Un protocol clarificarà els criteris per millorar la gestió en les adjudicacions del parc d’habitatges

 [divider]

La Comissió d’Habitatge ha elaborat un esborrany que està obert a aportacions dels grups municipals i altres òrgans

La Comissió d’Habitatge de l’Ajuntament ha elaborat una proposta de protocol per clarificar els criteris d’adjudicació dels habitatges públics de la ciutat destinats a lloguer, amb l’objectiu de fer-ne una gestió més eficaç i transparent. El protocol també s’aplicarà per adjudicar els habitatges d’entitats i particulars que han cedit a l’empresa municipal PUMSA la seva gestió.
El document s’ha presentat aquesta setmana a la Comissió Informativa Municipal de Serveis Territorials i Via Pública i a la Comissió Informativa Municipal de Serveis Personals perquè els grups municipals puguin fer arribar al govern les seves consideracions. També s’ha enviat a l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i aquest divendres es preveu presentar-lo a la Comissió especial mixta per prevenir i evitar desnonaments.
Tipologia d’habitatges
El protocol descriu els diferents tipus d’habitatges que estan gestionats per PUMSA:
1. Habitatges amb protecció oficial (HPO) propietat de PUMSA. Es poden destinar a dos tipus de lloguer:
– L’establert segons el preu protegit marcat pel Pla d’Habitatge en funció del qual es van qualificar (en aquest cas s’adjudiquen mitjançant la Llista Única, registre unificat de PUMSA).
– El lloguer social, adjudicats a proposta del Servei de Benestar Social amb un preu màxim en funció de la capacitat econòmica (no superior al 30% dels ingressos de la unitat familiar) i d’acord criteris fixats per la Comissió d’Habitatge.
2. Habitatges de la Borsa de Lloguer: poden ser habitatges públics, propietat de PUMSA, o habitatges de propietaris privats que han cedit la seva gestió. Els públics s’adjudicaran segons els requisits de la Borsa de Lloguer via Llista Única, o com a lloguers socials a proposta de Benestar Social i d’acord criteris fixats per la Comissió d’Habitatge. Pel que fa als privats, s’adjudicaran segons els criteris de la Borsa de Lloguer però mitjançant un llistat propi també de PUMSA, no mitjançant la Llista Única com es feia fins ara.
3. Habitatges socials: són propietat de l’Ajuntament, i es destinen exclusivament a cobrir necessitats d’habitatge mitjançant lloguer social. S’adjudiquen a proposta del Servei de Benestar Social en funció de la capacitat econòmica (lloguer no superior al 30% dels ingressos de la unitat familiar) i d’acord criteris fixats per la Comissió d’Habitatge. També s’inclouen en aquest grup els habitatges que provenen de les entitats financeres. En aquest cas, els criteris i preu del lloguer els estableix l’entitat, i el Servei de Benestar Social emet informe per acreditar la situació de vulnerabilitat de la família candidata.
4. Habitatges de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya: són adjudicats mitjançant el Reglament de la Mesa de valoració per a l’adjudicació d’habitatges de la Generalitat de Catalunya per situacions d’emergències socials i altres casos amb necessitats especials, que determina també els criteris d’accés i el preu del lloguer.
Millores en els procediments d’adjudicació
La proposta de protocol estableix els criteris i procediments d’adjudicació per a cada tipologia d’habitatge.
En el cas dels habitatges públics propietat de PUMSA que s’adjudiquen mitjançant la Llista Única (HPO i Borsa de Lloguer), s’han millorat els procediments per garantir la transparència i que els processos d’adjudicació quedin ben documentats. Quan hi hagi un pis disponible el programa informàtic adjudicarà l’habitatge després de creuar les dades del llistat de sol·licitants tenint en compte els criteris d’ordre d’inscripció, tipologia familiar i ingressos familiars. La llista que en sortirà es farà pública penjant-la al tauler d’anuncis de les oficines d’Habitatge de l’Ajuntament, al web municipal i al de PUMSA.
Si es compleixen tots els requisits, PUMSA contactarà sempre amb la primera persona de la llista preferentment per SMS o, si no és possible, trucada telefònica. El sol·licitant tindrà 3 dies hàbils per adreçar-se a les oficines d’Habitatge i acceptar o renunciar al pis. Si no s’hi adreça, se l’enviarà una carta certificada amb acusament de rebut i, si en 3 dies hàbils més des de la seva recepció no hi acudeix, la seva sol·licitud serà donada de baixa.
El protocol també estableix els tipus de contracte per a cada tipologia d’habitatge i la seva durada i, per últim, fixa les accions a emprendre davant possibles impagaments.
[divider]

