El regidor d’Urbanisme, Arcadi Vilert, ha presentat avui en roda de premsa el Pla de Millora Urbana que detalla el desenvolupament urbanístic previst per al sector de la ronda de Barceló i l’illa de la fàbrica Fàbregas i de Caralt.
El Pla de millora s’adequa als criteris establerts per la modificació puntual del Pla General d’Ordenació, que el Ple va aprovar provisionalment el passat desembre amb els objectius de potenciar la ronda com a eix cívic de connexió amb el port, i d’implantar una gran superfície comercial a l’àmbit de l’illa Fàbregas i de Caralt. El Pla de millora està subordinat a l’aprovació definitiva de la modificació del Pla General a aquest àmbit per part de la Direcció General d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya, ara en tràmit.
Àmbit afectat
El Pla de millora afecta a un sector discontinu que ocupa una superfície total de 39.711 m2, un total de 6 illes d’edificis, i que està dividit en els següents àmbits:
- 30.082 m2 corresponen a la ronda de Barceló
- 9.629 m2 corresponen a l’illa situada entre el carrer de Miquel Biada, el carrer i el passatge de José Maria Torrijos i la ronda d’Alfons XII, on es troba la fàbrica Fàbregas i de Caralt, una antiga paperera que data de 1920. La nau principal, els cossos de porteria i accés a la fàbrica i la xemeneia del conjunt estan protegits pel Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró.
Descripció de l’ordenació prevista
A l’àmbit de la ronda de Barceló, el Pla de millora preveu l’eixamplament del carrer fins aconseguir una amplada de 30 metres. La calçada de la ronda tindrà 2 carrils de 3 metres d’amplada per a cada sentit de circulació. A més, hi haurà una franja a cada banda per les zones de càrrega i descàrrega i d’estacionament.
A tot el llarg de la ronda es crearà un porxo en voladís a banda i banda del carrer, que tindrà una amplada total de 4 metres, format per la reculada de les façanes de la planta baixa dels edificis.
Els edificis no superaran les 6 plantes d’alçada a la ronda de Barceló. En el cas dels que facin façana amb el Camí Ral, no superaran les 5 plantes els que s’edifiquin al tram més proper al carrer de la Cooperativa, i les 3 plantes d’alçada els que se situïn més a prop del carrer de Josep Abril. Els blocs alineats amb la ronda de Barceló podran tenir a més uns edicles de 2 plantes més d’alçada però que quedaran retirats cap a l’interior respecte a la façana.
Les plantes baixes dels nous edificis es destinaran a usos diferents als d’habitatge, com poden ser usos comercials o d’oficines.
A la cantonada de la ronda amb l’avinguda del Maresme es preveu la construcció d’una torre de 80 metres d’alçada i entre 20 i 25 plantes, que podrà tenir usos residencials, hotelers, d’oficines o comercials, amb la creació d’una plaça a dos nivells, un primer situat a nivell de la ronda i l’altre connectat amb la rampa del futur pas soterrat de vianants del port. Aquest pas soterrat, previst per la modificació del Pla General a l’àmbit, permetrà la connexió entre la ronda i la part central del port, passant per sota de l’avinguda del Maresme, les vies del tren i el passeig Marítim.
Els interiors de les dues illes centrals de la ronda preveuen l’espai necessari per a la ubicació de dos equipaments, cadascun d’ells amb una zona verda.
A l’àmbit de l’illa Fàbregas i de Caralt, el Pla de millora preveu l’establiment d’un centre comercial de gran superfície, en contacte amb l’entorn del carrer de Miquel Biada.
Està previst que dos plans especials d’integració volumètrica concretin, en el primer cas, l’ordenació del conjunt de l’illa de la torre de la ronda de Barceló, i en el segon les infrastructures de mobilitat associades a la implantació del centre comercial, així com l’ordenació arquitectònica de la gran superfície i la seva integració amb els edificis i elements catalogats de la fàbrica Fàbregas i de Caralt.
Les dades
El Pla de millora preveu destinar un 45,48% (18.062 m2) de la superfície de l’àmbit a sòl públic i un 54,52% (21.649 m2) a sòl privat. Dels 95.195 m2 de sostre edificable total, 55.999 m2 es destina a usos residencials, 29.076 m2 a usos terciaris i 10.120 m2 a ús comercial. Un total de 20.864 m2 del sostre terciari correspondran al centre comercial.
