L’acció compta amb el vist i plau de la Generalitat de Catalunya
Aquest matí el primer tinent d’alcalde (PSC), Ramon Bassas, la segona tinenta d’alcalde (ICV-EUiA), Quiteria Guirao, i el tercer tinent d’alcalde (ERC), Francesc Teixidó han ofert una roda de premsa per explicar la posició del govern envers el trasllat a un emplaçament proper de la nau catalogada de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt. L’assumpte havia estat presentat prèviament a tots els grups municipals a la Comissió Municipal Informativa de Serveis Territorials.
Després d’haver realitzat un ampli procés de consultes i participació ciutadana i d’haver completat els estudis tècnics al respecte, la decisió és traslladar íntegrament la fàbrica catalogada i reprendre tots els tràmits urbanístics per fer possible la construcció del nou centre comercial.
Antecedents
El passat mes d’octubre, l’Ajuntament i l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) van presentar un estudi sobre la possibilitat de traslladar la nau de Can Fàbregas i de Caralt per donar solució a la petició de conservar la nau catalogada, i per donar pas al nou centre comercial que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat.
El document, redactat per l’arquitecte Josep Maria Puig Boltà, confirmava la viabilitat tècnica del trasllat dels elements catalogats, a excepció de la xemeneia, i contemplava els següents treballs: l’encapsament amb estructura metàl·lica dels elements d’obra vista, la recuperació de les teules àrabs per recol·locar-les, la recuperació dels cavalls de la coberta i la reconstrucció amb aprofitament dels elements recuperats. El pressupost de reconstrucció suposava una inversió de 1.925.000 euros.
Proposta de nou encaix urbanístic i el procés de consulta i participació
Davant la possibilitat de traslladar la nau, els Servei d’Urbanisme de l’Ajuntament va realitzar un estudi complementari sobre l’encaix urbanístic del possible trasllat de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt en un emplaçament proper. En concret, la proposta d’encaix urbanístic consisteix en aixecar el nou edifici de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt al mateix carrer de Miquel Biada, però a la cantonada amb el carrer de Tetuan.
La nova zona acolliria un nou Centre d’Ensenyament Infanti i Primari (CEIP) de dues línies a la fàbrica Fontdevila i Torres (4.750 m2), zones verdes (2.900 m2), construccions per a usos terciaris, oficines o petit comerç (ocuparà el 42% del sostre edificable, amb 14.200 m2) i habitatges (58% de sostre amb uns 240 habitatges, dels quals 72 en règim protegit). Val a dir que l’edificabilitat proposada seria inferior a la que actualment és vigent al Pla General del 1996.
Entre els mesos d’octubre i novembre es va explicar el nou encaix urbanístic i es va dur a terme un procés de consulta i de participació, del qual es van recollir opinions, suggeriments i idees diverses. Concretament, en van tenir lloc un total de 25 reunions, amb grups municipals, consells de participació, associacions de veïns i altres grups vinculats amb el comerç i activitats afins, particulars i Plataforma Salvem Can Fàbregas.
Informe de la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya envers el trasllat de la nau
Paral·lelament l’Ajuntament va sol·licitar un informe a la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya respecte el possible trasllat de la nau. L’informe diu que el trasllat de la fàbrica Can Fàbregas i de Caralt no requerirà la autorització del departament sempre que es tracti exclusivament d’un trasllat, és a dir, sempre que es mantinguin i conservin en la seva integritat les parts de l’edifici que segons la fitxa estan catalogades com a Bé Cultural d’Interès Local. Alhora considera convenient que la Comissió, atesa l’envergadura del projecte, vetlli per tal que es mantingui la integritat de l’edifici. En aquest sentit, és convenient que la Comissió analitzi el projecte de trasllat i emeti un informe i que comissioni un tècnic que supervisi l’execució del projecte.
Nou informe tècnic i valoració econòmica del trasllat i la reconstrucció encarregat per PUMSA
Atès l’informe emès per la Generalitat de Catalunya, PUMSA encarrega al mateix arquitecte Josep Maria Puig Boltà refer el primer estudi tècnic que va estudiava el trasllat dels elements catalogats de la nau. En el nou estudi s’analitza el trasllat total de l’edifici, inclosa la xemeneia que s’ubicarà davant del nou CEIP i els dos edicles que no estaven contemplats en l’anterior. Inclou el desmuntatge en porcions de façana, de 9x5m aproximadament i 45 tones de pes, el desmuntatge i trasllat dels dos edicles exteriors i el desmuntatge, trasllat i reconstrucció de la xemeneia.
