PUMSA adjudica el servei de control de la zona blava

L’empresa EYSA, actual concessionària, se’n farà càrrec per un període de 2 anys prorrogables a 2 més

La zona d'estacionament en zona blava de Can Maitanquis. Foto: PUMSA

La zona d’estacionament en zona blava de Can Maitanquis. Foto: PUMSA

El Consell d’Administració de l’empresa municipal PUMSA va aprovar dimarts 21 adjudicar a l’empresa Estacionamientos y Servicios, SAU (EYSA) el servei de regulació i control de l’estacionament regulat en superfície (zona blava) a Mataró.
A la convocatòria es van presentar un total de 3 empreses, sent l’empresa EYSA la més avantatjosa entre d’altres motius, per incloure millores com la renovació de les màquines expenedores, la renovació de la senyalització vertical i horitzontal, la novetat d’incorporar el servei de pagament mitjançant el telèfon mòbil i la creació de 5 punts de càrrega elèctrica als parquímetres.
El cost del contracte, ofertat per l’adjudicatària pels 2 anys inicials és de 858.138,90 € (IVA exclòs), millorant per tant, el preu de licitació, que era d’1.079.420€ (IVA exclòs).
La durada del contracte serà de 2 anys amb la possibilitat de prorrogar-lo 2 més, i està previst que entri en vigor abans de final d’any.
Actualment, a Mataró hi ha prop d’un miler de places d’estacionament en zona blava. La concessionària haurà de dur a terme el control, vigilància i gestió de cobrament de la zona regulada, així com el manteniment de la maquinària i la senyalització d’aquest servei.

PUMSA adjudica a Solvia la venda de dues finques de l’àmbit d’Iveco-Renfe més proper al TecnoCampus

Ubicació de les finques (2.2. i 2.3) la venda de les quals s'ha adjudicat a Solvia. Font: PUMSA

El Consell d’Administració de l’empresa municipal d’urbanisme PUMSA va acordar el passat 30 de setembre adjudicar a l’empresa Solvia Development, SLU, el concurs per a la venda de dues finques de l’àmbit de la Unitat d’actuació urbanística Ernest Lluch/Valldeix. L’operació permet aconseguir els ingressos necessaris per afrontar les despeses d’urbanització de l’àmbit i, per tant, iniciar el desenvolupament d’un sector que és prioritari per a la ciutat i una de les principals entrades a Mataró, i propera a la zona universitària TecnoCampus.

L’àmbit Ernest Lluch/Valldeix està comprès entre l’avinguda del Maresme, l’avinguda d’Ernest Lluch, les vies de Renfe, el carrer de Narcís Monturiol i la seva prolongació fins a l’avinguda del Maresme. En concret, les finques que són ara objecte de transmissió se situen a l’illa 2 d’aquest àmbit, la més propera a les vies del tren.
PUMSA va rebre aquestes finques com a resultat del projecte de reparcel·lació aprovat el 7 de juliol, una en concepte de cessió d’aprofitament mig i l’altra en contraprestació al pagament de les despeses d’urbanització.
Una de les finques té 868 m² de superfície i 4.075 m² de sostre edificable màxim sobre rasant. L’altra té una superfície de 944 m² i un sostre edificable de 5.352 m². Les dues es destinaran a la construcció d’habitatge de protecció pública de règim general i concertat, amb planta baixa comercial.
La venda suposa per a PUMSA uns ingressos de 3.813.012,5 € (21% d’IVA inclòs). L’operació permet obtenir els recursos necessaris tant pel que fa a sufragar les despeses d’obra, indemnitzacions i altres costos d’urbanització de l’àmbit corresponents als propietaris que han cedit sòl en pagament de les despeses, com a recuperar les despeses i inversions realitzades per PUMSA en el sector d’Iveco. Així mateix garanteix la construcció dels habitatges de protecció pública del sector.
El projecte d’urbanització de l’àmbit Ernest Lluch/Valldeix, que ja està aprovat, té un pressupost per l’execució de les obres estimat en 3,5 milions d’euros (IVA inclòs). Es preveu que els treballs comencin a principis de 2015 amb els enderrocs de les construccions existents.

