L’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va comprovar com evolucionen les obres de l’illa de Can Cruzate, que promou l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). A la visita també varen assistir el president de la societat municipal d’Urbanisme, PUMSA i regidor d’Urbanisme, Ramon Bassas, i la presidenta del Pla Integral del Centre-Eixample-Havana i regidora de Serveis Centrals, Montserrat López.
La primera fase dels treballs de consolidació de façanes i enderroc d’edificis finalitzarà al juliol, i PUMSA ha adjudicat aquest mes de juny les feines de prospecció arqueològica. Posteriorment, es durà a terme la segona fase dels treballs, el que donarà pas al projecte executiu d’edificació de Can Cruzate.
Situació de la primera fase
La primera fase dels treballs a l’illa urbana de Can Cruzate es va iniciar el febrer de 2008 i consisteixen en la consolidació de façanes i l’enderroc de part dels edificis situats als carrers d’en Palau, de Santa Maria i El Carreró. Aquestes feines s’estan realitzant seguint els criteris de l’avantprojecte per a l’edificació de Can Cruzate. Urcotex, SA, és l’empresa que du a terme la primera fase de les obres amb un pressupost d’execució de 423.236 €, IVA inclòs.
Actualment, s’han realitzat part dels treballs de manteniment i consolidació de façanes dels edificis de la primera fase de les obres, mentre que els treballs d’enderroc es preveuen finalitzar el proper mes de juliol.
En concret, els edificis dels quals s’està en procés de mantenir i consolidar les façanes són els següents:
– carrer d’en Palau: números 33, 35 i 37.
– carrer de Santa Maria: números 16 i 20.
D’altra banda, s’enderrocaran els immobles situats a:
– carrer d’en Palau: número 31.
– carrer de Santa Maria: número 18
– el Carreró: números 24-bis, 26, 28, 28-bis i 30.
En el cas dels edificis situats al carrer de Santa Maria, número 18; i El Carreró, número 30, inicialment estava prevista la consolidació íntegra de la seva façana. Un cop estudiat el seu estat i havent iniciat l’execució de les obres, ha estat impossible mantenir la part superior d’aquestes, ja que això suposava un risc tant per als propis treballadors de l’obra com per als vianants, pel perill de despreniment parcial o ensorrament total. Aquesta part enderrocada serà reconstruïda utilitzant elements aprofitables i seguint el mateix estil de la façana original.
Adjudicació dels treballs arqueològics
Un cop finalitzada la primera fase d’obres de Can Cruzate, PUMSA posarà en marxa les feines de prospecció arqueològica de l’illa, on podrien haver-hi vestigis de l’època romana.
El Consell d’Administració de l’empresa municipal d’Urbanisme, reunit el passat 17 de juny, va adjudicar els primers treballs arqueològics a la companyia ÀTICS, SL, amb un pressupost de 203.305 euros, IVA inclòs.
Aquestes feines consistiran en la prospecció en extensió, és a dir, que estudiaran tota la zona de Can Cruzate lliure d’edificacions per tal de detectar l’existència de restes de l’antiguitat.
Properament es definirà quan poden començar les prospeccions arqueològiques que, inicialment, tindran una durada de tres mesos i mig aproximadament. Tot i això, la durada dels treballs dependrà finalment de les restes arqueològiques que es trobin a la zona, troballes que també condicionaran el projecte del sector.
Segona fase de les obres
La segona fase de les obres de desenvolupament urbanístic de Can Cruzate se centraran en l’espai que ocupa actualment l’immoble del Carreró, 20 (c/ d’en Palau, 29- El Carreró, 20-22) i que es duran a terme més endavant.
PUMSA i l’Ajuntament de Mataró són propietaris actualment del 62% de la totalitat de l’illa de Can Cruzate, exceptuant alguns immobles els propietaris dels quals actuaran com un promotor més del sector juntament amb l’administració.
Mobilitat
Abans d’iniciar les obres a Can Cruzate, l’Ajuntament va consensuar amb els diferents serveis del consistori un pla de mobilitat que contempla les mesures de protecció adients per garantir la seguretat dels treballs, dels vianants i de la circulació. Aquestes mesures són adaptables a l’evolució de les obres.
Així, s’ha col·locat una bastida i uns estabilitzadors de formigó que ocupen parcialment els carrers d’en Palau i El Carreró, però que deixen pas lliure per als vianants. Al carrer de Santa Maria la bastida permet que la circulació es faci igual que abans de l’inici de les obres.
Els treballs a Can Cruzate coincideixen amb la reurbanització que l’Ajuntament està realitzant als carrers de la Beata Maria, Baixada d’en Feliu de la Penya i de Sant Simó, que es troben als voltants de Can Cruzate.
Aquestes obres s’estan fent en dues etapes per afectar el mínim possible la mobilitat dels veïns i del trànsit. Actualment, es realitza la primera fase, que consisteix en la millora dels carrers de Baixada d’en Feliu de la Penya i de Sant Simó i, posteriorment, es reurbanitzarà el carrer de la Beata Maria. Es preveu que aquestes obres finalitzin completament a principis de 2009.
