Parquímetre

Canvis en els pagaments als parquímetres per millorar la gestió de possibles pèrdues del tiquet d’estacionament

La societat municipal PUMSA ha reconfigurat els 55 parquímetres que regulen els estacionaments en zona blava a la ciutat perquè, a partir d’ara, cal indicar el número de la matrícula del vehicle quan s’estigui realitzant el pagament. Aquesta identificació permetrà que, en cas de pèrdua del tiquet, sigui més senzill gestionar possibles reclamacions dels usuaris, ja que quedarà constància del pagament associat a una matrícula concreta.

La identificació de la matrícula no eximeix, però, de l’obligació de deixar el tiquet en lloc ben visible a l’interior del vehicle.

Amb el nou procediment, el pagament als parquímetres s’equipara al que han de seguir els usuaris de l’aplicació ElParking, que per registrar-se també han de donar d’alta la matrícula del vehicle, en aquest cas una única vegada.

Cada vegada són més les persones usuàries que opten per utilitzar l’aplicació que permet pagar la zona blava des del mòbil. En concret, un 22,87 % dels pagaments ja es fan per aquesta via. Cal recordar que la utilització de l’aplicació, a part de fer més àgil el pagament, permet recuperar part dels diners pagats si s’abandona la zona blava abans d’esgotar el temps d’utilització previst en el moment d’aparcar, de manera que es paga pel temps real d’ús.

Mataró posa en marxa el Servei Integral de Protecció de l’Habitatge (SIPH)

A partir d’avui, 5 d’octubre, entra en funcionament a Mataró el Servei Integral de Protecció de l’Habitatge (SIPH) format per un equip de tres juristes amb suport administratiu i un treballador social. L’objectiu és atendre la ciutadania amb problemes o dubtes respecte temes d’habitatge: mediació en lloguer, intermediació hipotecària o mediació en consum, entre d’altres. El nou servei, que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i de l’Ofideute de l’Agència de l’Habitage de Catalunya, és una de les 10 mesures de xoc acordades a la Taula per a la reconstrucció social i econòmica de la ciutat.

Mataró posa en marxa el Servei Integral de Protecció de l’Habitatge (SIPH)

Disposar d’una finestreta única que pugui atendre tota la ciutadania de Mataró amb problemes, dubtes o necessitat de mediació en temes d’habitatge. Aquesta és la idea d’on neix el Servei Integral de Protecció de l’Habitatge (SIPH) de Mataró que entra en funcionament avui 5 d’octubre.

Amb seu a l’Edifici de Vidre (carrer de Pablo Iglesias, 63), el SIPH comptarà amb tres juristes i amb suport administratiu i un treballador social per atendre la ciutadania amb temes exclusivament relacionats amb l’habitatge. És un servei creat a partir de la col·laboració entre Habitatge, PUMSA, Benestar Social i el Servei de Consum, i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i del servei Ofideute de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.

El SIPH serà un servei públic i gratuït, integral i transversal, especialitzat, de resolució de conflictes i sempre enfocat en trobar la millor solució per a la ciutadania en matèria d’habitatge.

Els tècnics del servei podran atendre en casos d’intermediació hipotecària amb ciutadans que tinguin dificultats per pagar el préstec o crèdit hipotecari del seu habitatge o, fiadors de préstecs amb garantia hipotecària que – per impagament – estiguin en risc de perdre el seu habitatge principal. També faran mediació en consum en temes com la reclamació de clàusules abusives o demanda de mediació prèvia a inici d’un procediment d’execució. I l’altre gran bloc de treball serà la mediació en temes de lloguer privat amb persones amb risc de perdre l’habitatge habitual de lloguer.

Per accedir al servei es prioritzarà el format electrònic i per tant caldrà sol·licitar cita a través de la Seu Electrònica de l’Ajuntament, concretament en aquest tràmit. En els casos que això no pugui ser, el ciutadà també es podrà descarregar l’imprès de sol·licitud i lliurar-lo personalment a l’Oficina Local de l’Habitatge o a Benestar Social, sempre amb cita prèvia.

 

Taula per la reconstrucció social i econòmica

La creació d’aquest servei, ja contemplat en el Pla Local de l’Habitatge 2018-2023, és una de les línies d’actuació que va acordar la Taula per a la reconstrucció social i econòmica per reduir al màxim les desigualtats socials i econòmiques generades per la pandèmia de Covid-19.