En total es preveu la construcció de 684 habitatges a tot l’àmbit, dels quals 43 estaran ubicats a l’àmbit de l’illa Fàbregas i de Caralt i la resta a l’àmbit de la ronda.
Pel que fa la tipologia dels habitatges, 460 seran de renda lliure (70%), 149 de protecció pública (20%), i 75 de preu concertat (10%).
Pel que fa a l’estacionament, es preveuen 305 places amb la construcció d’un aparcament públic soterrat a la ronda de Barceló i 2.231 places privades de pàrking corresponents al total d’edificis del nou sector. En aquestes últimes s’inclouen les previstes per al centre comercial, que es calcula tindrà unes necessitats d’aparcament de 900 places.
Pumsa i FECSA ENDESA firmen un conveni per al subministrament elèctric del sector del Rengle de Mataró
/in PUMSA/by Dept. TècnicMataró, 22 de març del 2006.- El gerent de l’empresa municipal PUMSA (Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A.), César Fernández, i el director de FECSA ENDESA a la Zona Vallès-Maresme, Alexandre Fàbregas, van signar el passat dimecres 21 un conveni per a la realització dels treballs necessaris per a la instal·lació del subministrament elèctric del sector del Rengle de Mataró. El conjunt d’aquests treballs suposa una inversió superior als 950.000 euros, a càrrec de PUMSA, que després es repercutirà en els costos d’urbanització, i la posada en servei de les instal·lacions està prevista en un termini de tres mesos.
El subministrament d’aquesta àrea, compresa entre la carretera N-II i el passeig de la Marina de Mataró -entre l’avinguda d’Ernest Lluch i el passeig del Rengle-, està dimensionat per a una potència total de 19.111,8 kW. Aquest subministrament elèctric estarà destinat als habitatges, locals industrials i de serveis, i a l’equipament TecnoCampusMataró de l’Ajuntament que es construiran a tot el sector del Rengle.
L’acord signat preveu la construcció de les infraestructures de mitja tensió necessàries per a oferir els nous subministraments, que es connectarà a la xarxa d’alta tensió a la subestació d’Iluro del carrer Bobinadora, que serà ampliada.
Concretament, s’estendran dues noves línies de 25 kV –amb prop de 4.500 metres de nou cablejat- i s’instal·laran, entre d’altres, tres nous centres de transformació que oferiran la connexió de l’enllumenat públic i dels provisionals d’obra dels promotors que edifiquin en les parcel·les. Aquesta xarxa està dimensionada per a les noves centrals de transformació que els promotors hauran de demanar i executar per obtenir el corresponent subministrament elèctric en baixa tensió.
Diumenge s’inaugura la plaça de la Gatassa
/in PUMSA/by Dept. TècnicEl proper diumenge 19 de març l’Alcalde, Joan Antoni Baron, i la Consellera Delegada d’Obres, Montserrat López, presidiran la inauguració de la plaça de la Gatassa, executada per l’empresa municipal d’urbanisme, PUMSA. La inauguració tindrà lloc a les 12 h i oferirà als assistents una actuació musical del grup de xaranga Los Labradores.
El nou espai públic s’ha construït a sobre de l’aparcament subterrani de 80 places promogut per l’empresa municipal GINTRA (Gestió Integral del Trànsit de Mataró) i queda delimitat pels carrers de Salvador Llanas i de la Gatassa i per un bloc d’habitatges adjacent.
Les obres, que van començar el passat mes de març de 2005, han suposat un eixamplament de les voreres del carrer de la Gatassa, així com la millora dels recorreguts i l’accessibilitat per a vianants a la plaça, suprimint les barreres arquitectòniques.
Una plaça enjardinada amb dos nivells
La plaça, reurbanitzada amb motiu de les obres de l’aparcament disposa d’una superfície de 2.897 m2, dels quals 1.789 m2 corresponen directament a la plaça pública enjardinada.
L’espai es divideix en dos nivells, donat el pendent que presenta el terreny, que és de més de cinc metres entre el punt més elevat i el més baix, que es comuniquen a través d’unes escales ubicades al centre de la plaça i d’una rampa situada a la cantonada amb el carrer de Salvador Llanas.
El nivell inferior és el més gran, s’hi troba l’edicle d’accés a l’aparcament subterrani i una zona d’estada i una altra de jocs infantils i una pèrgola. Al nivell superior s’ha mantingut el passeig arbrat que dóna accés als comerços de la zona, ampliant-lo a quatre metres d’amplada. Una escala connecta l’equipament amb el passatge de vianants i els edificis d’habitatges situats al nord de la plaça.
