GINTRA acaba el 2012 amb 1,9 milions d’euros de pèrdues

L’entitat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRAva presentar ahir a la Junta General de Socis els seus comptes anuals corresponents a l’any 2012.

 
Les àrees d'actuació d’aquesta empresa municipal són la promoció, la gestió i l’explotació d’aparcaments municipals, la gestió de la Zona Blava i del Servei de Grua, incloent-hi la gestió administrativa dels dipòsits de vehicles.
 
 
Resultats econòmics
 
El resultat de l'exercici 2012 de l'empresa municipal GINTRA ha estat d’una pèrdua de d’1.928.213 euros. Al tancament del 2011 es va dur a terme una taxació independent dels aparcaments de GINTRA. Aquesta taxació va suposar un deteriorament d’actius d’1.494.000 €, el qual no es va registrar als comptes de 2011 donat que els informes de taxació es van rebre amb posterioritat a la seva formulació. Aquest 2012 s’ha dut a terme una nova taxació, sent que el deteriorament necessari ja ha estat sols de 66.000 euros. Aquests 1.560.000 € és el que explica el resultat de l’exercici 2012.
 
Al tancament de l’exercici 2012 el Patrimoni net de GINTRA és de 5.066.610 euros.
 
Pel que fa als ingressos, la xifra de negocis ha estat de 2.456.464 euros (2.194.649 euros al 2011), dels quals, 1.468.775 euros han estat facturats a l’Ajuntament en concepte de refacturació dels costos suportats per GINTRA pel servei de grua i el de la zona blava, així com dels dipòsits per a vehicles, altres 786.957 euros corresponen a ingressos per arrendaments. A l’any 2012 no s’han materialitzat vendes de places d’aparcament.
 

Refinançament
 
Arran del procés de refinançament bancari dut a terme al 2012, l’Ajuntament ha assumit el deute financer a curt termini de GINTRA, per import de 5.900.000€.
 
Al tancament de 2012 l’endeutament bancari net dels saldos en bancs és de 5.693.776 euros, en contrast amb els 10.734.749 euros de l’any anterior (un 47 % inferior).
 
S’ha iniciat recentment amb les entitats financeres un nou procés de refinançament amb la finalitat d’assolir nous acords que permetin viabilitzar l’empresa. El deute viu objecte de refinançament és d’uns 3,4 milions d’euros.
 

Gestió d’aparcaments
 
Actualment GINTRA és titular de 1.460 places d’aparcament, que si s’afegeixen a les 457 places propietat de PUMSA dóna un parc total en propietat del grup de 2.072 places. Si afegim els aparcaments que gestiona GINTRA al TecnoCampus, al poliesportiu del carrer Euskadi i a la Plaça de Cuba, el número de places total gestionades des de l’empresa municipal és de 2.317.
 
 

Servei de Grua i Zona Blava
 
Tant el Servei de Grua com el de gestió de la Zona Blava estan subcontractats a terceres empreses. Donat que els costos que suporta GINTRA se li refacturen íntegrament a l’Ajuntament, l’efecte és neutre als comptes de GINTRA. La recaptació generada pel Servei de Grua es transfereix a l’Ajuntament, mentre que la que s’obté per la Zona Blava l’aporta anualment l’Ajuntament a GINTRA per compensar pèrdues.

Enllaços: www.grup-pumsa.cat/intern/resultats2012.zip

Les societats del Grup PUMSA inicien el procés per a la seva fusió

Ahir, en la reunió dels corresponents Consells d’Administració de les societats PUMSA, GINTRA i PROHABITATGE MATARÓ, es va acordar per part dels consellers i conselleres la formulació del projecte de fusió, iniciant així els tràmits necessaris per dur a terme el procés.

 La fusió es realitzarà mitjançant l’absorció per part de PUMSA de les altres dues societats, les quals traspassaran en bloc la totalitat del patrimoni de GINTRA i PROHABITATGE MATARÓ a Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA).

