La nova seu dels Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental d’Educació s’instal·la al Cafè de Mar

PUMSA ha rehabilitat l’edifici i els entorns i ha construït un nou aparcament

L’alcalde, Joan Antoni Baron, i el conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Ernest Maragall, van inaugurar el passat 18 d’abril la nova seu dels Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental del Departament d’Educació.
El territori que correspon al nou Servei Territorial engloba un total de 234 centres educatius entre els d’educació primària, els de secundària i els d’adults. Escolaritzen 114.123 alumnes i hi treballen 9.628 docents, entre mestres i professors.
La nova seu s’ha ubicat a l’històric edifici del Cafè de Mar (carrer de Sant Felicià, 269), espai que ha de ser la seu de la Fundació Unió de Cooperadors i que hi ha renunciat temporalment per facilitar l’arribada d’aquest organisme del Departament d’Educació mentre se’ls condiciona l’emplaçament definitiu a la fàbrica Cabot i Barba.
A més de la rehabilitació del Cafè de Mar també s’han reurbanitzat els entorns i s’ha construït un aparcament en el subterrani de l’equipament. Tots els treballs els ha promogut l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA).

Recuperació del Cafè de Mar
Les obres de rehabilitació del Cafè de Mar van concloure el passat mes de gener i s’han recuperat tant les façanes i la coberta com l’interior de l’edifici.
Pel que fa a l’exterior, la intervenció s’ha basat en protegir l’aspecte visual del Cafè de Mar. Per aquest motiu, s’han conservat totes les façanes originals excepte la que dóna al passatge amb el nou edifici de la Seguretat Social -ja que havia patit modificacions al llarg del temps- mitjançant el repicat i l’estucat amb una rèplica de l’estucat original.
També s’ha reforçat la fonamentació i l’estructura de l’edifici, i s’ha substituït la coberta per una de nova que incorpora uns lluernaris.
La intervenció més important que s’ha fet a l’interior del Cafè de Mar ha consistit en netejar les dues plantes de l’edifici -planta baixa i planta primera- per tal de crear quatre espais diàfans i polivalents, cosa que permetrà multiplicar els usos de l’equipament. També s’ha ampliat interiorment l’immoble amb la creació d’una planta entresòl a on s’ubiquen uns lavabos, a més d’instal·lar tots els serveis d’electricitat, aigua i clavegueram interior.
La rehabilitació també ha comportat la millora dels accessos a l’edifici del Cafè de Mar mitjançant l’eliminació de les barreres arquitectòniques. Així, s’hi ha instal·lat un conjunt de rampa i escala a l’entrada principal de l’edifici, que es fa pel carrer de Santa Rita.
Les obres de rehabilitació del Cafè de Mar les ha realitzat l’empresa Servicios y Obras Barcelona, SL, i han suposat una inversió total d’ 1.734.000 €.

Serveis Territorials d’Educació
El Consell d’Administració de PUMSA del passat 29 de gener va donar llum verda per tal que els Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental s’instal·li de manera temporal al Cafè de Mar, mentre durin les obres d’adequació de la nau Cabot i Barba del carrer de Cosme Churruca, 102, que serà la seu definitiva de la divisió d’Educació.

Un cop es traslladi definitivament els Serveis Territorials, l’Ajuntament té previst cedir l’ús del Cafè de Mar a la Fundació Unió de Cooperadors de Mataró per a la creació d’un centre per al foment del cooperativisme i l’economia social.

PUMSA ha adequat l’interior de les dues plantes de l’històric edifici per acollir provisionalment la delegació comarcal d’Educació, que va entrar en funcionament el passat 1 d’abril. En aquest sentit, l’Ajuntament va atorgar a l’empresa municipal el dret d’ús del Cafè de Mar per tal que pugui gestionar directament amb el Departament d’Educació les condicions per a la ubicació del servei territorial a l’edifici.

Urbanització dels entorns
PUMSA també ha finalitzat aquest mes d’abril les obres d’urbanització corresponents al Pla Especial de Reforma Interior (PERI) Cafè de Mar i entorns, que comprèn una superfície de 6.910 m2. El projecte ha consistit en la remodelació de l’espai públic situat entre l’avinguda del Maresme i els carrers de Jaume Balmes, Sant Agustí i Damià Campeny, excepte l’àmbit de l’edifici de l’Escola Pia Santa Anna que ja s’havia urbanitzat amb anterioritat.
La intervenció s’ha basat en la unificació de totes les zones públiques existents en l’àmbit del Cafè de Mar per crear un gran espai a un mateix nivell. Això s’ha aconseguit mitjançant la supressió del concepte de vorera tal i com s’entén actualment.
El projecte ha inclòs la urbanització i la plantada de nous arbres a tot el carrer de Jaume Balmes entre l’avinguda del Maresme i el carrer de Damià Campeny, inclosa la vorera oposada al Cafè de Mar. Igualment, s’ha modificat la cruïlla dels carrers de Jaume Balmes i de Sant Felicià amb l’avinguda del Maresme.
També s’han fet treballs de jardineria als parterres. Un d’ells, el que se situa a l’avinguda del Maresme a l’alçada del carrer de Sant Pere, s’ha modificat per tal d’ampliar i facilitar el gir actualment existent. L’escultura de Les Santes situada ha quedat integrada al parterre situat davant de l’edifici del Cafè de Mar.
A part d’això, s’ha creat un gual d’accés de vianants a les cantonades del carrer de Jaume Balmes amb l’avinguda del Maresme, i de Jaume Balmes amb Damià Campeny. A l’avinguda Maresme, la separació entre el trànsit rodat i la zona de vianants se solucionarà amb la col·locació d’un talús vegetal per tal de distingir clarament els diferents usos i reforçar la idea d’espai per a vianants.
Pel que fa als serveis, s’ha renovat el col·lector d’aigües residuals del carrer de Jaume Balmes; s’han instal·lat nous sistemes de drenatge de les aigües pluvials, de clavegueram, d’abastament d’aigua i reg, d’electricitat i de telèfon; s’ha col·locat un nou tipus d’enllumenat públic i de senyalització vertical; i s’han creat zones de jocs infantils.
L’empresa que ha realitzat els treballs d’urbanització dels entorns del Cafè de Mar ha estat SIXConstructor, SA.