El nou planejament dels entorns del carrer de Miquel Biada supera sense al·legacions l’aprovació provisional

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir provisionalment la nova modificació del Pla General d’Ordenació de Mataró per als “Entorns del carrer de Miquel Biada”. El document té com a objectiu principal requalificar com a sòl per a equipaments municipals els terrenys on es reconstruiran la nau i els altres elements catalogats de Can Fàbregas i de Caralt per facilitar la seva cessió.
La modificació urbanística ha obtingut els informes favorables de les institucions i estaments competents, i durant el termini d’exposició pública no ha rebut cap al·legació.
El sector “Entorns del carrer Biada” inclou la major part de les finques compreses a les dues illes situades sobre aquest vial. Es tracta d’un sector estratègic que ha de permetre generar una nova centralitat per a la ciutat. En el carrer de Miquel Biada, just davant de l’àmbit, es preveu la construcció del futur centre comercial d’El Corte Inglés.
El planejament urbanístic vigent, que va ser aprovat definitivament al juliol de 2012, preveu un nou teixit terciari-residencial, contempla tres nous espais lliures i un nou equipament escolar a l’antiga fàbrica de Fontdevila i Torres. A la cantonada dels carrers de Miquel Biada i de Tetuan es preveu la reconstrucció dels elements catalogats (nau, edicles i xemeneia) de l’antiga fàbrica de Fàbregas i de Caralt.
La modificació que ara es tramita té dos objectius principals:
– Qualificar com a sòl públic per a equipaments d’ús sòciocultural la parcel·la destinada a reubicar el conjunt de Can Fàbregas i de Caralt, que actualment és sòl privat. D’aquesta manera es vol obtenir de manera anticipada la titularitat dels terrenys per crear l’equipament públic de la Casa de la Cultura Popular. Per destinar els terrenys a equipament públic s’ha reajustat l’ordenació de l’edificació, però els canvis no comporten increment del sostre edificable ni de la densitat de l’ús residencial, ni tampoc una transformació dels usos que s’havien establert.
– Deixar fora de l’àmbit afectat pel planejament la Llar Santa Maria, de la Fundació El Maresme, per permetre que l’activitat social segueixi funcionant a la seva ubicació actual. La finca –on al 2012 s’havia previst la construcció d’habitatges amb baixos comercials–, recupera així la qualificació de sistema d’equipaments de titularitat privada que tenia en el planejament de 1996.
Abans d’entrar en vigor, la modificació del PGOM ha de superar l’aprovació definitiva per part de la Generalitat de Catalunya.

Una zona de desencotxament a l’avinguda del Maresme descongestionarà la parada de bus de la plaça de Miquel Biada

El Consell d’Administració de l’empresa municipal d’urbanisme, PUMSA, va aprovar dimarts passat adjudicar a l’empresa Vialitat i Serveis, SL les obres d’ampliació de la vorera de l’avinguda del Maresme, entre els carrers de Lepant i de Sant Agustí, i la formació d’un reclau perquè els autobusos que circulen en sentit Barcelona l’utilitzin com a zona de desencotxament de viatgers i parada de regulació.
Aquestes obres permetran descongestionar l’actual parada d’autobusos de la plaça de Miquel Biada. Així, els autobusos que circulen en sentit Barcelona faran una parada prèvia on els viatgers podran baixar, i on els vehicles s’hi esperaran per quadrar horaris quan circulin avançats de temps. Després continuaran trajecte fins a la parada de la plaça de Miquel Biada, on només s’aturaran per agafar els nous viatgers.
A més de reduir les molèsties als veïns que l’elevat trànsit d’autobusos provoca a la plaça de Miquel Biada es pretén evitar situacions de risc quan, en hores punta, s’acumulen autocars que a vegades han d’esperar en doble filera.
Les obres afecten a terrenys del sector de la Cambra Agrària –encara pendent de desenvolupament urbanístic– que ja han estat cedits a l’Ajuntament. D’aquesta manera, es procedeix a fer la urbanització provisional avançada d’aquest àmbit, que hauria d’executar el promotor del sector. En concret, es retirarà la tanca existent, s’ampliarà i enjardinarà la vorera amb els mateixos criteris de la resta de l’avinguda del Maresme per millorar la mobilitat dels vianants, i es crearà la nova zona de parada d’autobusos per desencotxar i regular horaris.
El projecte també preveu crear, de forma provisional, un estacionament limitat de zona blava, amb accessos pels carrers de Lepant i Sant Agustí i capacitat per a 58 places. Ocuparà uns 15 m d’ample i 75 m de llargària i tindrà dos cordons d’aparcament en bateria.
Es preveu que les obres comencin a finals d’octubre i estiguin enllestides abans que acabi l’any, amb un cost aproximat de 100.000 € (IVA inclòs).

