Es tracta de 25 habitatges de lloguer de protecció oficial per a la gent gran, que s’estan construint actualment al carrer de Carlemany, 6-12, i que comptaran amb serveis de suport per garantir el benestar i la independència personal dels seus habitants. El termini per sol·licitar els habitatges comença el 15 d’abril i finalitza el 30 de maig.
L’edifici, el promou l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) i el gestiona la societat municipal Prohabitatge Mataró, SAU, conjuntament amb el Servei de Serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró.
Aquesta promoció possibilitarà a les persones grans disposar d’un habitatge sense barreres arquitectòniques i amb una sèrie de serveis valorats i oferts des del Servei de Serveis Socials, que garantiran la cobertura de les seves necessitats bàsiques com la prevenció de l’aïllament social i del deteriorament personal. D’aquesta manera, s’afavoreix la màxima independència personal de la gent gran.
L’edifici té una superfície construïda de 5.507 m2, i es distribueix en tres plantes subterrànies, planta baixa, tres plantes pis i coberta.
A més dels 25 pisos que està previst adjudicar, l’immoble compta amb altres cinc habitatges que serviran per reubicar persones afectades per operacions de planejament urbanístic que s’han dut a terme a la ciutat, i que compleixen els requisits per ser usuaris dels mateixos. L’immoble tindrà un aparcament per a residents amb 96 places i un equipament públic que es destinarà a l’atenció diürna per a malalts d’Alzheimer.
Criteris d’adjudicació
Per poder optar a un dels 25 habitatges s’ha de ser major de 65 anys a data d’inici del termini de presentació de la sol·licitud. El límit d’edat serà aplicable per a totes les persones que vagin a viure a l’habitatge. Excepcionalment es permetrà els casos en els que els fills i/o cònjuge siguin menors d’aquesta edat sempre i quant pateixin una discapacitat mental i/o física i depenguin dels residents adjudicataris.
El grup de convivència a cadascun dels habitatges haurà de ser d’un màxim de dues persones. Només es permetran tres persones en el cas establert en l’apartat anterior.
Els sol·licitants, també han de gaudir d’unes condicions personals que permetin tenir una vida autònoma. El grau d’autonomia funcional l’establirà els Serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró mitjançant un test d’avaluació.
A més, l’adjudicatari haurà de destinar l’habitatge a residència habitual i permanent; acreditar la residència a Mataró en els darrers 2 anys abans de l’ inici del termini de sol·licituds; no ser titular en ple domini o d’un dret d’usdefruit sobre algun altre habitatge (excepte els casos que siguin habitatges amb barreres arquitectòniques); acreditar uns ingressos mínims que permetin el pagament de la quota de lloguer; i tenir uns ingressos anuals inferiors a 2,5 vegades l’IPREM (Indicador Públic de Renda a Efectes Múltiples).
Per finalitzar, en cas de ser adjudicatari d’un habitatge de Protecció Oficial d’una Promoció Pública en règim de lloguer, aquest habitatge s’haurà de retornar a l’administració competent.
Avaluació per punts
L’adjudicació dels 25 habitatges es basarà en un sistema de punts fins a un màxim de 100, que s’obtindran mitjançant l’avaluació en quatre blocs:
– Bloc Salut, que tindrà en compte el grau de dependència sociosanitària (fins a 64 punts).
– Bloc familiar-relacional, que estudiarà aspectes relacionats amb el nucli de convivència i l’entorn del demandant (fins a 13 punts).
– Bloc d’habitatge, on s’analitzarà l’estat de la residència actual dels sol·licitants (existència de barreres arquitectòniques, patologies greus d’estructura, desnonament, condicions higienicosanitàries de l’habitatge i l’aïllament del mateix (fins a 14 punts).
– Bloc d’ingressos, que valorarà el nivell d’ingressos de cada sol·licitant prenent com a mínim aquells ingressos suficients per poder garantir el pagament del lloguer i com a màxim el de 2,5 vegades l’IMPREM (fins a 9 punts).
Els 25 sol·licitants amb major puntuació seran els adjudicataris dels habitatges.
Aquesta valoració es durà a terme pels professionals dels serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró.
Informació, impresos i sol·licituds
La informació es pot obtenir a les oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament, als centres cívics, al telèfon d’atenció ciutadana 010, al web www.mataro.cat, a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró o bé, al web www.grup-pumsa.cat/prohabitatgemataro/carlemany.
Els impresos de sol·licitud, es poden obtenir i presentar a les oficines d’Atenció Ciutadana, als centres cívics o a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5) en horari de dilluns a dijous de 9 a 13 h i de 16 a 18.30 h i divendres de 9 a 14 h. El termini per a la presentació de sol·licituds és del 15 d’abril fins al 30 de maig de 2008.
Les sol·licituds hauran de formalitzar-se amb el model facilitat, i hauran d’anar acompanyades de la documentació acreditativa conforme es reuneixen els requisits de la convocatòria.
Un cop finalitzat el termini, Prohabitatge Mataró farà una primera avaluació per seleccionar aquelles peticions que compleixin les condicions requerides. Seguidament, els Serveis Socials de l’Ajuntament seran els encarregats d’estudiar, avaluar, puntuar i elaborar les llistes provisionals d’ admesos i exclosos, obrint-se després un període de 10 dies per presentar al·legacions. Finalment, s’elaborarà la llista definitiva d’adjudicataris i una llista de reserva amb cinc sol·licituds, respectant l’ordre de puntuació.
Està previst que els adjudicataris dels habitatges puguin traslladar-se als pisos al quart trimestre de 2008.
Característiques dels habitatges
Els habitatges s’ubiquen a la planta baixa i a les tres plantes pis de l’edifici. Tenen 1 i 2 habitacions i superfícies útils de 40 i 50 m2aproximadament, i s’han suprimit totes les barreres arquitectòniques tant de l’interior dels habitatges com de la resta de l’edifici (accessos, mida de les portes per persones amb cadira de rodes, dutxes sense graons).
Cada habitatge disposarà d’alarmes als banys per tal que es pugui avisar als serveis adequats en cas de caigudes, i es facilitarà als habitants el servei de teleassistència.
Totes les zones comunes de l’edifici es contemplen com espais de lleure i de relació per als veïns. És en aquest sentit, s’ha volgut centralitzar la bugaderia i s’ha dissenyat una sala per a tallers a la planta tercera, ambdós espais estan comunicats directament amb la terrassa i els horts de la coberta. A més, s’han aplicat criteris de sostenibilitat, tal com l’aprofitament de l’energia solar i de les aigües grises, per a la seva construcció i funcionament.
Equipament i aparcament per a residents
PUMSA ha cedit a l’Ajuntament el local de la planta baixa de l’edifici, que acollirà un centre de dia per a malalts d’Alzheimer (Associació familiars Alzheimer Barcelona).
L’edifici es completa amb un aparcament per a residents de tres plantes subterrànies amb un total de 96 places (68 són per a cotxes i 27 per a motocicletes) que es comercialitzaran en règim de lloguer. L’aparcament, amb una superfície útil de 2.132 m2, compta també amb 18 trasters.