El conjunt d’intervencions realitzades han suposat una inversió total d’1.507.000 euros, IVA inclòs, xifra que inclou també les intervencions complementàries –com la instal·lació d’un transformador elèctric i d’una nova xarxa d’electricitat, entre d’altres- que han realitzat altres empreses contractistes.

Aparcament per a residents
La transformació dels entorns del Cafè de Mar ha suposat la creació d’un nou aparcament per a residents situat al subsòl de l’edifici i dels terrenys del nou espai públic. Aquesta infraestructura l’ha construït Seif Residencial, SLU i consta de 154 places de cotxe i 8 de moto distribuïdes en una sola planta. Del total de places, 43 de cotxe i les 8 de moto han estat cedides mitjançant un conveni a la societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) per comercialitzar-les en règim de lloguer i de concessió per un termini de 50 anys.
L’entrada i sortida dels vehicles a l’aparcament es farà pel carrer de Damià Campeny, mentre que els vianants disposen d’un accés amb escales i ascensor que dóna a l’espai públic del Cafè de Mar.

La nova seu de la colla castellera Capgrossos de Mataró permet assajar castells de fins a 10 metres

L’alcalde, Joan Antoni Baron, va inaugurar ahir l’equipament municipal que allotja la nova seu de la colla castellera Capgrossos de Mataró, promogut per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). La colla ja ha traslladat la seva activitat a l’edifici, que disposa d’una sala on es poden assajar castells de fins a 10 m d’alçada.
L’equipament compta amb una superfície construïda de 1.040 m2que es distribueixen en planta baixa i semisubterrània. La seu castellera està dins del recinte modernista de Cal Collut-Escorxador, projectat per l’enginyer Melcior de Palau l’any 1915; declarat Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) i protegit pel Pla Especial de Patrimoni Arquitectònic.
Concretament, l’edifici delimita al sud amb la rampa de comunicació entre l’Escorxador i el carrer de Francisco Herrera, a l’oest amb la part posterior de les naus del carrer de José Francisco Pacheco i a l’est i al nord amb el recinte de l’Escorxador. L’obra ha solucionat el desnivell i accessos entre l’Escorxador i el carrer de Francisco Herrera. L’edifici està proper a l’escola bressol Els Menuts.

Distribució de l’espai
La nova seu es caracteritza perquè compta amb un espai cúbic de 10×10 m i triple alçada, on els Capgrossos podran assajar castells de fins a 10 m. Aquesta és la sala principal de l’edifici a la qual s’accedeix per la planta baixa. Un bar, una sala polivalent i vestidors per a homes i dones completen aquest pis, que compta amb un accés a través d’una rampa ubicada en paral·lel al carrer de Francisco Herrera. Aquesta entrada possibilitarà que el bar es configuri com una sala independent a l’edifici principal.
La planta semisubterrània acull l’entrada principal de l’equipament, a més de la recepció i les oficines, una sala de recuperació, una sala polivalent, una sala de música, un magatzem i una sala per a instal·lacions relacionades amb l’activitat de la colla castellera. D’aquesta planta surt una escala de grans dimensions que connecta amb el pati posterior de l’edifici.

Terminis i pressupost
Contratas y Obras, Empresa Constructora SA, ha edificat el nou equipament, que ha suposat una inversió de 2.650.000 €. PUMSA ha estat l’encarregada de redactar el projecte del nou edifici i de promoure la seva construcció, per arrendar-lo posteriorment a la colla castellera.
Les obres van començar el novembre de 2006 i van finalitzar el passat mes de febrer, quan la colla castellera va iniciar el seu trasllat a la nova seu. Actualment, l’activitat dels Capgrossos funciona a ple rendiment a l’equipament de Cal Collut-Escorxador.