  

Procediment 

Es realitzaran els tràmits oportuns davant el Registre Mercantil, les corresponents publicacions i es proposarà a la Junta General de cada societat l’aprovació de l’acord de fusió, que es preveu es completi abans de finals d’any.

 Avantatges i millores de la fusió

La fusió de les societats té com a objectiu la integració de les tres societats en una de sola, la dimensió i estructura de les quals, permeti:

  • Assolir un major volum d’actius, i per tant, incrementar la solvència i capacitat financera de la unitat econòmica resultant.
  • Unificar els actius, permetent així una eficiència superior, racionalitzant i simplificant d’aquesta manera l’estructura empresarial i reduint costos administratius i de gestió, en centralitzar en una sola societat les activitats complementàries que desenvolupen.
  • Assolir una estructura més òptima i eficient, dotada de major control econòmic, organitzatiu i de gestió, i que s’aconseguirà no només amb la unificació d’actius sinó també amb la dels serveis als ciutadans.
  • Amb la finalitat de poder atendre més eficaçment les demandes d’un mercat molt complex i competitiu, sota una sola marca, la fusió permetrà el desenvolupament conjunt d’activitats similars, i idèntiques en alguns casos.

 

Tot i l’existència de tres societats en el temps, s’ha mantingut el funcionament operatiu d’aquestes a través d’una gestió conjunta i transversal en diferents departaments, com són els d’administració, comptabilitat, finances, comunicació, jurídic i gerència. Amb la fusió, l’estructura actual de la societat no es modificarà, atenent que ja funciona com a una única empresa amb diferents departaments en funció dels diferents serveis que es presten i amb un únic departament de serveis interns. En aquest sentit, el procés de fusió no comportarà cap conseqüència per al personal de les societats absorbides ni de l’absorbent.

GINTRA promociona places d’aparcament amb descomptes de més del 50%

La societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA), ha engegat una campanya per tal de comercialitzar i promocionar gran part dels aparcaments de la ciutat fent descomptes en les places, tant de venda com de lloguer.

Sota el lema "Aparca i guanya", GINTRA posa a la disposició dels ciutadans les places de cotxe, moto i trasters, dels aparcaments que gestiona a un preu que suposa un estalvi de fins el 50%, segons la modalitat de pagament (mensual, trimestral, anual o bianual).

Aquesta campanya, a banda de facilitar als usuaris l'obtenció d'un aparcament a bon preu en el règim escollit, suposa un incentiu per convertir Mataró en una ciutat més saludable i sostenible alhora que ofereix als usuaris un estalvi de temps i una major tranquil·litat.

La promoció s’aplica als següents aparcaments de la ciutat:

  • Avinguda del Perú (Rocafonda)
  • Cal Collut
  • C. D’Antoni de Solís
  • Cafè de Mar
  • C. De Cirstòfor Colom
  • Plaça de la Gatassa
  • El Tabalet (c. D’Alarona)
  • Menuts
  • C. De Vallveric
  • C. De Terrasa
  • Ronda de Rafael Estrany
  • C. De Carlemany
  • Parc del Palau
  • La Llàntia (c. De la Boixa)
  • Can Gassol (c. De Floridablanca)
  • C. D’Euskadi
  • C. De Juan Meléndez Valdés
  • C. De Vasco Núñez de Balboa
  • C. El Rierot
  • Edifici El Rengle
  • Camí Ral/Carrer Hospital
  • Parc Central
  • Plaça Granollers

Alguns d’aquests aparcaments ofereixen places de lloguer i altres venda o lloguer.

 

Informació dels aparcaments en oferta

Tots els interessats en l'adquisició d’una plaça d'aparcament de lloguer o venda,  poden sol·licitar informació a les oficines de GINTRA (rda. De Rafael Estrany, 36, pl -1), al telèfon 93 757 89 54 o bé a través del web www.grup-pumsa.cat. 

