament. La societat municipal també va gestionar la construcció de l’aparcament del carrer de Terrassa, amb 82 places de cotxe per a residents en règim de lloguer i de concessió -per un termini de 50 anys- que es va inaugurar el passat 9 d’octubre.

Urbanització en dos àmbits

L’àmbit d’actuació ocupa una superfície de 3.901 m2i comprèn dues zones: d’una banda, la coberta de l’aparcament del carrer de Terrassa amb 2.141 m2i de l’altra, l’interior de l’illa amb 1.760 m2. L’interior de l’illa està formada per l’espai comprès entre la façana posterior dels poliesportius municipals, els habitatges contigus que tenen accés des del passatge del Miró i els vestidors que utilitza la UD Cirera.

Pel que fa a la coberta de l’aparcament, es construirà el camp de futbol set amb gespa artificial de 34×50 metres. Aquesta instal·lació substituirà al camp de futbol que hi havia abans de l’inici de les obres del poliesportiu Teresa Maria Roca, i que ara està instal·lat de forma provisional al solar comprès entre l’avinguda del Corregiment, el pati de l’escola pública de Cirera i el Torrent de La Pólvora.

Les feines de la urbanització d’aquesta zona d’actuació comprenen la pavimentació del camp de futbol amb gespa artificial i la construcció d’un mur de contenció de formigó i una paret de tancament d’obra vista de 2,50 metres d’alçada, a la banda dels habitatges. A més, s’instal·larà una tanca metàl·lica de 3 metres d’alçada per tot el perímetre com a acabament del mur de formigó de l’aparcament del carrer de Terrassa, i una altra tanca a l’accés principal a la zona, situat al costat del pavelló municipal de Cirera. També s’instal·laran xarxes de protecció.

A l’interior d’illa es construirà una zona de jocs diversos i un camp de futbol tres, amb unes petites grades, gespa artificial i una zona d’entrenament de porters amb paviment de sauló compactat, al costat dels vestidors del camp de futbol set.

També es traslladarà, a l’espai situat entre els dos nous camps de futbol, el quiosc i la pèrgola de bar que ara està instal·lada al camp de futbol set provisional. Finalment, s’instal·larà l’enllumenat de tots dos espais esportius.

El Pla de l’Habitatge preveu l’inici de la construcció de 1.362 habitatges de protecció oficial fins al 2011

Durant el període 2007-2011 es preveu que s’iniciïn un total de 1.362 habitatges en règim de Protecció Pública (HPO) a la ciutat de Mataró. D’aquestes llars, 1.050 seran promogudes per Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA), 94 per la Generalitat de Catalunya i 218 per promotors privats. Això permetrà complir amb els objectius del Pla Local de l’Habitatge 2005-2015 que es va crear per facilitar l’accés a un habitatge digne a tots els ciutadans i ciutadanes.

A part dels 1.050 habitatges d’HPO que PUMSA construirà i destinarà tant a la venda com al lloguer protegit, l’empresa pública municipal construirà 85 habitatges de règim lliure, que seran gestionats per la seva filial Prohabitatge Mataró, SA. La inversió per part de PUMSA prevista tant pels habitatges d’HPO com pels habitatges lliures, que sumen un total de 1.135 habitatges, és de 143.465.650 €.

Dues grans línies d’actuació

Prohabitatge Mataró és l’entitat municipal especialitzada en la gestió i el desenvolupament de les polítiques d’habitatge de l’Ajuntament de Mataró. Les seves dues grans línies d’actuació són facilitar a la població l’accés a l’habitatge i treballar per la renovació, actualització i manteniment del parc d’habitatges de la ciutat, sempre amb criteris de cohesió social i de construcció sostenible.

El Pla Local de l’Habitatge, desplegament 2007-2011, estructura la seva actuació en dos eixos fonamentals.

1. Facilitar l’accés a l’habitatge:

Construcció d’habitatges

La construcció dels 1.135 habitatges per part de PUMSA inclosos dins el Pla d’Habitatge 2007-2011 es farà de la següent manera:

– Any 2007: s’han començat a construir 160 habitatges als carrers de Carlemany, 6-12; Can Gassol-Floridablanca, 118; Can Gassol-Pacheco, 91; Teia, 4-Llevantina; Núñez de Balboa, 10; Alarcón Fortuny, 20-El Verdet; Meléndez Valdés, 15-17; i El Rengle-Passeig de la Marina, 142.

Dels 160 habitatges, 144 són HPO, 4 dels quals s’han adquirit mitjançant l’Oferta Pública d’Habitatges; 9 són Habitatges de Protecció Concertada (HPC) i 5 són habitatges lliures. A més, també s’inclouen els 2 del carrer de Pascual Madoz que Prohabitatge Mataró ha rehabilitat, i que s’han posat al mercat del lloguer al 2007.

– Any 2008: 152 habitatges es començaran a construir als carrers d’Almeria, 77-Vista Alegre; Cristina Rierot, 10; Churruca, 86 (Nau Cabot i Barba); Alella, 2-Llevantina; Alella, 1-La Flor; Gibraltar, 3-13; Camí Ral, 89-97 (Colón Toló/Fabr.Martorell); Can Sisternes-Sant Simó, 15-19; i a la Ronda Prim.

Dels 152 habitatges, 88 són HPO, 25 dels quals s’adquiriran mitjançant l’Oferta Pública d’Adquisició d’Habitatges; i 61 són habitatges lliures. Entre aquests habitatges també s’inclouen els 3 rehabilitats per Prohabitatge Mataró al carrer de Pascual Madoz, i que es posaran al mercat de lloguer al 2008.