S’estima que el global de la inversió per la reconstrucció íntegra de Can Fàbregas i de Caralt sigui de 3.150.000 euros (edifici principal: desmuntatge 1,2 MM euros, reconstrucció 1,2 MM euros, edicles: desmuntatge i trasllat 0.5 MM euros, xemeneia: trasllat i reconstrucció 0.25 MM d’euros).
Es proposa l’aprofitament de l’edifici en el nou emplaçament, amb diverses activitats econòmiques possibles (terciàries, serveis, comercial, etc.), així com aprofitament dels dos edicles exteriors per activitat econòmica. En aquest cas es repartiran els costos de trasllat entre el/els operadors que finalment se’ls adjudiqui l’edifici principal i els dos edicles.
A part s’imputarà al sector urbanístic, entorns de Can Biada, els costos de reconstrucció de la xemeneia i adequació dels terrenys on s’instal·laran l’edifici i edicles.
La proposta del Govern
L’Ajuntament de Mataró, en base al procés de participació i els estudis tècnics refets en motiu de l’informe emès per la Generalitat, proposta traslladar la nau catalogada a la confluència dels carrers Miquel Biada i Tetuan garantint el respecte al Patrimoni Arquitectònic, la revitalització comercial, la millora dels entorns del carrer de Miquel Biada i l’arribada del Corte Inglés.
Per tot això es concreten les actuacions que s’hauran de portar a terme en relació al trasllat de la fàbrica FABREGAS I DE CARALT:
– Prosseguir amb el tràmit de l’expedient de modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic i Ambiental de Mataró, aprovat inicialment el 8 de gener de 2007, eliminant del mateix la descatalogació de la fàbrica Fàbregas i de Caralt i continuant el tràmit de catalogació amb nivell A de la nau de Can Miguell. (Aprovació provisional)
– Prosseguir amb el tràmit del Pla Especial d’Ordenació Volumètrica PE-01 “àmbit illa 6, Fàbregas i de Caralt” (edifici comercial), el qual va ser aprovat inicialment, per acord de la Junta de Govern Municipal de data 8 de gener de 2007. (Aprovació provisional)
– Prosseguir amb el tràmit de la modificació del Pla General dels “Entorns Biada”, els treballs preparatoris de la qual van ser aprovats per acord del Ple municipal de l’11 de gener de 2007 i modificat, per acord de 12 d’abril de 2007, designant a PUMSA Administració Actuant d’aquest sector de planejament. (Aprovació inicial)
– Redactar i tramitar el projecte de trasllat de la nau de la fàbrica FABREGAS I DE CARALT, a l’emplaçament Tetuan/Miquel Biada, partint dels criteris establerts en l’informe del Director General del Patrimoni Cultural de 12 de desembre de 2007. Aquest projecte haurà de comprendre: desmuntatge de l’edifici actual, trasllat, emmagatzematge i custodia dels materials i projecte de muntatge de l’edifici original en el nou emplaçament.
– Acceptar la consideració de la Direcció General de Patrimoni Cultural que proposa el nomenament d’un tècnic per la supervisió de l’execució del projecte.
Calendari
Es preveu iniciar el segon trimestre de 2008 el desmuntatge i emmagatzematge de la nau i el quart trimestre del mateix any iniciar les obres del centre comercial i les obres de millora dels següents carrers: Ronda Barceló i entorns, Camí Ral fins Rambla i entorns Centre Comercial. Finalment es preveu, pel segon trimestre de 2009, iniciar les obres de reconstrucció de la nau Fàbregas i de Caralt al nou emplaçament.
L’arribada del Corte Inglés
La proposta permetrà l’arribada a la ciutat de El Corte Inglés que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat. Es preveu un increment del 3,5% del PIB de la ciutat i la creació de 860 llocs de treball directes (més un 10% en campanyes especials de venda) i 140 ocupacions indirectes. La implantació del centre comercial també suposarà la construcció de dos grans aparcaments a la zona: un de privat de 529 places en 4 plantes i un de municipal, en règim de concessió administrativa amb 310 places més, entre d’altres com la revitalització comercial o la millora dels entorns del carrer de Miquel Biada.
Gintra adjudica el servei de retirada i dipòsit de vehicles
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’empresa Estacionamientos y Servicios, SA s’encarregarà de retirar de la via pública aquells vehicles indegudament estacionats i, posteriorment, els traslladarà al dipòsit municipal de Mataró. El Consell d’Administració de la societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) va adjudicar aquest servei en la reunió d’ahir dia 12 de desembre.
El servei s’ha adjudicat per concurs amb un pressupost de 434.157 euros, IVA inclòs. L’empresa Estacionamientos y Servicios es farà càrrec d’aquests treballs a partir del febrer de 2008 i durant un termini de 5 anys, que es podran prorrogar com a màxim en tres anys més.