Mataró crea la Comissió d’Habitatge com a instrument de decisió tècnica i política

L’Ajuntament de Mataró ha creat i posat en marxa la Comissió d’Habitatge, un òrgan intern de decisió tècnica i política que tindrà com a principal objectiu dissenyar la política d’habitatge en funció de les necessitats del municipi.
La comissió es va constituir i va celebrar la primera reunió el 9 de setembre. La presidenta de la comissió és la regidora d’Habitatge, Montserrat Rodríguez, i la vicepresidència recau en la regidora de Benestar Social, Olga Ortiz. Com a vocals actuaran els coordinadors d’àrea de les regidories esmentades i els caps dels serveis municipals implicats.
El cap de la Secció d’Habitatge actuarà de secretari i assumirà competències de Gestor d’Habitatge, impulsant i coordinant les peticions de la comissió.
Les funcions de la comissió són:
– Dissenyar la política d’habitatge municipal i anar-la adequant a les necessitats del moment.
– Impulsar i validar el Pla Local de l’Habitatge, així com promoure la seva aprovació.
– Supervisar la gestió realitzada en els habitatges públics, prenent les decisions pertinents per a un bon funcionament. En aquest sentit, l’Ajuntament està reorganitzant i traspassant a PUMSA la gestió de tot el parc d’habitatges de lloguer per aconseguir una major eficàcia.
– Impulsar i aprovar les mesures i projectes orientats a aconseguir l’accés a un habitatge a aquelles persones que ho necessiten.
– Potenciar les accions que s’encaminin a la conservació i millora del parc d’habitatges del municipi.
– Difondre i divulgar els objectius i accions del Pla Local de l’Habitatge, tant al personal de l’organització com a la resta dels ciutadans de Mataró.
La comissió es reunirà al menys un cop al trimestre.
L’Ajuntament de Mataró també disposa, des de gener de 2012, de la Comissió especial mixta per prevenir i evitar desnonaments. Aquesta comissió, que a més de tècnics i representants municipals compta amb agents externs a l’Ajuntament, es dedica a estudiar les mesures a emprendre a nivell municipal per tal de prevenir i evitar els desnonaments, així com a buscar alternatives que els evitin per motius econòmics, o bé garantir el reallotjament digne de les famílies afectades.

L’Ajuntament fa un nou pas en el procés de transformació del sòl de l’àmbit Iveco-Renfe/Farinera

La Junta de Govern aprova inicialment el Pla de millora urbana d’Iveco-Renfe/Farinera