L’obra representa una actuació important pel que fa a la jardineria, que compta amb xarxa de reg automatitzada. En l’àmbit concret de la plaça hi ha 42 arbres: s’han plantat 2 palmeres canariensis, 6 exemplars de mèlia, 6 albicia julibricin i 11 jacarande mimosifolia. D’altra banda, al passatge per a vianants s’han plantat 8 exemplars de ginkgo, i 3 ginkgo més a les voreres del carrer de Gatassa, on també hi ha 6 prunus serrulata “kanzan”. També s’hi ha col·locat jardineres amb plantes juniperus horizontalis i s’ha fet una estesa de triturat d’escorça de pi tant a les jardineres com als escossells dels arbres.
El paviment de la zona central s’ha fet amb llambordí ceràmic i s’ha completat amb la plantació dels nous arbres i plantes tapissants, i les dues palmeres. Per una altra banda, la zona de jocs infantils s’ha fet de sauló i queda delimitada per una tanca metàl·lica de protecció i pel mur de la rampa que separa els dos nivells. Concretament, en aquest indret s’hi ha col·locat una pèrgola i gronxadors, concretament 3 balancins sobre molles (un d’ells per a infants amb mobilitat reduïda), 2 tobogans i un gronxador doble.
Pel que fa a la resta de paviment, s’ha fet servir pedra artificial abuixardada a les zones de pas de vianants i la rampa i panot a les voreres que envolten la plaça.
El nou enllumenat consisteix en dos tipus de llums: columnes amb esfera als perímetres i un altre tipus de columnes de llum (tipus Sant Oleguer) a l’interior de la plaça i al passatge de vianants.
S’ha col·locat nou mobiliari urbà consistent en bancs de fusta d’Iroko, papereres metàl·liques i una font.
S’han adequat tots els serveis preexistents com les canonades d’aigua i s’ha eliminat tota la xarxa d’electricitat aèria possible que creuava l’àmbit de l’obra. I s’ha adequat de les voreres perimetrals de la plaça, on s’han construït guals per suprimir barreres arquitectòniques.
Alhora que s’ha reurbanitzat la plaça de la Gatassa també s’ha reurbanitzat el tram del carrer de la Gatassa compès dins l’àmbit de l’obra i ha suposat el traslladat la marquesina del d’autobus existent, essent la seva nova ubicació la confluència del carrer de la Gatassa amb el carrer de St. Domenico Savio, a 15 metres de l’ubicació original.
L’empresa Paviments Martín 1998 SL ha estat l’encarregada de dur a terme les obres de la plaça per encàrrec de PUMSA. L’actuació ha suposat una inversió de 462.064 euros.
Concurs d’execució subsidiària d’obres al c/ Pietat 8
/in Concursos/by Dept. TècnicDescripció: Reforç de sostres amb biguetes de ciment aluminós, rehabilitació del terrat i la façana i adequació de la xarxa de desguàs en edifici plurifamiliar al carrer Pietat 8 de Mataró
Pressupost: 91.402,62 €. IVA inclòs
Termini d’execució: 6 mesos
Documentació: Oficines de PUMSA, c/ de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10, Mataró
Presentació d’ofertes: fins a les 12 h del dia 20 d’abril de 2006, a les oficines de PUMSA
Obertura pública de pliques: a les 13 h del mateix dia 20 d’abril, a les oficines de PUMSA
Per a més informació: 93 757 85 38
Execució de les obres d’urbanització del Parc Passeig de la Marina de “El Rengle”
/in Concursos/by Dept. TècnicPressupost de licitació: 3.332.323,47 €, IVA inclòs
Termini d’execució: 10 mesos
Documentació: Oficines de PUMSA, c/ de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10, Mataró
http://www.pumsa.com/parc-elrengle
Presentació d’ofertes: fins a les 12 h del dia 18 d’abril de 2006, a les oficines PUMSA
Obertura pública de pliques: a les 13 h del mateix dia 18 d’abril, a les oficines PUMSA
Per a més informació: 93 741 49 69 / 93 741 56 10
L’Ajuntament aprova el projecte de rehabilitació del Cafè de Mar
/in PUMSA/by Dept. TècnicPUMSA promourà l’actuació, que segueix les directrius del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró
La Junta de Govern va aprovar ahir inicialment el projecte de rehabilitació del Cafè del Mar. L’edifici situat al front marítim, al número 269 del carrer de Sant Felicià, va ser construït durant el primer quart del segle XX per l’arquitecte Lluís Gallifa i Grenzner. L’obra que promourà l’empresa Promocions Urbanístiques Municipals de Mataró (PUMSA), té un pressupost d’execució de 986.461,68 euros.