– Any 2009: es començaran a construir 264 habitatges a la ronda Barceló (illes 1 i 2); i als sectors de Can Cruzate, Eix Herrera i Lepant-Churruca.

D’aquests 264 habitatges, 235 són HPO, 25 dels quals s’adquiriran mitjançant l’Oferta Pública d’Adquisició d’Habitatges; i 19 són habitatges lliures. A més, cal incloure els 10 habitatges rehabilitats del carrer de Pascual Madoz, i que es posaran al mercat de lloguer l’any 2009.

– Any 2010: 348 habitatges es començaran a construir a la ronda Barceló (illes 3 i 4); al sector Porta Laietana –IVECO-, (parcel·les 7, 10b i 10c); i al carrer de Figuera Major.

Aquests 348 habitatges són HPO, 25 dels quals s’adquiriran mitjançant l’Oferta Pública d’Adquisició d’Habitatges.

– Any 2011: es començaran a construir 211 habitatges als sectors de Porta Laietana –IVECO-, (parcel·la 3), i El Sorrall.

Tots els 211 habitatges són HPO i també 25 s’adquiriran mitjançant l’Oferta Pública d’Adquisició d’Habitatges.

Actualment l’empresa municipal PUMSA disposa d’un parc propi de 146 habitatges. Amb l’execució del Pla de l’Habitatge l’empresa preveu disposar, l’any 2011, d’un total de 530 llars que es destinaran al lloguer protegit.

Promocions privades i de la Generalitat de Catalunya

A més dels 1.050 habitatges promoguts per PUMSA, el Pla d’Habitatge 2007-2011 preveu la construcció d’altres 312:

– 218 corresponen a promocions privades, i s’edificaran als sectors de El Rengle, ronda Barceló, Porta Laietana -IVECO- i els entorns del nou centre comercial que es construirà a Mataró.

– i els 94 restants els promou la Generalitat de Catalunya, i s’estan construint actualment al Pla d’en Boet.

La suma dels habitatges protegits promoguts per PUMSA, per inversors privats i per la Generalitat de Catalunya suposa un total de 1.362 habitatges que es construiran a la ciutat entre 2007 i 2011.

Borses de lloguer, cessió d’habitatges i subvencions

A més dels pisos de nova construcció, el Pla d’Habitatge 2007-2011 també impulsarà les borses de lloguer, el programa de cessió d’habitatges i els ajuts i subvencions al lloguer.

Pel que fa a les borses de lloguer, es preveu que, en aquest període de temps, es rebin un total de 718 sol·licituds de persones que necessiten un habitatge de lloguer, i que s’incorporin 302 habitatges a la Xarxa de Mediació per al Lloguer Social, que Prohabitatge Mataró gestiona i coordina amb l’objectiu de facilitar l’accés a l’habitatge a aquells col·lectius que més ho necessiten.

PUMSA adquireix edificis per a la seva rehabilitació i, posteriorment, Prohabitatge Mataró els ofereix majoritàriament en lloguer, mitjançant les borses d’habitatge per al lloguer social. D’altra banda, promou el lloguer entre els propietaris de pisos desocupats, mitjançant la gestió d’ajuts per a la seva rehabilitació i els mateixos serveis gratuïts de l’entitat municipal. En aquest sentit, el programa de cessió d’habitatges estima que s’inclouran 148 habitatges al mercat de lloguer entre 2007 i 2011.

Pel que fa als ajuts i subvencions que tramita Prohabitatge Mataró, les sol·licituds d'”Ajuts 6.000″ que es preveuen rebre són 243. Es tracta de subvencions de fins a 6.000 euros destinades als propietaris d’habitatges desocupats per reformar o adequar l’habitatge amb la condició que els posin per llogar a la borsa per incrementar el parc de lloguer social.

Finalment, s’estima que es tramitaran 5.121 sol·licituds d’ajuts per al pagament del lloguer en el període 2007-2001, més del 76% de les quals es preveu que seran acceptades. Aquests ajuts poden ser de dos tipus: les subvencions de la Generalitat de Catalunya per facilitar el pagament del lloguer als arrendataris amb dificultats econòmiques o amb els ingressos més baixos; i els crèdits d’emancipació, destinats als joves per cobrir les despeses inicials per accedir a un habitatge, tant de compra com de lloguer.

2. Renovar, actualitzar i mantenir el parc d’habitatges:

Serveis de l’Oficina Local de l’Habitatge

El segon eix d’actuació de Prohabitatge Mataró és el de renovar, actualitzar i mantenir el parc d’habitatges de la ciutat. Per aconseguir-ho, l’empresa municipal integra els serveis de l’Oficina Local de l’Habitatge, mitjançant la qual posa a disposició dels ciutadans i ciutadanes tota una relació de serveis gratuïts relacionats amb l’habitatge, que es van ampliant constantment per adaptar-se a les necessitats de la ciutadania.

Alguns d’aquests serveis són l’Informe Intern d’Idoneïtat, del qual el Pla Local de l’Habitatge, desplegament 2007-2011, preveu tramitar 103 sol·licituds; el Test de l’Edifici (439 sol·licituds); els ajuts per a la rehabilitació d’edificis i habitatges (369 sol·licituds); les cèdules d’habitabilitat d’habitatges usats (390 sol·licituds) i d’habitatges nous (129 sol·licituds); els ajuts per a l’adquisició d’habitatges usats (22 sol·licituds); la desqualificació d’HPO (37 sol·licituds); i l’autorització de lloguer d’habitatges protegits (9 sol·licituds).