Una comissió de seguiment fomentarà la transparència en l’adjudicació de pisos de lloguer amb protecció oficial de PUMSA

 [divider]

El Ple municipal va aprovar ahir la creació d’una comissió de seguiment per a l’adjudicació dels habitatges de protecció oficial en règim de lloguer de PUMSA.
El nou òrgan de participació estarà presidit per l’alcalde, el secretari serà el de l’Ajuntament, i com a vocals en formaran part la presidenta de PUMSA, el president de l’àrea de Serveis Personals de l’Ajuntament, un representant de cada grup municipal, un representant de la Federació d’Associacions de Veïns de Mataró, un representant de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, el defensor del ciutadà i un representant de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
Els objectius d’aquest nou òrgan de participació seran:
– Fomentar la transparència en els processos d’adjudicacions d’habitatges de protecció oficial.
– Realitzar un seguiment de les accions iniciades per avaluar els procediments en vigor.
– Formular propostes i suggeriments en relació a l’adjudicació d’habitatges públics de lloguer.
En el moment de la seva constitució, la comissió decidirà la periodicitat de les reunions ordinàries. En qualsevol cas, es reunirà amb caràcter extraordinari sempre que sigui convocada per l’alcalde.
L’alcalde, Joan Mora, ja va anunciar el passat 21 de novembre la creació de la comissió arran de detectar-se l’adjudicació per part de l’exgerent de PUMSA, César Fernández, d’un pis de lloguer amb protecció oficial al seu fill.
[divider]

L’alcalde portarà a la Fiscalia l’adjudicació d’un pis de lloguer social al fill de l’exgerent de PUMSA

 [divider]

L’alcalde, Joan Mora, ha anunciat avui en roda de premsa que presentarà una denúncia davant la Fiscalia per l’adjudicació per part de l’exgerent de PUMSA, César Fernández, d’un pis de lloguer social al seu fill.
L’alcalde ha comparegut davant dels mitjans de comunicació un cop ha tingut l’informe encarregat el 13 de novembre al secretari de l’Ajuntament sobre possibles adjudicacions irregulars de pisos d’HPO a persones que, o bé no estaven a la Llista única de sol·licitants d’habitatge de lloguer social, o no els tocava encara accedir a un pis per la seva posició a la llista d’espera.
Joan Mora ha dit que el fill de l’exgerent de PUMSA “no constava en cap dels registres de sol·licitants” i que, segons l’informe del secretari, César Fernández “tenia l’obligació d’abstenir-se” en l’adjudicació del contracte de lloguer. Per aquest motiu, considera que “el contracte és nul de ple dret”, per la qual cosa posarà el cas en mans de la Fiscalia per si se’n deriva algun delicte penal, i ha anunciat que l’Ajuntament reclamarà el pis.
L’alcalde també ha anunciat l’obertura d’un expedient informatiu per investigar totes les adjudicacions de pisos des de l’any 2007, i ha nomenat instructor el coordinador general de l’Ajuntament i secretària a la cap de la unitat jurídica de Via Pública.
El proper dilluns, 24 de novembre, a les 16.00 h, l’alcalde, Joan Mora, ha convocat a representants de tots els grups municipals, al Defensor del ciutadà, la Federació d’Associacions de Veïns de Mataró, la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca i l’Agència Catalana de l’Habitatge i d’altres entitats implicades en matèria d’habitatge per explicar-los que proposarà al proper Ple la creació d’una comissió de seguiment per vetllar per la transparència en aquest cas.
Finalment, l’alcalde ha anunciat que a principis de la setmana que ve es contractaran els serveis d’una auditoria de legalitat per revisar els prop de 600 expedients d’adjudicació de pisos d’HPO dels últims 7 anys, amb la voluntat que estigui finalitzada en aproximadament 15 dies.
[divider]