Concurs per a la millora de Can Cruzate
PUMSA treballa des de fa temps per millorar la qualitat urbana de l’illa de Can Cruzate, que ocupa un espai de 975 m2de superfície al centre històric de Mataró, entre la plaça de l’Ajuntament, la plaça Gran, el carrer d’en Palau, el carrer de Santa Maria i El Carreró.
L’any 2005, l’empresa municipal va convocar un concurs públic d’idees per a l’edificació d’aquesta zona, al qual es van presentar 47 propostes. El projecte guanyador va ser l’anomenat “Tall”, presentada per Javier de Las Heras Solé, Jordi Bosch Genover, Joan Tarrús Galter. Aquest equip tècnic és l’encarregat de redactar el projecte bàsic d’edificació de Can Cruzate.
La proposta “Tall” es basa en el manteniment del teixit urbà dels carrers d’en Palau i de Santa Maria i el nou replanteig del traçat del Carreró i del front de la plaça de l’Ajuntament; la creació d’un nou equipament a la plaça de l’Ajuntament; l’aparició d’un nou espai públic amb vocació de pati, vinculat directament al Carreró i al nou equipament públic.
L’equip creador de “Tall” va presentar l’any 2007 un avantprojecte on es desenvolupen amb més detall les propostes presentades al concurs.
La Nau Gaudí es va mostrar el passat dia 22 de juliol al públic en una jornada de portes obertes
/in PUMSA/by Dept. TècnicLes obres de rehabilitació van finalitzar el divendres 18 de juliol
Tots els ciutadans varen estar convidats el dia 22 de juliol a la jornada de portes obertes de la Nau Gaudí, que va tenir lloc de 18 a 21 hores. Les persones que s’hi van apropar varen poder comprovar el resultat de les obres de rehabilitació integral de l’edifici, i també els futurs usos de la nau, la qual es convertirà en un equipament juvenil.
La cooperativa “La Obrera Mataronense” de l’arquitecte Antoni Gaudí, coneguda com a Nau Gaudí, se situa entre el carrer de la Cooperativa i el carrer dels Germans Thos i Codina. L’edifici, de 780 m2, està inclòs en el Catàleg del Patrimoni Arquitectònic de la ciutat des de l’any 2001.
L’alcalde, Joan Antoni Baron, va visitar la Nau Gaudí cap a les 19 h. Durant la jornada de portes obertes, es van exposar fotografies que van permetre comprovar l’estat de l’edifici abans d’iniciar les obres de rehabilitació, i el seu aspecte actual, un cop finalitzada la intervenció. A més, els ciutadans i ciutadanes van poder conèixer els usos de la nau, que allotjarà un equipament juvenil.
Principals intervencions
A més de la rehabilitació de l’edifici, també s’ha completat la urbanització de la part de la plaça d’Antoni Gaudí que envolta la nau. Tots els treballs els ha promogut l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). Les principals intervencions que s’han fet han estat les següents:
– La rehabilitació de la coberta de la nau formada per teules planes de ceràmica que s’han col·locat sobre una estructura de fusta i el corresponent aïllament tèrmic.
– L’acabament dels 12 arcs parabòlics de fusta.
– La construcció de la part de les façanes que són de maó (façanes est i sud).
– La construcció d’unes escales i d’un ascensor per accedir a la planta soterrani.
– L’estructura interior de la planta soterrani.
– Els lavabos exteriors i de la planta soterrani.
– La col·lació del paviment interior.
– La creació dels perfils metàl·lics de les façanes i la instal·lació dels vidres (façanes nord i oest).
– La urbanització de la part de la plaça d’Antoni Gaudí que envolta la nau.
Terminis i pressupost
La recuperació de la Nau Gaudí es va iniciar l’any 2002, però les obres van patir retards per problemes amb les dues empreses adjudicatàries anteriors. Davant d’aquesta situació, el consistori va acordar rescindir el contracte d’ambdues i encarregar l’obra a PUMSA, qui va adjudicar els treballs a La Cornisa, SCCL. Aquesta també s’ha encarregat de la urbanització de la part de la plaça d’Antoni Gaudí que envolta l’immoble.
La inversió total en aquests treballs ha estat d’1.455.265 euros, IVA inclòs.
Un nou equipament juvenil
La Nau Gaudí es convertirà en un equipament juvenil que allotjarà, d’una banda, un telecentre gestionat pel Servei de Joventut de l’Ajuntament, amb 32 ordinadors des d’on es facilitarà l’accés a internet als joves de la ciutat que ho necessitin. Aquest telecentre comptarà amb un dinamitzador/a que realitzarà les tasques d’orientació, formació i suport.
D’altra banda, la nau serà la seu d’Ocup@ciojove, un programa d’orientació i assessorament laboral per als joves menors de 25 anys, que gestionarà el Servei d’Ocupació de l’Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró (IMPEM). Aquesta tasca es realitza actualment al Sidral.
La nau també s’incorpora al circuit de rutes audioguiades, amb continguts nous i integrant la nau a la senyalització turística de la ciutat. L’equipament també incorpora material imprès d’informació turística, com a punt de suport de l’oficina de turisme.