Obres de rehabilitació

Una altra actuació prevista dins el Pla d’Habitatge 2007-2011 està relacionada amb les obres de rehabilitació dels edificis. Prohabitatge Mataró assessora les comunitats de propietaris que vulguin realitzar aquestes obres, tot gestionant, si així ho encarrega la comunitat, la contractació de tots els agents que hi han d’intervenir, així com la supervisió dels treballs.

El Pla calcula que es faran 104 obres d’adequació d’habitatges dins de les Operacions Programades de Millora dels Habitatges (OPAH). Es tracta d’accions concertades entre l’Estat, els municipis i l’Agència Nacional per la Millora dels Habitatges (ANAH), l’objectiu de les quals és afavorir la millora dels habitatges antics de propietaris privats i el seu entorn.

D’altra banda, es preveu realitzar 148 obres d’adequació dels habitatges procedents dels programes de cessió; 71 obres de rehabilitació d’edificis; i 74 obres d’instal·lació d’ascensors a habitatges ja existents.

El Pla Local de l’Habitatge 2005-2015

La construcció dels 1.362 habitatges permetrà complir amb els objectius del Pla Local de l’Habitatge 2005-2015, que l’Ajuntament de Mataró va aprovar per unanimitat al febrer de 2006, i va ser posteriorment ratificat per tots els grups municipals.

Aquest pla va nèixer amb la finalitat de facilitar als ciutadans i ciutadanes l’accés a l’habitatge digne amb independència de la seva situació social i econòmica; i per millorar la qualitat del parc d’habitatges existent.

Per assolir aquestes fites, es van establir tres eixos d’actuació:

1. Es construiran 1.505 habitatges de protecció pública, la meitat dels quals aproximadament seran de lloguer. Aquests nous habitatges s’incorporaran els propers anys al parc d’habitatge assequible de la ciutat, tant públic com privat.

2. El Pla preveu la incorporació d’entre 275 i 325 habitatges mitjançant l’adquisició i posterior rehabilitació d’habitatges buits i que formaran part de les borses de lloguer per a joves i de mediació social.

3. La tercera línia d’actuació del Pla Local de l’Habitatge 2005-2015, preveu incloure entre 800 i 1.000 habitatges més a aquestes borses mitjançant la intermediació entre propietaris i llogaters. Així, tenen un pes molt important en el Pla les polítiques destinades a incorporar els habitatges buits o desocupats a les borses socials d’habitatge.

Gintra adjudica el servei de retirada i dipòsit de vehicles

L’empresa Estacionamientos y Servicios, SA s’encarregarà de retirar de la via pública aquells vehicles indegudament estacionats i, posteriorment, els traslladarà al dipòsit municipal de Mataró. El Consell d’Administració de la societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) va adjudicar aquest servei en la reunió d’ahir dia 12 de desembre.

El servei s’ha adjudicat per concurs amb un pressupost de 434.157 euros, IVA inclòs. L’empresa Estacionamientos y Servicios es farà càrrec d’aquests treballs a partir del febrer de 2008 i durant un termini de 5 anys, que es podran prorrogar com a màxim en tres anys més.

L’empresa adjudicatària retirarà de la via pública els vehicles indegudament estacionats i els traslladarà al dipòsit municipal, que actualment s’ubica a la primera planta de l’aparcament subterrani de la plaça Granollers, sota l’edifici municipal de l’Àrea de Via Pública.

A més, Estacionamientos y Servicios realitzarà altres feines complementàries com la senyalització provisional de la via pública (en casos com la poda d’arbres, esdeveniments al carrer, etc.), la immobilització de vehicles amb parany o el moviment de vehicles i objectes de la via pública o dels dipòsits de vehicles de Mataró.

Gestió administrativa de GINTRA

La gestió administrativa del dipòsit municipal de vehicles, feina que fina ara realitzava l’anterior empresa adjudicatària, la durà a terme GINTRA a partir d’ara. L’objectiu és portar el millor control possible d’aquest dipòsit i afavorir la coordinació amb l’Àrea de Via Pública de l’Ajuntament.

L’aparcament de la plaça Granollers

Es tracta d’un aparcament amb dues plantes subterrànies i una capacitat total de 245 places. La seva principal característica és el seu doble ús, ja que la primera planta subterrània l’ocupa el dipòsit municipal de vehicles, que disposa de 106 places.

Les 139 places restants, que s’ubiquen a la segona planta subterrània de l’aparcament, es destinen a l’estacionament públic en règim de rotació.

Suport logístic a la circulació

A més de construir i explotar aparcaments per a residents i gestionar la zona blava, la gestió del trànsit per part de GINTRA també requereix el recolzament logístic a la circulació per millorar la mobilitat urbana a Mataró.

Aquesta funció comporta la prestació de serveis com la retirada de vehicles indegudament estacionats o abandonats de la via pública i la gestió administrativa dels quatre dipòsits de vehicles: el de vehicles municipals, els dos de vehicles abandonats i el de vehicles judicials. 