L’Ajuntament avançarà aquest any 4,7 milions més del deute pendent amb FCC per l’edifici El Rengle

 

Perspectiva de l'edifici El Rengle, amb façana a la carretera de Barcelona (N-II). Foto: PUMSA

Foto: Perspectiva de l’edifici El Rengle, amb façana a la carretera de Barcelona (N-II).

[divider]

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir una proposta per avançar a FCC Construcción SA una part del pagament del deute contret per la construcció de l’edifici d’usos terciaris El Rengle. En concret, l’Ajuntament es compromet a pagar abans del 31 de desembre del 2014 4.732.473,88 €, una xifra que se suma al que ja ha abonat a la constructora enguany en el marc de l’acord aprovat amb la mateixa al març passat (2.707.526,12€).
El fet de saldar enguany 7.440.000 € del deute amb FCC -que puja en total 21.660.208,96 € més interessos- repercutirà positivament en l’acord general signat al març amb FCC, ja que l’Ajuntament es beneficiarà d’una quitança de 500.000 € en el darrer pagament anual compromès. A més, es modifica el període de càlcul d’interessos de demora, que suposarà un estalvi d’uns 365.000 €. L’interès anual d’ajornament serà l’Euribor més el 3,5 %.
Durant els propers 4 anys es pagaran anualment a la constructora 2.842.041,79 € i l’any 2019 la quantitat serà inferior, 2.342.041,79 €.
L’avançament dels diners per part de l’Ajuntament és possible perquè l’administració local ha trobat finançament extern a través de tres entitats bancàries (4,4 milions del BBVA, 2 milions de Bankia i 1 de Caixa Bank), operacions de préstec a llarg termini (10 anys) que també es van aprovar ahir al Ple i per a les quals l’Ajuntament sol·licitarà autorització al Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat.
[divider]
Antecedents del deute de l’edifici del Rengle
[divider]
L’empresa municipal d’urbanisme PUMSA va adjudicar al juliol de 2007 a FCC la construcció d’un edifici d’usos terciaris al sector del Rengle. Les obres, acabades al maig de 2010, van generar un deute de 21.660.208,96 € més interessos que, calculats des de l’1 de maig de 2012 (3 mesos després de la data d’entrada de la factura), pujarien a un total de 23.934.530,90 €. PUMSA ja va liquidar l’IVA corresponent per aquests treballs durant el 2012. Als pactes signats al març ja es va obtenir una rebaixa de 2.274.321,94 €, equivalent als interessos, de manera que la quantitat total a pagar quedava en 21.660.208,96 €.
La factura per la construcció de l’edifici no va poder acollir-se a cap de les tres fases del Pla de pagament a proveïdors de l’Estat, motiu pel qual l’Ajuntament i PUMSA van optar per la negociació directa amb la constructora. Al març del 2014 les parts van signar un acord de pagaments anuals, que serà el que es modificarà ara amb la nova proposta d’acord aprovada pel Ple de l’Ajuntament.
El document se signarà properament amb FCC i amb PUMSA. En total, les diferents negociacions fetes amb la constructora hauran suposat una rebaixa superior als 3 milions d’euros.
[divider]
[divider]

Pumsa inicia les obres de la nova zona de desencotxament d’autobusos a l’avinguda del Maresme

 

obres_av_maresme_web
[divider]

Aquesta setmana l’empresa Promocions Urbanístiques de Mataró, SA ha iniciat les obres d’ampliació de la vorera de l’avinguda del Maresme, entre els carrers de Lepant i de Sant Agustí, i la formació d’un reclau perquè els autobusos que circulen en sentit Barcelona l’utilitzin com a zona de desencotxament de viatgers i parada de regulació.