Finalització de les obres i lliurament de claus
La finalització de les obres està prevista pel juliol de 2008. En una primera fase, l’empresa Ferros Iluro, SL, va aixecar l’estructura completa de l’immoble mentre que a la segona fase, actualment en marxa, Miquel Anglada Construccions, SL, s’encarrega de la construcció de la resta de l’edifici, inclòs l’aparcament.
El pressupost destinat a aquest edifici és de 4.790.000 euros.
PUMSA tanca l’exercici 2007 amb uns fons propis de 23,8 milions d’euros
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’entitat municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) va exposar el 29 de maig a la Junta General d’Accionistes els resultats de l’exercici 2007. PUMSA ha tancat l’any en positiu amb un benefici de 13.437 euros, xifra que s’ha reduït respecte el 2006 degut a la forta inversió en diferents projectes a la ciutat.
PUMSA és l’empresa municipal que, des de fa 17 anys, treballa per a configurar un nou model de ciutat que contribueixi a millorar la qualitat de vida de la ciutadania. Les seves actuacions venen determinades pel desenvolupament de plans urbanístics, i pels objectius de desenvolupament econòmic i social impulsats per l’Ajuntament de Mataró, i per part de les iniciatives i demandes ciutadanes.
A més de les actuacions relatives a la urbanització i reurbanització de determinades zones de la ciutat, PUMSA promou la construcció d’habitatges de protecció oficial amb la finalitat de fer més assequible l’accés a l’habitatge; impulsa la construcció d’edificis d’oficines i de naus industrials per augmentar la competitivitat de les empreses de Mataró i alhora facilitar el trasllat d’empreses ubicades a zones residencials de la ciutat; i promou la construcció d’aparcaments que contribueixen a millorar la mobilitat de la ciutat.
D’altra banda, la societat municipal du a terme tres línies més d’actuació: la recuperació del patrimoni històric i arqueològic de Mataró, la promoció de la construcció amb criteris sostenibles i la constitució i ampliació del Patrimoni Municipal de sòl i d’habitatge.
Resultats del 2007
Els beneficis de PUMSA, de 13.437 euros, s’han reduït respecte l’any 2006 (1,7 milions d’euros) degut a la forta inversió realitzada.
Quant a la xifra de negocis, aquesta s’ha situat en 10,7 milions d’euros (enfront els 12,3 milions del 2006), i s’ha assolit en un 28% per la venda d’habitatges; en un 21% per la venda de locals comercials; en un 19% per la venda de terrenys; en un 16% per l’arrendament d’immobles; en un 8% per la venda de naus industrials i aparcaments; i en un 8% restant per altres conceptes relacionats amb l’activitat de PUMSA.
Al 2007, s’ha dut a terme una ampliació de capital no dinerària per import de 2,9 milions d’euros, amb la qual cosa els fons propis de PUMSA se situen en 23,8 milions d’euros.
Ingressos i endeutament financer
Els ingressos per lloguers corresponen als 125 habitatges propietat de PUMSA (113 de protecció oficial), al Centre de serveis logístics de Mataró, a l’edifici de Vidre i a les Cotxeres municipals, entre d’altres. A 31 de desembre de 2007, el patrimoni en arrendament s’eleva a la xifra de 30,5 milions d’euros.
Pel que fa a l’endeutament financer net, al tancament de l’exercici 2007 se situa en 55,3 milions d’euros, davant dels 32,1 milions a l’any anterior. Això és degut a la forta inversió que s’està duent a terme per a facilitar el desenvolupament de diferents sectors de planejament urbanístic, així com per a finançar els nous projectes que s’estan duent a terme, essencials per assolir els objectius de PUMSA i promoure la transformació de la ciutat.
Inversions en projectes
Durant l’exercici del 2007, les incorporacions a l’immobilitzat han estat d’1,1 milions d’euros per les obres d’adequació de les oficines de l’edifici de Vallveric, que han permès poder constituir la primera versió del TecnoCampusMataró. Actualment aquestes oficines, acullen un total d’11 empreses de base tecnològica, així com les seus de la Fundació Tecnocampus i la Fundació TicSalut.
Al tancament de 2007, PUMSA tenia en curs de construcció cinc promocions d’habitatges de protecció oficial, que suposaran un total de 116 nous habitatges per a diferents col·lectius; les obres de condicionament d’un local a la Baixada de Les Escaletes per a cedir-lo, en lloguer, a l’Agrupació Científico-Excursionista; i l’edifici seu de la colla castellera Capgrossos, amb una superfície total construïda de 1.040 m2, el qual s’ha inaugurat el febrer de 2008.
D’altra banda, la inversió acumulada en diferents promocions d’habitatges i altres edificis –en construcció i ja acabats-, així com en terrenys i solars, i que romanen en existències, és de 68,1 milions d’euros (43,7 milions d’euros al 2006). Addicionalment, s’ha d’afegir les urbanitzacions en curs, per import de 28,6 milions d’euros (25,7 milions al 2006).
TecnoCampusMataró i El Corte Inglés
La primera pedra del parc tecnològic es va col·locar el febrer de 2007. Les feines que s’han fet des de llavors han consistit en preparar els terrenys i el tancament del solar, així com la redacció i aprovació dels corresponents projectes. El gener de 2008, es va iniciar el moviment de terres, fonaments i estructura de la seu de TecnoCampusMataró, amb un termini d’execució d’entre 11 i 14 mesos. El parc tecnològic, amb una superfície construïda d’uns 47.000 m2i un pressupost de més de 60 milions d’euros, es constituirà com un nou espai físic comú per a universitats, emprenedors i empreses, contribuint al desenvolupament econòmic i social del territori.
Al març de 2007, es va adjudicar a El Corte Inglés, SA, el concurs públic per a la selecció d’un operador comercial a implantar-se a la parcel·la VI resultant del projecte de reparcel·lació de la ronda Barceló/Illa Fàbregas i de Caralt, de 9.629 m2i una edificabilitat de 26.576 m2. PUMSA serà el promotor del trasllat de l’antiga fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt i responsable de l’execució del projecte.
Patrimoni arquitectònic i arqueològic
Pel que fa a la recuperació del patrimoni arquitectònic de la ciutat, PUMSA dota anualment una provisió de fons per a fer front a aquestes inversions. Al 2007, s’han dut a terme els treballs de rehabilitació de la façana de l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, i l’any anterior els treballs de restauració i millora de la capella, amb una cost total d’uns 195.000 euros. Al gener de 2008, PUMSA va finalitzar la rehabilitació de l’edifici del Cafè de Mar. Altres actuacions que s’estan duent a terme són la rehabilitació integral de la Nau Gaudí i la rehabilitació de la xemeneia de l’antiga fàbrica Minguell.
Quant a intervencions arqueològiques, PUMSA realitza estudis arqueològics del subsòl en totes les seves actuacions. Un dels exemples més rellevants el trobem al sector de Can Xammar, on la inversió en treballs arqueològics i complementaris en aquest sector ha estat d’uns 300.000 mil euros.