L’Ajuntament decideix traslladar íntegra la nau catalogada de Can Fàbregas i de Caralt i reprèn els tràmits perquè s’instal·li el Corte Inglés

L’acció compta amb el vist i plau de la Generalitat de Catalunya

Aquest matí el primer tinent d’alcalde (PSC), Ramon Bassas, la segona tinenta d’alcalde (ICV-EUiA), Quiteria Guirao, i el tercer tinent d’alcalde (ERC), Francesc Teixidó han ofert una roda de premsa per explicar la posició del govern envers el trasllat a un emplaçament proper de la nau catalogada de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt. L’assumpte havia estat presentat prèviament a tots els grups municipals a la Comissió Municipal Informativa de Serveis Territorials.

Després d’haver realitzat un ampli procés de consultes i participació ciutadana i d’haver completat els estudis tècnics al respecte, la decisió és traslladar íntegrament la fàbrica catalogada i reprendre tots els tràmits urbanístics per fer possible la construcció del nou centre comercial.

Antecedents

El passat mes d’octubre, l’Ajuntament i l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) van presentar un estudi sobre la possibilitat de traslladar la nau de Can Fàbregas i de Caralt per donar solució a la petició de conservar la nau catalogada, i per donar pas al nou centre comercial que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat.

El document, redactat per l’arquitecte Josep Maria Puig Boltà, confirmava la viabilitat tècnica del trasllat dels elements catalogats, a excepció de la xemeneia, i contemplava els següents treballs: l’encapsament amb estructura metàl·lica dels elements d’obra vista, la recuperació de les teules àrabs per recol·locar-les, la recuperació dels cavalls de la coberta i la reconstrucció amb aprofitament dels elements recuperats. El pressupost de reconstrucció suposava una inversió de 1.925.000 euros.

Proposta de nou encaix urbanístic i el procés de consulta i participació

Davant la possibilitat de traslladar la nau, els Servei d’Urbanisme de l’Ajuntament va realitzar un estudi complementari sobre l’encaix urbanístic del possible trasllat de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt en un emplaçament proper. En concret, la proposta d’encaix urbanístic consisteix en aixecar el nou edifici de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt al mateix carrer de Miquel Biada, però a la cantonada amb el carrer de Tetuan.

La nova zona acolliria un nou Centre d’Ensenyament Infanti i Primari (CEIP) de dues línies a la fàbrica Fontdevila i Torres (4.750 m2), zones verdes (2.900 m2), construccions per a usos terciaris, oficines o petit comerç (ocuparà el 42% del sostre edificable, amb 14.200 m2) i habitatges (58% de sostre amb uns 240 habitatges, dels quals 72 en règim protegit). Val a dir que l’edificabilitat proposada seria inferior a la que actualment és vigent al Pla General del 1996.

Entre els mesos d’octubre i novembre es va explicar el nou encaix urbanístic i es va dur a terme un procés de consulta i de participació, del qual es van recollir opinions, suggeriments i idees diverses. Concretament, en van tenir lloc un total de 25 reunions, amb grups municipals, consells de participació, associacions de veïns i altres grups vinculats amb el comerç i activitats afins, particulars i Plataforma Salvem Can Fàbregas.

Informe de la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya envers el trasllat de la nau

Paral·lelament l’Ajuntament va sol·licitar un informe a la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya respecte el possible trasllat de la nau. L’informe diu que el trasllat de la fàbrica Can Fàbregas i de Caralt no requerirà la autorització del departament sempre que es tracti exclusivament d’un trasllat, és a dir, sempre que es mantinguin i conservin en la seva integritat les parts de l’edifici que segons la fitxa estan catalogades com a Bé Cultural d’Interès Local. Alhora considera convenient que la Comissió, atesa l’envergadura del projecte, vetlli per tal que es mantingui la integritat de l’edifici. En aquest sentit, és convenient que la Comissió analitzi el projecte de trasllat i emeti un informe i que comissioni un tècnic que supervisi l’execució del projecte.

Nou informe tècnic i valoració econòmica del trasllat i la reconstrucció encarregat per PUMSA

Atès l’informe emès per la Generalitat de Catalunya, PUMSA encarrega al mateix arquitecte Josep Maria Puig Boltà refer el primer estudi tècnic que va estudiava el trasllat dels elements catalogats de la nau. En el nou estudi s’analitza el trasllat total de l’edifici, inclosa la xemeneia que s’ubicarà davant del nou CEIP i els dos edicles que no estaven contemplats en l’anterior. Inclou el desmuntatge en porcions de façana, de 9x5m aproximadament i 45 tones de pes, el desmuntatge i trasllat dels dos edicles exteriors i el desmuntatge, trasllat i reconstrucció de la xemeneia.

S’estima que el global de la inversió per la reconstrucció íntegra de Can Fàbregas i de Caralt sigui de 3.150.000 euros (edifici principal: desmuntatge 1,2 MM euros, reconstrucció 1,2 MM euros, edicles: desmuntatge i trasllat 0.5 MM euros, xemeneia: trasllat i reconstrucció 0.25 MM d’euros).

Es proposa l’aprofitament de l’edifici en el nou emplaçament, amb diverses activitats econòmiques possibles (terciàries, serveis, comercial, etc.), així com aprofitament dels dos edicles exteriors per activitat econòmica. En aquest cas es repartiran els costos de trasllat entre el/els operadors que finalment se’ls adjudiqui l’edifici principal i els dos edicles.

A part s’imputarà al sector urbanístic, entorns de Can Biada, els costos de reconstrucció de la xemeneia i adequació dels terrenys on s’instal·laran l’edifici i edicles.