La intervenció segueix les directrius del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró. El Pla qualifica l’edifici del Cafè de Mar com a Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) amb nivell de protecció B/V (façanes i volumetria general), i té la voluntat d’intervenir acuradament en els espais interiors.
Amb les obres de rehabilitació, promogudes per PUMSA, es pretén netejar els espais per aconseguir-ne quatre de diàfans i versàtils; i també es preveu conservar el conjunt de les façanes excepte la de la cara nord, que donades les modificacions abruptes havia perdut el caràcter originari de l’edifici.
Protegir l’aspecte visual i suprimir les barreres arquitectòniques
La major part dels canvis que es portaran a terme es faran per protegir l’aspecte visual de l’edifici i millorar-ne l’accés. En aquest sentit, l’entrada principal a l’edifici serà per l’antic carrer de Santa Rita. Aquest accés inclourà un conjunt de rampa i escala que permetrà crear un espai independent al cafè i que ampliarà les possibilitats d’ús de l’espai.
També es rebaixarà el paviment actual de la planta baixa, que actualment es troba 23 cm per damunt de la cota dels carrers, per tal de reduir el nombre de graons d’accés a l’edifici.
Es mantindrà l’accés del carrer de Sant Felicià, amb front a l’avinguda del Maresme, com a entrada al cafè que estarà ubicat a la planta baixa. Per últim, l’entrada pel carrer de Jaume Balmes, es conservarà com entrada de serveis i sortida d’emergència.
Entre d’altres accions, també destaquen la creació d’unes escales i d’un ascensor, la pavimentació de les diferents sales interiors, el canvi dels tancaments exteriors, el nou estucat de les façanes –una rèplica de l’estucat original–, la substitució del sòcol de fusta que hi ha a l’espai del cafè per un de nou de plaques d’aglomerat de marbre, i la millora de l’estat del sostre.
Apostar per la versatilitat
El projecte es basa en el principi d’optimització de l’espai i està pensat per tal que hi accedeixi un nombre elevat de persones.
L’espai es distribueix en dos plantes, planta baixa i planta primera, ambdues amb espais diàfans i polivalents, i una planta entresòl –de nova creació, que s’ha dissenyat per aprofitar l’alçada de l’edifici -on s’ubicaran uns lavabos. A més la planta baixa s’acondicionarà perquè s’hi pugui instal·lar un cafè, per tal de recuperar l’ús que l’edifici oferia en els seus inicis, i la creació d’un espai destinat a instal·lacions. Cal destacar que en aquesta planta s’utilitzaran encavalcades metàl·liques per tal de garantir l’entrada de llum i ajudar a aconseguir un espai encara més lliure i diàfan.
Recuperar el patrimoni històric de la ciutat
L’antiguitat i l’estat d’abandonament del Cafè de Mar són alguns dels factors que han contribuït al deteriorament de l’edifici. Amb aquesta rehabilitació no només es contribueix a la recuperació del patrimoni cultural de la ciutat, una de les funcions principals de PUMSA, sinó que es contribueix a crear un nou espai social per a la ciutadania.
El termini d’execució previst per executar les obres és de 11 mesos. La previsió és que la rehabilitació es pugui dur a terme a partir del mes de maig.
Per la seva banda, l’empresa municipal ja ha portat a terme la recuperació del sector de Can Xammar, la muralla del segle XVI, la Venus d’Iluro, les façanes de les masies de Can Xalant, el pati del Centre d’acollida, Can Soleret o els arcs de la nau industrial d’Antoni Gaudí.
PUMSA promourà l’actuació, que segueix les directrius del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró
El Ple aprova canviar la qualificació de 7 solars d’equipament per sistema de dotació d’habitatge públic
/in PUMSA/by Dept. TècnicEl Ple municipal va aprovar ahir inicialment una modificació del Pla General d’Ordenació Municipal amb l’objectiu de canviar la qualificació de 7 solars actualment qualificats de sistema d’equipament per destinar-los a sistema de dotació d’habitatge públic. Els solars estan situats a l’Eixample, La Llàntia, Cerdanyola i Figuera Major.