Les sol·licituds d’ajuts al lloguer es poden presentar fins a l’1 de juliol

La societat Prohabitatge Mataró comença a tramitar les sol·licituds d’ajuts pel pagament del lloguer. La convocatòria finalitza l’1 de juliol.

Es tracta d’ajuts per fer front al pagament del lloguer de les unitats de convivència que tinguin ingressos baixos o moderats. Aquestes prestacions les atorga l’ Agència de l’Habitatge de Catalunya del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i, a Mataró les gestiona Prohabitatge Mataró

 

Destinataris amb preferència per optar a la prestació

  • Persones que han patit un procés de desnonament o d’execució hipotecària en els darrers dotze mesos a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud.
  • Persones adjudicatàries d’habitatges de lloguer protegit de titularitat d’entitats públiques que tinguin qualificació vigent o d’habitatges de lloguer gestionats per aquestes.
  • Persones amb discapacitat o amb membres de la unitat de convivència amb
  • discapacitat, i que acreditin un grau de minusvalidesa igual o superior al 65%, declarada així per l’ICASS.

  • Persones més grans de 65 anys.
  • Joves entre 22 i 35 anys amb ascendents o descendents al seu càrrec.
  • Dones víctimes de violència de gènere.
  • Famílies monoparentals amb menors a càrrec, que inclou les persones separades o divorciades, al corrent de les pensions alimentàries.
  • Famílies nombroses.
  • Persones joves extutelades.

Un cop ateses aquestes necessitats, la resta de sol·licituds es prioritzaran atenent el nivell d’ingressos.

 

Requisits per rebre la prestació

Les condicions bàsiques que s’han de complir són les següents:

  • Acreditar la residència legal a Catalunya durant un mínim de 5 anys, dos dels quals han d’esser immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.
  • Ser titular del contracte de lloguer de l’habitatge on resideixin amb caràcter habitual i permanent, amb un preu no superior a 600 euros.
  • Acreditar uns ingressos de la unitat de convivència no superiors a 1,5 vegades l’IRSC (Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya).
  • Tenir domiciliat el pagament del lloguer de l’habitatge pel qual se sol·licita la prestació en alguna entitat de crèdit.
  • Tenir domiciliat el cobrament de la prestació en alguna entitat de crèdit col·laboradora.

 

La quantia mensual de la prestació es determina per la diferència entre l’import del lloguer que paga l’arrendatari i l’anomenat lloguer just, amb un import mínim de 20 euros i un màxim de 200 euros.

 

 Presentació i tramitació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds finalitza el proper1 de juliol.  La informació sobre les prestacions es pot obtenir a les oficines de Prohabitatge Mataró, a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró, als Centres Cívics, al web www.mataro.cat o trucant al 010.

A través dels webs www.grup-pumsa.cat i www.gencat.cat es poden descarregar tots els impresos necessaris per fer la sol·licitud, o recollir-los a les oficines de Prohabitatge Mataró (c/ Pablo Iglesias, 63, 1ª planta, despatx 10), on s'ha de fer l'entrega de la documentació per tramitar la subvenció.

L’Agència Tributària formalitza la seva implantació a El Rengle

L’Agència Estatal de l’Administració Tributària i l'empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) han signat el contracte de lloguer de diversos espais de l'edifici El Rengle.

L’Agència Estatal de l’Administració Tributària destinarà el local de l’edifici del Rengle a la ubicació de l’Administració de Mataró, amb seu fins ara al Camí Ral.

Les noves dependències ocuparan un total de 1.541,07 m2 de superfície, i l’accés a les oficines es farà per un local de la planta baixa, que dóna a la carretera de Barcelona, 41.

Amb aquesta nova implantació, l'edifici El Rengle assoleix un total del 74% d'ocupació.