La proposta del Govern

L’Ajuntament de Mataró, en base al procés de participació i els estudis tècnics refets en motiu de l’informe emès per la Generalitat, proposta traslladar la nau catalogada a la confluència dels carrers Miquel Biada i Tetuan garantint el respecte al Patrimoni Arquitectònic, la revitalització comercial, la millora dels entorns del carrer de Miquel Biada i l’arribada del Corte Inglés.

Per tot això es concreten les actuacions que s’hauran de portar a terme en relació al trasllat de la fàbrica FABREGAS I DE CARALT:

– Prosseguir amb el tràmit de l’expedient de modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic i Ambiental de Mataró, aprovat inicialment el 8 de gener de 2007, eliminant del mateix la descatalogació de la fàbrica Fàbregas i de Caralt i continuant el tràmit de catalogació amb nivell A de la nau de Can Miguell. (Aprovació provisional)

– Prosseguir amb el tràmit del Pla Especial d’Ordenació Volumètrica PE-01 “àmbit illa 6, Fàbregas i de Caralt” (edifici comercial), el qual va ser aprovat inicialment, per acord de la Junta de Govern Municipal de data 8 de gener de 2007. (Aprovació provisional)

– Prosseguir amb el tràmit de la modificació del Pla General dels “Entorns Biada”, els treballs preparatoris de la qual van ser aprovats per acord del Ple municipal de l’11 de gener de 2007 i modificat, per acord de 12 d’abril de 2007, designant a PUMSA Administració Actuant d’aquest sector de planejament. (Aprovació inicial)

– Redactar i tramitar el projecte de trasllat de la nau de la fàbrica FABREGAS I DE CARALT, a l’emplaçament Tetuan/Miquel Biada, partint dels criteris establerts en l’informe del Director General del Patrimoni Cultural de 12 de desembre de 2007. Aquest projecte haurà de comprendre: desmuntatge de l’edifici actual, trasllat, emmagatzematge i custodia dels materials i projecte de muntatge de l’edifici original en el nou emplaçament.

– Acceptar la consideració de la Direcció General de Patrimoni Cultural que proposa el nomenament d’un tècnic per la supervisió de l’execució del projecte.

Calendari

Es preveu iniciar el segon trimestre de 2008 el desmuntatge i emmagatzematge de la nau i el quart trimestre del mateix any iniciar les obres del centre comercial i les obres de millora dels següents carrers: Ronda Barceló i entorns, Camí Ral fins Rambla i entorns Centre Comercial. Finalment es preveu, pel segon trimestre de 2009, iniciar les obres de reconstrucció de la nau Fàbregas i de Caralt al nou emplaçament.

L’arribada del Corte Inglés

La proposta permetrà l’arribada a la ciutat de El Corte Inglés que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat. Es preveu un increment del 3,5% del PIB de la ciutat i la creació de 860 llocs de treball directes (més un 10% en campanyes especials de venda) i 140 ocupacions indirectes. La implantació del centre comercial també suposarà la construcció de dos grans aparcaments a la zona: un de privat de 529 places en 4 plantes i un de municipal, en règim de concessió administrativa amb 310 places més, entre d’altres com la revitalització comercial o la millora dels entorns del carrer de Miquel Biada.

PUMSA encarrega el desenvolupament de l’illa de Lepant-Churruca a l’arquitecte Josep Llinàs

La trajectòria professional de l’arquitecte Josep Llinàs i Carmona i la seva experiència en la creació d’edificis molt diversos, ha servit perquè el Consell d’Administració de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), celebrat el passat 27 de novembre, l’encarregui el desenvolupament de la UA-83 Lepant-Churruca.

Els treballs que es duran a terme en aquest sector són complexos i tindran una gran incidència a Mataró. És per aquest motiu que PUMSA ha optat per adjudicar el projecte a un arquitecte amb una àmplia i positiva experiència en aquest tipus d’obres.

El passat 8 de novembre, el Ple municipal va aprovar provisionalment la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal que afecta el sector discontinu Lepant-Churruca/El Rengle.

El treball de l’arquitecte Josep Llinàs i Carmona es centrarà en un d’aquests àmbits: el de Lepant-Churruca. En concret, Llinàs redactarà el projecte bàsic dels edificis d’habitatges i aparcament que es construiran a l’àmbit, així com l’avantprojecte de la Fàbrica Arenas Fàbregas del Paper, que es destinarà a un equipament escolar.

El pressupost d’adjudicació per a la realització d’aquests projectes és de més de 300.000 euros.

Trajectòria professional

L’arquitecte Josep Llinàs i Carmona ha treballat en projectes de molt diverses característiques i ha dissenyat edificis de tot tipus. Entre les seves obres destaquen els ajuntaments de Vila-seca i Viladecans, la biblioteca de l’Escola d’Enginyers de Camins de Barcelona, l’aulari “Tomás y Valiente” de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, el Centre d’Atenció Primària de Ripollet, la Biblioteca central de Terrassa, la Biblioteca municipal de Vila-seca o la Torre del Far de Torredembarra, a més de diversos edificis d’habitatges, centres culturals o cellers, entre d’altres.

La seva obra l’ha fet guanyador de diversos guardons com els premis FAD (anys 1977, 1996, i 2006); el Premi Ciutat de Barcelona (anys 1995, 1998, 2001 i 2003); o el Premi Dècada 1995-2005.