La Llei d’Urbanisme dóna potestat als ajuntaments, mitjançant els seus plans d’ordenació urbanística, per definir el sistema d’habitatges dotacionals públics i preveure reserves de sòl destinat a la construcció d’habitatges d’aquest tipus en substitució de terrenys reservats per a equipaments. La modificació del Pla General aprovada ahir inicialment pel Ple afecta a solars que ara tenen la qualificació urbanística de sistema d’equipaments comunitaris i que passaran a tenir la qualificació de sistema de dotació d’habitatge públic.
Aquest tipus d’habitatge, en règim de lloguer, està destinat a satisfer els requeriments temporals de col·lectius de persones amb necessitats d’assistència o d’emancipació justificades en polítiques socials prèviament definides en el document de la Memòria social urbanística, que també va aprovar ahir el Ple.
Amb la modificació del Pla General, l’ús dominant dels solars afectats serà l’habitatge públic de lloguer, garantint la ubicació d’equipaments comunitaris a les plantes baixes de les futures edificacions. Els solars són els següents:
La modificació del Pla General es sotmetrà a un període d’informació pública, durant el qual els interessats poden presentar al·legacions, previ a l’aprovació provisional. L’aprovació definitiva correspondrà al conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya.
El Ple de l’Ajuntament aprova la construcció de la futura seu de la colla castellera Capgrossos de Mataró
/in PUMSA/by Dept. TècnicPUMSA promourà l’edifici d’equipament
El Ple municipal va aprovar ahir el projecte bàsic i executiu d’un edifici destinat a equipament a Cal Collut-Escorxador, que estarà promogut per l’empresa pública Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A. (PUMSA). El nou edifici, que tindrà una superfície útil de 968 m2 i té un pressupost d’1.044.000 euros, allotjarà a la colla castellera Capgrossos de Mataró.
El projecte consisteix en un edifici de quatre plantes dins del recinte modernista de l’antic Escorxador, projectat per l’enginyer Melcior de Palau l’any 1915 i declarat bé cultural d’interès local i protegit pel Pla Especial de Patrimoni Arquitectònic.
L’edificació es distribuirà en planta soterrani, planta baixa i dos plantes superiors, s’ajusta als límits del solar, i té una nova ubicació diferent a la que es va plantejar originalment, que delimita amb el carrer de Joan Herrera, la part posterior de les naus del carrer de Francisco Pacheco i el recinte de l’Escorxador. D’aquesta manera, es soluciona el desnivell i accessos que es produeixen entre l’Escorxador i el carrer de Joan Herrera. L’edifici estarà al costat de l´escola bressol de Cal Collut-Escorxador.
Aprovació del nou conveni
El Ple també va aprovar ahir el protocol de col·laboració signat entre l’Ajuntament, PUMSA i la colla castellera Capgrossos de Mataró el 28 de gener de 2005, que s’ha actualitzat amb una addenda incorporada el passat mes de febrer, per tal que l’entitat pugui desenvolupar la seva activitat cultural al nou edifici de Cal Collut-Escorxador.
La modificació introduïda al protocol fa referència al canvi d’ubicació de l’edifici, ja que inicialment s’havia previst la construcció als terrenys ubicats a la confluència del carrer de Francisco Herrera i Don Quixot.
El nou solar ocupa una superfície de 1.295 m2, està qualificat com a sòl d’equipament públic d’acord al reglament vigent i reuneix les condicions necessàries per al desenvolupament de les activitats de l’entitat.
Característiques de l’edifici
La planta baixa, la més important de l’edifici, tindrà una sala quadrada de 10×10 m i de triple alçada, que la colla castellera Capgrossos de Mataró utilitzarà per assajar castells de fins a deu metres d’alçada en un recinte tancat.
Aquesta planta, que comunica amb el pati de l’Escorxador, disposarà d’un rebedor distribuïdor, una sala per a l’administració, una cuina-bar, vestidors per a homes i dones, una sala d’infermeria i de fisioteràpia, una sala polivalent de 54m2 i una botiga.
Planta primera i segona: serveis complementaris
Els serveis de l’edifici es completaran amb els de la planta primera, que disposarà d’una sala polivalent destinada a actes, i amb els de la planta segona, amb instal·lacions i accés a la coberta. La sala polivalent de 86 m2 de superfície té una capacitat per a 100 persones i permetrà el desenvolupament d’activitats culturals.
La planta soterrani està pensada com a espai complementari per a l’activitat, compta amb dues aules que tenen una capacitat per a 50 persones i es destinaran als tallers de gralla. També es preveu una sala d’activitats plàstiques.