Les feines de condicionament interior de l’equipament començaran al setembre, i es preveu que a finals de mes estiguin enllestides. Els treballs els durà a terme l’Ajuntament amb un inversió de 197.518, IVA inclòs. Aquesta xifra inclou el mobiliari, la microinformàtica, l’electrònica de xarxa, la xarxa estructurada, els audiovisuals i el subministrament de fibra òptica que s’instal·laran per tal que l’equipament juvenil pugui començar la seva activitat.
L’alcalde va visitar el camp de futbol set del carrer de Terrassa
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’alcalde, Joan Antoni Baron, va visitar el passat dia 23 de juliol les obres d’urbanització del camp de futbol set del carrer de Terrassa i de l’illa compresa entre les façanes posteriors dels poliesportius de Cirera i Teresa Maria Roca.
La societat municipal Gestió Integral de Trànsit de Mataró, SL (GINTRA) va adjudicar l’obra a l’empresa UTE Áridos Serrano i Stachys, SL, que l’ha efectuat en 5 mesos amb un pressupost de 660.051,34 euros. En aquests moments la nova instal·lació esportiva està pràcticament enllestida i només manquen alguns detalls per enllestir.
L’àmbit d’actuació ocupa una superfície de 3.901 m2i comprèn dues zones:
1. La coberta de l’aparcament del carrer de Terrassa amb 2.141 m2
A la coberta s’ha construït el camp de futbol set amb gespa artificial de 34×50 metres. Aquesta instal·lació substituirà el camp de futbol que hi havia abans de l’inici de les obres del poliesportiu Teresa Maria Roca, i que ara està instal·lat de forma provisional al solar comprès entre l’avinguda del Corregiment, el pati de l’escola pública de Cirera i el Torrent de La Pólvora.
Les feines de la urbanització d’aquesta zona d’actuació han comprès la pavimentació del camp de futbol amb gespa artificial i la construcció d’un mur de contenció de formigó i una paret de tancament d’obra vista de 2,50 metres d’alçada, a la banda dels habitatges. A més, s’ha instal·lat una tanca metàl·lica de 3 metres d’alçada per tot el perímetre com a acabament del mur de formigó de l’aparcament del carrer de Terrassa, i una altra tanca a l’accés principal a la zona, situat al costat del pavelló municipal de Cirera. També s’han col·locat xarxes de protecció.
2. L‘interior de l’illa amb 1.760 m2
Aquest espai està comprès entre la façana posterior dels poliesportius municipals, els habitatges contigus que tenen accés des del passatge del Miró i els vestidors que utilitza la UD Cirera.
A l’interior d’illa s’ha construït una zona de jocs pavimentada amb material sintètic de cautxú i un camp de futbol tres de 12X20 metres, amb unes petites grades i gespa artificial.
També s’ha traslladat, a l’espai situat entre els dos nous camps de futbol, el quiosc i la pèrgola de bar que ara està instal·lada al camp de futbol set provisional. Finalment, també s’ha instal·lat l’enllumenat de tots dos espais esportius.
Una vista del camp de futbol A7.
L’alcalde va inaugurar el parc de La Pollancreda i l’aparcament de Torre Llauder després de les obres de millora
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va inaugurar ahir a les 19 h el parc urbà de La Pollancreda i l’aparcament gratuït de la vil·la romana de Torre Llauder. L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha promogut els treballs de millora, remodelació i condicionament de tots dos espais.
Millora de La Pollancreda
El parc de La Pollancreda s’inclou dins l’àmbit del clos arqueològic de la vil·la romana de Torre Llauder (Bé Cultural d’Interès Nacional), i ocupa una superfície de 16.000 m2 en contacte amb la Porta Laietana, entre l’avinguda de Lluís Companys, el Camí Ral i el carrer de Roma. Es tracta d’un espai singular de Mataró, ja que només existeixen dues arbredes urbanes d’aquestes característiques a la ciutat: La Pollancreda i la pineda de La Llàntia.
L’actuació a aquest espai ha consistit, bàsicament, en fer la conservació del parc millorant-ne les condicions en què es trobava abans de les obres, per tal que es mantingui en bon estat a la vista de futures excavacions arqueològiques que es puguin fer, i que han condicionat aquests treballs. El conjunt de treballs a La Pollancreda ha perseguit l’objectiu de potenciar el parc per a l’ús de la ciutadania, com a espai de passeig, oci i gaudiment.
A més, s’ha estudiat el trajecte fet pels usuaris i s’han habilitat una sèrie d’itineraris per als vianants, que respecten l’arbreda existent, i que estan il·luminats. Aquesta actuació persegueix un doble objectiu: d’una banda, millorar-ne l’accés i, de l’altra, protegir el parc per tal que la circulació diària dels usuaris no el faci malbé.
Altres actuacions han consistit en la renovació i increment del mobiliari urbà distribuït per tot el parc, la instal·lació d’una nova xarxa d’enllumenat i l’adaptació de la plaça annexa a La Pollancreda amb la col·locació de jocs infantils.
Respecte de les places d’aparcament
L’aparcament en superfície, de caràcter gratuït, ocupa una illa entre el clos arqueològic de la vil·la romana de Torre Llauder, el carrer de Roma, la part posterior dels edificis amb façana al carrer de Sant Valentí i el carrer de Javier Castaños. Un cop realitzats els treballs de millora de l’aparcament aquest es va obrir de nou al públic el passat 9 de maig.