L’empresa adjudicatària retirarà de la via pública els vehicles indegudament estacionats i els traslladarà al dipòsit municipal, que actualment s’ubica a la primera planta de l’aparcament subterrani de la plaça Granollers, sota l’edifici municipal de l’Àrea de Via Pública.
A més, Estacionamientos y Servicios realitzarà altres feines complementàries com la senyalització provisional de la via pública (en casos com la poda d’arbres, esdeveniments al carrer, etc.), la immobilització de vehicles amb parany o el moviment de vehicles i objectes de la via pública o dels dipòsits de vehicles de Mataró.
Gestió administrativa de GINTRA
La gestió administrativa del dipòsit municipal de vehicles, feina que fina ara realitzava l’anterior empresa adjudicatària, la durà a terme GINTRA a partir d’ara. L’objectiu és portar el millor control possible d’aquest dipòsit i afavorir la coordinació amb l’Àrea de Via Pública de l’Ajuntament.
L’aparcament de la plaça Granollers
Es tracta d’un aparcament amb dues plantes subterrànies i una capacitat total de 245 places. La seva principal característica és el seu doble ús, ja que la primera planta subterrània l’ocupa el dipòsit municipal de vehicles, que disposa de 106 places.
Les 139 places restants, que s’ubiquen a la segona planta subterrània de l’aparcament, es destinen a l’estacionament públic en règim de rotació.
Suport logístic a la circulació
A més de construir i explotar aparcaments per a residents i gestionar la zona blava, la gestió del trànsit per part de GINTRA també requereix el recolzament logístic a la circulació per millorar la mobilitat urbana a Mataró.
Aquesta funció comporta la prestació de serveis com la retirada de vehicles indegudament estacionats o abandonats de la via pública i la gestió administrativa dels quatre dipòsits de vehicles: el de vehicles municipals, els dos de vehicles abandonats i el de vehicles judicials.
L’Ajuntament decideix traslladar íntegra la nau catalogada de Can Fàbregas i de Caralt i reprèn els tràmits perquè s’instal·li el Corte Inglés
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’acció compta amb el vist i plau de la Generalitat de Catalunya
Aquest matí el primer tinent d’alcalde (PSC), Ramon Bassas, la segona tinenta d’alcalde (ICV-EUiA), Quiteria Guirao, i el tercer tinent d’alcalde (ERC), Francesc Teixidó han ofert una roda de premsa per explicar la posició del govern envers el trasllat a un emplaçament proper de la nau catalogada de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt. L’assumpte havia estat presentat prèviament a tots els grups municipals a la Comissió Municipal Informativa de Serveis Territorials.
Després d’haver realitzat un ampli procés de consultes i participació ciutadana i d’haver completat els estudis tècnics al respecte, la decisió és traslladar íntegrament la fàbrica catalogada i reprendre tots els tràmits urbanístics per fer possible la construcció del nou centre comercial.
Antecedents
El passat mes d’octubre, l’Ajuntament i l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) van presentar un estudi sobre la possibilitat de traslladar la nau de Can Fàbregas i de Caralt per donar solució a la petició de conservar la nau catalogada, i per donar pas al nou centre comercial que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat.
El document, redactat per l’arquitecte Josep Maria Puig Boltà, confirmava la viabilitat tècnica del trasllat dels elements catalogats, a excepció de la xemeneia, i contemplava els següents treballs: l’encapsament amb estructura metàl·lica dels elements d’obra vista, la recuperació de les teules àrabs per recol·locar-les, la recuperació dels cavalls de la coberta i la reconstrucció amb aprofitament dels elements recuperats. El pressupost de reconstrucció suposava una inversió de 1.925.000 euros.
Proposta de nou encaix urbanístic i el procés de consulta i participació
Davant la possibilitat de traslladar la nau, els Servei d’Urbanisme de l’Ajuntament va realitzar un estudi complementari sobre l’encaix urbanístic del possible trasllat de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt en un emplaçament proper. En concret, la proposta d’encaix urbanístic consisteix en aixecar el nou edifici de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt al mateix carrer de Miquel Biada, però a la cantonada amb el carrer de Tetuan.
La nova zona acolliria un nou Centre d’Ensenyament Infanti i Primari (CEIP) de dues línies a la fàbrica Fontdevila i Torres (4.750 m2), zones verdes (2.900 m2), construccions per a usos terciaris, oficines o petit comerç (ocuparà el 42% del sostre edificable, amb 14.200 m2) i habitatges (58% de sostre amb uns 240 habitatges, dels quals 72 en règim protegit). Val a dir que l’edificabilitat proposada seria inferior a la que actualment és vigent al Pla General del 1996.