Protocol de col·laboració
L’Ajuntament i PUMSA van signar el 28 de gener de 2005 un protocol de col·laboració amb els Capgrossos per tal de resoldre la manca d’espai físic on poder dur a terme les activitats de caire esportiu, cultural i lúdic de la colla castellera. Aquest acord es va actualitzar el febrer del mateix any per tal que l’activitat es pogués desenvolupar a Cal Collut-Escorxador. El Ple de març de 2006 va aprovar el projecte executiu de l’edifici.

http://www.mataro.cat/noticies/images/8202.jpg

GINTRA construirà un aparcament subterrani al parc de Rafael Alberti amb 225 places

L’Ajuntament va aprovar, en la Junta de Govern Local del 14 d’abril, l’avantprojecte de l’aparcament subterrani del parc de Rafael Alberti. El nou equipament disposarà de 225 places per a residents: 189 de cotxe i 36 de moto. La societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) promou aquesta infraestructura, que es preveu començar a construir a finals de 2008.

L’aparcament per a residents s’ubicarà al subsòl del parc de Rafael Alberti, entre la Via d’Europa i el barri de Cirera. Segons l’avantprojecte, l’edifici serà rectangular i tindrà una superfície total construïda de 5.242 m2.

De les 189 places de cotxe, quatre seran per a persones amb mobilitat reduïda. A més, hi haurà 36 places per a motocicletes. Totes les places d’estacionament es distribuiran en les tres plantes subterrànies que tindrà el nou aparcament.

Accesos a l’aparcament

La proposta preveu que l’entrada i la sortida dels vehicles es farà per un mateix accés des del carrer d’Esteve Banet, cantonada amb el carrer de Màlaga.

Pel que fa als vianants, tindran dos accessos: un amb escales i ascensor pel carrer d’Esteve Banet, cantonada amb la ronda de Joan Peiró; i un amb escales, des del camí que dóna al parc, a tocar del mateix carrer d’Esteve Banet.

Reurbanització del parc

L’avantprojecte també inclou la reurbanització del parc de Rafael Alberti que quedarà afectat per les obres de construcció de l’aparcament. La intervenció, que també promou GINTRA, es basarà en recuperar l’aspecte del parc tal i com està a l’actualitat.

Un cop finalitzi la construcció de l’aparcament, es tornarà a instal·lar la pèrgola de fusta existent i l’àrea de jocs infantils. A més, es replantarà la zona boscosa amb pins i amb la vegetació existent al parc.

El pressupost d’execució és de 2.832.560 euros. Es preveu que les obres comencin a finals d’aquest any 2008, tot just s’aprovi el projecte definitiu de l’aparcament, i que finalitzin en un termini de 14 mesos.

Els majors de 65 anys poden sol·licitar un dels habitatges del carrer de Carlemany

Es tracta de 25 habitatges de lloguer de protecció oficial per a la gent gran, que s’estan construint actualment al carrer de Carlemany, 6-12, i que comptaran amb serveis de suport per garantir el benestar i la independència personal dels seus habitants. El termini per sol·licitar els habitatges comença el 15 d’abril i finalitza el 30 de maig.

L’edifici, el promou l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) i el gestiona la societat municipal Prohabitatge Mataró, SAU, conjuntament amb el Servei de Serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró.

Aquesta promoció possibilitarà a les persones grans disposar d’un habitatge sense barreres arquitectòniques i amb una sèrie de serveis valorats i oferts des del Servei de Serveis Socials, que garantiran la cobertura de les seves necessitats bàsiques com la prevenció de l’aïllament social i del deteriorament personal. D’aquesta manera, s’afavoreix la màxima independència personal de la gent gran.

L’edifici té una superfície construïda de 5.507 m2, i es distribueix en tres plantes subterrànies, planta baixa, tres plantes pis i coberta.

A més dels 25 pisos que està previst adjudicar, l’immoble compta amb altres cinc habitatges que serviran per reubicar persones afectades per operacions de planejament urbanístic que s’han dut a terme a la ciutat, i que compleixen els requisits per ser usuaris dels mateixos. L’immoble tindrà un aparcament per a residents amb 96 places i un equipament públic que es destinarà a l’atenció diürna per a malalts d’Alzheimer.

Criteris d’adjudicació

Per poder optar a un dels 25 habitatges s’ha de ser major de 65 anys a data d’inici del termini de presentació de la sol·licitud. El límit d’edat serà aplicable per a totes les persones que vagin a viure a l’habitatge. Excepcionalment es permetrà els casos en els que els fills i/o cònjuge siguin menors d’aquesta edat sempre i quant pateixin una discapacitat mental i/o física i depenguin dels residents adjudicataris.

El grup de convivència a cadascun dels habitatges haurà de ser d’un màxim de dues persones. Només es permetran tres persones en el cas establert en l’apartat anterior.

Els sol·licitants, també han de gaudir d’unes condicions personals que permetin tenir una vida autònoma. El grau d’autonomia funcional l’establirà els Serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró mitjançant un test d’avaluació.

A més, l’adjudicatari haurà de destinar l’habitatge a residència habitual i permanent; acreditar la residència a Mataró en els darrers 2 anys abans de l’ inici del termini de sol·licituds; no ser titular en ple domini o d’un dret d’usdefruit sobre algun altre habitatge (excepte els casos que siguin habitatges amb barreres arquitectòniques); acreditar uns ingressos mínims que permetin el pagament de la quota de lloguer; i tenir uns ingressos anuals inferiors a 2,5 vegades l’IPREM (Indicador Públic de Renda a Efectes Múltiples).