Les obres han comprès una nova distribució de l’espai mitjançant l’adequació de les illes que delimiten les zones d’aparcament per tal de facilitar la circulació dels vehicles. Aquesta nova ordenació ha permès la plantació d’espècies arbustives i arbòries als parterres de l’aparcament, on s’ha instal·lat una nova xarxa de reg. També s’ha tornat a pavimentar el terra.
El projecte també ha inclòs actuacions a les places d’estacionament que se situen al llarg de tot el carrer de Roma, com la millora dels parterres. Tant a l’àmbit d’aquest carrer, com a l’aparcament, s’han respectat el número de places d’estacionament existents, que són un total de 279, i fins i tot se n’han creat algunes de noves.
Inversió en les obres
Les obres de millora de La Pollancreda i de l’aparcament de Torre Llauder les ha realitzat l’empresa EXCA-JMAS, SLU, i s’hi ha destinat una inversió de 501.747 euros, IVA inclòs.
L’alcalde inaugura els habitatges per a majors de 65 anys del carrer de Carlemany
/in PUMSA/by Dept. TècnicUn centre d’atenció diürna per a malalts d’Alzheimer estarà situat als baixos
L’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va inaugurar el passat 17 de juliol a les 19 h la promoció de 30 habitatges de protecció oficial adaptats per a la gent gran, situats al carrer de Carlemany, 6-12. L’edifici també compta amb un aparcament per a residents i amb un local que acollirà un centre d’atenció diürna per als malalts d’Alzheimer.
Aquesta promoció possibilitarà a les persones majors de 65 anys disposar d’un habitatge sense barreres arquitectòniques i amb una sèrie de serveis valorats i oferts des dels Serveis Socials, que garantiran la cobertura de les seves necessitats bàsiques com la prevenció de l’aïllament social i del deteriorament personal. D’aquesta manera, s’afavoreix la màxima independència personal de la gent gran.
L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha promogut l’edifici, que gestiona la seva filial Prohabitatge Mataró, SA conjuntament amb els serveis de Benestar Social i Gent Gran de l’Ajuntament de Mataró.
Adaptats als majors de 65 anys
L’edifici compta amb 5.507 m2de superfície construïda que es distribueix en tres plantes subterrànies, planta local, planta baixa, tres plantes pis i coberta.
Els 30 habitatges són de lloguer de protecció oficial, i es destinen als majors de 65 anys. S’ubiquen a la planta baixa i a les tres plantes pis de l’edifici, i compten amb 1 i 2 dormitoris amb superfícies útils de 40 i 50 m2aproximadament.
Cada habitatge disposa d’alarmes als banys per tal que es pugui avisar als serveis adequats en cas de caigudes. A més, es facilita als seus habitants el servei de teleassistència. D’altra banda, l’amplada de les portes i dels espais que conformen els habitatges és l’adequada per tal que les persones amb mobilitat reduïda puguin desplaçar-se amb facilitat pel pis.
Espais d’ús comú i criteris de sostenibilitat
Totes les zones comunes de l’edifici es contemplen com espais de lleure i de relació per als veïns de l’immoble. Així, a la tercera planta s’ubica una sala on està previst realitzar tallers de jardineria o cuina dirigits als usuaris dels habitatges, a més d’una terrassa transitable amb zona d’estenedors, on també hi haurà petits horts dels quals tindran cura els propis veïns.
La tercera planta també disposa d’una bugaderia d’ús comú per a tots els veïns i una altra zona de convivència per als usuaris dels habitatges és la sala que es situa a la planta baixa de l’edifici.
PUMSA ha aplicat criteris de sostenibilitat en la construcció d’aquest edifici. Així, per estalviar aigua, un dipòsit comunitari recollirà les denominades aigües grises (l’aigua que utilitzin els veïns per les dutxes) així com part de l’aigua de la pluja, que després de tractar-les i colorejar-les (per diferenciar-les) es reutilitzaran per a les cisternes dels vàters.
A més, la instal·lació comunitària de preescalfament d’aigua calenta sanitària es du a terme mitjançant plaques solars tèrmiques que s’han instal·lat a la coberta superior.
Preu dels habitatges
La quota de lloguer dels habitatges varia depenent de la superfície útil computable de cadascun d’ells, i va dels 246,97 euros als 293,61 euros mensuals. Aquest import és provisional, i serà confirmat abans de la signatura del contracte d’arrendament.
L’import del lloguer s’actualitzarà anualment en funció de les variacions de l’índex de preus al consum (IPC) i inclou les despeses complementàries derivades dels serveis comuns i de manteniment de l’edifici.
Centre per a malalts d’Alzheimer
A la planta baixa de l’edifici s’hi ubica l’equipament públic, que disposa d’entrada independent. Aquest local, cedit per PUMSA a l’Ajuntament, serà un centre d’atenció diürna per a malalts d’Alzheimer (Associació familiars Alzheimer Barcelona), per cobrir una necessitat plantejada pels familiars de les persones afectades per aquesta malaltia.