L’ocupació total de l’edifici per plantes és la següent:

  • planta baixa comercial: 52,93%
  • planta primera d’oficines de gran superfície: 85,58%
  • planta segona d’oficines: 75,60%
  • planta tercera d’oficines: 70,96%
  • primera planta subterrània: 93,53% d’ocupació en trasters i locals, i un 58,56% en aparcaments.
  • segona planta subterrània d’aparcaments: 100% ocupada

 

Obres de condicionament

PUMSA durà a terme les obres de condicionament i adequació de l'interior dels locals per tal d'adaptar-los a les necessitats de l'Agència Tributària.

Les obres començaran aquest mes i tindran una durada aproximada de dos mesos i mig, moment en què es preveu l’inici del trasllat de l’administració a les noves oficines.

 

Característiques de l'edifici

L'Edifici El Rengle té una construcció singular i compta amb una superfície de 30.000 m2 distribuïts en quatre plantes sobre rasant i dues més en soterrani.

L’edifici disposa de 8.424 m2 útils de superfície comercial i serveis en planta primera, segona i tercera, i 6.160 m2 útils en planta baixa.

El passat agost s'hi va instal·lar Mercadona, consolidant l’oferta comercial.

Aquesta varietat d’usos –empresarial, comercial i administratiu- suposa un benefici en el desenvolupament del teixit econòmic i comercial de Mataró, a més d’un enriquiment per a l’entorn.

Licitació per a l’execució de les obres d’adequació de local per a ús administratiu, a l’edifici del Rengle, locals 0.5, 1.4 i 1,5, ubicat a la Ctra. de Barcelona, 41

ANUNCI PEL QUAL ES FA PÚBLICA LA LICITACIÓ D’UN CONTRACTE


1. ENTITAT ADJUDICADORA

a) Organisme
Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A. (PUMSA)

b) Número d’expedient
OBR01-03-/2013


2. OBJECTE DEL CONTRACTE

a) Tipus
Obres

b) Descripció de l’objecte
Execució de les obres d’adequació de local per a ús administratiu, a l’edifici del Rengle, locals 0.5, 1.4 i 1,5, ubicat a la Ctra. de Barcelona, 41

c) Lloc de lliurament/execució
Mataró (Barcelona)

d) Termini d’execució
2 mesos i mig


3. TRAMITACIÓ, PROCEDIMENT I FORMA D’ADJUDICACIÓ

a) Tramitació Ordinària

b)  Procediment  Obert
 
c)  Regulació
Contractació no harmonitzada


4. PRESSUPOST DE LICITACIÓ

362.906,92 €, IVA exclòs


5. OBTENCIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ I INFORMACIÓ

Per internet al web www.grup-pumsa.cat a l’apartat Perfil del Contractant. Per examinar-la, a Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), 2a planta, despatx 10.


6. PRESENTACIÓ D’OFERTES

a) Data límit de presentació
11/04/2013, fins a les 13 h

b) Documentació que cal presentar
La indicada al Plec de clàusules particulars

c) Lloc de presentació
Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A., C. de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10

d) Admissió de variants
D’acord amb el Plec de clàusules particulars


7. OBERTURA DE LES OFERTES

22/04/2013, 13 h. Sala de reunions del Grup PUMSA.

Unanimitat per eliminar els obstacles que impedeixen l’arribada d’El Corte Inglés a Mataró

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir de forma pràcticament unànime un conjunt d’acords per desencallar l’inici de les obres d’El Corte Inglés a Mataró i garantir la reconstrucció i els nous usos de la fàbrica catalogada de Can Fàbregas i de Caralt en terrenys propers a la seva antiga ubicació.
 
En concret, es van aprovar inicialment el planejament urbanístic dels terrenys on es construirà el centre comercial i una modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró que donarà legitimitat al trasllat dels elements catalogats. També es van declarar d’interès social per a la ciutat l’arribada d’El Corte Inglés i la reconstrucció de la fàbrica per allotjar un equipament cultural; i es van aprovar convenis amb la plataforma ciutadana Salvem Can Fàbregas i el grup municipal de la CUP per aturar contenciosos oberts contra la implantació del centre comercial i el trasllat de la nau, o evitar-ne de nous.
 