Creació de 144 habitatges
Finalment, un dels objectius clau de PUMSA és la creació d’habitatges de protecció oficial per facilitar l’accés a l’habitatge a tots els sectors de la població.
En aquesta línia, i a banda de l’Oferta Pública d’Adquisició d’Habitatges que s’ha posat en marxa, i a la que es destinaran uns recursos propis de 15,5 milions d’euros en 10 anys, PUMSA inicia al 2008 la promoció de 144 nous habitatges (el 80% de protecció oficial), repartits en 8 promocions.
A la fotografia, el president de PUMSA, Ramon Bassas.
GINTRA gestionarà la construcció de 1.251 places d’aparcament durant el 2008
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’entitat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) va presentar el 29 de maig a la Junta General de socis els resultats de l’exercici 2007, que mostren que GINTRA ha tancat l’any amb un dèficit de 519.472 euros. La societat municipal té previst gestionar la construcció de 1.251 places d’aparcament durant aquest any.
Les àrees d’actuació de GINTRA són la promoció i gestió de l’explotació d’aparcaments municipals, l’explotació de l’estacionament en superfície sotmès a control horari (zona blava) i la gestió del servei de recolzament logístic a la circulació (grua), incloent-hi la gestió administrativa dels dipòsits de vehicles.
Constituïda el desembre de 2002, el 82% del capital social de GINTRA està subscrit per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA, (PUMSA), i l’altre 18%, per l’Ajuntament de Mataró.
Resultats de l’exercici
El resultat de l’exercici 2007 de GINTRA presenta una pèrdua de 519.472 euros (492.481 euros de pèrdua l’any 2006), ja previstos en el pressupost de l’exercici. Tal i com es preveu al contracte-programa entre GINTRA i l’Ajuntament de Mataró, el consistori farà les aportacions necessàries per compensar aquest dèficit.
Durant la presentació dels comptes anuals, també s’ha informat que els fons propis de l’empresa són d’1,9 milions d’euros.
Ingressos i endeutament hipotecari
L’import de la xifra de negocis al 2007 ha estat d’1.573.035 euros, enfront els 1.895.443 euros de l’any anterior. Aquesta reducció de la xifra d’ingressos es deu a que, durant l’any, no hi ha hagut vendes de places d’aparcament.
D’aquests ingressos, un total d’1.270.317 euros han estat facturats a l’Ajuntament en concepte de refacturació dels costos suportats per GINTRA pel Servei de Grua i el de la zona blava, així com dels quatre dipòsits per a vehicles.
L’endeutament hipotecari al tancament de 2007 és de 4.066.699 euros (3.466.980 euros l’any anterior). Aquest endeutament ha estat necessari per a finançar els aparcaments propietat de GINTRA, els quals han suposat una inversió total de 9.785.653 €.
Inversions en aparcaments
Actualment el Grup PUMSA disposa de 1.019 places d’aparcament en propietat, distribuïdes en els següents aparcaments: Parc Central, plaça de Granollers, Rocafonda, plaça de la Gatassa, carrer de Terrassa i a les escoles bressol El Tabalet i Els Menuts, així com les places que se situen al subsòl de les promocions d’habitatges dels carrers de Colón, Solís, Jaume Comas, Tiana-La Flor, a Cal Collut i a l’edifici de Vallveric.
Cal dir que els aparcaments del Parc Central i de la Plaça Granollers s’exploten mitjançant un contracte de lloguer per a 10 anys amb una empresa externa.
D’altra banda, a l’abril de 2007 es va inaugurar l’aparcament de l’escola bressol Els Menuts, (36 places) i al setembre del mateix any el del carrer de Terrassa (82 places). A més, al gener de 2008, es van iniciar les obres per traslladar el camp de futbol-7 de Cirera a la coberta de l’aparcament de Terrassa.
Al 2005, es va adjudicar a una tercera empresa el concurs per a la construcció, explotació i conservació de dos nous aparcaments soterranis (Parc de Cerdanyola i plaça d’Occitània), que es van inaugurar al juliol de 2007. GINTRA s’encarregà del control de les obres i de la gestió dels aparcaments.
Més places d’aparcament
GINTRA treballa per a augmentar l’oferta d’aparcaments a la ciutat. En consonància amb aquest eix bàsic d’actuació, actualment estan en curs –o en fase de projecte– sis nous aparcaments, que suposaran la creació de 875 places més a la ciutat: a la ronda de Rafael Estrany (277 places), al Parc del Palau (241 places), a La Llàntia (80 places), al Camí Ral–Hospital (45 places), al subsòl del Cafè de Mar (43 places) i al Parc de Rafael Alberti (189 places).
Addicionalment, caldria afegir les 376 noves places ubicades al subsòl dels edificis d’habitatges que promou PUMSA, el que suposa un total de 1.251 places d’aparcament que GINTRA gestionarà durant el 2008.
Servei de Grua i Zona Blava
GINTRA té subcontractada la gestió del servei de grua i dels aparcaments en superfície sotmesos a control horari (zona blava). Donat que els costos que suporta GINTRA es tornen a facturar íntegrament a l’Ajuntament, l’efecte és neutre als comptes de GINTRA. La recaptació generada pel servei de grua es transfereix a l’Ajuntament, mentre que la que s’obté per la zona blava l’aporta anualment l’Ajuntament per a compensar pèrdues.
Pel que fa a la zona blava, el número de places que hi ha destinades és de 878 (854 l’any 2006), amb una ocupació mitjana del 48%, que s’ha mantingut igual que l’any anterior.
A partir de l’1 de març de 2008, ha entrat en funcionament un nou operador del Servei de Grua, el qual s’ha fet càrrec de les funcions operatives de la retirada de vehicles, mentre que GINTRA se n’ocupa de les funciones administratives del dipòsit, motiu pel qual s’han contractat un total de sis nous empleats.
El president de GINTRA, Oriol Batista, durant la presentació de les dades de l’exercici 2007.
Prohabitatge Mataró tanca l’any en positiu per l’augment dels serveis relacionats amb l’habitatge
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’entitat municipal Prohabitatge Mataró, SA, va presentar el 29 de maig a la Junta General d’accionistes els seus comptes corresponents a l’exercici 2007. Per segona vegada des de la seva creació, Prohabitatge Mataró ha tancat l’any sense dèficit, amb un resultat positiu de 66.488 €.
L’exercici 2006 va ser el primer en el qual l’entitat municipal va tancar en positiu, amb un resultat de 7.473 €. L’any que ara es presenta suposa un augment dels beneficis fins als 66.488 euros, degut bàsicament a l’augment dels serveis prestats a l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) sobre el seu parc d’habitatges.
Prohabitatge Mataró centralitza a Mataró tots els serveis relacionats amb l’habitatge, majoritàriament gratuïts. Arran dels convenis signats, des de l’any 2005, amb diferents departaments de la Generalitat de Catalunya, s’amplia el ventall de serveis relacionats amb l’habitatge que ofereix Prohabitatge Mataró i, en conseqüència, el seu volum d’ingressos.