Té una superfície útil de 450 m2i disposa d’un pati interior de 194 m2que està incorporat a l’equipament, tot augmentant les possibilitats del mateix. A partir del proper mes de setembre, PUMSA iniciarà les obres de condicionament intern del local per tal d’adequar-lo a les necessitats de l’Associació. Es preveu que els treballs estiguin enllestits en tres mesos. El centre, inicialment, donarà cobertura a 25 malats d’Alzheimer i altres demències. Aquest projecte es durà a terme a principis del 2009.
Aparcament per a residents
L’edifici es completa amb un aparcament per a residents de tres plantes subterrànies que compten amb un total de 102 places que es comercialitzaran en règim de lloguer. D’aquestes places, 69 són per a cotxes i 33 per a motocicletes. L’aparcament, amb una superfície útil de 2.132 m2, compta també amb 18 trasters.
Concurs per a adjudicar els habitatges
El passat 15 d’abril, PUMSA va obrir el termini de sol·licituds per demanar 25 dels 30 habitatges adaptats per a la gent gran de la promoció que avui s’inaugura. Els altres cinc habitatges serviran per a reubicar persones afectades per operacions de planejament urbanístic que s’han dut a terme a la ciutat i que compleixin els requisits per ser usuaris dels mateixos.
El període de presentació de sol·licituds va finalitzar el passat 30 de maig, data a partir de la qual Prohabitatge Mataró va iniciar l’avaluació de les 77 sol·licituds presentades per seleccionar aquelles que complissin amb les condicions establertes a les bases d’adjudicació dels habitatges.
Actualment, els serveis de Benestar Social i Gent Gran de l’Ajuntament les estan estudiant, avaluant i puntuant i, a continuació, Prohabitatge Mataró elaborarà les llistes provisionals d’admesos i exclosos.
Es preveu que les llistes definitives d’adjudicataris i la llista de reserva es publiquin el proper mes d’octubre, i que els adjudicataris dels habitatges puguin traslladar-se als habitatges a partir de novembre de 2008.
Obres en dues fases
La construcció d’aquest edifici d’habitatges s’ha dut a terme en dues fases. Durant la primera d’elles, l’empresa Ferros Iluro, SL va aixecar l’estructura completa de l’immoble mentre que a la segona fase, Miquel Anglada Construccions, SL s’ha encarregat de la construcció de la resta de l’edifici, inclòs l’aparcament.
La inversió total destinada per aquesta promoció ha estat de 4.790.000 euros, IVA inclòs.
Treballs de rehabilitació de les plantes primera i segona de l’edifici del camí Ral 338-340 de Mataró
/in Concursos/by Dept. Tècnicwww.grup-pumsa.cat/concursos/camiral-338-340
Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). C. de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10, 08302 Mataró. Horari de dl. a dv. de 9 a 14 h
Per a més informació: 93 757 85 38 / 93 741 56 10
Construcció d’un edifici per a 15 habitatges amb aparcament, sobre estructura ja realitzada al carrer de Cosme Churruca 84-86 de Mataró.
/in Concursos/by Dept. Tècnicwww.grup-pumsa.cat/concursos/camiral-338-340
Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). C. de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10, 08302 Mataró. Horari de dl. a dv. de 9 a 14 h
Per a més informació: 93 757 85 38 / 93 741 56 10
PUMSA realitza l’adequació de quatre locals situats al Camí Ral
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) realitza actualment les obres d’adequació interna dels quatre locals comercials per cedir-los posteriorment a la Fundació de Cooperadors de Mataró.
Els locals s’ubiquen a l’edifici d’habitatges que PUMSA va construir al Camí Ral, 254-266: dos es situen a la planta baixa i els altres dos a la primera planta. Entre tots quatre, tenen una superfície útil de 294 m2.
L’empresa municipal d’Urbanisme ha iniciat a finals de juny les obres d’adequació interna dels quatre locals per tal de lliurar-los totalment condicionats a la Fundació, que era propietària de part del solar on es va construir l’edifici. Tots quatre espais es troben buits actualment, i la Fundació s’encarregarà de la seva explotació un cop finalitzin els treballs de condicionament, previstos pel proper mes de setembre.
Aquests treballs inclouen la realització del forjat sanitari, la col·locació de paviments i falsos sostres, el condicionament dels lavabos, així com les instal·lacions elèctriques i d’aigua.
El cost de les obres que assumeix íntegrament PUMSA és de més de 66.000 €.
L’edifici del Camí Ral 254-266
PUMSA va promoure la construcció de l’immoble del Camí Ral 254-266, les obres del qual van finalitzar el juny de 2006. Compta amb una superfície total construïda de 3.796 m2distribuïts en dues plantes subterrànies per a l’aparcament públic, una planta baixa i planta primera per als locals comercials, i dos plantes pis per a 10 habitatges dúplex.
Fundació Unió de Cooperadors
La Fundació Cooperadors de Mataró és una fundació privada participada per l’Ajuntament de Mataró i la Unió de Cooperadors de Mataró, la constitució de la qual va ser aprovada pel Ple de l’Ajuntament l’any 2003. La Fundació té tres línies de treball estratègiques:
– Fomentar l’economia social de Mataró.