Les diferents propostes s’havien presentat als grups municipals a la Junta de Portaveus celebrada dilluns passat, 4 de març. El Ple va aprovar cinc dels punts per unanimitat, mentre que la declaració d’interès social d’El Corte Inglés es va aprovar amb el vot en contra del representant de la CUP. La sessió plenària es va haver d’interrompre durant uns 50 minuts per aconseguir el consens necessari.
 
 
Antecedents
 
Una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (838/2012, de 16 de novembre) va anul·lar el Pla de millora urbana de l’illa formada pels carrers de Tetuan, de Miquel Biada, de José Maria Torrijos i el passatge de José Maria Torrijos, on es preveu la construcció del nou centre comercial.
 
Segons la sentència, el trasllat de la fàbrica no s’havia tramitat de manera correcta, ja que s’havia d’incorporar al planejament general de l’àmbit (Pla General d’Ordenació Municipal) i no al planejament derivat (Pla de millora urbana). A més, segons la resolució del TSJC el redactat vigent del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic no permetia desmuntar els elements protegits del conjunt catalogat de Can Fàbregas per a la seva reconstrucció en un altre lloc.
 
 
Els acords
 
Modificació del Pla General
 
En primer lloc, el Ple va aprovar inicialment la modificació del Pla General d’Ordenació Municipal (PGOM) en l’àmbit de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt. El nou planejament recull l’ordenació detallada de l’illa en substitució del Pla de millora anul·lat. Tots el paràmetres urbanístics es mantenen iguals, amb l’únic canvi que també es preveu i regula el trasllat de la nau catalogada al sector veí “Entorns del carrer Biada”.
 
  
Modificació del Pla especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró
 
En segon lloc, el Ple va aprovar inicialment una modificació puntual de l’article 28 de la normativa del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró, que ara incorpora de forma explícita la possibilitat de desplaçar o traslladar béns immobles declarats d’interès local (BCIL) en casos excepcionals per causa de força major i interès social. Així, s’adopten els mateixos criteris que la Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català i la Llei 16/1985 del Patrimonio Histórico Español preveuen pels béns d’interès nacionals (BCIN).
 
Les modificacions del PGOM i del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic es tramiten en paral·lel. En els dos casos es demanarà informe de la Comissió Territorial de Patrimoni Cultural de Barcelona i del Consell Municipal del Patrimoni Arquitectònic de Mataró. L’aprovació provisional de les modificacions correspondrà al Ple i la definitiva anirà a càrrec de la Generalitat.
 
 
Interès social d’El Corte Inglés
 
En tercer lloc, el Ple va declarar d’interès social per a la ciutat la instal·lació d’un centre comercial de gran format a l’illa de Can Fàbregas, per quant suposa d’aportació a l’increment de l’ocupació, el desenvolupament econòmic i la diversificació de l’activitat comercial a Mataró. L’obertura del centre comercial representarà, entre altres, un 3,5% d’aportació al PIB de la ciutat; un increment del nombre de visitants que revertirà en l’oci, la restauració i el lleure; la creació de 700 a 1.000 llocs de treball; o un increment de les vendes comercials per m² de l’ordre d’un 8-10%.
 
 
Interès social de reconstruir la nau com a Casa de la Cultura Popular
 
En el mateix sentit, el quart acord va ser declarar d’interès social per a la ciutat destinar l’antiga farinera del segle XIX Can Fàbregas i de Caralt a equipament municipal, i en concret a acollir la Casa de la Cultura Popular de Mataró. La nau, edicles i xemeneia del conjunt, que van ser desmuntats i estan emmagatzemats en terrenys municipals, es reconstruiran a la cantonada de muntanya del carrer de Miquel Biada amb el carrer de Tetuan.
 