Els treballs tenen com a objectiu descongestionar la parada d’autobusos situada a la plaça de Miquel Biada, davant de l’estació de Renfe.

Les obres afecten a terrenys del sector de la Cooperativa Agrària –pendent de desenvolupament urbanístic-, on es retirarà la tanca existent, s’ampliarà la vorera amb els mateixos criteris de la resta de l’avinguda del Maresme i es crearà la nova zona de parada d’autobusos.

El projecte també preveu crear, de forma provisional, un estacionament limitat de zona blava amb capacitat per a 58 places.

Les obres s’ha adjudicat a l’empresa Vialitat i Serveis, SL. Tindran un cost aproximat de  100.000 € (IVA inclòs) i es preveu que finalitzin abans que acabi l’any.

En relació a les afectacions al trànsit, es preveu que a mitjan d’aquesta setmana sigui necessari el tall del carrer de Sant Agustí entre el carrer de Federico Carlo Gravina i l’avinguda del Maresme per fer la connexió del clavegueram.

També es preveu que al desembre, durant aproximadament una setmana, sigui necessari tallar al trànsit un carril de l’avinguda del Maresme en sentit Barcelona per executar les obres d’ampliació.

 

[divider]
[divider]

L’Oficina Local d’Habitatge tramita 624 sol·licituds d’ajuts al lloguer

[mark color=”color1″]Foto: Atenció al públic de l’Oficina Local d’Habitatge. [/mark]

Atenció al públic de l’Oficina Local d’Habitatge. Foto: PUMSA
[divider]

El passat 31 d’octubre va finalitzar el període per tramitar les sol·licituds d’ajuts pel pagament del lloguer. La convocatòria ha tingut dos terminis de presentació segons el tipus de sol·licitant.
Aquests ajuts els ofereix l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i, a Mataró, els gestiona l’empresa municipal PUMSA, mitjançant l’Oficina Local d’Habitatge.
A aquesta convocatòria s’hi podien acollir tres tipus de sol·licitants:
– persones que ja en van ser beneficiàries l’any passat, per tal de renovar la prestació (termini finalitzat el 13 de juny),
– persones que van presentar la sol·licitud de prestació l’any 2013 i se’ls va denegar per manca de pressupost (termini finalitzat el 13 de juny),
– persones amb contractes de lloguer obtinguts a partir de l’1 de gener de 2013 a través de les borses de mediació per al lloguer social i els llogaters d’habitatges gestionats per administracions públiques, excepte si són de l’Agència de l’Habitatge (termini finalitzat el 31 d’octubre).
Durant aquesta convocatòria, PUMSA ha tramitat un total de 624 sol·licituds, de les quals, 432 són renovacions, 141 són sol·licituds que havien quedat fora de pressupost el 2013 i 51 corresponen a nous sol·licitants amb contractes obtinguts a través de borses de mediació o administracions públiques.
L’objectiu d’aquests ajuts és facilitar l’accés a l’habitatge als ciutadans i ciutadanes de Mataró amb dificultats econòmiques i evitar l’exclusió social per motius residencials, amb especial atenció a les famílies monoparentals i dones en situació de violència de gènere.
Són prestacions per fer front al pagament del lloguer de les unitats de convivència que tinguin ingressos baixos o moderats, i van des d’un import mínim de 20 euros fins un màxim de 240 euros per antics perceptors, i de 20 a 200 euros per a nous beneficiaris. Els ajuts per al pagament del lloguer van destinats a les persones físiques residents a Catalunya que siguin titulars d’un contracte de lloguer d’un habitatge destinat a domicili habitual i permanent i que acompleixin una sèrie de requisits.
[divider]
[divider]

L’Ajuntament de Mataró investiga possibles irregularitats en l’adjudicació de pisos amb protecció oficial

 [divider]