– Projectar Mataró com a ciutat referent de l’economia social en l’àmbit català, estatal i internacional.
– Preservar el patrimoni històric de la Unió de Cooperadors i generar-ne activitat d’acord amb la finalitat fundacional de la Fundació.
L’any 1992, l’Ajuntament va adquirir quatre edificis que havien estat propietat de la Unió de Cooperadors, un ubicat al Camí Ral 254-266, un altre al carrer de Meléndez Valdés, un al carrer de Palmerola/10 de gener i un altre al carrer del Rierot cantonada amb el carrer de Cristina.
Aquestes finques adquirides són les que s’aportaran a la Fundació Unió de Cooperadors per part de PUMSA.
L’aportació econòmica de l’empresa municipal en patrimoni supera els 6 milions d’euros.
PUMSA comença la construcció de la passarel·la de vianants de la plaça de la Muralla
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha iniciat aquesta setmana les obres de construcció de la passarel·la de vianants que connectarà la plaça de la Muralla amb la plaça de Can Xammar i la Baixada de les Escaletes. Mentre durin els treballs, l’accés a la plaça de la Muralla es farà mitjançant una rampa provisional.
L’empresa adjudicatària del concurs que va convocar PUMSA el passat mes d’abril ha estat Servicios y Obras Barcelona, SL, amb un pressupost de 463.854 euros, IVA inclòs. Les obres finalitzaran el desembre de 2008.
A més de crear la nova passarel·la de la plaça de la Muralla, l’adjudicatària s’encarregarà de crear un mur de separació entre la nova passarel·la i les propietats veïnes i d’urbanitzar la zona afectada per les obres d’instal·lació de la rampa. També instal·larà una rampa provisional que permetrà l’accés a la plaça mentre durin les obres.
Característiques de la nova passarel·la
La nova passarel·la de la plaça de la Muralla tindrà 2,70 m d’amplada i 43 m de longitud, i no superarà el 10% de pendent. La rampa, de fusta antilliscant, serà adaptada, de manera que l’accés es farà a peu pla per tots dos extrems de la passarel·la. A més, hi haurà quatre replans de descans al llarg de la mateixa per fer més còmoda la circulació dels vianants.
Serà una construcció singular amb estructura metàl·lica, per a la creació de la qual s’utilitzaran 41.000 kg d’acer. El seu disseny ha tingut en compte la visibilitat de la part de la muralla del segle XVI, declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), que es troba a la plaça de la Muralla. Així, els pilars de la passarel·la s’ubicaran de manera que no impedeixin la seva visió, i les baranes de la rampa seran metàl·liques amb vidre transparent, material que també contribuirà a la seva visibilitat.
Aquest nou element arquitectònic substituirà l’existent, que es va instal·lar de forma provisional l’any 2005, durant les obres d’urbanització de la plaça de la Muralla. En aquell moment, no es va poder construir una rampa definitiva per manca de disponibilitat del sòl privat afectat.
Rampa provisional
Mentre durin les obres de construcció de la passarel·la definitiva de la plaça de la Muralla, es crearà una rampa provisional que connectarà la plaça de la Muralla amb la plaça de Can Xammar.
Aquesta rampa s’ubicarà davant de la muralla, i serà de característiques similars a la passarel·la provisional existent actualment.
Feines complementàries
El projecte també contempla la urbanització completa de l’espai que queda sota la passarel·la, que serà transitable quan es facin visites de la muralla. La superfície total a urbanitzar és de 320 m2. Així, es netejarà la zona, que actualment està coberta de vegetació, i es pavimentarà donant continuïtat a la plaça de la Muralla. A més, es crearà la xarxa de recollida d’aigües pluvials i d’enllumenat públic, que es connectaran a les xarxes de serveis que ja existeixen a la plaça.
També es construirà un mur de formigó que donarà uniformitat a l’espai, i que crearà una separació entre la passarel·la i les propietats veïnes del Camí Ral, entre els números 270 i 284. PUMSA ha pactat amb els propietaris d’aquestes finques la compra de part del sòl privat afectat amb l’objectiu d’alliberar espai per a la construcció de la passarel·la definitiva.
Transformació de Can Xammar
La construcció de la passarel·la de vianants de la plaça de la Muralla està inclosa dins del Projecte d’urbanització de l’espai públic resultant de les edificacions del Camí Ral 254-266, que es va aprovar el juny de 2004. Alhora, aquest projecte forma part del conjunt d’actuacions que l’Ajuntament i PUMSA estan realitzant per transformar el sector de Can Xammar.
Aquest espai es troba al cor del nucli històric de Mataró. La primera actuació que va fer-se va ser a la plaça de Can Xammar i la reurbanització dels carrers de Na Pau, Sant Cristòfor i Baixada de les Espenyes, unes obres que van inaugurar-se el juliol del 2003 i que van servir per posar en relleu les restes arqueològiques trobades a la zona. També s’ha creat un aparcament subterrani i s’han construït diverses promocions d’habitatges i locals comercials, així com les obres de consolidació de la muralla del segle XVI.