L’equipament es destinarà a exposició, divulgació, promoció i creixement del patrimoni cultural de la ciutat, en especial les comparses i elements del seguici de Les Santes, Festa Major de Mataró. Es preveu un espai per avaluar la conservació de les figures i restaurar-les; un espai de residència, reunions i bucs d’assaig per a les colles; un espai expositiu permanent dels elements patrimonials del seguici popular institucional; un espai destinat a l’arxiu de Les Santes; un espai reservat a sala d’actes; un espai de bar i restaurant obert als visitants i un espai destinat a botiga de productes relacionats amb la Festa Major.
 
Per destinar a equipament públic els elements catalogats, l’Ajuntament té previst modificar properament el Pla General d’Ordenació en l’àmbit “Entorns del carrer Biada”, ja que s’ha de canviar la qualificació urbanística dels terrenys on es reconstruirà la nau, que actualment és sòl privat d’ús terciari-comercial.
 
 
Acords amb Salvem Can Fàbregas i la CUP
 
Per últim, el Ple va aprovar que se signin dos convenis, un amb la plataforma ciutadana Salvem Can Fàbregas i l’altra amb el grup municipal de la CUP.
 
En els dos convenis, l’Ajuntament es compromet i obliga a reconstruir els elements catalogats per acollir la casa de la Cultura Popular abans del 24 de juliol de 2015, i a realitzar amb aquesta finalitat tots els tràmits que siguin necessaris.
 
Pel que fa al conveni amb Salvem Can Fàbregas, el consistori es compromet a desistir del recurs de cassació interposat davant del Suprem contra la sentència del TSJC que va anul·lar el Pla de millora urbana, i per tant a donar compliment a la decisió judicial. Per la seva banda, la plataforma es compromet a no presentar al·legacions, ni impugnar cap dels acords i actes administratius que s’adoptin en la tramitació de la modificació del Pla General d’Ordenació i del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic.
 
Per la seva part, la CUP es compromet, en el seu conveni, a deixar en suspens tots els recursos contenciosos que té interposats en relació amb El Corte Inglés i el trasllat de la nau catalogada, i a retirar-los un cop estigui reconstruïda la fàbrica i en marxa el nou equipament cultural. La CUP es compromet també a no presentar al·legacions ni impugnar els acords del nou planejament i la modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic.

Grup PUMSA posa a la venda bona part del seu patrimoni
L’operació es fa per complir el pla de viabilitat de l’empresa

El Consell d’Administració de Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) va aprovar ahir per unanimitat, 12 de febrer, les bases del concurs per a la transmissió de diversos immobles propietat de PUMSA i GINTRA, valorats en 70 milions d’euros.

  

Antecedents

Aquesta operació s’emmarca dins del compliment dels objectius fixats pel document de Projeccions Economicofinanceres 2012-2017 aprovat pel Consell d’Administració en data 6 de juliol de 2012, que defineix un pla de vendes d’actius, entre d’altres eixos estratègics, per aconseguir un escenari de viabilitat i continuïtat de l’empresa.

PUMSA té un important patrimoni fruit dels més de vint anys d’activitat i generat per la inversió en grans projectes de la ciutat. L’empresa ha invertit en projectes d’urbanització, creació de sòl industrial, construcció de naus, equipaments públics, habitatges socials i aparcaments, així com en el patrimoni arquitectònic i cultural de Mataró.

Per fer front a l'endeutament de PUMSA s’ha definit un pla de vendes que ara s’executarà mitjançant aquest concurs, en el qual s’hi inclou part del patrimoni de les empreses del Grup PUMSA. A la selecció hi ha terrenys, oficines, locals, naus industrials, edificis d’habitatges i aparcaments. Destaquen el Centre de serveis logístics, els aparcaments del Parc Central i plaça de Granollers, i solars a diferents punts de la ciutat.

 

Concurs

Pel que fa a la licitació del concurs, serà un procediment obert amb publicitat i concurrència.