En aquest sentit Prohabitatge Mataró s’ocupa, a més de la gestió del parc d’habitatges de PUMSA, de la sol·licitud i tramitació d’ajuts per al pagament del lloguer i per a la rehabilitació; estudis gratuïts de l’estat de l’edifici i de l’habitatge; tramitació de cèdules d’habitabilitat; instal·lació d’ascensors; promoció d’habitatges assequibles de venda i de lloguer; borsa de lloguer i finançament de reformes, entre d’altres serveis.
Més ingressos, menys endeutament financer
Prohabitatge Mataró ha augmentat els seus ingressos l’any 2007 respecte l’anterior. Així, l’empresa municipal ha tancat l’exercici amb una xifra d’ingressos de 751.925 euros (624.760 euros l’any 2006). El 44% d’aquests ingressos provenen de la Generalitat de Catalunya, per subvencions i per prestacions de serveis en la tramitació i renovació d’ajuts al lloguer i en la signatura de contractes; i el 43% provenen de PUMSA, per les gestions dutes a terme sobre el seu parc d’habitatges. El 12% restant d’ingressos prové del lloguer d’habitatges.
L’endeutament financer al tancament de l’exercici 2007 és de 244.643 euros (295.520 euros l’any 2006), destinat al finançament de les obres de rehabilitació dels 17 habitatges rebuts en usdefruit de l’Ajuntament de Mataró al carrer de Pasqual Madoz.
Serveis gratuïts relacionats amb l’habitatge
Prohabitatge Mataró ha renovat el 2007 el conveni signat el juliol de 2005 amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya per crear l’Oficina local de l’habitatge. Durant l’exercici, l’entitat municipal ha tramitat 64 ajuts per a rehabilitació; 85 cèdules d’habitabilitat, tant d’habitatge nou com usat; 79 Tests d’Edificis (TEDI); 23 Informes Internes d’Idoneïtat; i 14 subvencions per a la instal·lació d’ascensors, de les quals s’han beneficiat un total de 172 famílies que ja tenen instal·lat l’ascensor al seu edifici.
La subvenció rebuda pel finançament de l’Oficina local de l’habitatge ha estat de 34.306 euros (31.738 euros al 2006).
Borses de lloguer
Al 2007, Prohabitatge Mataró ha prorrogat el conveni signat l’any 2005 amb la Secretaria General de Joventut que va permetre la creació de la Borsa de Lloguer Jove. Aquest servei gratuït té com a finalitat fer de mitjancer entre propietaris i joves d’entre 18 i 35 anys, oferint garanties als propietaris i un preu per sota de mercat als joves. L’aportació de la Generalitat va en funció dels ajuts tramitats i contractes de lloguer signats, a més d’una subvenció anual pel finançament de la Borsa que, en l’exercici que ara es tanca, ha estat de 30.000 euros.
També al 2007, s’ha renovat un conveni amb ADIGSA, la Direcció General de l’Habitatge i la Secretaria General de Joventut, per a la posada en marxa de la Xarxa de Mediació per al Lloguer Social, amb la finalitat d’aconseguir habitatge a aquells col·lectius susceptibles d’exclusió social, mitjançant ajuts al lloguer i la intermediació amb propietaris. L’aportació de la Generalitat està també en funció dels ajuts tramitats i contractes de lloguer signats.
Procedents tant de la Borsa Jove com de la Xarxa de Mediació per al Lloguer Social, al 2007 s’han signat 37 nous contractes d’arrendament, mentre que s’han tramitat 922 ajuts al lloguer. A més, s’han aconseguit un total de 25 nous pisos per a incorporar-los a les Borses d’Habitatges esmentades anteriorment.
Una altra mesura per a ampliar l’oferta de pisos de lloguer és la cessió d’habitatges buits a Prohabitatge Mataró per part dels seus propietaris per un període de sis anys. L’entitat municipal s’encarrega de rehabilitar i llogar els habitatges mitjançant les Borses. També es tramiten ajuts pels propietaris, de fins a 6.000 euros, per a adequar els habitatges i incloure’ls a les Borses de Lloguer.
Gestió d’habitatge
Prohabitatge Mataró ha gestionat, durant el 2007, el següent parc d’habitatges de PUMSA:
· 125 habitatges de lloguer (propietat de PUMSA), més els 17 rebuts en usdefruit de l’Ajuntament, repartits entre 13 edificis.
· Les vendes i/o permutes de 8 habitatges.
· Les obres de 5 promocions d’edificis de PUMSA, amb un total de 116 habitatges (74 dels quals són de protecció oficial).
D’altra banda, el personal d’atenció al públic ha atès un total de 7.979 visites, més altres 7.080 consultes telefòniques.
Finalment, cal destacar que PUMSA ha delegat en Prohabitatge Mataró la gestió de l’Oferta Pública d’Adquisició d’Habitatges usats per a destinar-los al lloguer protegit. La inversió prevista en 10 anys per part de PUMSA és d’uns recursos propis de 15,5 milions d’euros.
El president de Prohabitatge, Francesc Teixidó.
La nova seu dels Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental d’Educació s’instal·la al Cafè de Mar
/in PUMSA/by Dept. TècnicPUMSA ha rehabilitat l’edifici i els entorns i ha construït un nou aparcament
L’alcalde, Joan Antoni Baron, i el conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Ernest Maragall, van inaugurar el passat 18 d’abril la nova seu dels Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental del Departament d’Educació.
El territori que correspon al nou Servei Territorial engloba un total de 234 centres educatius entre els d’educació primària, els de secundària i els d’adults. Escolaritzen 114.123 alumnes i hi treballen 9.628 docents, entre mestres i professors.
La nova seu s’ha ubicat a l’històric edifici del Cafè de Mar (carrer de Sant Felicià, 269), espai que ha de ser la seu de la Fundació Unió de Cooperadors i que hi ha renunciat temporalment per facilitar l’arribada d’aquest organisme del Departament d’Educació mentre se’ls condiciona l’emplaçament definitiu a la fàbrica Cabot i Barba.
A més de la rehabilitació del Cafè de Mar també s’han reurbanitzat els entorns i s’ha construït un aparcament en el subterrani de l’equipament. Tots els treballs els ha promogut l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA).
Recuperació del Cafè de Mar
Les obres de rehabilitació del Cafè de Mar van concloure el passat mes de gener i s’han recuperat tant les façanes i la coberta com l’interior de l’edifici.
Pel que fa a l’exterior, la intervenció s’ha basat en protegir l’aspecte visual del Cafè de Mar. Per aquest motiu, s’han conservat totes les façanes originals excepte la que dóna al passatge amb el nou edifici de la Seguretat Social -ja que havia patit modificacions al llarg del temps- mitjançant el repicat i l’estucat amb una rèplica de l’estucat original.
També s’ha reforçat la fonamentació i l’estructura de l’edifici, i s’ha substituït la coberta per una de nova que incorpora uns lluernaris.