Llinàs ha exercit la docència des de 1970 a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona, a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès, i a l’Escola d’Arquitectura Ramon Llull de Barcelona. A més, ha estat professor convidat a les escoles d’arquitectura de Pamplona, Almeria, Màlaga, Mallorca, Santander, Lausanne, Bogotà, Lisboa, Viena o París.

Designat membre del jurat en múltiples concursos, també ha realitzat conferències, publicat llibres i articles i ha estat comissari d’exposicions d’arquitectura nacional i internacional mitjançant el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i la Generalitat de Catalunya.

Àmbit Lepant-Churruca

L’àmbit Lepant-Churruca està comprés entre els carrers de Lepant, de Cosme Churruca, de Federico Carlo Gravina i el Camí Ral, i ocupa una superfície de 10.024 m2.

En aquest sector d’actuació es preveu la recuperació de la nau principal de la Fàbrica Arenas Fàbregas del Paper, que es destinarà a equipament públic per a la implantació d’una escola de primària de 5.985 m2; i de la xemeneia de vapor del complex. Aquests elements estan protegits pel Pla especial del Catàleg del patrimoni arquitectònic de Mataró.

D’altra banda, a l’àmbit Lepant-Churruca es construiran 30 habitatges de protecció pública i 15 de règim concertat, els baixos dels quals es destinaran a locals comercials i a equipaments municipals. Aquests edificis d’habitatges es distribuiran en blocs lineals situats en angle recte respecte el carrer Churruca, ordenació que recordarà l’antic teixit industrial.

Al subsòl d’aquest àmbit es preveu construir un aparcament que respectarà els elements catalogats i que ampliarà l’oferta d’estacionament del centre de la ciutat.

Els joves que vulguin emancipar-se poden sol·licitar ajuts i crèdits a Prohabitatge Mataró

Prohabitatge Mataró gestionarà els diferents ajuts dirigits als joves de la ciutat que vulguin emancipar-se a través de la Borsa de Lloguer i l’Oficina Local d’Habitatge. Es gestionaran tant els ajuts que ofereix la Generalitat de Catalunya com els que ofereix el Ministerio de Vivienda. Tenint en compte que els joves no poden sol·licitar els dos ajuts sinó que han de triar-ne un d’ells, l’empresa municipal també ajudarà als joves a estudiar quina de les opcions els és més rentable.

Per una banda, Prohabitatge Mataró gestionarà els ajuts que la Generalitat de Catalunya ofereix des del Departament d’Acció Social i Ciutadania de la Secretaria General de Joventut, destinats als joves d’entre 18 i 35 anys per a llogar o comprar un habitatge. Aquests ajuts s’anomenen Crèdits d’Emancipació. Per altra banda, l’empresa municipal també gestionarà els ajuts que el Ministerio de Vivenda ofereix als joves d’entre 22 i 30 anys per habitatges de lloguer, anomenats renda d’Emancipació.

Ajuts de la Generalitat de Catalunya: Crèdits d’emancipació

Els Crèdits d’Emancipació per a l’Habitatge són ajuts destinats als joves per cobrir les despeses inicials per accedir a un habitatge, tant de compra com de lloguer, com ara fiances, despeses de mobiliari, comissions o despeses notarials, entre d’altres. Els ajuts poden cobrir el 100% del cost de les actuacions, amb un límit màxim de 24.000€.

Detalls de la convocatòria

Aquests crèdits tenen les característiques habituals dels crèdits de mercat, però amb les particularitats següents: la Generalitat de Catalunya actua com a avaladora del jove davant les entitats financeres, facilitant l’accés a aquests crèdits; no estan incrementats amb cap tipus de comissió; els tipus d’interès són inferiors que els del mercat; es poden tornar en un màxim de 10 anys.

Per poder optar als Crèdits d’Emancipació per a l’Habitatge, cal:

– tenir entre 18 i 35 anys.

– ser resident a Catalunya amb una antiguitat mínima de 2 anys.

– haver comprat o llogat un habitatge en els darrers 6 mesos.

– tenir uns ingressos familiars anuals:

  • d’un mínim de 5.500€ i d’un màxim de 46.000€ en el cas dels habitatges de lloguer.
  • d’un mínim del 5% de l’import de la operació i d’un màxim de 46.000€ en el cas dels habitatges de compra.

Ajuts del Ministerio de Vivienda: Renda d’Emancipació

El Ministerio de Vivienda del Govern Espanyol també ofereix ajuts, que en aquest cas van destinats als joves que vulguin llogar un habitatge. Es tracta de la Renda d’Emancipació, que es podrà gestionar a partir del gener de 2008 a les oficines de Prohabitatge Mataró.

Aquesta prestació econòmica és incompatible amb els ajuts al lloguer per a l’Habitatge de la Generalitat de Catalunya, de manera que els joves que puguin accedir a tots dos tipus d’ajuts hauran d’escollir aquell que més els convingui.

La Renda d’Emancipació es destina als joves d’entre 22 i 30 anys, i consisteix en un ajut de 210€ mensuals per al lloguer de l’habitatge; 600€ de préstec sense interessos per a la fiança; i 120€ si es necessita aval amb un avalador privat com a garantia de l’arrendament, per a les despeses de la seva tramitació.

Altres ajuts: Crèdits per a la Formació i l’Autoempresa

Prohabitatge Mataró també gestiona els Crèdits d’Emancipació per a la Formació i per a l’Autoempresa de la Generalitat de Catalunya. Aquests ajuts, destinats a joves entre 18 i 35 anys, són compatibles amb els Crèdits d’Emancipació per a l’Habitatge, de manera que un mateix jove pot demanar totes tres prestacions econòmiques.