Entre els mesos d’octubre i novembre es va explicar el nou encaix urbanístic i es va dur a terme un procés de consulta i de participació, del qual es van recollir opinions, suggeriments i idees diverses. Concretament, en van tenir lloc un total de 25 reunions, amb grups municipals, consells de participació, associacions de veïns i altres grups vinculats amb el comerç i activitats afins, particulars i Plataforma Salvem Can Fàbregas.
Informe de la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya envers el trasllat de la nau
Paral·lelament l’Ajuntament va sol·licitar un informe a la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya respecte el possible trasllat de la nau. L’informe diu que el trasllat de la fàbrica Can Fàbregas i de Caralt no requerirà la autorització del departament sempre que es tracti exclusivament d’un trasllat, és a dir, sempre que es mantinguin i conservin en la seva integritat les parts de l’edifici que segons la fitxa estan catalogades com a Bé Cultural d’Interès Local. Alhora considera convenient que la Comissió, atesa l’envergadura del projecte, vetlli per tal que es mantingui la integritat de l’edifici. En aquest sentit, és convenient que la Comissió analitzi el projecte de trasllat i emeti un informe i que comissioni un tècnic que supervisi l’execució del projecte.
Nou informe tècnic i valoració econòmica del trasllat i la reconstrucció encarregat per PUMSA
Atès l’informe emès per la Generalitat de Catalunya, PUMSA encarrega al mateix arquitecte Josep Maria Puig Boltà refer el primer estudi tècnic que va estudiava el trasllat dels elements catalogats de la nau. En el nou estudi s’analitza el trasllat total de l’edifici, inclosa la xemeneia que s’ubicarà davant del nou CEIP i els dos edicles que no estaven contemplats en l’anterior. Inclou el desmuntatge en porcions de façana, de 9x5m aproximadament i 45 tones de pes, el desmuntatge i trasllat dels dos edicles exteriors i el desmuntatge, trasllat i reconstrucció de la xemeneia.
S’estima que el global de la inversió per la reconstrucció íntegra de Can Fàbregas i de Caralt sigui de 3.150.000 euros (edifici principal: desmuntatge 1,2 MM euros, reconstrucció 1,2 MM euros, edicles: desmuntatge i trasllat 0.5 MM euros, xemeneia: trasllat i reconstrucció 0.25 MM d’euros).
Es proposa l’aprofitament de l’edifici en el nou emplaçament, amb diverses activitats econòmiques possibles (terciàries, serveis, comercial, etc.), així com aprofitament dels dos edicles exteriors per activitat econòmica. En aquest cas es repartiran els costos de trasllat entre el/els operadors que finalment se’ls adjudiqui l’edifici principal i els dos edicles.
A part s’imputarà al sector urbanístic, entorns de Can Biada, els costos de reconstrucció de la xemeneia i adequació dels terrenys on s’instal·laran l’edifici i edicles.
La proposta del Govern
L’Ajuntament de Mataró, en base al procés de participació i els estudis tècnics refets en motiu de l’informe emès per la Generalitat, proposta traslladar la nau catalogada a la confluència dels carrers Miquel Biada i Tetuan garantint el respecte al Patrimoni Arquitectònic, la revitalització comercial, la millora dels entorns del carrer de Miquel Biada i l’arribada del Corte Inglés.
Per tot això es concreten les actuacions que s’hauran de portar a terme en relació al trasllat de la fàbrica FABREGAS I DE CARALT:
– Prosseguir amb el tràmit de l’expedient de modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic i Ambiental de Mataró, aprovat inicialment el 8 de gener de 2007, eliminant del mateix la descatalogació de la fàbrica Fàbregas i de Caralt i continuant el tràmit de catalogació amb nivell A de la nau de Can Miguell. (Aprovació provisional)
– Prosseguir amb el tràmit del Pla Especial d’Ordenació Volumètrica PE-01 “àmbit illa 6, Fàbregas i de Caralt” (edifici comercial), el qual va ser aprovat inicialment, per acord de la Junta de Govern Municipal de data 8 de gener de 2007. (Aprovació provisional)
– Prosseguir amb el tràmit de la modificació del Pla General dels “Entorns Biada”, els treballs preparatoris de la qual van ser aprovats per acord del Ple municipal de l’11 de gener de 2007 i modificat, per acord de 12 d’abril de 2007, designant a PUMSA Administració Actuant d’aquest sector de planejament. (Aprovació inicial)
– Redactar i tramitar el projecte de trasllat de la nau de la fàbrica FABREGAS I DE CARALT, a l’emplaçament Tetuan/Miquel Biada, partint dels criteris establerts en l’informe del Director General del Patrimoni Cultural de 12 de desembre de 2007. Aquest projecte haurà de comprendre: desmuntatge de l’edifici actual, trasllat, emmagatzematge i custodia dels materials i projecte de muntatge de l’edifici original en el nou emplaçament.