Els ajuts per rehabilitar edificis d’ús residencial es poden demanar fins al 18 de setembre

La subvenció, que atorga la Generalitat de Catalunya i gestiona i tramita l’Oficina Local d’Habitatge, està destinada a rehabilitar els elements comuns dels edificis de tipologia residencial, amb la finalitat de fomentar la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat, la conservació i la millora de la seguretat d’utilització o de l’accessibilitat. Edifici en rehabilitació. Foto: Ajuntament

El termini per presentar la sol·licitud finalitza el 18 de setembre. Poden accedir a les subvencions:

– Les juntes o comunitats de propietaris, les agrupacions de juntes o comunitats de propietaris i els propietaris únics d’edificis d’habitatges, i els propietaris d’habitatges unifamiliars o agrupats en filera.

– Les societats cooperatives compostes de manera agrupada per propietaris d’habitatges o edificis que reuneixin els requisits de l’article 396 del Codi Civil; les empreses constructores arrendatàries o concessionàries dels edificis.

Les actuacions subvencionables es recullen a les bases de la convocatòria. Han de tenir com a finalitat la conservació, la millora de l‘eficiència energètica  i la sostenibilitat i la millora de la seguretat d’utilització i l’accessibilitat de l’edifici.

Per presentar la sol·licitud cal disposar de l’informe de la inspecció tècnica d’edificis (IITE), la sol·licitud del certificat d’aptitud, el CEE i l’etiqueta energètica.

A excepció de les persones físiques, el tràmit s’ha de fer telemàticament aquí.

Es pot consultar tota la informació i documentació per demanar la subvenció al web municipal i també al web de la Generalitat de Catalunya.

Per a més informació i consultes també es pot demanar cita prèvia a l’Oficina Local d’Habitatge per telèfon a partir del 24 d’agost (93 757 85 38, de dilluns a divendres en horari de 8:30 a 14:00 hores) o per correu electrònic a cedules@pumsa.cat.

Més del 50% dels estacionaments en zona blava de Mataró seran gratuïts a l’agost

Més de la meitat de les places d’estacionament en superfície sotmeses a control horari i tarifari (zona blava) seran gratuïtes de l’1 al 31 d’agost, ambdós inclosos, per la menor afluència de vehicles a l’entorn dels carrers afectats.

Ajuts al Lloguer a Mataró

Oberta la campanya d’ajuts al lloguer per a nous sol·licitants i per a majors de 65 anys

La campanya anual de l’Agència Catalana de l’Habitatge d’ajuts al lloguer per a nous sol·licitants i per a major de 65 anys és oberta fins al 3 de juliol. A Mataró és l’Oficina Local d’Habitatge qui tramita tota la documentació de les persones interessades així com va tramitar la convocatòria extraordinària d’ajuts al pagament del lloguer per minimitzar l’impacte econòmic i social de la COVID-19, ara no vigent per l’exhauriment de la partida pressupostària.

L’Oficina Local d’Habitatge està tramitant la documentació dels interessats en la campanya d’ajuts al lloguer per a nous sol·licitants i per a la majors de 65 anys, obertes recentment. En aquesta edició s’ha eliminat el concepte de renovació, per tant les persones beneficiàries en altres edicions es contemplen com a nous sol·licitants i no rebran cap notificació per part de la Generalitat com anteriorment.

Els ajuts al lloguer, són una prestació econòmica per fer front al pagament del lloguer de l’habitatge, destinats a famílies amb uns ingressos baixos o moderats, que es troben en una situació vulnerable. La quantia de la prestació és d’un import màxim de 200 € mensuals.

Totes aquelles persones titulars d’un contracte de lloguer i que compleixin els requisits de la convocatòria corresponent poden demanar els ajuts.

El termini per demanar qualsevol de les dues prestacions és fins el 3 de juliol. L’Agència de l’Habitatge de la Generalitat de Catalunya és qui atorga els ajuts, i l’empresa municipal PUMSA els gestiona a Mataró a través de l’Oficina Local d’Habitatge.


Balanç 2019

Durant la campanya anterior, l’Oficina Local d’Habitatge va tramitar 2.278 sol·licituds d’ajuts al lloguer, prop de 200 més que l’any anterior. Del conjunt de tramitacions, 436 van ser renovacions i 1.842 nous sol·licitants.