Els crèdits per a la Formació són ajuts de fins a 30.000 € per a cobrir les despeses derivades d’una ampliació d’estudis de grau superior: màsters, postgraus i doctorats. Els crèdits per a l’Autoempresa, d’altra banda, són ajuts destinats a cobrir les costes derivades de la posada en funcionament d’un projecte empresarial de nova creació amb una antiguitat màxima d’un any o bé, amb caràcter excepcional, d’ampliació de l’àmbit de negoci. Aquest crèdit no té un import màxim o mínim, sinó que és negociable depenent del projecte a finançar.

Termini i presentació de sol·licituds

Els Crèdits d’Emancipació -Habitatge, Formació i Autoempresa- es poden sol·licitar fins al 31 de desembre de 2008 i la Renda d’Emancipació aproximadament a partir de gener de 2008.

Els impresos de sol·licitud tant dels Crèdits d’Emancipació -Habitatge, Formació i Autoempresa- com de la Renda d’Emancipació es podran obtenir al web www.grup-pumsa.cat/serveis/prohabitatgemataro/impresos; a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament (La Riera, Centre Cívic de Rocafonda i Centre Cívic de Cerdanyola, de dilluns a divendres de 9 a 19 hores); o a les oficines de Prohabitatge Mataró (c/ de Pablo Iglesias, 63, 1ª planta, despatx 5) de 9 a 13h i de 16 a 18.30h i divendres de 9 a 14h.

Les sol·licituds s’hauran de presentar a les mateixes oficines de Prohabitatge Mataró al c/ de Pablo Iglesias, 63, 1ª planta, despatx 5.

El Pla d’Aparcaments 2007-2011 preveu iniciar la construcció de 4.770 noves places d’estacionament a tot Mataró

El Pla d’Aparcaments 2007-2011 preveu iniciar la construcció de 4.770 noves places d’estacionament a tot Mataró

Aquestes places augmentaran l’oferta d’aparcament residencial i donaran resposta a l’increment del nombre de turismes a la ciutat. La inversió prevista per a la construcció d’aquestes noves places d’estacionament és de més de 57 milions d’euros.

El Pla d’Aparcaments permet complir amb els objectius del Programa d’Actuació Municipal (PAM) 2008, a més de seguir les directrius del Pacte per la Mobilitat del 2001 i del Pla de Mobilitat Urbana del 2005 i recollir els objectius fixats en l’Acord de Govern 2007-2011.

El punt de partida d’aquest Pla es situa en la demanda actual d’aparcament residencial: el número total de places d’estacionament a Mataró l’any 2007 és de 51.151 (calçada, guals, en subsòl i en superfície), mentre que es comptabilitzen 52.733 vehicles, de manera que caldrien 1.582 places d’estacionament més l’any 2007 per donar resposta a tots els turismes i camions de la ciutat.

El Pla d’Aparcaments 2007-2011 donarà solució a aquesta diferència entre número de vehicles i de places d’aparcament mitjançant la posada en marxa de 4.770 noves places d’estacionament. Si a això afegim les places existents actualment i les llicències d’aparcaments privats que el Servei de Ciutat Sostenible preveu atorgar en aquest període, es calcula que l’any 2011, a Mataró hi haurà 64.994 places d’aparcament.

L’increment de turismes i camions a la ciutat entre 2007 i 2011 s’estima en 3.500 unitats més, de manera que l’any 2011 hi haurà 56.233 vehicles a Mataró (superàvit de 8.761 places d’estacionament).

Aquest superàvit de places permetrà millorar la qualitat dels carrers de la ciutat, traslladant les places d’aparcament del carrer a places en subsòl. Alliberant els carrers de cotxes es podran adoptar mesures de millora als carrers com l’ampliació de voreres o carrers de vianants, entre d’altres.

Aparcaments a tots els barris

Si es té en compte tant els aparcament que han entrat en funcionament dins l’any 2007, els aparcaments que s’iniciaran i els que estaran en fase d’estudi dins el període 2007-2011, es preveu en total la creació de 7.458 places, que seran gestionades per la societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA):

  • 1.378 places s’han començat a construir l’any 2007 al subsòl de la ronda de Rafael Estrany, a La Llàntia, al parc del Palau, al parc tecnològic TecnoCampusMataró i a l’edifici terciari del Rengle.
  • 1.814 places es començaran a construir l’any 2008 al passatge del Verdet, a dos aparcaments de la ronda de Barceló, a de Lepant-Churruca, al parc de Rafael Alberti, a la plaça sector Colom-Toló, al poliesportiu del carrer d’Euskadi, al passeig de Ramon Berenguer III i a la plaça de Cuba.
  • Es preveuen començar a construir l’any 2009 950 places a la carretera Cirera/carrer de Muntanya, entorns de La Riera-Presó, carrer de Miquel Biada, CEIP Marta Mata i carrer de Muntanya/Transversal.
  • 800 places es començaran a construir l’any 2010 al carrer de Joan Maragall, a dos aparcaments en superfície del sector del Sorrall, i al sector IVECO.
  • Finalment, 548 places es començaran a construir l’any 2011 a un aparcament subterrani del sector del Sorrall i a la plaça de Francesc Flos i Calcat.