– Acceptar la consideració de la Direcció General de Patrimoni Cultural que proposa el nomenament d’un tècnic per la supervisió de l’execució del projecte.
Calendari
Es preveu iniciar el segon trimestre de 2008 el desmuntatge i emmagatzematge de la nau i el quart trimestre del mateix any iniciar les obres del centre comercial i les obres de millora dels següents carrers: Ronda Barceló i entorns, Camí Ral fins Rambla i entorns Centre Comercial. Finalment es preveu, pel segon trimestre de 2009, iniciar les obres de reconstrucció de la nau Fàbregas i de Caralt al nou emplaçament.
L’arribada del Corte Inglés
La proposta permetrà l’arribada a la ciutat de El Corte Inglés que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat. Es preveu un increment del 3,5% del PIB de la ciutat i la creació de 860 llocs de treball directes (més un 10% en campanyes especials de venda) i 140 ocupacions indirectes. La implantació del centre comercial també suposarà la construcció de dos grans aparcaments a la zona: un de privat de 529 places en 4 plantes i un de municipal, en règim de concessió administrativa amb 310 places més, entre d’altres com la revitalització comercial o la millora dels entorns del carrer de Miquel Biada.
PUMSA encarrega el desenvolupament de l’illa de Lepant-Churruca a l’arquitecte Josep Llinàs
/in PUMSA/by Dept. TècnicLa trajectòria professional de l’arquitecte Josep Llinàs i Carmona i la seva experiència en la creació d’edificis molt diversos, ha servit perquè el Consell d’Administració de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), celebrat el passat 27 de novembre, l’encarregui el desenvolupament de la UA-83 Lepant-Churruca.
Els treballs que es duran a terme en aquest sector són complexos i tindran una gran incidència a Mataró. És per aquest motiu que PUMSA ha optat per adjudicar el projecte a un arquitecte amb una àmplia i positiva experiència en aquest tipus d’obres.
El passat 8 de novembre, el Ple municipal va aprovar provisionalment la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal que afecta el sector discontinu Lepant-Churruca/El Rengle.
El treball de l’arquitecte Josep Llinàs i Carmona es centrarà en un d’aquests àmbits: el de Lepant-Churruca. En concret, Llinàs redactarà el projecte bàsic dels edificis d’habitatges i aparcament que es construiran a l’àmbit, així com l’avantprojecte de la Fàbrica Arenas Fàbregas del Paper, que es destinarà a un equipament escolar.
El pressupost d’adjudicació per a la realització d’aquests projectes és de més de 300.000 euros.
Trajectòria professional
L’arquitecte Josep Llinàs i Carmona ha treballat en projectes de molt diverses característiques i ha dissenyat edificis de tot tipus. Entre les seves obres destaquen els ajuntaments de Vila-seca i Viladecans, la biblioteca de l’Escola d’Enginyers de Camins de Barcelona, l’aulari “Tomás y Valiente” de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, el Centre d’Atenció Primària de Ripollet, la Biblioteca central de Terrassa, la Biblioteca municipal de Vila-seca o la Torre del Far de Torredembarra, a més de diversos edificis d’habitatges, centres culturals o cellers, entre d’altres.
La seva obra l’ha fet guanyador de diversos guardons com els premis FAD (anys 1977, 1996, i 2006); el Premi Ciutat de Barcelona (anys 1995, 1998, 2001 i 2003); o el Premi Dècada 1995-2005.
Llinàs ha exercit la docència des de 1970 a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona, a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès, i a l’Escola d’Arquitectura Ramon Llull de Barcelona. A més, ha estat professor convidat a les escoles d’arquitectura de Pamplona, Almeria, Màlaga, Mallorca, Santander, Lausanne, Bogotà, Lisboa, Viena o París.
Designat membre del jurat en múltiples concursos, també ha realitzat conferències, publicat llibres i articles i ha estat comissari d’exposicions d’arquitectura nacional i internacional mitjançant el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i la Generalitat de Catalunya.
Àmbit Lepant-Churruca
L’àmbit Lepant-Churruca està comprés entre els carrers de Lepant, de Cosme Churruca, de Federico Carlo Gravina i el Camí Ral, i ocupa una superfície de 10.024 m2.
En aquest sector d’actuació es preveu la recuperació de la nau principal de la Fàbrica Arenas Fàbregas del Paper, que es destinarà a equipament públic per a la implantació d’una escola de primària de 5.985 m2; i de la xemeneia de vapor del complex. Aquests elements estan protegits pel Pla especial del Catàleg del patrimoni arquitectònic de Mataró.