La intervenció més important que s’ha fet a l’interior del Cafè de Mar ha consistit en netejar les dues plantes de l’edifici -planta baixa i planta primera- per tal de crear quatre espais diàfans i polivalents, cosa que permetrà multiplicar els usos de l’equipament. També s’ha ampliat interiorment l’immoble amb la creació d’una planta entresòl a on s’ubiquen uns lavabos, a més d’instal·lar tots els serveis d’electricitat, aigua i clavegueram interior.
La rehabilitació també ha comportat la millora dels accessos a l’edifici del Cafè de Mar mitjançant l’eliminació de les barreres arquitectòniques. Així, s’hi ha instal·lat un conjunt de rampa i escala a l’entrada principal de l’edifici, que es fa pel carrer de Santa Rita.
Les obres de rehabilitació del Cafè de Mar les ha realitzat l’empresa Servicios y Obras Barcelona, SL, i han suposat una inversió total d’ 1.734.000 €.
Serveis Territorials d’Educació
El Consell d’Administració de PUMSA del passat 29 de gener va donar llum verda per tal que els Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental s’instal·li de manera temporal al Cafè de Mar, mentre durin les obres d’adequació de la nau Cabot i Barba del carrer de Cosme Churruca, 102, que serà la seu definitiva de la divisió d’Educació.
Un cop es traslladi definitivament els Serveis Territorials, l’Ajuntament té previst cedir l’ús del Cafè de Mar a la Fundació Unió de Cooperadors de Mataró per a la creació d’un centre per al foment del cooperativisme i l’economia social.
PUMSA ha adequat l’interior de les dues plantes de l’històric edifici per acollir provisionalment la delegació comarcal d’Educació, que va entrar en funcionament el passat 1 d’abril. En aquest sentit, l’Ajuntament va atorgar a l’empresa municipal el dret d’ús del Cafè de Mar per tal que pugui gestionar directament amb el Departament d’Educació les condicions per a la ubicació del servei territorial a l’edifici.
Urbanització dels entorns
PUMSA també ha finalitzat aquest mes d’abril les obres d’urbanització corresponents al Pla Especial de Reforma Interior (PERI) Cafè de Mar i entorns, que comprèn una superfície de 6.910 m2. El projecte ha consistit en la remodelació de l’espai públic situat entre l’avinguda del Maresme i els carrers de Jaume Balmes, Sant Agustí i Damià Campeny, excepte l’àmbit de l’edifici de l’Escola Pia Santa Anna que ja s’havia urbanitzat amb anterioritat.
La intervenció s’ha basat en la unificació de totes les zones públiques existents en l’àmbit del Cafè de Mar per crear un gran espai a un mateix nivell. Això s’ha aconseguit mitjançant la supressió del concepte de vorera tal i com s’entén actualment.
El projecte ha inclòs la urbanització i la plantada de nous arbres a tot el carrer de Jaume Balmes entre l’avinguda del Maresme i el carrer de Damià Campeny, inclosa la vorera oposada al Cafè de Mar. Igualment, s’ha modificat la cruïlla dels carrers de Jaume Balmes i de Sant Felicià amb l’avinguda del Maresme.
També s’han fet treballs de jardineria als parterres. Un d’ells, el que se situa a l’avinguda del Maresme a l’alçada del carrer de Sant Pere, s’ha modificat per tal d’ampliar i facilitar el gir actualment existent. L’escultura de Les Santes situada ha quedat integrada al parterre situat davant de l’edifici del Cafè de Mar.
A part d’això, s’ha creat un gual d’accés de vianants a les cantonades del carrer de Jaume Balmes amb l’avinguda del Maresme, i de Jaume Balmes amb Damià Campeny. A l’avinguda Maresme, la separació entre el trànsit rodat i la zona de vianants se solucionarà amb la col·locació d’un talús vegetal per tal de distingir clarament els diferents usos i reforçar la idea d’espai per a vianants.
Pel que fa als serveis, s’ha renovat el col·lector d’aigües residuals del carrer de Jaume Balmes; s’han instal·lat nous sistemes de drenatge de les aigües pluvials, de clavegueram, d’abastament d’aigua i reg, d’electricitat i de telèfon; s’ha col·locat un nou tipus d’enllumenat públic i de senyalització vertical; i s’han creat zones de jocs infantils.
L’empresa que ha realitzat els treballs d’urbanització dels entorns del Cafè de Mar ha estat SIXConstructor, SA.
El conjunt d’intervencions realitzades han suposat una inversió total d’1.507.000 euros, IVA inclòs, xifra que inclou també les intervencions complementàries –com la instal·lació d’un transformador elèctric i d’una nova xarxa d’electricitat, entre d’altres- que han realitzat altres empreses contractistes.
Aparcament per a residents
La transformació dels entorns del Cafè de Mar ha suposat la creació d’un nou aparcament per a residents situat al subsòl de l’edifici i dels terrenys del nou espai públic. Aquesta infraestructura l’ha construït Seif Residencial, SLU i consta de 154 places de cotxe i 8 de moto distribuïdes en una sola planta. Del total de places, 43 de cotxe i les 8 de moto han estat cedides mitjançant un conveni a la societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) per comercialitzar-les en règim de lloguer i de concessió per un termini de 50 anys.
L’entrada i sortida dels vehicles a l’aparcament es farà pel carrer de Damià Campeny, mentre que els vianants disposen d’un accés amb escales i ascensor que dóna a l’espai públic del Cafè de Mar.
La nova seu de la colla castellera Capgrossos de Mataró permet assajar castells de fins a 10 metres
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’alcalde, Joan Antoni Baron, va inaugurar ahir l’equipament municipal que allotja la nova seu de la colla castellera Capgrossos de Mataró, promogut per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). La colla ja ha traslladat la seva activitat a l’edifici, que disposa d’una sala on es poden assajar castells de fins a 10 m d’alçada.
L’equipament compta amb una superfície construïda de 1.040 m2que es distribueixen en planta baixa i semisubterrània. La seu castellera està dins del recinte modernista de Cal Collut-Escorxador, projectat per l’enginyer Melcior de Palau l’any 1915; declarat Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) i protegit pel Pla Especial de Patrimoni Arquitectònic.
Concretament, l’edifici delimita al sud amb la rampa de comunicació entre l’Escorxador i el carrer de Francisco Herrera, a l’oest amb la part posterior de les naus del carrer de José Francisco Pacheco i a l’est i al nord amb el recinte de l’Escorxador. L’obra ha solucionat el desnivell i accessos entre l’Escorxador i el carrer de Francisco Herrera. L’edifici està proper a l’escola bressol Els Menuts.
Distribució de l’espai
La nova seu es caracteritza perquè compta amb un espai cúbic de 10×10 m i triple alçada, on els Capgrossos podran assajar castells de fins a 10 m. Aquesta és la sala principal de l’edifici a la qual s’accedeix per la planta baixa. Un bar, una sala polivalent i vestidors per a homes i dones completen aquest pis, que compta amb un accés a través d’una rampa ubicada en paral·lel al carrer de Francisco Herrera. Aquesta entrada possibilitarà que el bar es configuri com una sala independent a l’edifici principal.