Convivència d’edificis amb diferents estils arquitectònics
El nou edifici dels Capgrossos serà de formigó armat d’acabat vist per tal de no entrar en contradicció amb l’arquitectura modernista del complex de l’Escorxador, mitjançant la textura homogènia que aquest material proporciona.
PUMSA promourà l’edifici d’equipament
L’Ajuntament aprova definitivament el Pla Local d’Habitatge 2005-2015
/in PUMSA/by Dept. TècnicS’han incorporat aportacions del Consell de Ciutat i dels grups municipals
El Pla Local d’Habitatge 2005-2015, aprovat definitivament per la Junta de Govern el passat 20 de febrer, acord del qual es va donar compte ahir al Ple municipal, ha incorporat esmenes i aportacions presentades pel Consell de Ciutat i els grups municipals de CiU i PPC durant el procés de participació ciutadana. El Pla pretén donar resposta a la demanda social d’habitatge de Mataró i s’estructura en dues línies d’actuació: facilitar l’accés a l’habitatge i promoure la rehabilitació i el manteniment del parc d’habitatges existents. L’empresa municipal Prohabitatge s’encarregarà de la gestió del Pla.
Procés de participació
El Pla Local d’Habitatge va ser aprovat inicialment per la Junta de Govern el passat novembre, i contemplava la realització d’un procés de participació per difondre el contingut del document a la ciutadania. El procés participatiu ha consistit en la realització de sessions informatives en el marc de diferents consells municipals, tant sectorials com territorials, inclòs el Consell de Ciutat, que va decidir crear un grup de treball específic per estudiar el Pla.
També s’ha donat a conèixer als col·lectius interessats, i als ciutadans a través del web municipal (eina Consensus). Durant el procés de participació, s’han rebut propostes i esmenes del Consell de Ciutat i dels grups municipals de CiU i PPC.
Esmenes i aportacions
El grup de treball del Consell Ciutat i els grups municipals de Convergència i Unió i Partit Popular han presentat un total de 17 esmenes i noves propostes, 14 de les quals han estat acceptades. A part d’aquestes esmenes o propostes, s’han presentat un total de 17 consideracions més que no s’han tingut en compte per a la seva inclusió en el Pla en entendre que no s’ajustaven a l’objecte del procés participatiu.
Pel que fa al grup de treball del Consell de Ciutat, s’ha acceptat crear un ens que segueixi la implementació del Pla de l’Habitatge (Taula de l’Habitatge). Així mateix, dins d’aquest marc també s’ha acceptat la constitució d’un “observatori de bones pràctiques” amb la col·laboració del sector immobiliari.
La resta de propostes del grup de treball del Consell de Ciutat que han estat acceptades són augmentar el paper de l’Ajuntament com a mediador social municipal per facilitar l’accés a l’habitatge de lloguer; incorporar com a via d’accés a l’habitatge el fet que persones joves i grans puguin compartir pis amb les contraprestacions que s’estableixin; elaborar uns criteris de reallotjament, adquisició i rehabilitació d’habitatges per a sectors concrets de la població, com la gent gran, amb la finalitat d’augmentar la seva qualitat de vida; crear un mapa de la ciutat que identifiqui edificis i habitatges que necessiten rehabilitar-se; i aprofitar l’aplicació del Pla per afavorir el desenvolupament d’iniciatives d’economia social.
Dret d’habitació, intercanvi temporal i cessió d’ús dels habitatges han estat les 3 esmenes proposades des del grup municipal de CiU, que s’incorporaran al Pla en l’apartat referent a la “Facilitació a l’accés de l’habitatge”. Pel que fa al primer, consistirà en una ampliació del servei d’intermediació que actualment es du a terme entre propietaris i llogaters. Respecte a les altres dues fórmules d’accés a l’habitatge s’estudiaran iniciatives similars desenvolupades per altres administracions per veure’n la seva viabilitat.
Finalment, el grup municipal del PPC ha plantejat diferent propostes i suggeriments al Pla Local d’Habitatge 2005-2015. D’aquestes, s’han considerat 7, de les quals 4 han estat acceptades: l’atenció específica als joves, gent gran i immigració; les propostes de mesures de política fiscal, que ja existeixen en el cas de la rehabilitació i s’estudiarà si es poden estendre per a altres situacions; l’establiment dels mecanismes per al seguiment del Pla que, com s’ha concretat en una esmena similar feta pel Grup de Treball del Consell Ciutat, es farà dins del marc de la Taula de l’Habitatge; i per últim la proposta d’un Pacte per l’Habitatge entre els grups municipals.