Àmbit d'actuació del Pla de millora urbana Iveco-Renfe/Farinera

Àmbit d’actuació del Pla de millora urbana Iveco-Renfe/Farinera

La Junta de Govern Local va aprovar l’1 de setembre el Pla de millora urbana de l’àmbit Iveco-Renfe/Farinera. Es tracta d’un nou pas per avançar en la transformació urbanística d’aquest sector, que passarà d’usos industrials a mixt residencial i de serveis, amb l’objectiu de completar la remodelació del front marítim.
El 10 de desembre de 2013 la Generalitat va donar el vistiplau a la 2a modificació del Pla general impulsada per l’Ajuntament al sector discontinu Iveco-Renfe/Farinera/Veïnat de Valldeix. El nou planejament preveu el desenvolupament urbanístic en diferents fases:
1. En primer lloc l’àmbit Ernest Lluch/Valldeix, els terrenys més propers al TecnoCampus, ubicats entre l’illa definida per l’avinguda d’Ernest Lluch, l’avinguda del Maresme, les vies de Renfe, el carrer de Narcís Monturiol i un vial de nova planta prolongació del carrer de Narcís Monturiol i paral·lel a l’avinguda d’Ernest Lluch: ja té aprovats el projecte d’urbanització i la reparcel·lació­.
2. Amb l’aprovació inicial del Pla de millora urbana és comença a desenvolupar l’àmbit Iveco-Renfe/Farinera, format pel triangle entre l’avinguda del Maresme, les instal·lacions ferroviàries i el carrer d’Isaac Peral, més els terrenys de la Farinera.
3. En una fase posterior es desenvoluparà l’àmbit Isacc Peral-Renfe, més consolidat i ubicat entre mig dels dos anteriors (entre l’avinguda del Maresme, carrer de Narcís Monturiol, carrer d’Isaac Peral i vies del tren).
El Pla de millora urbana d’Iveco-Renfe/Farinera concreta l’ordenació que ja preveia la modificació del Pla general per a l’àmbit, i que es basa en prolongar les trames urbanes situades a l’altra banda de l’avinguda del Maresme per fer la ciutat més permeable cap al mar. S’obtindran tres nous equipaments comunitaris –La Farinera i dos més a l’àmbit Iveco-Renfe–; i es podrà fer la prolongació del passeig de Marina, a més de la creació d’altres espais lliures.
Dels 45.526 m² de sòl afectat, el 66% (29.999 m²) serà públic, davant el 34% de sòl privat (15.527 m²), entre residencial i terciari. Es preveuen 60.020 m² de sostre residencial (un màxim de 729 habitatges) i 11.536 m² de sostre terciari.
El desenvolupament del sector es preveu en un únic polígon d’actuació que, per les grans dimensions dels terrenys, es pot executar en dues o més fases d’urbanització.

Gran part dels estacionaments en zona blava de Mataró seran gratuïts a l’agost

planol_agost2
Més de la meitat de les places d’estacionament en superfície sotmeses a control horari i tarifari (zona blava) seran gratuïtes de l’1 al 31 d’agost, ambdós inclosos.
Aquesta mesura respon a la menor afluència de vehicles durant l’agost a l’entorn dels carrers afectats, i fa que no sigui necessari potenciar la rotació.

 
Aparcaments lliures de pagament
Els aparcaments en zona blava que quedaran lliures de pagament durant l’agost, situats per zones són:
Zona 1
– carrer de Francesc Milans
– carrer d’Altafulla
– carrer de Fra Luis de León
– carrer de Tetuán
– carrer de Llauder
– carrer de Catalunya.
Zona 2a diferència d’anys anteriors, els estacionaments en zona blava ubicats en aquest àmbit seran tots gratuïts:
– carrer dels germans Thos i Codina
– avinguda de Jaume Recoder
– carrer de Federico Carlo Gravina
– carrer de Cosme Churruca
– carrer de Lepant.
Zona 3: durant l’agost l’estacionament de Can Maitanquis es mantindrà com a zona blava de pagament. En canvi, seran gratuïts els ubicats a:
-carrer de Damià Campeny
-carrer de Jaume Balmes.
Zona 4:
– ronda d’Alfons X el Savi
– plaça d’Espanya
– carrer del Parc
– carrer del Carme
– passatge dels Sisternes
– carrer de Jaume Isern
– carrer d’Argentona
– Muralla de la Presó
– Muralla dels Genovesos
– Muralla del Tigre
– plaça dels Bous
– La Riera.
Informació al ciutadà
Els usuaris podran identificar clarament les zones d’estacionament limitades com a gratuïtes durant l’agost, ja que els parquímetres estaran tancats i hi haurà cartells informatius a totes les màquines expenedores de tiquets d’aparcament.
La societat municipal Promocions Urbanístiques de Mataró (PUMSA) gestiona el miler de places de zona blava que hi ha actualment a Mataró.