D’altra banda, a l’àmbit Lepant-Churruca es construiran 30 habitatges de protecció pública i 15 de règim concertat, els baixos dels quals es destinaran a locals comercials i a equipaments municipals. Aquests edificis d’habitatges es distribuiran en blocs lineals situats en angle recte respecte el carrer Churruca, ordenació que recordarà l’antic teixit industrial.
Al subsòl d’aquest àmbit es preveu construir un aparcament que respectarà els elements catalogats i que ampliarà l’oferta d’estacionament del centre de la ciutat.
Els joves que vulguin emancipar-se poden sol·licitar ajuts i crèdits a Prohabitatge Mataró
/in PUMSA/by Dept. TècnicProhabitatge Mataró gestionarà els diferents ajuts dirigits als joves de la ciutat que vulguin emancipar-se a través de la Borsa de Lloguer i l’Oficina Local d’Habitatge. Es gestionaran tant els ajuts que ofereix la Generalitat de Catalunya com els que ofereix el Ministerio de Vivienda. Tenint en compte que els joves no poden sol·licitar els dos ajuts sinó que han de triar-ne un d’ells, l’empresa municipal també ajudarà als joves a estudiar quina de les opcions els és més rentable.
Per una banda, Prohabitatge Mataró gestionarà els ajuts que la Generalitat de Catalunya ofereix des del Departament d’Acció Social i Ciutadania de la Secretaria General de Joventut, destinats als joves d’entre 18 i 35 anys per a llogar o comprar un habitatge. Aquests ajuts s’anomenen Crèdits d’Emancipació. Per altra banda, l’empresa municipal també gestionarà els ajuts que el Ministerio de Vivenda ofereix als joves d’entre 22 i 30 anys per habitatges de lloguer, anomenats renda d’Emancipació.
Ajuts de la Generalitat de Catalunya: Crèdits d’emancipació
Els Crèdits d’Emancipació per a l’Habitatge són ajuts destinats als joves per cobrir les despeses inicials per accedir a un habitatge, tant de compra com de lloguer, com ara fiances, despeses de mobiliari, comissions o despeses notarials, entre d’altres. Els ajuts poden cobrir el 100% del cost de les actuacions, amb un límit màxim de 24.000€.
Detalls de la convocatòria
Aquests crèdits tenen les característiques habituals dels crèdits de mercat, però amb les particularitats següents: la Generalitat de Catalunya actua com a avaladora del jove davant les entitats financeres, facilitant l’accés a aquests crèdits; no estan incrementats amb cap tipus de comissió; els tipus d’interès són inferiors que els del mercat; es poden tornar en un màxim de 10 anys.
Per poder optar als Crèdits d’Emancipació per a l’Habitatge, cal:
– tenir entre 18 i 35 anys.
– ser resident a Catalunya amb una antiguitat mínima de 2 anys.
– haver comprat o llogat un habitatge en els darrers 6 mesos.
– tenir uns ingressos familiars anuals:
Ajuts del Ministerio de Vivienda: Renda d’Emancipació
El Ministerio de Vivienda del Govern Espanyol també ofereix ajuts, que en aquest cas van destinats als joves que vulguin llogar un habitatge. Es tracta de la Renda d’Emancipació, que es podrà gestionar a partir del gener de 2008 a les oficines de Prohabitatge Mataró.
Aquesta prestació econòmica és incompatible amb els ajuts al lloguer per a l’Habitatge de la Generalitat de Catalunya, de manera que els joves que puguin accedir a tots dos tipus d’ajuts hauran d’escollir aquell que més els convingui.
La Renda d’Emancipació es destina als joves d’entre 22 i 30 anys, i consisteix en un ajut de 210€ mensuals per al lloguer de l’habitatge; 600€ de préstec sense interessos per a la fiança; i 120€ si es necessita aval amb un avalador privat com a garantia de l’arrendament, per a les despeses de la seva tramitació.
Altres ajuts: Crèdits per a la Formació i l’Autoempresa
Prohabitatge Mataró també gestiona els Crèdits d’Emancipació per a la Formació i per a l’Autoempresa de la Generalitat de Catalunya. Aquests ajuts, destinats a joves entre 18 i 35 anys, són compatibles amb els Crèdits d’Emancipació per a l’Habitatge, de manera que un mateix jove pot demanar totes tres prestacions econòmiques.
Els crèdits per a la Formació són ajuts de fins a 30.000 € per a cobrir les despeses derivades d’una ampliació d’estudis de grau superior: màsters, postgraus i doctorats. Els crèdits per a l’Autoempresa, d’altra banda, són ajuts destinats a cobrir les costes derivades de la posada en funcionament d’un projecte empresarial de nova creació amb una antiguitat màxima d’un any o bé, amb caràcter excepcional, d’ampliació de l’àmbit de negoci. Aquest crèdit no té un import màxim o mínim, sinó que és negociable depenent del projecte a finançar.