Les tres propostes que no s’han acceptat han estat l’ampliació de la durada del Pla fins a 25 anys, per la multiplicitat de variables que poden desvirtuar els escenaris de futur; tampoc l’encaix del Pla dins de la política urbanística municipal, ja que aquest correspon al document anomenat Memòria social urbanística, que va aprovar ahir el Ple municipal; i la petició de justificació de les dades demogràfiques, que ja estan especificades al Pla i es basen en les que elabora el Centre d’Estudis Demogràfics.
Aprovació de la Memòria social urbanística
A banda de donar compte de l’aprovació definitiva del Pla Local d’Habitatge, el Ple municipal va aprovar ahir inicialment la Memòria social urbanística, document que incorpora el treball realitzat dins el marc del Pla Local d’Habitatge, i el transforma en un document de caràcter urbanístic que complementa al Pla General d’Ordenació. L’actual Llei d’urbanisme estableix la necessitat de dotar-se d’aquest document, que conté la definició dels objectius del municipi pel que fa a la producció d’habitatge protegit oi les reserves d’habitatge dotacional públic.
L’aparcament soterrat de la plaça d’Occitània tindrà 224 places per a residents
/in PUMSA/by Dept. TècnicEl Ple municipal va aprovar ahir inicialment el projecte bàsic i d’execució per a la construcció de l’aparcament soterrani de la plaça d’Occitània. L’aparcament públic, de tres plantes soterrani, es destinarà a residents i tindrà capacitat per a 224 places, cinc de les quals seran adaptades per a persones amb mobilitat reduïda. Es preveu iniciar les obres a la primavera.
El nou aparcament de la plaça d’Occitània estarà situat entre els carrers de Francisco de Goya, Joan Larrea, el passatge de Can Bonminyó i el camí d’accés a la Biblioteca Pública Pompeu Fabra, i s’adaptarà a la geometria rectangular de terreny per tal de conservar els plataners existents. Constarà de tres plantes soterrani disposades en semiplanta, ocuparà una superfície total construïda de 6.088,83 m2 i té un pressupost de 2.170.966,66.
L’empresa Inmuebles Fénix 92 SL, que va guanyar el concurs per a la concessió del servei el passat 5 d’octubre de 2005, construirà, explotarà i conservarà l’aparcament que es destinarà a residents. Per la seva banda, l’empresa municipal GINTRA serà l’encarregada del control de les obres i de la gestió de l’aparcament.
Pel que fa a la distribució de les places, la primera planta disposarà d’un total de 68 places, la segona de 77 i la tercera de 79 places. Cada plaça tindrà unes dimensions estàndard de 4,75×2,4 metres, que seran de 4,75×2,2 metres per als vehicles petits i de 4,75×3 metres més un passadís de 1,2 metre d’ample en el cas de les cinc places adaptades.
Accessos i serveis de l’aparcament
L’entrada a l’aparcament estarà situada al carrer de Joan Larrea i ocuparà part de l’espai actual destinat a aparcaments en superfície. La sortida serà pel carrer de Pompeu Fabra.
Pel que fa als vianants, s’han disposat dos accessos, de manera que hi haurà una sortida des de qualsevol punt de l’aparcament. Un dels accessos es farà mitjançant l’escala que connecta amb el carrer i l’altra mitjançant un ascensor amb capacitat per a sis persones, i adaptat per a aquelles amb mobilitat reduïda. També hi ha previst eixamplar el pas davant de la Biblioteca Pública Pompeu Fabra amb l’objectiu de crear un carrer més ampli per als vianants.
Serveis i seguretat per a les persones
A més dels serveis habituals com l’enllumenat i la força elèctrica i de l’esmentat ascensor, l’aparcament disposarà de sortides d’aigua de la xarxa pública, lavabos, sistema avançat contra incendis i de ventilació d’acord amb les normatives vigents, i també d’impermeabilització i drenatge de les aigües pluvials.
El Pla de Millora Urbana de la ronda de Barceló i l’illa Fàbregas i de Caralt desenvoluparà 39.711 metres quadrats
/in PUMSA/by Dept. TècnicEl regidor d’Urbanisme, Arcadi Vilert, ha presentat avui en roda de premsa el Pla de Millora Urbana que detalla el desenvolupament urbanístic previst per al sector de la ronda de Barceló i l’illa de la fàbrica Fàbregas i de Caralt.