L’alcalde visita les obres de l’illa de Can Cruzate
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va comprovar com evolucionen les obres de l’illa de Can Cruzate, que promou l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). A la visita també varen assistir el president de la societat municipal d’Urbanisme, PUMSA i regidor d’Urbanisme, Ramon Bassas, i la presidenta del Pla Integral del Centre-Eixample-Havana i regidora de Serveis Centrals, Montserrat López.
La primera fase dels treballs de consolidació de façanes i enderroc d’edificis finalitzarà al juliol, i PUMSA ha adjudicat aquest mes de juny les feines de prospecció arqueològica. Posteriorment, es durà a terme la segona fase dels treballs, el que donarà pas al projecte executiu d’edificació de Can Cruzate.
Situació de la primera fase
La primera fase dels treballs a l’illa urbana de Can Cruzate es va iniciar el febrer de 2008 i consisteixen en la consolidació de façanes i l’enderroc de part dels edificis situats als carrers d’en Palau, de Santa Maria i El Carreró. Aquestes feines s’estan realitzant seguint els criteris de l’avantprojecte per a l’edificació de Can Cruzate. Urcotex, SA, és l’empresa que du a terme la primera fase de les obres amb un pressupost d’execució de 423.236 €, IVA inclòs.
Actualment, s’han realitzat part dels treballs de manteniment i consolidació de façanes dels edificis de la primera fase de les obres, mentre que els treballs d’enderroc es preveuen finalitzar el proper mes de juliol.
En concret, els edificis dels quals s’està en procés de mantenir i consolidar les façanes són els següents:
– carrer d’en Palau: números 33, 35 i 37.
– carrer de Santa Maria: números 16 i 20.
D’altra banda, s’enderrocaran els immobles situats a:
– carrer d’en Palau: número 31.
– carrer de Santa Maria: número 18
– el Carreró: números 24-bis, 26, 28, 28-bis i 30.
En el cas dels edificis situats al carrer de Santa Maria, número 18; i El Carreró, número 30, inicialment estava prevista la consolidació íntegra de la seva façana. Un cop estudiat el seu estat i havent iniciat l’execució de les obres, ha estat impossible mantenir la part superior d’aquestes, ja que això suposava un risc tant per als propis treballadors de l’obra com per als vianants, pel perill de despreniment parcial o ensorrament total. Aquesta part enderrocada serà reconstruïda utilitzant elements aprofitables i seguint el mateix estil de la façana original.
Adjudicació dels treballs arqueològics
Un cop finalitzada la primera fase d’obres de Can Cruzate, PUMSA posarà en marxa les feines de prospecció arqueològica de l’illa, on podrien haver-hi vestigis de l’època romana.
El Consell d’Administració de l’empresa municipal d’Urbanisme, reunit el passat 17 de juny, va adjudicar els primers treballs arqueològics a la companyia ÀTICS, SL, amb un pressupost de 203.305 euros, IVA inclòs.
Aquestes feines consistiran en la prospecció en extensió, és a dir, que estudiaran tota la zona de Can Cruzate lliure d’edificacions per tal de detectar l’existència de restes de l’antiguitat.
Properament es definirà quan poden començar les prospeccions arqueològiques que, inicialment, tindran una durada de tres mesos i mig aproximadament. Tot i això, la durada dels treballs dependrà finalment de les restes arqueològiques que es trobin a la zona, troballes que també condicionaran el projecte del sector.
Segona fase de les obres
La segona fase de les obres de desenvolupament urbanístic de Can Cruzate se centraran en l’espai que ocupa actualment l’immoble del Carreró, 20 (c/ d’en Palau, 29- El Carreró, 20-22) i que es duran a terme més endavant.
PUMSA i l’Ajuntament de Mataró són propietaris actualment del 62% de la totalitat de l’illa de Can Cruzate, exceptuant alguns immobles els propietaris dels quals actuaran com un promotor més del sector juntament amb l’administració.
Mobilitat
Abans d’iniciar les obres a Can Cruzate, l’Ajuntament va consensuar amb els diferents serveis del consistori un pla de mobilitat que contempla les mesures de protecció adients per garantir la seguretat dels treballs, dels vianants i de la circulació. Aquestes mesures són adaptables a l’evolució de les obres.
Així, s’ha col·locat una bastida i uns estabilitzadors de formigó que ocupen parcialment els carrers d’en Palau i El Carreró, però que deixen pas lliure per als vianants. Al carrer de Santa Maria la bastida permet que la circulació es faci igual que abans de l’inici de les obres.
Els treballs a Can Cruzate coincideixen amb la reurbanització que l’Ajuntament està realitzant als carrers de la Beata Maria, Baixada d’en Feliu de la Penya i de Sant Simó, que es troben als voltants de Can Cruzate.
Aquestes obres s’estan fent en dues etapes per afectar el mínim possible la mobilitat dels veïns i del trànsit. Actualment, es realitza la primera fase, que consisteix en la millora dels carrers de Baixada d’en Feliu de la Penya i de Sant Simó i, posteriorment, es reurbanitzarà el carrer de la Beata Maria. Es preveu que aquestes obres finalitzin completament a principis de 2009.
Concurs per a la millora de Can Cruzate
PUMSA treballa des de fa temps per millorar la qualitat urbana de l’illa de Can Cruzate, que ocupa un espai de 975 m2de superfície al centre històric de Mataró, entre la plaça de l’Ajuntament, la plaça Gran, el carrer d’en Palau, el carrer de Santa Maria i El Carreró.