L’Ajuntament de Mataró ha obert una investigació per aclarir possibles irregularitats en l’adjudicació per part de l’exgerent de l’empresa municipal PUMSA d’almenys 6 pisos amb protecció oficial en règim de lloguer. Les adjudicacions s’haurien efectuat entre els anys 2009 i 2013 a persones que o bé no estaven a la llista única de sol·licitants d’habitatge de lloguer social o no els tocava encara accedir a un pis per la seva posició a la llista d’espera.
El Consell d’Administració de PUMSA va ser informat dimecres 12 de novembre dels fets detectats, que ahir es van posar també en coneixement de la Junta de Portaveus de l’Ajuntament.
L’Ajuntament revisarà totes les adjudicacions de pisos socials que han tingut lloc en els últims quatre anys i la presidenta de PUMSA, Montserrat Rodríguez, ha donat ordres perquè es revisin els controls interns de l’empresa municipal pel que fa al sistema d’adjudicació dels habitatges.
D’altra banda, l’alcalde, Joan Mora, ha demanat al secretari municipal un informe que valori les possibles irregularitats i assenyali jurídicament les mesures a emprendre. A més, l’alcalde ha posat els fets en coneixement del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.
Actualment hi ha 349 persones inscrites a la llista única de sol·licitants d’habitatge social a Mataró gestionada per PUMSA, empresa pública que compta amb un parc de 229 habitatges per aquest propòsit.
[divider]

PUMSA adjudica el servei de control de la zona blava

L’empresa EYSA, actual concessionària, se’n farà càrrec per un període de 2 anys prorrogables a 2 més

La zona d'estacionament en zona blava de Can Maitanquis. Foto: PUMSA

La zona d’estacionament en zona blava de Can Maitanquis. Foto: PUMSA

El Consell d’Administració de l’empresa municipal PUMSA va aprovar dimarts 21 adjudicar a l’empresa Estacionamientos y Servicios, SAU (EYSA) el servei de regulació i control de l’estacionament regulat en superfície (zona blava) a Mataró.
A la convocatòria es van presentar un total de 3 empreses, sent l’empresa EYSA la més avantatjosa entre d’altres motius, per incloure millores com la renovació de les màquines expenedores, la renovació de la senyalització vertical i horitzontal, la novetat d’incorporar el servei de pagament mitjançant el telèfon mòbil i la creació de 5 punts de càrrega elèctrica als parquímetres.
El cost del contracte, ofertat per l’adjudicatària pels 2 anys inicials és de 858.138,90 € (IVA exclòs), millorant per tant, el preu de licitació, que era d’1.079.420€ (IVA exclòs).
La durada del contracte serà de 2 anys amb la possibilitat de prorrogar-lo 2 més, i està previst que entri en vigor abans de final d’any.
Actualment, a Mataró hi ha prop d’un miler de places d’estacionament en zona blava. La concessionària haurà de dur a terme el control, vigilància i gestió de cobrament de la zona regulada, així com el manteniment de la maquinària i la senyalització d’aquest servei.

PUMSA adjudica a Solvia la venda de dues finques de l’àmbit d’Iveco-Renfe més proper al TecnoCampus

Ubicació de les finques (2.2. i 2.3) la venda de les quals s'ha adjudicat a Solvia. Font: PUMSA

El Consell d’Administració de l’empresa municipal d’urbanisme PUMSA va acordar el passat 30 de setembre adjudicar a l’empresa Solvia Development, SLU, el concurs per a la venda de dues finques de l’àmbit de la Unitat d’actuació urbanística Ernest Lluch/Valldeix. L’operació permet aconseguir els ingressos necessaris per afrontar les despeses d’urbanització de l’àmbit i, per tant, iniciar el desenvolupament d’un sector que és prioritari per a la ciutat i una de les principals entrades a Mataró, i propera a la zona universitària TecnoCampus.