El Pla de millora s’adequa als criteris establerts per la modificació puntual del Pla General d’Ordenació, que el Ple va aprovar provisionalment el passat desembre amb els objectius de potenciar la ronda com a eix cívic de connexió amb el port, i d’implantar una gran superfície comercial a l’àmbit de l’illa Fàbregas i de Caralt. El Pla de millora està subordinat a l’aprovació definitiva de la modificació del Pla General a aquest àmbit per part de la Direcció General d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya, ara en tràmit.
Àmbit afectat
El Pla de millora afecta a un sector discontinu que ocupa una superfície total de 39.711 m2, un total de 6 illes d’edificis, i que està dividit en els següents àmbits:
Descripció de l’ordenació prevista
A l’àmbit de la ronda de Barceló, el Pla de millora preveu l’eixamplament del carrer fins aconseguir una amplada de 30 metres. La calçada de la ronda tindrà 2 carrils de 3 metres d’amplada per a cada sentit de circulació. A més, hi haurà una franja a cada banda per les zones de càrrega i descàrrega i d’estacionament.
A tot el llarg de la ronda es crearà un porxo en voladís a banda i banda del carrer, que tindrà una amplada total de 4 metres, format per la reculada de les façanes de la planta baixa dels edificis.
Els edificis no superaran les 6 plantes d’alçada a la ronda de Barceló. En el cas dels que facin façana amb el Camí Ral, no superaran les 5 plantes els que s’edifiquin al tram més proper al carrer de la Cooperativa, i les 3 plantes d’alçada els que se situïn més a prop del carrer de Josep Abril. Els blocs alineats amb la ronda de Barceló podran tenir a més uns edicles de 2 plantes més d’alçada però que quedaran retirats cap a l’interior respecte a la façana.
Les plantes baixes dels nous edificis es destinaran a usos diferents als d’habitatge, com poden ser usos comercials o d’oficines.
A la cantonada de la ronda amb l’avinguda del Maresme es preveu la construcció d’una torre de 80 metres d’alçada i entre 20 i 25 plantes, que podrà tenir usos residencials, hotelers, d’oficines o comercials, amb la creació d’una plaça a dos nivells, un primer situat a nivell de la ronda i l’altre connectat amb la rampa del futur pas soterrat de vianants del port. Aquest pas soterrat, previst per la modificació del Pla General a l’àmbit, permetrà la connexió entre la ronda i la part central del port, passant per sota de l’avinguda del Maresme, les vies del tren i el passeig Marítim.
Els interiors de les dues illes centrals de la ronda preveuen l’espai necessari per a la ubicació de dos equipaments, cadascun d’ells amb una zona verda.
A l’àmbit de l’illa Fàbregas i de Caralt, el Pla de millora preveu l’establiment d’un centre comercial de gran superfície, en contacte amb l’entorn del carrer de Miquel Biada.
Està previst que dos plans especials d’integració volumètrica concretin, en el primer cas, l’ordenació del conjunt de l’illa de la torre de la ronda de Barceló, i en el segon les infrastructures de mobilitat associades a la implantació del centre comercial, així com l’ordenació arquitectònica de la gran superfície i la seva integració amb els edificis i elements catalogats de la fàbrica Fàbregas i de Caralt.
Les dades
El Pla de millora preveu destinar un 45,48% (18.062 m2) de la superfície de l’àmbit a sòl públic i un 54,52% (21.649 m2) a sòl privat. Dels 95.195 m2 de sostre edificable total, 55.999 m2 es destina a usos residencials, 29.076 m2 a usos terciaris i 10.120 m2 a ús comercial. Un total de 20.864 m2 del sostre terciari correspondran al centre comercial.
En total es preveu la construcció de 684 habitatges a tot l’àmbit, dels quals 43 estaran ubicats a l’àmbit de l’illa Fàbregas i de Caralt i la resta a l’àmbit de la ronda.
Pel que fa la tipologia dels habitatges, 460 seran de renda lliure (70%), 149 de protecció pública (20%), i 75 de preu concertat (10%).
Pel que fa a l’estacionament, es preveuen 305 places amb la construcció d’un aparcament públic soterrat a la ronda de Barceló i 2.231 places privades de pàrking corresponents al total d’edificis del nou sector. En aquestes últimes s’inclouen les previstes per al centre comercial, que es calcula tindrà unes necessitats d’aparcament de 900 places.