La planta semisubterrània acull l’entrada principal de l’equipament, a més de la recepció i les oficines, una sala de recuperació, una sala polivalent, una sala de música, un magatzem i una sala per a instal·lacions relacionades amb l’activitat de la colla castellera. D’aquesta planta surt una escala de grans dimensions que connecta amb el pati posterior de l’edifici.
Terminis i pressupost
Contratas y Obras, Empresa Constructora SA, ha edificat el nou equipament, que ha suposat una inversió de 2.650.000 €. PUMSA ha estat l’encarregada de redactar el projecte del nou edifici i de promoure la seva construcció, per arrendar-lo posteriorment a la colla castellera.
Les obres van començar el novembre de 2006 i van finalitzar el passat mes de febrer, quan la colla castellera va iniciar el seu trasllat a la nova seu. Actualment, l’activitat dels Capgrossos funciona a ple rendiment a l’equipament de Cal Collut-Escorxador.
Protocol de col·laboració
L’Ajuntament i PUMSA van signar el 28 de gener de 2005 un protocol de col·laboració amb els Capgrossos per tal de resoldre la manca d’espai físic on poder dur a terme les activitats de caire esportiu, cultural i lúdic de la colla castellera. Aquest acord es va actualitzar el febrer del mateix any per tal que l’activitat es pogués desenvolupar a Cal Collut-Escorxador. El Ple de març de 2006 va aprovar el projecte executiu de l’edifici.
GINTRA construirà un aparcament subterrani al parc de Rafael Alberti amb 225 places
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’Ajuntament va aprovar, en la Junta de Govern Local del 14 d’abril, l’avantprojecte de l’aparcament subterrani del parc de Rafael Alberti. El nou equipament disposarà de 225 places per a residents: 189 de cotxe i 36 de moto. La societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) promou aquesta infraestructura, que es preveu començar a construir a finals de 2008.
L’aparcament per a residents s’ubicarà al subsòl del parc de Rafael Alberti, entre la Via d’Europa i el barri de Cirera. Segons l’avantprojecte, l’edifici serà rectangular i tindrà una superfície total construïda de 5.242 m2.
De les 189 places de cotxe, quatre seran per a persones amb mobilitat reduïda. A més, hi haurà 36 places per a motocicletes. Totes les places d’estacionament es distribuiran en les tres plantes subterrànies que tindrà el nou aparcament.
Accesos a l’aparcament
La proposta preveu que l’entrada i la sortida dels vehicles es farà per un mateix accés des del carrer d’Esteve Banet, cantonada amb el carrer de Màlaga.
Pel que fa als vianants, tindran dos accessos: un amb escales i ascensor pel carrer d’Esteve Banet, cantonada amb la ronda de Joan Peiró; i un amb escales, des del camí que dóna al parc, a tocar del mateix carrer d’Esteve Banet.
Reurbanització del parc
L’avantprojecte també inclou la reurbanització del parc de Rafael Alberti que quedarà afectat per les obres de construcció de l’aparcament. La intervenció, que també promou GINTRA, es basarà en recuperar l’aspecte del parc tal i com està a l’actualitat.
Un cop finalitzi la construcció de l’aparcament, es tornarà a instal·lar la pèrgola de fusta existent i l’àrea de jocs infantils. A més, es replantarà la zona boscosa amb pins i amb la vegetació existent al parc.
El pressupost d’execució és de 2.832.560 euros. Es preveu que les obres comencin a finals d’aquest any 2008, tot just s’aprovi el projecte definitiu de l’aparcament, i que finalitzin en un termini de 14 mesos.
Els majors de 65 anys poden sol·licitar un dels habitatges del carrer de Carlemany
/in PUMSA/by Dept. TècnicEs tracta de 25 habitatges de lloguer de protecció oficial per a la gent gran, que s’estan construint actualment al carrer de Carlemany, 6-12, i que comptaran amb serveis de suport per garantir el benestar i la independència personal dels seus habitants. El termini per sol·licitar els habitatges comença el 15 d’abril i finalitza el 30 de maig.
L’edifici, el promou l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) i el gestiona la societat municipal Prohabitatge Mataró, SAU, conjuntament amb el Servei de Serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró.
Aquesta promoció possibilitarà a les persones grans disposar d’un habitatge sense barreres arquitectòniques i amb una sèrie de serveis valorats i oferts des del Servei de Serveis Socials, que garantiran la cobertura de les seves necessitats bàsiques com la prevenció de l’aïllament social i del deteriorament personal. D’aquesta manera, s’afavoreix la màxima independència personal de la gent gran.
L’edifici té una superfície construïda de 5.507 m2, i es distribueix en tres plantes subterrànies, planta baixa, tres plantes pis i coberta.
A més dels 25 pisos que està previst adjudicar, l’immoble compta amb altres cinc habitatges que serviran per reubicar persones afectades per operacions de planejament urbanístic que s’han dut a terme a la ciutat, i que compleixen els requisits per ser usuaris dels mateixos. L’immoble tindrà un aparcament per a residents amb 96 places i un equipament públic que es destinarà a l’atenció diürna per a malalts d’Alzheimer.
Criteris d’adjudicació
Per poder optar a un dels 25 habitatges s’ha de ser major de 65 anys a data d’inici del termini de presentació de la sol·licitud. El límit d’edat serà aplicable per a totes les persones que vagin a viure a l’habitatge. Excepcionalment es permetrà els casos en els que els fills i/o cònjuge siguin menors d’aquesta edat sempre i quant pateixin una discapacitat mental i/o física i depenguin dels residents adjudicataris.
El grup de convivència a cadascun dels habitatges haurà de ser d’un màxim de dues persones. Només es permetran tres persones en el cas establert en l’apartat anterior.
Els sol·licitants, també han de gaudir d’unes condicions personals que permetin tenir una vida autònoma. El grau d’autonomia funcional l’establirà els Serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró mitjançant un test d’avaluació.
A més, l’adjudicatari haurà de destinar l’habitatge a residència habitual i permanent; acreditar la residència a Mataró en els darrers 2 anys abans de l’ inici del termini de sol·licituds; no ser titular en ple domini o d’un dret d’usdefruit sobre algun altre habitatge (excepte els casos que siguin habitatges amb barreres arquitectòniques); acreditar uns ingressos mínims que permetin el pagament de la quota de lloguer; i tenir uns ingressos anuals inferiors a 2,5 vegades l’IPREM (Indicador Públic de Renda a Efectes Múltiples).
Per finalitzar, en cas de ser adjudicatari d’un habitatge de Protecció Oficial d’una Promoció Pública en règim de lloguer, aquest habitatge s’haurà de retornar a l’administració competent.
Avaluació per punts
L’adjudicació dels 25 habitatges es basarà en un sistema de punts fins a un màxim de 100, que s’obtindran mitjançant l’avaluació en quatre blocs:
– Bloc Salut, que tindrà en compte el grau de dependència sociosanitària (fins a 64 punts).
– Bloc familiar-relacional, que estudiarà aspectes relacionats amb el nucli de convivència i l’entorn del demandant (fins a 13 punts).