Per finalitzar, en cas de ser adjudicatari d’un habitatge de Protecció Oficial d’una Promoció Pública en règim de lloguer, aquest habitatge s’haurà de retornar a l’administració competent.

Avaluació per punts

L’adjudicació dels 25 habitatges es basarà en un sistema de punts fins a un màxim de 100, que s’obtindran mitjançant l’avaluació en quatre blocs:

– Bloc Salut, que tindrà en compte el grau de dependència sociosanitària (fins a 64 punts).

– Bloc familiar-relacional, que estudiarà aspectes relacionats amb el nucli de convivència i l’entorn del demandant (fins a 13 punts).

– Bloc d’habitatge, on s’analitzarà l’estat de la residència actual dels sol·licitants (existència de barreres arquitectòniques, patologies greus d’estructura, desnonament, condicions higienicosanitàries de l’habitatge i l’aïllament del mateix (fins a 14 punts).

– Bloc d’ingressos, que valorarà el nivell d’ingressos de cada sol·licitant prenent com a mínim aquells ingressos suficients per poder garantir el pagament del lloguer i com a màxim el de 2,5 vegades l’IMPREM (fins a 9 punts).

Els 25 sol·licitants amb major puntuació seran els adjudicataris dels habitatges.

Aquesta valoració es durà a terme pels professionals dels serveis Socials de l’Ajuntament de Mataró.

Informació, impresos i sol·licituds

La informació es pot obtenir a les oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament, als centres cívics, al telèfon d’atenció ciutadana 010, al web www.mataro.cat, a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró o bé, al web www.grup-pumsa.cat/prohabitatgemataro/carlemany.

Els impresos de sol·licitud, es poden obtenir i presentar a les oficines d’Atenció Ciutadana, als centres cívics o a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5) en horari de dilluns a dijous de 9 a 13 h i de 16 a 18.30 h i divendres de 9 a 14 h. El termini per a la presentació de sol·licituds és del 15 d’abril fins al 30 de maig de 2008.

Les sol·licituds hauran de formalitzar-se amb el model facilitat, i hauran d’anar acompanyades de la documentació acreditativa conforme es reuneixen els requisits de la convocatòria.

Un cop finalitzat el termini, Prohabitatge Mataró farà una primera avaluació per seleccionar aquelles peticions que compleixin les condicions requerides. Seguidament, els Serveis Socials de l’Ajuntament seran els encarregats d’estudiar, avaluar, puntuar i elaborar les llistes provisionals d’ admesos i exclosos, obrint-se després un període de 10 dies per presentar al·legacions. Finalment, s’elaborarà la llista definitiva d’adjudicataris i una llista de reserva amb cinc sol·licituds, respectant l’ordre de puntuació.

Està previst que els adjudicataris dels habitatges puguin traslladar-se als pisos al quart trimestre de 2008.

Característiques dels habitatges

Els habitatges s’ubiquen a la planta baixa i a les tres plantes pis de l’edifici. Tenen 1 i 2 habitacions i superfícies útils de 40 i 50 m2aproximadament, i s’han suprimit totes les barreres arquitectòniques tant de l’interior dels habitatges com de la resta de l’edifici (accessos, mida de les portes per persones amb cadira de rodes, dutxes sense graons).

Cada habitatge disposarà d’alarmes als banys per tal que es pugui avisar als serveis adequats en cas de caigudes, i es facilitarà als habitants el servei de teleassistència.

Totes les zones comunes de l’edifici es contemplen com espais de lleure i de relació per als veïns. És en aquest sentit, s’ha volgut centralitzar la bugaderia i s’ha dissenyat una sala per a tallers a la planta tercera, ambdós espais estan comunicats directament amb la terrassa i els horts de la coberta. A més, s’han aplicat criteris de sostenibilitat, tal com l’aprofitament de l’energia solar i de les aigües grises, per a la seva construcció i funcionament.

Equipament i aparcament per a residents

PUMSA ha cedit a l’Ajuntament el local de la planta baixa de l’edifici, que acollirà un centre de dia per a malalts d’Alzheimer (Associació familiars Alzheimer Barcelona).

L’edifici es completa amb un aparcament per a residents de tres plantes subterrànies amb un total de 96 places (68 són per a cotxes i 27 per a motocicletes) que es comercialitzaran en règim de lloguer. L’aparcament, amb una superfície útil de 2.132 m2, compta també amb 18 trasters.

Finalització de les obres i lliurament de claus

La finalització de les obres està prevista pel juliol de 2008. En una primera fase, l’empresa Ferros Iluro, SL, va aixecar l’estructura completa de l’immoble mentre que a la segona fase, actualment en marxa, Miquel Anglada Construccions, SL, s’encarrega de la construcció de la resta de l’edifici, inclòs l’aparcament.

El pressupost destinat a aquest edifici és de 4.790.000 euros.

PUMSA treu a concurs la construcció de la passarel·la de vianants de la plaça de la Muralla

L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha convocat aquest mes d’abril un concurs públic per a la construcció de la passarel·la de vianants per accedir a la plaça de la Muralla. L’empresa adjudicatària també s’encarregarà de crear un mur de separació amb les propietats veïnes i d’urbanitzar la zona afectada per les obres d’instal·lació de la rampa.