L’any 2005, l’empresa municipal va convocar un concurs públic d’idees per a l’edificació d’aquesta zona, al qual es van presentar 47 propostes. El projecte guanyador va ser l’anomenat “Tall”, presentada per Javier de Las Heras Solé, Jordi Bosch Genover, Joan Tarrús Galter. Aquest equip tècnic és l’encarregat de redactar el projecte bàsic d’edificació de Can Cruzate.
La proposta “Tall” es basa en el manteniment del teixit urbà dels carrers d’en Palau i de Santa Maria i el nou replanteig del traçat del Carreró i del front de la plaça de l’Ajuntament; la creació d’un nou equipament a la plaça de l’Ajuntament; l’aparició d’un nou espai públic amb vocació de pati, vinculat directament al Carreró i al nou equipament públic.
L’equip creador de “Tall” va presentar l’any 2007 un avantprojecte on es desenvolupen amb més detall les propostes presentades al concurs.
L’alcalde inaugura l’aparcament subterrani de la ronda de Rafael Estrany
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va inaugurar divendres, a les 19 h, l’aparcament situat al subsòl de la ronda de Rafael Estrany. Aquest aparcament municipal té 144 noves places de cotxe i 16 de moto per a residents a la segona planta subterrània. La primera planta subterrània de l’aparcament acollirà provisionalment el dipòsit de la grua municipal.
La societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) ha promogut l’aparcament, que es troba a la Ronda Rafael Estrany 36, a Rocafonda, entre els carrers de Josep Goday i de Frank Marshall.
Dipòsit de la grua i places per a residents
La nova infraestructura té una superfície total de 7.448 m2distribuïts en dues plantes subterrànies. La primera d’elles acollirà provisionalment el dipòsit de vehicles del servei de recolzament logístic a la circulació de Mataró (grua), al qual s’hi destinaran 133 places.
La segona planta acull l’aparcament per a residents, amb un total de 144 places d’estacionament per a cotxes –4 d’elles adaptades per a persones amb mobilitat reduïda- i 16 per a motocicletes.
Així, el número total de places del nou aparcament és de 277 de cotxe i 16 de moto, entre les de residents i les destinades al dipòsit de la grua.
Comercialització de les places
GINTRA va iniciar el passat 28 de febrer la venda i el lloguer de les places per a residents i, actualment, encara queden places disponibles. El preu mensual de les places en règim de lloguer és de 80,14 € per cotxe i 40,08 € per moto, ambdós preus amb l’IVA inclòs. Quant a les places en règim de venda, amb una concessió per a 50 anys, serà de 18.000 € (IVA no inclòs) per cotxe i de 5.000 € (IVA no inclòs) per motocicleta. Hi ha possibilitat de finançament. S’aplicarà un 5% de descompte a les places en règim de venda durant sis mesos comptant a partir de l’ inici de la comercialització, és a dir que finalitzarà el 28 d’agost d’ enguany.
GINTRA durà a terme una jornada de portes obertes el proper 30 de juny de 13 h a 15 h i de 18 h a 20 h, per tal que tots els interessats i els veïns de la zona puguin visitar les instal·lacions.
Tots els interessats en una plaça de venda o de lloguer hauran de dirigir-se a les oficines GINTRA (carrer de Pablo Iglesias 63, 1a planta, despatx 6), en horari de dilluns a divendres de 9 a 14h. A partir de l’1 d’octubre, l’horari serà de dilluns a dijous de 9 a 13h i de 16 a 18.30h, i divendres de 9 a 14h. Per sol·licitar informació, poden fer-ho a les mateixes oficines de GINTRA o a les oficines d’atenció ciutadana, als centre cívics de l’Ajuntament de Mataró o bé al telèfon d’atenció ciutadana 010.
Condicionament intern
GINTRA també ha promogut el condicionament intern de la primera planta subterrània de l’aparcament amb tots els elements necessaris perquè pugui acollir les oficines del dipòsit municipal. Els servei de recolzament logístic a la circulació podrà traslladar-se a l’aparcament de Rafael Estrany a partir de la primera quinzena de juliol.
El dipòsit de vehicles de la grua es troba en l’actualitat a la primera planta subterrània de l’aparcament de la plaça de Granollers, amb 106 places. Les 139 places restants de l’aparcament, que s’ubiquen a la segona planta subterrània, es destinen a estacionament públic en règim de rotació.
Un cop es traslladi el dipòsit a l’aparcament de Rafael Estrany, es preveu que les 106 places de la primera planta subterrània de l’aparcament de la plaça de Granollers també es destinaran a la rotació.
Inversió en l’aparcament
L’empresa FCC Construcción, SA, ha estat l’encarregada de construir l’aparcament subterrani de la ronda de Rafael Estrany. Les obres, que han finalitzat aquest mes de juny, es van iniciar el desembre de 2006, i s’hi ha destinat una inversió de 5.000.000 d’euros, tant per a la construcció de l’aparcament com per al condicionament intern de la planta que acollirà el dipòsit de la grua.