Termini i presentació de sol·licituds
Els Crèdits d’Emancipació -Habitatge, Formació i Autoempresa- es poden sol·licitar fins al 31 de desembre de 2008 i la Renda d’Emancipació aproximadament a partir de gener de 2008.
Els impresos de sol·licitud tant dels Crèdits d’Emancipació -Habitatge, Formació i Autoempresa- com de la Renda d’Emancipació es podran obtenir al web www.grup-pumsa.cat/serveis/prohabitatgemataro/impresos; a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament (La Riera, Centre Cívic de Rocafonda i Centre Cívic de Cerdanyola, de dilluns a divendres de 9 a 19 hores); o a les oficines de Prohabitatge Mataró (c/ de Pablo Iglesias, 63, 1ª planta, despatx 5) de 9 a 13h i de 16 a 18.30h i divendres de 9 a 14h.
Les sol·licituds s’hauran de presentar a les mateixes oficines de Prohabitatge Mataró al c/ de Pablo Iglesias, 63, 1ª planta, despatx 5.
El Pla d’Aparcaments 2007-2011 preveu iniciar la construcció de 4.770 noves places d’estacionament a tot Mataró
/in PUMSA/by Dept. TècnicEl Pla d’Aparcaments 2007-2011 preveu iniciar la construcció de 4.770 noves places d’estacionament a tot Mataró
Aquestes places augmentaran l’oferta d’aparcament residencial i donaran resposta a l’increment del nombre de turismes a la ciutat. La inversió prevista per a la construcció d’aquestes noves places d’estacionament és de més de 57 milions d’euros.
El Pla d’Aparcaments permet complir amb els objectius del Programa d’Actuació Municipal (PAM) 2008, a més de seguir les directrius del Pacte per la Mobilitat del 2001 i del Pla de Mobilitat Urbana del 2005 i recollir els objectius fixats en l’Acord de Govern 2007-2011.
El punt de partida d’aquest Pla es situa en la demanda actual d’aparcament residencial: el número total de places d’estacionament a Mataró l’any 2007 és de 51.151 (calçada, guals, en subsòl i en superfície), mentre que es comptabilitzen 52.733 vehicles, de manera que caldrien 1.582 places d’estacionament més l’any 2007 per donar resposta a tots els turismes i camions de la ciutat.
El Pla d’Aparcaments 2007-2011 donarà solució a aquesta diferència entre número de vehicles i de places d’aparcament mitjançant la posada en marxa de 4.770 noves places d’estacionament. Si a això afegim les places existents actualment i les llicències d’aparcaments privats que el Servei de Ciutat Sostenible preveu atorgar en aquest període, es calcula que l’any 2011, a Mataró hi haurà 64.994 places d’aparcament.
L’increment de turismes i camions a la ciutat entre 2007 i 2011 s’estima en 3.500 unitats més, de manera que l’any 2011 hi haurà 56.233 vehicles a Mataró (superàvit de 8.761 places d’estacionament).
Aquest superàvit de places permetrà millorar la qualitat dels carrers de la ciutat, traslladant les places d’aparcament del carrer a places en subsòl. Alliberant els carrers de cotxes es podran adoptar mesures de millora als carrers com l’ampliació de voreres o carrers de vianants, entre d’altres.
Aparcaments a tots els barris
Si es té en compte tant els aparcament que han entrat en funcionament dins l’any 2007, els aparcaments que s’iniciaran i els que estaran en fase d’estudi dins el període 2007-2011, es preveu en total la creació de 7.458 places, que seran gestionades per la societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA):
A aquestes places d’aparcament cal afegir les 615 que s’han inaugurat o s’inauguraran durant el 2007 al parc de Cerdanyola, la plaça d’Occitània, el carrer de Terrassa i el Cafè de Mar; i les 153 que es van començar a construir abans de 2007, però que es finalitzaran en els propers quatre anys al carrer de Carlemany, l’avinguda de Jaume Recoder i al Camí Ral/carrer de l’Hospital.
A més, es farà l’estudi de viabilitat per crear altres 1.200 noves places d’estacionament al sector del Sorrall –sota el camp de futbol i a la ronda de Bellavista- a la plaça de Josep Cusachs, a la plaça de Canyamars i a l’aparcament dissuasori que es crearà a l’est de Mataró. Aquests estudis, imprescindibles alhora de construir qualsevol nou aparcament a la ciutat, poden condicionar la xifra total de les places previstes.
La inversió total estimada per a les 7.458 noves places, incloses les que estan pendent d’estudi, serà de més de 92 milions d’euros.