– Bloc d’habitatge, on s’analitzarà l’estat de la residència actual dels sol·licitants (existència de barreres arquitectòniques, patologies greus d’estructura, desnonament, condicions higienicosanitàries de l’habitatge i l’aïllament del mateix (fins a 14 punts).
– Bloc d’ingressos, que valorarà el nivell d’ingressos de cada sol·licitant prenent com a mínim aquells ingressos suficients per poder garantir el pagament del lloguer i com a màxim el de 2,5 vegades l’IMPREM (fins a 9 punts).
Els 25 sol·licitants amb major puntuació seran els adjudicataris dels habitatges.
Aquesta valoració es durà a terme pels professionals dels serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró.
Informació, impresos i sol·licituds
La informació es pot obtenir a les oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament, als centres cívics, al telèfon d’atenció ciutadana 010, al web www.mataro.cat, a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró o bé, al web www.grup-pumsa.cat/prohabitatgemataro/carlemany.
Els impresos de sol·licitud, es poden obtenir i presentar a les oficines d’Atenció Ciutadana, als centres cívics o a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5) en horari de dilluns a dijous de 9 a 13 h i de 16 a 18.30 h i divendres de 9 a 14 h. El termini per a la presentació de sol·licituds és del 15 d’abril fins al 30 de maig de 2008.
Les sol·licituds hauran de formalitzar-se amb el model facilitat, i hauran d’anar acompanyades de la documentació acreditativa conforme es reuneixen els requisits de la convocatòria.
Un cop finalitzat el termini, Prohabitatge Mataró farà una primera avaluació per seleccionar aquelles peticions que compleixin les condicions requerides. Seguidament, els Serveis Socials de l’Ajuntament seran els encarregats d’estudiar, avaluar, puntuar i elaborar les llistes provisionals d’ admesos i exclosos, obrint-se després un període de 10 dies per presentar al·legacions. Finalment, s’elaborarà la llista definitiva d’adjudicataris i una llista de reserva amb cinc sol·licituds, respectant l’ordre de puntuació.
Està previst que els adjudicataris dels habitatges puguin traslladar-se als pisos al quart trimestre de 2008.
Característiques dels habitatges
Els habitatges s’ubiquen a la planta baixa i a les tres plantes pis de l’edifici. Tenen 1 i 2 habitacions i superfícies útils de 40 i 50 m2aproximadament, i s’han suprimit totes les barreres arquitectòniques tant de l’interior dels habitatges com de la resta de l’edifici (accessos, mida de les portes per persones amb cadira de rodes, dutxes sense graons).
Cada habitatge disposarà d’alarmes als banys per tal que es pugui avisar als serveis adequats en cas de caigudes, i es facilitarà als habitants el servei de teleassistència.
Totes les zones comunes de l’edifici es contemplen com espais de lleure i de relació per als veïns. És en aquest sentit, s’ha volgut centralitzar la bugaderia i s’ha dissenyat una sala per a tallers a la planta tercera, ambdós espais estan comunicats directament amb la terrassa i els horts de la coberta. A més, s’han aplicat criteris de sostenibilitat, tal com l’aprofitament de l’energia solar i de les aigües grises, per a la seva construcció i funcionament.
Equipament i aparcament per a residents
PUMSA ha cedit a l’Ajuntament el local de la planta baixa de l’edifici, que acollirà un centre de dia per a malalts d’Alzheimer (Associació familiars Alzheimer Barcelona).
L’edifici es completa amb un aparcament per a residents de tres plantes subterrànies amb un total de 96 places (68 són per a cotxes i 27 per a motocicletes) que es comercialitzaran en règim de lloguer. L’aparcament, amb una superfície útil de 2.132 m2, compta també amb 18 trasters.
Finalització de les obres i lliurament de claus
La finalització de les obres està prevista pel juliol de 2008. En una primera fase, l’empresa Ferros Iluro, SL, va aixecar l’estructura completa de l’immoble mentre que a la segona fase, actualment en marxa, Miquel Anglada Construccions, SL, s’encarrega de la construcció de la resta de l’edifici, inclòs l’aparcament.
El pressupost destinat a aquest edifici és de 4.790.000 euros.
PUMSA treu a concurs la construcció de la passarel·la de vianants de la plaça de la Muralla
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha convocat aquest mes d’abril un concurs públic per a la construcció de la passarel·la de vianants per accedir a la plaça de la Muralla. L’empresa adjudicatària també s’encarregarà de crear un mur de separació amb les propietats veïnes i d’urbanitzar la zona afectada per les obres d’instal·lació de la rampa.
El pressupost total de licitació dels treballs és de 463.854 euros.
La nova passarel·la substituirà l’existent, que es va instal·lar de forma provisional l’any 2005, durant les obres d’urbanització de la plaça de la Muralla. En aquell moment, no es va poder construir una rampa definitiva per manca de disponibilitat del sòl privat afectat.
Visibilitat de la muralla
La nova passarel·la connectarà la plaça de Can Xammar i la Baixada de les Escaletes amb la plaça de la Muralla.
El futur element arquitectònic de pas tindrà 2,70 m d’amplada i 43 m de longitud, i no superarà el 10% de pendent. La rampa, de fusta antilliscant, serà adaptada, de manera que l’accés es farà a peu pla per tots dos extrems de la passarel·la. A més, hi haurà quatre replans de descans al llarg de la mateixa per fer més còmoda la circulació dels vianants.
Serà una construcció singular amb estructura metàl·lica, per a la creació de la qual s’utilitzaran 41.000 kg d’acer. El seu disseny ha tingut en compte la visibilitat de la part de la muralla del segle XVI, declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), que es troba la plaça de la Muralla. Així, els pilars de la passarel·la s’ubicaran de manera que no impedeixin la seva visió, i les baranes de la rampa seran metàl·liques amb vidre transparent, material que també contribuirà a la seva visibilitat.
Urbanització i construcció del mur
El projecte també contempla la urbanització completa de l’espai que queda sota la passarel·la, que serà transitable quan es facin visites de la muralla. La superfície total a urbanitzar és de 320 m2. Així, es netejarà la zona, que actualment està coberta de vegetació, i es pavimentarà donant continuïtat a la plaça de la Muralla. A més, es crearà la xarxa de clavegueram i d’enllumenat públic, que es connectaran a les xarxes de serveis que ja existeixen a la plaça.
També es construirà un mur de formigó que donarà uniformitat a l’espai, i que crearà una separació entre la passarel·la i les propietats veïnes del Camí Ral, entre els números 270 i 284. PUMSA ha pactat amb els propietaris d’aquestes finques la compra de part del sòl privat afectat amb l’objectiu d’alliberar espai per a la construcció de la passarel·la definitiva.
Terminis i distribució del pressupost
El concurs s’adjudicarà al mes de maig. Es preveu que les obres comencin el proper mes de juliol i finalitzin el gener de 2009.
El pressupost de licitació dels treballs, de 463.854 euros, es desglossa en els següents conceptes: un 39% es destinarà a la construcció de la passarel·la; un 29% a la urbanització de la zona afectada; un 29% a la construcció del mur; i un 3% a l’aplicació de les mesures de seguretat i salut necessàries per a la realització de les obres.