Els interessats podran presentar ofertes tant per lots íntegres d’immobles com per immobles individuals, però a l’hora d’adjudicar es donarà preferència a les ofertes dels lots.

Els criteris d’adjudicació seran l’oferta econòmica proposada i el termini de pagament.

La convocatòria del concurs està prevista durant la segona quinzena del mes de febrer, i s’atorgarà el termini d’un mes per a la presentació de les ofertes per part dels interessats. PUMSA procedirà a publicar el concurs en el perfil del contractant de l’empresa, així com a la premsa d’àmbit nacional i local.

El Ple aprova una nova ordenació de l’àmbit Iveco-Renfe/Farinera per fer possible el seu desenvolupament
Es divideix l’àmbit en quatre sectors independents i es dibuixen illes més petites

 

El Ple municipal va aprovar inicialment ahir una nova ordenació urbanística per a l’àmbit Iveco-Renfe/Farinera/veïnat de Valldeix, una de les poques reserves de terreny pendents de transformació en el sòl urbà de Mataró. La nova proposta es basa en diversificar els usos de les activitats que s’hi puguin implantar a Iveco-Renfe i reduir la mida de les illes i parcel·les previstes, amb l’objectiu de fer més fàcil la gestió de les mateixes i fer possible el desenvolupament d’aquests terrenys.
 
La proposta aprovada ahir és la segona modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal (PGOM) que afecta aquest àmbit discontinu, que ocupa una superfície total de 102.830 m².
 
L’àmbit d’Iveco-Renfe és el triangle delimitat per l’avinguda del Maresme, l’avinguda d’Ernest Lluch i les instal·lacions ferroviàries. L’objectiu de l’actuació en aquest àmbit és transformar els usos industrials en residencials i terciaris. La Farinera és un edifici industrial catalogat que es troba a l'illa definida per la ronda de Barceló, l’avinguda del Maresme i el carrer dels Germans Thos i Codina, i que es preveu convertir en equipament. Per últim, l’àmbit del veïnat de Valldeix està situat a tocar de la riera de Can Soler, davant de la urbanització de Can Marquès, on es preveu la reordenació dels espais lliures que envolten les instal·lacions actuals del serveis municipals de Manteniment i Obres.
 
 
Antecedents
 
El planejament urbanístic vigent es va aprovar definitivament al 2007, en un context econòmic molt diferent a l’actual. En els anys successius es van aprovar el Pla de millora urbana, el projecte d’urbanització, el projecte de reparcel·lació i, al 2011, una divisió poligonal per intentar impulsar la transformació del sector, que no es va arribar a aprovar definitivament.
 
La proposta anterior preveia macro illes que s’havien d’executar de cop, ordenació que estava pensada per ser executada per un sector immobiliari en plena expansió, amb capacitat de dur a terme projectes d’edificació urbana de grans dimensions, condicions que no es donen actualment.
 
 
Illes més petites d’edificis perpendiculars al mar
 
La nova ordenació incrementa la proporció de sòl públic (70,5%) respecte al sòl privat (29,5%), que a la proposta anterior era respectivament d’un 57,% i un 42,1%.
 
A grans trets, a l’àmbit d’Iveco-Renfe es preveu una ordenació viària amb illes i parcel·les de menors dimensions que permetin unes adjudicacions i una gestió més fàcil. Els carrers es plantegen com a prolongació de la trama urbana situada a l’altre costat de l’avinguda del Maresme, i els edificis es dibuixen perpendiculars al mar amb alçades de 7 plantes i torres de 15 plantes.
 
Per garantir la viabilitat econòmica s’ha previst una nova distribució entre càrregues urbanístiques i aprofitaments privats que permeti l’equilibri econòmic de l’operació. Per tal d’aconseguir aquest objectiu, es planteja l’execució de l’àmbit en quatre sectors que es podran desenvolupar de forma independent en funció del grau de consolidació de les activitats en funcionament, s’incrementa lleugerament l’edificabilitat prevista (un 6,3%) i s’ajusten els costos d’urbanització.
 