Plans per millorar la mobilitat
Molts d’aquests aparcaments s’inclouen al Programa d’Actuació Municipal (PAM) 2008 que proposa que, durant l’any que ve, es finalitzaran les obres de 780 places d’aparcament; es continuarà amb la construcció de 779 places; s’iniciarà la construcció de 1.814 places; es redactarà l’avantprojecte d’altres 503 places; i s’estudiarà la viabilitat de realitzar nous aparcaments a diferents zones de Mataró.
D’altra banda, l’Acord de Govern 2007-2011 recull el compromís d’iniciar l’execució d’un mínim de 4.000 places públiques d’aparcament en subsòl en aquest període. Segons aquestes previsions, s’iniciarà la construcció de 4.770 places d’aparcament, de les quals 4.370 places seran en subsòl i 400 en superfície. Per tant, el Pla d’Aparcaments recull els objectius fixats en l’Acord de Govern. A més, hi ha 1.398 places pendents de l’estudi de viabilitat, part de les quals també podrien començar a construir-se dins del mandat.
La creació de polítiques d’aparcament és un dels set eixos específics del Pacte per a la Mobilitat, signada per entitats i partits polítics de Mataró l’any 2001 amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida a la ciutat a través d’un model de mobilitat sostenible. En aquest sentit, el Pla d’Aparcaments contribuirà a crear les places d’estacionament suficients per tal d’alliberar espai públic als carrers i recuperar-lo per als vianants, tal i com estableix el Pacte.
El Pla d’Aparcaments 2007-2011 també s’integra dins el Pla de Mobilitat Urbana 2005. Aquest pla, creat l’any 2005, va ser el primer d’aquestes característiques que es va formar a Espanya, i defineix les condicions d’ús de la xarxa viària, tot planificant la seva evolució.
El Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona s’instal·larà a Mataró
/in PUMSA/by Dept. TècnicLa delegació a Mataró es trobarà en un local al carrer de Can Xammar
El gerent de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), César Fernàndez, i la presidenta del Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona (CAATB), M.Rosa Remolà, van signar, el passat 29 de novembre, l’escriptura pública de compravenda d’un local situat al carrer de Can Xammar, 6.
D’aquesta manera, el CAATB obrirà la seva delegació a Mataró, en un local situat a l’àmbit de Can Xammar.
El local té una superfície útil de 492 m2i ocupa la planta baixa i la planta semisubterrània d’un edifici d’habitatges, la construcció del qual va promoure PUMSA.
Obres de condicionament i trasllat provisional
A partir d’ara, el CAATB realitzarà obres d’adequació del local per tal d’adaptar-lo a la seva activitat, i es preveu que s’instal·laran a la nova seu en un període màxim de sis mesos. No obstant això, el Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona podrà iniciar la seva activitat a Mataró, a un local cedit provisionalment per PUMSA a l’Edifici de Vidre, que podran ocupar mentre no estiguin enllestides les obres del nou local. El CAATB té previst començar l’activitat en l’emplaçament provisional, abans de les festes de Nadal.
Conservació de les restes arqueològiques
Abans que PUMSA iniciés la construcció de l’edifici d’habitatges del carrer de Can Xammar, 6, es van fer una excavacions arqueològiques gràcies a les quals es van torbar unes conduccions d’aigua d’època romana. Segons han convingut les parts, PUMSA se’n farà càrrec de la restauració de les troballes, mentre que el CAATB es compromet a la conservació, preservació i manteniment de les mateixes.
Activitats per a tothom
El Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona treballa per aconseguir la promoció tècnica, social i econòmica de la professió d’aparellador i arquitecte tècnic a les comarques de Barcelona.
A més d’organitzar activitats professionals i tècniques destinades als seus col·legiats, el CAATB du a terme un programa d’acció cultural amb exposicions, conferències i visites guiades obertes al públic en general.
Execució de les obres del projecte complementari del Parc de Mar: Evacuació d’aigües pluvials sector el Rengle de Mataró
/in Concursos/by Dept. TècnicHorari de dl. a dj. de 9 a 13h i de 16 a 18.30h. Dv. de 9 a 14h
www.grup-pumsa.cat/concursos/parcdemar-hinca
PUMSA adjudica la construcció de l’estructura dels edificis de TecnoCampusMataró
/in PUMSA/by Dept. TècnicConstrucció de l’estructura d’un edifici per a aparcaments, local comercial i habitatges al carrer Churruca 84-86 de Mataró
/in Concursos/by Dept. Tècnicwww.grup-pumsa.cat/concursos/estructura-churruca
Construcció d’un edifici per a habitatges amb aparcament, sobre estructura ja realitzada al carrer Teià 4 de Mataró
/in Concursos/by Dept. Tècnicwww.grup-pumsa.cat/concursos/obra-teia