PUMSA tanca l’exercici amb un resultat negatiu de 2,4 milions d’euros, 3 milions menys que l’any anterior

L’empresa municipal PUMSA ha presentat avui a la Junta d’accionistes els resultats de l’exercici 2013. PUMSA va tancar l’any amb 2,4 milions d’euros negatius, 3 milions d’euros menys de pèrdues respecte a l’any anterior.

En Junta d’accionistes del 5 de desembre de 2013 es va aprovar la fusió de PUMSA amb GINTRA i Prohabitatge Mataró. A partir de l’1 de gener de 2013, les operacions de les societats absorbides, Prohabitatge Mataró i GINTRA, es consideren realitzades a efectes comptables per compte de PUMSA, societat absorbent. Les societats absorbides han quedat extingides arran de la fusió a partir de l’1 de gener de 2014.

Ingressos

Al 2013 la xifra de negocis ha estat de 5,7 milions d’euros, dels quals, 3,5 milions d’euros corresponen a ingressos per lloguers (al 2012, 3,9 milions d’euros en termes comparatius) i 1,2 milions d’euros a ingressos per prestacions de serveis cedits per l’Ajuntament (servei de grua i zona blava).

Pel que fa al resultat, arran de la taxació a valors de mercat duta a terme de part de la cartera d’actius immobiliaris de PUMSA, ha estat necessari dotar provisions per deteriorament per import de 3 milions d’euros, la qual cosa explica en bona part la pèrdua de l’exercici. D’altra banda, l’Ajuntament ha atorgat a PUMSA una subvenció per import de 3,6 milions d’euros per garantir el compliment de les seves activitats i permetre el desenvolupament del seu objecte social d’interès públic per a la ciutat.

El Patrimoni mercantil al tancament de l’exercici 2013 és de 48,2 milions d’euros (29 milions de patrimoni comptable i 19,2 milions d’euros de préstecs participatius).

Endeutament financer

Al tancament de 2013 l’endeutament bancari, net dels saldos en bancs i d’imposicions a curt termini, és de 50,5 milions d’euros, en front els 55 milions d’euros a 31 de desembre de 2012.

Cal destacar que a mitjans de 2012, arran del procés de refinançament de l’endeutament bancari a curt termini, es va assolir a PUMSA una important reducció del seu endeutament financer. L’efecte d’aquesta reducció té el seu reflex en el compte de pèrdues i guanys via menor despesa d’interessos, passant dels 3,4 milions d’euros de despesa financera del 2012, als 1,7 milions d’euros al 2013.

Al mes de maig de 2013 PUMSA va iniciar negociacions amb el Banc Santander, el Banc de Sabadell i La Caixa per obtenir una carència en l’amortització de determinats préstecs a llarg termini -amb un deute viu de 23,7 milions d’euros- els quals no van ser objecte de refinançament al 2012 (l’exercici anterior només es va refinançar el deute a curt termini). Aquest refinançament està ja signat tant amb La Caixa com amb el Banc de Sabadell, amb unes carència d’amortització d’entre 2 i 3 anys, tot mantenint els mateixos tipus d’interès.

Préstecs participatius

L’Ajuntament ha anat fent aportacions a PUMSA i a l’extingida GINTRA, bàsicament l’any 2012, conseqüència principalment del procés de refinançament, pel qual va assumir deute a curt termini de les societats, i pagaments a proveïdors per compte de dites empreses, acollint-se al Pla de pagaments a proveïdors, també hi havia aportacions fetes en anys anteriors pendents de materialitzar el seu destí. En total, 33,9 milions d’euros, dels quals, 11,1 milions es van aportar a PUMSA per compensar part de les pèrdues acumulades.