A aquestes places d’aparcament cal afegir les 615 que s’han inaugurat o s’inauguraran durant el 2007 al parc de Cerdanyola, la plaça d’Occitània, el carrer de Terrassa i el Cafè de Mar; i les 153 que es van començar a construir abans de 2007, però que es finalitzaran en els propers quatre anys al carrer de Carlemany, l’avinguda de Jaume Recoder i al Camí Ral/carrer de l’Hospital.

A més, es farà l’estudi de viabilitat per crear altres 1.200 noves places d’estacionament al sector del Sorrall –sota el camp de futbol i a la ronda de Bellavista- a la plaça de Josep Cusachs, a la plaça de Canyamars i a l’aparcament dissuasori que es crearà a l’est de Mataró. Aquests estudis, imprescindibles alhora de construir qualsevol nou aparcament a la ciutat, poden condicionar la xifra total de les places previstes.

La inversió total estimada per a les 7.458 noves places, incloses les que estan pendent d’estudi, serà de més de 92 milions d’euros.

Plans per millorar la mobilitat

Molts d’aquests aparcaments s’inclouen al Programa d’Actuació Municipal (PAM) 2008 que proposa que, durant l’any que ve, es finalitzaran les obres de 780 places d’aparcament; es continuarà amb la construcció de 779 places; s’iniciarà la construcció de 1.814 places; es redactarà l’avantprojecte d’altres 503 places; i s’estudiarà la viabilitat de realitzar nous aparcaments a diferents zones de Mataró.

D’altra banda, l’Acord de Govern 2007-2011 recull el compromís d’iniciar l’execució d’un mínim de 4.000 places públiques d’aparcament en subsòl en aquest període. Segons aquestes previsions, s’iniciarà la construcció de 4.770 places d’aparcament, de les quals 4.370 places seran en subsòl i 400 en superfície. Per tant, el Pla d’Aparcaments recull els objectius fixats en l’Acord de Govern. A més, hi ha 1.398 places pendents de l’estudi de viabilitat, part de les quals també podrien començar a construir-se dins del mandat.

La creació de polítiques d’aparcament és un dels set eixos específics del Pacte per a la Mobilitat, signada per entitats i partits polítics de Mataró l’any 2001 amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida a la ciutat a través d’un model de mobilitat sostenible. En aquest sentit, el Pla d’Aparcaments contribuirà a crear les places d’estacionament suficients per tal d’alliberar espai públic als carrers i recuperar-lo per als vianants, tal i com estableix el Pacte.

El Pla d’Aparcaments 2007-2011 també s’integra dins el Pla de Mobilitat Urbana 2005. Aquest pla, creat l’any 2005, va ser el primer d’aquestes característiques que es va formar a Espanya, i defineix les condicions d’ús de la xarxa viària, tot planificant la seva evolució.

El Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona s’instal·larà a Mataró

La delegació a Mataró es trobarà en un local al carrer de Can Xammar

El gerent de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), César Fernàndez, i la presidenta del Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona (CAATB), M.Rosa Remolà, van signar, el passat 29 de novembre, l’escriptura pública de compravenda d’un local situat al carrer de Can Xammar, 6.

D’aquesta manera, el CAATB obrirà la seva delegació a Mataró, en un local situat a l’àmbit de Can Xammar.

El local té una superfície útil de 492 m2i ocupa la planta baixa i la planta semisubterrània d’un edifici d’habitatges, la construcció del qual va promoure PUMSA.

Obres de condicionament i trasllat provisional

A partir d’ara, el CAATB realitzarà obres d’adequació del local per tal d’adaptar-lo a la seva activitat, i es preveu que s’instal·laran a la nova seu en un període màxim de sis mesos. No obstant això, el Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona podrà iniciar la seva activitat a Mataró, a un local cedit provisionalment per PUMSA a l’Edifici de Vidre, que podran ocupar mentre no estiguin enllestides les obres del nou local. El CAATB té previst començar l’activitat en l’emplaçament provisional, abans de les festes de Nadal.

Conservació de les restes arqueològiques

Abans que PUMSA iniciés la construcció de l’edifici d’habitatges del carrer de Can Xammar, 6, es van fer una excavacions arqueològiques gràcies a les quals es van torbar unes conduccions d’aigua d’època romana. Segons han convingut les parts, PUMSA se’n farà càrrec de la restauració de les troballes, mentre que el CAATB es compromet a la conservació, preservació i manteniment de les mateixes.

Activitats per a tothom

El Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona treballa per aconseguir la promoció tècnica, social i econòmica de la professió d’aparellador i arquitecte tècnic a les comarques de Barcelona.

A més d’organitzar activitats professionals i tècniques destinades als seus col·legiats, el CAATB du a terme un programa d’acció cultural amb exposicions, conferències i visites guiades obertes al públic en general.

Execució de les obres del projecte complementari del Parc de Mar: Evacuació d’aigües pluvials sector el Rengle de Mataró

  • Pressupost de la licitació: 334.470,96 €, IVA inclòs
  • Garantia definitiva: 4% del pressupost d’adjudicació, IVA inclòs
  • Termini d’execució: 3 mesos
  • Documentació: Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). C. de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 13, 08302 Mataró.
    Horari de dl. a dj. de 9 a 13h i de 16 a 18.30h. Dv. de 9 a 14h
    www.grup-pumsa.cat/concursos/parcdemar-hinca
  • Presentació d’ofertes: fins a les 12h del dia 7 de gener de 2008, a PUMSA
  • Obertura pública de pliques: a les 13h del dia 7 de gener de 2008, a la Sala de reunions del Grup PUMSA. C. de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 9, 08302 Mataró