El pressupost total de licitació dels treballs és de 463.854 euros.

La nova passarel·la substituirà l’existent, que es va instal·lar de forma provisional l’any 2005, durant les obres d’urbanització de la plaça de la Muralla. En aquell moment, no es va poder construir una rampa definitiva per manca de disponibilitat del sòl privat afectat.

Visibilitat de la muralla

La nova passarel·la connectarà la plaça de Can Xammar i la Baixada de les Escaletes amb la plaça de la Muralla.

El futur element arquitectònic de pas tindrà 2,70 m d’amplada i 43 m de longitud, i no superarà el 10% de pendent. La rampa, de fusta antilliscant, serà adaptada, de manera que l’accés es farà a peu pla per tots dos extrems de la passarel·la. A més, hi haurà quatre replans de descans al llarg de la mateixa per fer més còmoda la circulació dels vianants.

Serà una construcció singular amb estructura metàl·lica, per a la creació de la qual s’utilitzaran 41.000 kg d’acer. El seu disseny ha tingut en compte la visibilitat de la part de la muralla del segle XVI, declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), que es troba la plaça de la Muralla. Així, els pilars de la passarel·la s’ubicaran de manera que no impedeixin la seva visió, i les baranes de la rampa seran metàl·liques amb vidre transparent, material que també contribuirà a la seva visibilitat.

Urbanització i construcció del mur

El projecte també contempla la urbanització completa de l’espai que queda sota la passarel·la, que serà transitable quan es facin visites de la muralla. La superfície total a urbanitzar és de 320 m2. Així, es netejarà la zona, que actualment està coberta de vegetació, i es pavimentarà donant continuïtat a la plaça de la Muralla. A més, es crearà la xarxa de clavegueram i d’enllumenat públic, que es connectaran a les xarxes de serveis que ja existeixen a la plaça.

També es construirà un mur de formigó que donarà uniformitat a l’espai, i que crearà una separació entre la passarel·la i les propietats veïnes del Camí Ral, entre els números 270 i 284. PUMSA ha pactat amb els propietaris d’aquestes finques la compra de part del sòl privat afectat amb l’objectiu d’alliberar espai per a la construcció de la passarel·la definitiva.

Terminis i distribució del pressupost

El concurs s’adjudicarà al mes de maig. Es preveu que les obres comencin el proper mes de juliol i finalitzin el gener de 2009.

El pressupost de licitació dels treballs, de 463.854 euros, es desglossa en els següents conceptes: un 39% es destinarà a la construcció de la passarel·la; un 29% a la urbanització de la zona afectada; un 29% a la construcció del mur; i un 3% a l’aplicació de les mesures de seguretat i salut necessàries per a la realització de les obres.

Transformació de Can Xammar

La construcció de la passarel·la de vianants de la plaça de la Muralla està inclosa dins del “Projecte d’urbanització de l’espai públic resultant de les edificacions del Camí Ral 254-266”, que es va aprovar el juny de 2004. Alhora, aquest projecte forma part del conjunt d’actuacions que l’Ajuntament i PUMSA estan realitzant per transformar el sector de Can Xammar.

Aquest espai es troba al cor del nucli històric de Mataró. La primera actuació que va fer-se va ser a la plaça de Can Xammar i la reurbanització dels carrers de Na Pau, Sant Cristòfor i Baixada de les Espenyes, unes obres que van inaugurar-se el juliol del 2003 i que van servir per posar en relleu les restes arqueològiques trobades a la zona. També s’ha creat un aparcament subterrani i s’han construït diverses promocions d’habitatges i locals comercials, així com les obres de consolidació de la muralla del segle XVI.

PUMSA encarrega el projecte del trasllat de Can Fàbregas i de Caralt a l’arquitecte Josep M. Puig Boltà

L’arquitecte Josep M. Puig Boltà serà l’encarregat de redactar el projecte de desmuntatge, trasllat i emmagatzematge de la nau principal, els edicles i la xemeneia de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt, i el seu posterior muntatge a la confluència entre el carrer de Miquel Biada i de Tetuan.

L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha encarregat el projecte per un import d’111.176 €, tal i com es va aprovar el passat 25 de març al Consell d’Administració de l’empresa municipal.

Així, es dóna un nou pas en l’acord de l’Ajuntament, fet públic el 18 de desembre de 2007, de traslladar íntegrament el complex industrial de Can Fàbregas i de Caralt a un emplaçament proper. Aquesta proposta, que compta amb el vistiplau de la Generalitat de Catalunya, es va realitzar després de dur a terme un ampli procés de consultes i participació ciutadana i d’haver realitzat diversos estudis tècnics al respecte.

Seguiment del projecte

La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya ha designat l’arquitecta Mercè Costa Martorell per fer el seguiment de totes les actuacions necessàries per executar el trasllat de la fàbrica, tal i com s’estableix a l’informe emès pel Govern català el passat mes de desembre.

Aquest informe el va sol·licitar l’Ajuntament de Mataró per conèixer el procediment administratiu a seguir per al trasllat de Can Fàbregas i de Caralt. La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat va concloure que el canvi d’ubicació de la fàbrica no requerirà l’autorització del departament sempre que es tracti exclusivament d’un trasllat, és a dir, sempre que es mantinguin i conservin en la seva integritat les parts de l’edifici que estan catalogades com a Bé Cultural d’Interès Local.