L’import total de préstecs participatius signats al 2013 ha estat, per tant, de 22,8 milions d’euros (al 2013 s’han amortitzat 3,6 milions d’euros). Es tracta de préstecs a 10 anys prorrogables, amb un mínim de 4 anys. La retribució pactada està en funció dels beneficis de la societat.

Perspectives pel 2014

Acord amb FCC pel pagament del deute: al març passat es va signar l’acord entre l’Ajuntament i FCC per al pagament del deute de 21,7 milions d’euros per la construcció de l’edifici El Rengle. Aquest acord preveu el pagament total del deute en un termini de fins a 8 anys.

Fusió empreses municipals: el 2014 és el primer any operatiu de PUMSA després de la fusió de les empreses municipals, cosa que suposarà dur a terme una sèrie de canvis organitzatius i de gestió per tal de permetre una major eficiència en la gestió d’actius, assolint una estructura més òptima i eficient, reduint costos administratius i de gestió en centralitzar en una sola societat les activitats complementàries que desenvolupen.

En aquest context, al mes de gener passat es va cessar al gerent de PUMSA i s’acordà la integració de la direcció de l’empresa en el marc dels serveis municipals, aprovant-se posteriorment una nova reorganització de l’empresa, potenciant d’una manera més marcada la vessant comercial.

Pla de vendes d’actius: PUMSA està en ple procés de comercialització dels seus actius per reduir la càrrega financera i treballant en documents urbanístics, de planejament i gestió, per tal de millorar o adequar els actius a les demandes actuals del mercat.

L’edifici d’oficines de la baixada de les Espenyes arriba al 53% d’ocupació amb l’obertura d’un espai de coworking

L’edifici comercial i d’oficines de la baixada de les Espenyes assoleix el 53% d’ocupació amb la posada en marxa demà divendres 13 a la planta primera d’un espai privat de coworking.

Les obres de l’edifici Espenyes, propietat de la societat municipal d’urbanisme PUMSA, es van acabar al 2011 i estaven emmarcades en el projecte de transformació urbanística del sector de Can Xammar.

A la planta segona està instal·lada l’empresa Xammar Estudi Pilates i Fisioteràpia, que ocupa 189 m². La segona activitat que comença a funcionar a l’edifici, en concret a la planta primera i ocupant també 189 m², és l’empresa Coworking Xammar, que va signar contracte de lloguer amb PUMSA el passat febrer i ha realitzat obres d’adequació de les seves instal·lacions.

Es tracta, en aquest cas, d’un espai de treball compartit (coworking) que s’ofereix en lloguer a professionals independents i emprenedors, amb uns serveis comuns. Amb la posada en marxa de la nova activitat només queda un local lliure a l’edifici Espenyes, de tipus comercial, que ocupa la planta baixa i la planta semisubterrània.

L’escola MASH s’instal·la al local més gran de la plaça de la Muralla

L’escola MASH, que imparteix cursos d’assessoria d’imatge, maquillatge professional i perruqueria i cosmètica capil·lar, s’ha instal·lat al local ubicat al Camí Ral 254-256, amb accés des de la plaça de la Muralla. Promocions Urbanístiques Municipals, SA (PUMSA), ha arribat recentment a un acord amb l’escola per llogar l’espai durant 10 anys.

El local, de 1.029 m² de superfície construïda, estava buit des d’agost de 2013. Anteriorment havia acollit establiments comercials d’Actua, Abacus i Crack Hogar.

MASH (Styling, Hair & Make-Up School) es presenta com una escola pionera amb l’objectiu d’apropar als seus alumnes els coneixements impartits per professionals que treballen al món de la moda, televisió, cinema, passarel·les i publicitat. L’escola ha fet obres d’adequació al local que li permeten comptar amb aules, biblioteca especialitzada, sala “coffee- break” i espais adaptats per a classes pràctiques, a més de l’espai d’atenció al públic. L’acte d’inauguració de les instal·lacions de l’escola tindrà lloc avui a les 20.30 hores.