El total d’ajuts favorables el 2019 van ser 1.423, i econòmicament aquests ajuts va representar una subvenció per a la ciutat de Mataró de 3.013.276,34 €


Informació i documentació

Per tenir la informació dels requisits a complir segons el col·lectiu, les diferents maneres de fer la sol·licitud (telemàtica o presencialment), i els impresos necessaris consulteu el web www.pumsa.cat/habitatge o www.mataro.cat

Per a més informació, també es pot contactar a través de les següents vies:

  • Al correu ajutslloguer@pumsa.cat
  • Al telèfon de l’Oficina Local d’Habitatge: 93 757 85 38 (de dilluns a divendres de 8.30 a 14 h)
  • A l’Oficina Local d’Habitatge, amb cita prèvia obligatòria (que es pot demanar telemàticament al web pumsa.cat o al telèfon de l’OLH)
  • A les oficines dels Servei d’atenció ciutadana de l’Ajuntament de Mataró sense cita prèvia

PUMSA tanca l’exercici 2019 amb un resultat positiu lleugerament superior al milió d’euros

La Junta General de Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) va aprovar ahir, 4 de juny, els comptes anuals del 2019. PUMSA va tancar l’any amb un guany d’1.005.490 €.

La Junta General de Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) va aprovar el passat 4 de juny  els comptes anuals del 2019. PUMSA va tancar l’any amb un guany d’1.005.490 € (3.458.769 € a l’exercici anterior).

 

Suport municipal

L’aportació municipal al 2019 ha estat de 7.890.353 €, 2.352.042 € destinats a pagar la darrera quota anual a FCC per la construcció de l’Edifici del Rengle -quota aquesta que incorpora una quitança de 500.000 €-, i, la resta, s’han destinat bàsicament a fer front a part del deute amb bancs. En contrapartida a aquestes aportacions s’escripturarà la transmissió a favor de l’Ajuntament d’una sèrie d’immobles.

 

Endeutament financer

L’endeutament financer s’ha anat reduint dels 93.547.779 € del 2011 als 19.325.991 € al tancament de 2019.

La despesa financera bancària al 2019 ha estat de 571.449 €, mentre que al 2018 va ser 798.798 €.

 

Gestió del patrimoni i serveis municipals

La xifra de negocis del 2019 ha estat de 10.628.566 € enfront els 17.722.852 euros del 2018. Al 2018 les vendes d’immobles -Terrenys i solars-, van arribar fins els 10.766.334 €, enfront els 3.744.303 € d’aquest 2019.

D’altra banda, els ingressos derivats de la zona blava al 2019 han estat d’1.260.614 €, un 11,7% inferiors als de l’any anterior.

Pel que fa als ingressos per lloguers, aquests han tingut un lleuger decrement, d’un 2,8%, passant dels 4.319.426 € del 2018 als 4.198.936 € de l’any 2019. PUMSA gestiona el lloguer de 42 oficines, 29 locals i 11 naus, uns 37.021 m² de sostre, del quals actualment es té llogat un 86 %. També gestiona 1.181 places d’aparcament per a cotxes distribuïdes entre 26 aparcaments per a residents, i altres 838 places en els diferents aparcaments de rotació que gestiona l’empresa municipal (l’aparcament de Plaça de Cuba, el de Plaça Granollers, Parc Central i el de Plaça de les Tereses).

PUMSA gestiona també un parc de 268 habitatges de titularitat municipal. Aquests habitatges responen a diferents tipologies pel que fa al preu del lloguer que se’ls hi aplica. Així, hi ha 116 habitatges destinats a protecció oficial, posats a disposició del Servei de Benestar Social de l’Ajuntament de Mataró hi ha un total de 103 habitatges, 17 habitatges inclosos a la Borsa de Lloguer (Xarxa de Mediació per al lloguer social), 9 llogats a entitats de la ciutat, 6 per a reubicats d’afectacions urbanístiques, 6 habitatges de lloguer lliure i 11 habitatges en altres situacions. El lloguer dels habitatges posats a disposició del Servei de Benestar Social per atendre les demandes que els hi arribin el marca directament l’Ajuntament en funció de les circumstàncies de les famílies que accedeixen a aquests habitatges.

Pel que fa a l’activitat de PUMSA com administració actuant en diferents sectors urbanístics de Mataró, les principals actuacions al 2019 han estat als àmbits d’Ernest Lluch/Valldeix (107.287€), on s’han iniciat les obres d’urbanització de la zona verda, i l’Eix Herrera (818.214€), on s’han urbanitzat vials i zones verdes així com dut a terme obres d’electrificació del sector.