Transformació de Can Xammar
La construcció de la passarel·la de vianants de la plaça de la Muralla està inclosa dins del “Projecte d’urbanització de l’espai públic resultant de les edificacions del Camí Ral 254-266”, que es va aprovar el juny de 2004. Alhora, aquest projecte forma part del conjunt d’actuacions que l’Ajuntament i PUMSA estan realitzant per transformar el sector de Can Xammar.
Aquest espai es troba al cor del nucli històric de Mataró. La primera actuació que va fer-se va ser a la plaça de Can Xammar i la reurbanització dels carrers de Na Pau, Sant Cristòfor i Baixada de les Espenyes, unes obres que van inaugurar-se el juliol del 2003 i que van servir per posar en relleu les restes arqueològiques trobades a la zona. També s’ha creat un aparcament subterrani i s’han construït diverses promocions d’habitatges i locals comercials, així com les obres de consolidació de la muralla del segle XVI.
PUMSA encarrega el projecte del trasllat de Can Fàbregas i de Caralt a l’arquitecte Josep M. Puig Boltà
/in PUMSA/by Dept. TècnicL’arquitecte Josep M. Puig Boltà serà l’encarregat de redactar el projecte de desmuntatge, trasllat i emmagatzematge de la nau principal, els edicles i la xemeneia de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt, i el seu posterior muntatge a la confluència entre el carrer de Miquel Biada i de Tetuan.
L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha encarregat el projecte per un import d’111.176 €, tal i com es va aprovar el passat 25 de març al Consell d’Administració de l’empresa municipal.
Així, es dóna un nou pas en l’acord de l’Ajuntament, fet públic el 18 de desembre de 2007, de traslladar íntegrament el complex industrial de Can Fàbregas i de Caralt a un emplaçament proper. Aquesta proposta, que compta amb el vistiplau de la Generalitat de Catalunya, es va realitzar després de dur a terme un ampli procés de consultes i participació ciutadana i d’haver realitzat diversos estudis tècnics al respecte.
Seguiment del projecte
La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya ha designat l’arquitecta Mercè Costa Martorell per fer el seguiment de totes les actuacions necessàries per executar el trasllat de la fàbrica, tal i com s’estableix a l’informe emès pel Govern català el passat mes de desembre.
Aquest informe el va sol·licitar l’Ajuntament de Mataró per conèixer el procediment administratiu a seguir per al trasllat de Can Fàbregas i de Caralt. La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat va concloure que el canvi d’ubicació de la fàbrica no requerirà l’autorització del departament sempre que es tracti exclusivament d’un trasllat, és a dir, sempre que es mantinguin i conservin en la seva integritat les parts de l’edifici que estan catalogades com a Bé Cultural d’Interès Local.
Alhora, considera convenient que la Comissió, atesa l’envergadura del projecte, vetlli per tal que es mantingui la integritat de l’edifici, per la qual cosa va creure convenient comissionar un tècnic per supervisar l’execució del projecte.
Transformació de la zona
Can Fàbregas i de Caralt és un edifici de 3 plantes construït el 1879 i amb una superfície útil de 825 m2. Segons el Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic, els elements d’interès són la nau central, els dos edicles de l’entrada i la xemeneia del vapor.
El trasllat de la fàbrica s’inclou dins el Pla de Millora Urbana (PMU) de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt i de la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal (PGOM) dels entorns del carrer de Miquel Biada. Tots els elements d’interès del conjunt industrial es traslladaran al mateix carrer de Miquel Biada, però a la cantonada amb el carrer de Tetuan. La nova zona acollirà un nou Centre d’Ensenyament Infanti i Primari (CEIP) de dues línies a la fàbrica Fontdevila i Torres, zones verdes, construccions per a usos terciaris, oficines o petit comerç i habitatges.
A més, permetrà l’arribada a la ciutat d’El Corte Inglés, que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat. La seva implantació possibilitarà la construcció d’un aparcament privat d’entre 800 i 1.000 places, i l’encaix urbanístic ha estudiat la possibilitat de crear un aparcament públic que, tangent al privat, aportaria entre 200 i 250 places més. També hi ha la possibilitat d’ampliar aquest aparcament públic fins al subsòl de l’àmbit veí de Ca l’Ymbern, el que aportaria 300 places més.
Les comunitats de veïns poden demanar els ajuts per a la instal·lació d’ascensors
/in PUMSA/by Dept. TècnicLa societat municipal Prohabitatge Mataró, SL, ha començat a tramitar les subvencions per a la instal·lació d’ascensors als edificis d’habitatges aquest mes d’abril. L’objectiu és millorar-ne l’accessibilitat i la qualitat de vida dels seus habitants.
Aquests ajuts formen part de les subvencions que atorga la Generalitat de Catalunya per a la rehabilitació d’edificis, i que gestiona Prohabitatge Mataró. A més, l’Ajuntament també finança part del pressupost de l’obra.
Quantitat de la subvenció
La quantia de la subvenció que atorga la Generalitat és d’un màxim de 6.000 euros per habitatge o local (el 60% del pressupost de l’obra), i es distribueix de la següent manera:
– Fins a 5.500 euros per habitatge o local per a la instal·lació de l’ascensor (45% del pressupost de l’obra).
– Fins a 500 euros per habitatge o local per a la supressió de barreres arquitectòniques que dificultin l’accés a l’ascensor (15% del pressupost de l’obra).
A més, l’Ajuntament de Mataró pot finançar fins a un 10% més de les obres, fins a un màxim de 6.500 euros per edifici, i també pot fer-se càrrec del cost del permís d’obra.
Si es vol rebre l’ajut del 10% de l’Ajuntament, primer s’ha de demanar la subvenció de la Generalitat de Catalunya per a la rehabilitació d’edificis.
Condicions per rebre l’ajut
Per optar a les subvencions per a la instal·lació d’ascensors, és imprescindible realitzar prèviament el Test de l’Edifici (TEDI), la revisió tècnica gratuïta que analitza la seguretat i valora l’estat de tots els elements comuns d’un edifici d’habitatges.
A més, l’edifici ha d’estar destinat majoritàriament a habitatge, i els pisos a residència habitual i permanent.
L’atorgament de les subvencions es farà efectiva en un termini d’un any, com a màxim, un cop acreditat l’acabament d’obres.
Termini de sol·licituds
El termini per sol·licitar els ajuts a la instal·lació d’ascensors ha començat aquest mes d’abril i finalitzarà el proper 30 de maig de 2008.
La informació i els impresos de sol·licitud es poden obtenir a les oficines d’atenció ciutadana de l’Ajuntament, als centres cívics, al telèfon d’atenció ciutadana 010, a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró, o bé al web:
http://www.grup-pumsa.cat/serveis-prohabitatgemataro/impresos
Les sol·licituds s’han de presentar a les mateixes oficines de Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5) en horari de dilluns a dijous de 9 a 13 h i de 16 a 18.30 h i divendres de 9 a 14 h.