Alhora, considera convenient que la Comissió, atesa l’envergadura del projecte, vetlli per tal que es mantingui la integritat de l’edifici, per la qual cosa va creure convenient comissionar un tècnic per supervisar l’execució del projecte.

Transformació de la zona

Can Fàbregas i de Caralt és un edifici de 3 plantes construït el 1879 i amb una superfície útil de 825 m2. Segons el Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic, els elements d’interès són la nau central, els dos edicles de l’entrada i la xemeneia del vapor.

El trasllat de la fàbrica s’inclou dins el Pla de Millora Urbana (PMU) de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt i de la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal (PGOM) dels entorns del carrer de Miquel Biada. Tots els elements d’interès del conjunt industrial es traslladaran al mateix carrer de Miquel Biada, però a la cantonada amb el carrer de Tetuan. La nova zona acollirà un nou Centre d’Ensenyament Infanti i Primari (CEIP) de dues línies a la fàbrica Fontdevila i Torres, zones verdes, construccions per a usos terciaris, oficines o petit comerç i habitatges.

A més, permetrà l’arribada a la ciutat d’El Corte Inglés, que ha d’actuar com a locomotora comercial a la ciutat. La seva implantació possibilitarà la construcció d’un aparcament privat d’entre 800 i 1.000 places, i l’encaix urbanístic ha estudiat la possibilitat de crear un aparcament públic que, tangent al privat, aportaria entre 200 i 250 places més. També hi ha la possibilitat d’ampliar aquest aparcament públic fins al subsòl de l’àmbit veí de Ca l’Ymbern, el que aportaria 300 places més.

Les comunitats de veïns poden demanar els ajuts per a la instal·lació d’ascensors

La societat municipal Prohabitatge Mataró, SL, ha començat a tramitar les subvencions per a la instal·lació d’ascensors als edificis d’habitatges aquest mes d’abril. L’objectiu és millorar-ne l’accessibilitat i la qualitat de vida dels seus habitants.

Aquests ajuts formen part de les subvencions que atorga la Generalitat de Catalunya per a la rehabilitació d’edificis, i que gestiona Prohabitatge Mataró. A més, l’Ajuntament també finança part del pressupost de l’obra.

Quantitat de la subvenció

La quantia de la subvenció que atorga la Generalitat és d’un màxim de 6.000 euros per habitatge o local (el 60% del pressupost de l’obra), i es distribueix de la següent manera:

– Fins a 5.500 euros per habitatge o local per a la instal·lació de l’ascensor (45% del pressupost de l’obra).

– Fins a 500 euros per habitatge o local per a la supressió de barreres arquitectòniques que dificultin l’accés a l’ascensor (15% del pressupost de l’obra).

A més, l’Ajuntament de Mataró pot finançar fins a un 10% més de les obres, fins a un màxim de 6.500 euros per edifici, i també pot fer-se càrrec del cost del permís d’obra.

Si es vol rebre l’ajut del 10% de l’Ajuntament, primer s’ha de demanar la subvenció de la Generalitat de Catalunya per a la rehabilitació d’edificis.

Condicions per rebre l’ajut

Per optar a les subvencions per a la instal·lació d’ascensors, és imprescindible realitzar prèviament el Test de l’Edifici (TEDI), la revisió tècnica gratuïta que analitza la seguretat i valora l’estat de tots els elements comuns d’un edifici d’habitatges.

A més, l’edifici ha d’estar destinat majoritàriament a habitatge, i els pisos a residència habitual i permanent.

L’atorgament de les subvencions es farà efectiva en un termini d’un any, com a màxim, un cop acreditat l’acabament d’obres.

Termini de sol·licituds

El termini per sol·licitar els ajuts a la instal·lació d’ascensors ha començat aquest mes d’abril i finalitzarà el proper 30 de maig de 2008.

La informació i els impresos de sol·licitud es poden obtenir a les oficines d’atenció ciutadana de l’Ajuntament, als centres cívics, al telèfon d’atenció ciutadana 010, a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró, o bé al web:

http://www.grup-pumsa.cat/serveis-prohabitatgemataro/impresos

Les sol·licituds s’han de presentar a les mateixes oficines de Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5) en horari de dilluns a dijous de 9 a 13 h i de 16 a 18.30 h i divendres de 9 a 14 h.

El termini de sol·licitud d’ajuts per al pagament del lloguer comença el mes d’abril

Les subvencions es destinen a aquells arrendataris amb dificultats econòmiques amb l’objectiu de facilitar el seu accés a l’habitatge i evitar l’exclusió social per motius residencials. La societat municipal Prohabitatge Mataró, SA és l’encarregada de tramitar les sol·licituds d’ajuts al lloguer, que atorga la Generalitat de Catalunya, i que es poden demanar a partir de l’1 d’abril.

Gràcies als ajuts, l’arrendatari rebrà una subvenció d’entre 20 i 240 euros mensuals per pagar el lloguer de l’habitatge.

La dotació màxima inicial de les subvencions que preveu aquesta convocatòria és de 26.000.000 d’euros per a tot Catalunya.