PUMSA gestiona també l’activitat de l’Oficina Local d’Habitatge (OLH), servei gratuït fruit de convenis entre l’Ajuntament i l’Agència de l’Habitatge de Catalunya: gestió dels lloguers dels habitatges de titularitat municipal, tramitació dels ajuts al lloguer que atorga la Generalitat, gestió del Registre de Sol·licitants d’Habitatges de Protecció Oficial, tramitació de prestacions econòmiques d’especial urgència, tramitació de cèdules d’habitabilitat, tramitació d’ajuts a la rehabilitació d’edificis.

Per últim, en l’àmbit de la mobilitat i amb efectes l’1 de gener de 2019, PUMSA va assumir la gestió directa del servei de zona blava, -amb prop de nou-centes places-, i el servei de retirada de vehicles de la via pública (grua municipal). La societat municipal ja gestionava directament el dipòsit de vehicles i els aparcaments públics soterrats. La subrogació del personal adscrit a aquets nous serveis ha suposat que la plantilla de l’empresa hagi passat de 45 persones al 2018 a 71 persones al 2019.

La zona blava i la taronja tornen a la normalitat el dilluns 25 de maig

Les places d’estacionament en superfície sotmeses a control horari i tarifari, la zona blava, s’han restituït a partir del 25 de maig en el seu horari habitual de 9 a 14 i de 17 a 20h. La zona taronja també torna a l’horari de control de les 9 a les 14h i de les 16 a les 20h.

El control horari i de pagament de les 4 zones blaves existents a Mataró han començat a funcionar el dilluns 25 de maig en el seu horari habitual: de 9 a 14h i de 17 a 20h.

Pel que fa a la zona taronja, també recupera l’horari de control de 9 a 14 h i de 16 a 20 h de dilluns a dissabtes feiners. Aquest sistema d’ordenació de l’estacionament a la calçada es regula a través d’un control horari. En aquesta zona es pot estacionar durant un temps màxim d’1,5 h.

L’Ajuntament ha comprat 19 pisos des de 2016 per destinar a famílies vulnerables

Està previst d’adquirir cinc habitatges més durant aquest mes de març en exercici del dret de tanteig i retracte que també s’incorporaran al parc públic municipal gestionat per PUMSA, que actualment gestiona 266 pisos

L’Ajuntament té previst d’adquirir aquest mes de març cinc habitatges en exercici del dret de tanteig i retracte per un valor total de 276.000 €. Aquests cinc pisos, procedents de processos d’execució hipotecària, un cop rehabilitats passaran a formar part del parc d’habitatge públic municipal gestionat per l’empresa municipal PUMSA i es destinaran a lloguer per a famílies que no disposin d’ingressos econòmics suficients per accedir a un habitatge del mercat lliure.

Els 5 habitatges que està previst d’adquirir en les properes setmanes suposen una inversió de 276.032 € i es pagaran amb diners procedents del pressupost de 2019. Des de 2016, l’Ajuntament ha adquirit un total de 19 pisos per valor d’1,12 MEUR mitjançant l’exercici del dret de tanteig i retracte, i fins ara ha destinat 60.000 € a fer-hi obres d’adequació. Dels 19 immobles, 4 es van adquirir durant el 2016; 2 durant el 2017; 7 durant el 2018 i 6 durant l’any 2019.

Actualment, l’Ajuntament disposa d’1,87 MEUR per destinar a la compra d’habitatges (1,47 MEUR procedent del romanent de 2019 i una partida de 400.000 € del pressupost per al 2020).

PUMSA gestiona un parc d’habitatges municipal que ara compta amb 266 pisos, dels quals 142 són propietat de l’empresa municipal i 124 de l’Ajuntament.

Disposar d’habitatge assequible adequat a la capacitat econòmica de la població és un dels principals objectius del Pla Local d’Habitatge 2018-2023, l’orientació estratègica del qual és treballar per garantir aquest dret a la ciutadania de Mataró i fer de l’habitatge un element cohesionador i integrador.