L’àmbit Ernest Lluch/Valldeix està comprès entre l’avinguda del Maresme, l’avinguda d’Ernest Lluch, les vies de Renfe, el carrer de Narcís Monturiol i la seva prolongació fins a l’avinguda del Maresme. En concret, les finques que són ara objecte de transmissió se situen a l’illa 2 d’aquest àmbit, la més propera a les vies del tren.
PUMSA va rebre aquestes finques com a resultat del projecte de reparcel·lació aprovat el 7 de juliol, una en concepte de cessió d’aprofitament mig i l’altra en contraprestació al pagament de les despeses d’urbanització.
Una de les finques té 868 m² de superfície i 4.075 m² de sostre edificable màxim sobre rasant. L’altra té una superfície de 944 m² i un sostre edificable de 5.352 m². Les dues es destinaran a la construcció d’habitatge de protecció pública de règim general i concertat, amb planta baixa comercial.
La venda suposa per a PUMSA uns ingressos de 3.813.012,5 € (21% d’IVA inclòs). L’operació permet obtenir els recursos necessaris tant pel que fa a sufragar les despeses d’obra, indemnitzacions i altres costos d’urbanització de l’àmbit corresponents als propietaris que han cedit sòl en pagament de les despeses, com a recuperar les despeses i inversions realitzades per PUMSA en el sector d’Iveco. Així mateix garanteix la construcció dels habitatges de protecció pública del sector.
El projecte d’urbanització de l’àmbit Ernest Lluch/Valldeix, que ja està aprovat, té un pressupost per l’execució de les obres estimat en 3,5 milions d’euros (IVA inclòs). Es preveu que els treballs comencin a principis de 2015 amb els enderrocs de les construccions existents.

El nou planejament dels entorns del carrer de Miquel Biada supera sense al·legacions l’aprovació provisional

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir provisionalment la nova modificació del Pla General d’Ordenació de Mataró per als “Entorns del carrer de Miquel Biada”. El document té com a objectiu principal requalificar com a sòl per a equipaments municipals els terrenys on es reconstruiran la nau i els altres elements catalogats de Can Fàbregas i de Caralt per facilitar la seva cessió.
La modificació urbanística ha obtingut els informes favorables de les institucions i estaments competents, i durant el termini d’exposició pública no ha rebut cap al·legació.
El sector “Entorns del carrer Biada” inclou la major part de les finques compreses a les dues illes situades sobre aquest vial. Es tracta d’un sector estratègic que ha de permetre generar una nova centralitat per a la ciutat. En el carrer de Miquel Biada, just davant de l’àmbit, es preveu la construcció del futur centre comercial d’El Corte Inglés.
El planejament urbanístic vigent, que va ser aprovat definitivament al juliol de 2012, preveu un nou teixit terciari-residencial, contempla tres nous espais lliures i un nou equipament escolar a l’antiga fàbrica de Fontdevila i Torres. A la cantonada dels carrers de Miquel Biada i de Tetuan es preveu la reconstrucció dels elements catalogats (nau, edicles i xemeneia) de l’antiga fàbrica de Fàbregas i de Caralt.
La modificació que ara es tramita té dos objectius principals:
– Qualificar com a sòl públic per a equipaments d’ús sòciocultural la parcel·la destinada a reubicar el conjunt de Can Fàbregas i de Caralt, que actualment és sòl privat. D’aquesta manera es vol obtenir de manera anticipada la titularitat dels terrenys per crear l’equipament públic de la Casa de la Cultura Popular. Per destinar els terrenys a equipament públic s’ha reajustat l’ordenació de l’edificació, però els canvis no comporten increment del sostre edificable ni de la densitat de l’ús residencial, ni tampoc una transformació dels usos que s’havien establert.
– Deixar fora de l’àmbit afectat pel planejament la Llar Santa Maria, de la Fundació El Maresme, per permetre que l’activitat social segueixi funcionant a la seva ubicació actual. La finca –on al 2012 s’havia previst la construcció d’habitatges amb baixos comercials–, recupera així la qualificació de sistema d’equipaments de titularitat privada que tenia en el planejament de 1996.
Abans d’entrar en vigor, la modificació del PGOM ha de superar l’aprovació definitiva per part de la Generalitat de Catalunya.