Requisits per optar als ajuts

Poden optar a aquesta subvenció totes aquelles persones que visquin en un pis de lloguer i que tinguin uns ingressos màxims anuals no superiors a 2,5 vegades l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM). Aquests ingressos es calculen en relació al número de membres de la unitat familiar.

S’ha de reunir alguna de les condicions següents:

– ser major de 65 anys i titular de contractes de lloguer amb pròrroga forçosa;

– ser arrendataris d’habitatges administrats per operadors del parc públic (ADIGSA, PUMSA,…) o per entitats sense ànim de lucre;

– ser jove fins a 35 anys amb uns ingressos anuals mínims de 5.500 euros;

– o trobar-se en circumstàncies especials com famílies monoparentals; dones en situació de violència de gènere; persones immigrants; persones que es trobin a l’atur; persones afectades per assetjament immobiliari; persones amb una incapacitat superior al 33%; o en altres situacions que impliquin un risc d’exclusió social.

Dates de lliurament i resolució

Els ajuts ja es poden demanar, i el termini de presentació de les sol·licituds és el següent:

– fins al 30 de juny de 2008:

· per a les persones que actualment ja reben aquesta subvenció i que han estat beneficiàries en convocatòries anteriors.

· per a les persones amb contractes de lloguer existents amb anterioritat a l’1 de gener de 2008.

– fins al 31 d’octubre de 2008 per a les persones amb contractes de lloguer subscrits a partir de l’1 de gener de 2008.

El termini màxim per resoldre la convocatòria és de sis mesos a comptar des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.

Presentació de sol·licituds

La informació i els impresos de sol·licitud es poden obtenir a les oficines d’atenció ciutadana de l’Ajuntament, als centres cívics, al telèfon d’atenció ciutadana 010, a les oficines de la societat municipal, Prohabitatge Mataró, o bé al web:

http://www.grup-pumsa.cat/serveis-prohabitatgemataro/impresos

Les sol·licituds s’han de presentar a les mateixes oficines de Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5) en horari de dilluns a dijous de 9 a 13 h i de 16 a 18.30 h i divendres de 9 a 14 h. (A partir del 2 de juny i fins al 30 de setembre, de 9 a 14h.)

Els propietaris d’habitatges desocupats poden optar a una subvenció de fins a 6.000 euros

Els propietaris d’habitatges desocupats poden optar a una subvenció de fins a 6.000 euros

L’ajut és per rehabilitar l’habitatge i destinar-lo al lloguer social

Fins al 30 de maig de 2008, tots els propietaris de pisos desocupats que els vulguin posar en lloguer poden demanar els ajuts que gestiona la societat municipal Prohabitatge Mataró, SA per a les obres de reforma i posada al dia dels habitatges.

La subvenció és d’un màxim de 6.000 euros per a les obres de rehabilitació del pis. Com a condició, els propietaris han de posar els habitatges en lloguer per integrar-los a les borses d’habitatge de la Xarxa de Mediació per al lloguer social de Mataró.

La dotació màxima inicial de les subvencions que preveu aquesta convocatòria és d’1.500.000 euros per a tot Catalunya.

Obres possibles i condicions per optar als ajuts

Les reformes que es poden dur a terme als habitatges que demanin aquesta subvenció poden ser:

– L’adequació de l’habitatge per tal que tingui les condicions mínimes d’habitabilitat.

– L’adaptació de les instal·lacions d’aigua, gas, calefacció, electricitat i sanejament a la normativa vigent.

– L’arranjament de banys i cuines.

– La millora de l’aïllament tèrmic i/o acústic.

– El repàs dels elements deteriorats per manca de conservació o manteniment (pintura, terres, portes, finestres i altres).

Per poder optar a les subvencions, els habitatges que es posin en lloguer han de ser habitatges desocupats; haver-se fet obres de rehabilitació en els sis mesos anteriors a l’oferta de cessió o a la signatura del contracte de lloguer; ser habitatges que provinguin del mercat lliure; i disposar de cèdula d’habitabilitat.

Termini i presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds per demanar aquestes subvencions finalitza el 30 de maig de 2008. La resolució es notificarà en un termini màxim de sis mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud.

La informació i els impresos de sol·licitud es poden obtenir a les oficines d’atenció ciutadana de l’Ajuntament, als centres cívics, al telèfon d’atenció ciutadana 010, a les oficines de la societat municipal, Prohabitatge Mataró, o bé al web http://www.grup-pumsa.cat/serveis-prohabitatgemataro/impresos.

Les sol·licituds s’han de presentar a les mateixes oficines de Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5) en horari de dilluns a dijous de 9 a 13 h i de 16 a 18.30 h i divendres de 9 a 14 h.

Prohabitatge Mataró comença a tramitar els ajuts per a la rehabilitació d’habitatges i edificis

La ciutadania interessada en fer obres de reforma d’un edifici o d’un habitatge poden demanar, de l’1 d’abril al 30 de maig, els ajuts que gestiona l’empresa pública municipal Prohabitatge Mataró, SA.

Les subvencions poden ser d’un màxim de 8.400 euros, si es tracta de la rehabilitació d’un habitatge, i d’un màxim de 7.000 euros per habitatge o local, en el cas de la rehabilitació d’edificis.