Mataró rep un estudi de viabilitat de cooperatives en cessió d’ús de la Diputació de Barcelona com a sistema d’habitatge

L’alcalde, David Bote, i la regidora d’Habitatge, Sarai Martínez, han rebut la vicepresidenta segona de la Diputació de Barcelona, Carmela Fortuny, qui els hi ha lliurat un estudi de viabilitat de cooperatives en cessió d’ús. A la reunió de treball també ha assistit el regidor de Transició Energètica, Sostenibilitat, Espai Públic i Serveis de Ciutat i diputat de l’Àrea d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, així com tècnics de les dues administracions. Aquest document és una eina de treball per desenvolupar diferents iniciatives d’habitatge assequible i per poder impulsar diverses promocions d’habitatge assequible a la ciutat.

L’estudi es centra en tres parcel·les propietat de l’empresa pública municipal, Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA),  que formen  part del Pla de Millora Urbana  “PEMU-02 Sector La Llàntia”. Les parcel·les són de règim lliure i de caràcter patrimonial.

L’estudi valora el desenvolupament d’una promoció de 31 habitatges de lloguer en règim cooperatiu en règim de cessió d’ús. Es plantegen diverses alternatives de gestió, incloent l’alternativa de desenvolupar  habitatges amb protecció oficial que comporta la possibilitat de gaudir d’un finançament qualificat i ajuts públics, i l’alternativa de desenvolupar habitatges de règim lliure, però considerant en tot moment unes quotes de pagament de les cessions d’ús per sota dels preus amb protecció oficial. S’afegeix un factor amb especial repercussió: l’aparcament i la valoració que sigui únic pels blocs o individualitzat a cadascuna de les respectives parcel·les. Les alternatives  de gestió plantejades cerquen solucions que facin les iniciatives atractives i que afavoreixin la viabilitat. L’estudi inclou també una proposta general de desplegament del programa.

El document ha de ser una eina per tenir més elements de judici en relació a la figura de les cooperatives en cessió d’ús, per identificar els principals aspectes que determinen la major o menor viabilitat i interès tant perquè el porti a terme  l’ajuntament o una cooperativa. L’estudi valora unes primeres xifres que han d’ajudar a valorar la idoneïtat d’abordar una promoció d’aquets tipus en aquest solar per part de l’ajuntament, i en quines condicions.

El sistema d’habitatge cooperatiu en cessió d’ús es basa en l’organització cooperativa i sense ànim de lucre per a proveir habitatge digne a un preu assequible a les persones sòcies que la conformen. L’impuls d’aquest model alternatiu per part dels governs locals permet ampliar el parc d’habitatge assequible al municipi.

L’Oficina Local d’Habitatge tramita 2.278 sol·licituds d’ajuts al lloguer en la campanya 2019

L’Oficina Local d’Habitatge ha tramitat aquest any 2.278 sol·licituds d’ajuts al lloguer, prop de 200 més que l’any anterior. Del conjunt de sol·licituds tramitades al 2019, 436 han estat renovacions i 1.842 nous sol·licitants.

L’Oficina té com a objectiu principal ser la finestra única de tots els temes relacionats amb l’habitatge a Mataró. És un servei gratuït de l’Ajuntament, en part subvencionat per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i que gestiona, des de la seva creació, l’empresa municipal PUMSA.

Els ajuts per al pagament del lloguer és una prestació per fer front al pagament del lloguer a arrendataris amb dificultats. L’import de la prestació és un mínim de 20€ i un màxim de 200€ mensualment. Per tenir accés a la prestació, cal complir uns requisits que varien segons la convocatòria.

La campanya d’ajuts al lloguer es divideix en dues parts, les renovacions sota el pressupost de la Generalitat de Catalunya i la convocatòria per a nous sol·licitants provinent del pressupost del Ministeri de Foment. Fins al desembre no es coneixerà si els ajuts demanats han obtingut resolució favorable o no.

Ajuts favorables de l’any 2018

Durant el 2018, l’Oficina Local d’Habitatge va tramitar un total de 2.082 sol·licituds.

D’aquestes, 1.832 van ser favorables, i això va suposar una subvenció de 3,7 milions d’euros.

Altres serveis o tràmits de l’Oficina Local d’Habitatge

L’Oficina Local d’Habitatge gestiona:

  • El registre de sol·licitants d’habitatge amb Protecció Oficial
  • La Borsa de Lloguer
  • El parc públic d’habitatges
  • Els ajuts d’especial urgència
  • Tramita els ajuts per a la rehabilitació d’edificis, habitatges i ascensors
  • Tramita les cèdules d’habitabilitat
  • Rep les sol·licituds ITE (Inspecció Tècnica d’Edificis).