El sostre privat total és de 141.500 m² (davant els 133.000 m² de la primera proposta), un 87% del qual es destinarà a usos residencials i un 13% a terciari. Es planteja una ordenació a front de mar flexible en quant els usos que, a banda de l’habitatge i el comercial tradicional en planta baixa, pugui admetre altres usos residencials com l’hoteler o residències per a la tercera edat, o no residencials com oficines o altres activitats compatibles.  
 
 
Desenvolupament per fases
 
El nou planejament planteja l’execució a curt termini dels dos sectors menys consolidats: un a l’àmbit de l’antiga Iveco i, l’altre, a l’àmbit situat a l’avinguda d’Ernest Lluch, a tocar del TecnoCampus. Per aquest últim, la proposta de planejament incorpora l’ordenació detallada per agilitar la tramitació, amb l’objectiu de potenciar l’entrada a la ciutat des de la Porta Laietana i l’entorn del TecnoCampus.

PUMSA comença la demolició de les edificacions a l’illa de l’Eix Herrera

 

L’empresa municipal d’urbanisme Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) ha començat avui els treballs de demolició de les edificacions existents dins l’àmbit de l’antiga fàbrica de tints Etal de l’Eix Herrera.
 
L’execució de les obres s’ha adjudicat a l’empresa Vialitat i Serveis S.L, per un import de 166.157,82 euros (IVA exclòs), segons va acordar el Consell d’Administració de PUMSA el passat 18 de setembre.
 
 
Obres de demolició
 
Els treballs que realitzarà aquesta empresa consistiran en la demolició i gestió dels residus, paviments i fonaments de les edificacions de l'illa formada pels carrers d’Enric Prat de la Riba (números 82-98), carrer de Francisco Pacheco (números 59-83), carrer de Francisco Herrera (números 15-45) i carrer de Floridablanca (números 94-100).
 
El projecte preveu la conservació de les dues estacions transformadores elèctriques en servei i la xemeneia de l’antiga fàbrica Clement-Marot, inclosa dins del catàleg de Béns Culturals d’Interès Local.
 
 
Antecedents
 
El denominat Eix Herrera, que inclou les finques des de l'Escorxador i la plaça de Joan Fiveller, es va dividir en dos polígons d'actuació per poder executar el seu desenvolupament urbanístic en dues fases.
 
La primera, comprèn les tres illes entre la plaça de Joan Fivelller i el carrer de Francisco Pacheco, de gestió pública a càrrec de PUMSA, i on està previst la construcció de l’escola de primària Joan Coromines i 236 habitatges, dels quals un 45% en règim de protecció oficial.
 
La segona comprèn sòls privats situats a la mateixa illa que hi ha l'Escorxador. 
 
La Unitat d’Actuació Eix Herrera la formen tres illes contigües que abasten una superfície de 23.921 m2, entre els carrers d'Antoni Viladomat, de Francisco Herrera, d'Enric Prat de la Riba, i de José Francisco Pacheco. Es tracta d'un àmbit on actualment hi conviuen indústries, habitatges i comerços.
 
El Pla General es modificà l'any 2010 amb l'objectiu de transformar aquest conjunt en una zona de caràcter mixt residencial-econòmic, convertint el carrer de Francisco Herrera en un nou eix cívic, per obtenir un sòl d'equipaments comunitaris i recuperar la xemeneia de la fàbrica de Clement-Marot.
 
Amb la modificació del Pla d'Ordenació, un 55% del sector es destina a sòl públic i un 45% a sòl privat.  
 
 
Terminis i calendari
 
Els treballs de demolició de les edificacions dins l’àmbit UA-84 Eix Herrera finalitzaran en un termini aproximat de 3 mesos.
 

A la imatge, carrer de Francisco Herrera a la cantonada amb el carrer de José Francisco Pacheco. Foto: PUMSA