Els ajuts els ofereix el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya i, a Mataró, els gestiona Prohabitatge.

Rehabilitació d’habitatges

Abans de fer les obres per posar al dia un habitatge, és imprescindible haver sol·licitat l’Informe Intern d’Idoneïtat (III) amb anterioritat a l’any 2008 i disposar del resultat favorable, la inspecció tècnica gratuïta que valora la necessitat, idoneïtat i coherència tècnica de realitzar les obres de rehabilitació.

S’entén com a rehabilitació d’un habitatge, les reparacions d’un pis o d’una casa destinades a residència habitual i permanent. Es poden demanar diferents subvencions, que són compatibles entre sí i poden ser acumulables, segons el tipus d’obra a realitzar:

– Actuacions per dotar els habitatges de les condicions mínimes d’habitabilitat (fins a un màxim de 8.400 euros).

– Adequació a la norma vigent de les instal·lacions d’aigua, gas, electricitat i sanejament (fins a un màxim de 700 euros).

– Actuacions destinades a facilitar la mobilitat a l’interior de l’habitatge, només per a persones amb consideració legal de mobilitat reduïda (fins a un màxim de 7.200 euros).

– Millora de l’aïllament tèrmic i/o acústic adaptant els habitatges als paràmetres que exigeix la normativa vigent (fins a un màxim de 1.400 euros).

Els ajuts per a la rehabilitació d’habitatges els poden demanar els propietaris d’un habitatge llogat o el llogater amb el consentiment del propietari; els propietaris -persona física o jurídica- que rehabilitin habitatges per a destinar-los al lloguer; o els propietaris que rehabilitin l’habitatge per a ús propi, que tinguin uns ingressos familiars inferiors a 3,5 vegades l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM). Aquests ingressos es calculen en relació al número de membres de la unitat familiar.

Els requisits que cal complir per rebre les subvencions són els següents:

– Realitzar prèviament l’Informe Intern d’Idoneïtat.

– L’edifici ha d’haver estat construït abans del 31 de desembre de 1980.

– Si es ven l’habitatge abans de cinc anys, caldrà retornar els ajuts obtinguts.

– Els habitatges han d’estar destinats a residència habitual i permanent.

– En el cas que els habitatges siguin per vendre o llogar, els habitatges de venda passaran a ser habitatges de protecció oficial, durant 90 anys, mentre que els habitatges de lloguer es destinaran a lloguer protegit durant 10 anys.

– El termini d’execució de les obres no podrà excedir d’un any a partir de la data de la resolució de subvenció, encara que es podrà demanar pròrroga.

Rehabilitació d’edificis

Per realitzar les obres de rehabilitació d’un edifici, és imprescindible haver sol·licitat prèviament el Test de l’Edifici (TEDI) amb anterioritat a l’any 2008, la revisió tècnica gratuïta que analitza la seguretat i valora l’estat de tots els elements comuns d’un edifici d’habitatges.

Els edificis que es sotmetin a rehabilitació han d’estar destinats a residència habitual o permanent. Les subvencions poden ser per a diferents tipus d’obres:

– Subvencions per a patologies, deficiències i risc (fins a un màxim de 7.000 € per habitatge o local).

– Subvencions per a accessibilitat (fins a un màxim de 6.000 € per habitatge o local).

– Subvencions per a instal·lacions comunitàries (fins a un màxim de 2.600 € per habitatge o local).

– Subvencions per a la sostenibilitat (fins a un màxim de 2.000 euros per habitatge o local).

Els ajuts per a la rehabilitació d’edificis els poden demanar les comunitats de propietaris (persona jurídica) o llogaters amb l’autorització del propietari per fer obres a l’immoble; els propietaris d’un edifici sencer (persona jurídica); o els propietaris d’edificis (persona física) destinat fonamentalment a residències habituals.

Els requisits que cal complir per rebre les subvencions són els següents:

– Realitzar prèviament el TEDI a l’edifici.

– L’edifici ha d’haver estat construït abans del 31 de desembre de 1980, excepte en programes d’accessibilitat i sostenibilitat i eficiència energètica, excepte subvencions per accessibilitat.

– Un cop rehabilitat, l’edifici ha de tenir un 70% destinat a habitatge.

– Si es ven l’habitatge abans de cinc anys caldrà retornar els ajuts obtinguts.

– Els habitatges han d’estar destinats a residència habitual i permanent.

– En el cas que els habitatges siguin per vendre o llogar, els habitatges de venda passaran a ser habitatges de protecció oficial, mentre que els de lloguer es destinaran a lloguer protegit durant 10 anys.

– El termini d’execució de les obres no podrà excedir d’un any a partir de la data de la resolució de subvenció, encara que es podrà demanar pròrroga.

Presentació de sol·licituds

La informació i els impresos de sol·licitud es poden obtenir a les oficines d’atenció ciutadana de l’Ajuntament, als centres cívics, al telèfon d’atenció ciutadana 010, a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró, o bé al web:

http://www.grup-pumsa.cat/serveis-prohabitatgemataro/impresos.

Les sol·licituds s’han de presentar a les mateixes oficines de Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5) en horari de dilluns a dijous de 9 a 13 h i de 16 a 18.30 h i divendres de 9 a 14 h.