L’alcalde va inaugurar el parc de La Pollancreda i l’aparcament de Torre Llauder després de les obres de millora

L’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va inaugurar ahir a les 19 h el parc urbà de La Pollancreda i l’aparcament gratuït de la vil·la romana de Torre Llauder. L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha promogut els treballs de millora, remodelació i condicionament de tots dos espais.

Millora de La Pollancreda

El parc de La Pollancreda s’inclou dins l’àmbit del clos arqueològic de la vil·la romana de Torre Llauder (Bé Cultural d’Interès Nacional), i ocupa una superfície de 16.000 m2 en contacte amb la Porta Laietana, entre l’avinguda de Lluís Companys, el Camí Ral i el carrer de Roma. Es tracta d’un espai singular de Mataró, ja que només existeixen dues arbredes urbanes d’aquestes característiques a la ciutat: La Pollancreda i la pineda de La Llàntia.

L’actuació a aquest espai ha consistit, bàsicament, en fer la conservació del parc millorant-ne les condicions en què es trobava abans de les obres, per tal que es mantingui en bon estat a la vista de futures excavacions arqueològiques que es puguin fer, i que han condicionat aquests treballs. El conjunt de treballs a La Pollancreda ha perseguit l’objectiu de potenciar el parc per a l’ús de la ciutadania, com a espai de passeig, oci i gaudiment.

A més, s’ha estudiat el trajecte fet pels usuaris i s’han habilitat una sèrie d’itineraris per als vianants, que respecten l’arbreda existent, i que estan il·luminats. Aquesta actuació persegueix un doble objectiu: d’una banda, millorar-ne l’accés i, de l’altra, protegir el parc per tal que la circulació diària dels usuaris no el faci malbé.

Altres actuacions han consistit en la renovació i increment del mobiliari urbà distribuït per tot el parc, la instal·lació d’una nova xarxa d’enllumenat i l’adaptació de la plaça annexa a La Pollancreda amb la col·locació de jocs infantils.


Respecte de les places d’aparcament

L’aparcament en superfície, de caràcter gratuït, ocupa una illa entre el clos arqueològic de la vil·la romana de Torre Llauder, el carrer de Roma, la part posterior dels edificis amb façana al carrer de Sant Valentí i el carrer de Javier Castaños. Un cop realitzats els treballs de millora de l’aparcament aquest es va obrir de nou al públic el passat 9 de maig.

Les obres han comprès una nova distribució de l’espai mitjançant l’adequació de les illes que delimiten les zones d’aparcament per tal de facilitar la circulació dels vehicles. Aquesta nova ordenació ha permès la plantació d’espècies arbustives i arbòries als parterres de l’aparcament, on s’ha instal·lat una nova xarxa de reg. També s’ha tornat a pavimentar el terra.

El projecte també ha inclòs actuacions a les places d’estacionament que se situen al llarg de tot el carrer de Roma, com la millora dels parterres. Tant a l’àmbit d’aquest carrer, com a l’aparcament, s’han respectat el número de places d’estacionament existents, que són un total de 279, i fins i tot se n’han creat algunes de noves.


Inversió en les obres

Les obres de millora de La Pollancreda i de l’aparcament de Torre Llauder les ha realitzat l’empresa EXCA-JMAS, SLU, i s’hi ha destinat una inversió de 501.747 euros, IVA inclòs.

PUMSA comença la construcció de la passarel·la de vianants de la plaça de la Muralla

L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) ha iniciat aquesta setmana les obres de construcció de la passarel·la de vianants que connectarà la plaça de la Muralla amb la plaça de Can Xammar i la Baixada de les Escaletes. Mentre durin els treballs, l’accés a la plaça de la Muralla es farà mitjançant una rampa provisional.

L’empresa adjudicatària del concurs que va convocar PUMSA el passat mes d’abril ha estat Servicios y Obras Barcelona, SL, amb un pressupost de 463.854 euros, IVA inclòs. Les obres finalitzaran el desembre de 2008.

A més de crear la nova passarel·la de la plaça de la Muralla, l’adjudicatària s’encarregarà de crear un mur de separació entre la nova passarel·la i les propietats veïnes i d’urbanitzar la zona afectada per les obres d’instal·lació de la rampa. També instal·larà una rampa provisional que permetrà l’accés a la plaça mentre durin les obres.

Característiques de la nova passarel·la

La nova passarel·la de la plaça de la Muralla tindrà 2,70 m d’amplada i 43 m de longitud, i no superarà el 10% de pendent. La rampa, de fusta antilliscant, serà adaptada, de manera que l’accés es farà a peu pla per tots dos extrems de la passarel·la. A més, hi haurà quatre replans de descans al llarg de la mateixa per fer més còmoda la circulació dels vianants.

Serà una construcció singular amb estructura metàl·lica, per a la creació de la qual s’utilitzaran 41.000 kg d’acer. El seu disseny ha tingut en compte la visibilitat de la part de la muralla del segle XVI, declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), que es troba a la plaça de la Muralla. Així, els pilars de la passarel·la s’ubicaran de manera que no impedeixin la seva visió, i les baranes de la rampa seran metàl·liques amb vidre transparent, material que també contribuirà a la seva visibilitat.

Aquest nou element arquitectònic substituirà l’existent, que es va instal·lar de forma provisional l’any 2005, durant les obres d’urbanització de la plaça de la Muralla. En aquell moment, no es va poder construir una rampa definitiva per manca de disponibilitat del sòl privat afectat.

Rampa provisional

Mentre durin les obres de construcció de la passarel·la definitiva de la plaça de la Muralla, es crearà una rampa provisional que connectarà la plaça de la Muralla amb la plaça de Can Xammar.

Aquesta rampa s’ubicarà davant de la muralla, i serà de característiques similars a la passarel·la provisional existent actualment.

Feines complementàries

El projecte també contempla la urbanització completa de l’espai que queda sota la passarel·la, que serà transitable quan es facin visites de la muralla. La superfície total a urbanitzar és de 320 m2. Així, es netejarà la zona, que actualment està coberta de vegetació, i es pavimentarà donant continuïtat a la plaça de la Muralla. A més, es crearà la xarxa de recollida d’aigües pluvials i d’enllumenat públic, que es connectaran a les xarxes de serveis que ja existeixen a la plaça.

També es construirà un mur de formigó que donarà uniformitat a l’espai, i que crearà una separació entre la passarel·la i les propietats veïnes del Camí Ral, entre els números 270 i 284. PUMSA ha pactat amb els propietaris d’aquestes finques la compra de part del sòl privat afectat amb l’objectiu d’alliberar espai per a la construcció de la passarel·la definitiva.

Transformació de Can Xammar

La construcció de la passarel·la de vianants de la plaça de la Muralla està inclosa dins del Projecte d’urbanització de l’espai públic resultant de les edificacions del Camí Ral 254-266, que es va aprovar el juny de 2004. Alhora, aquest projecte forma part del conjunt d’actuacions que l’Ajuntament i PUMSA estan realitzant per transformar el sector de Can Xammar.

Aquest espai es troba al cor del nucli històric de Mataró. La primera actuació que va fer-se va ser a la plaça de Can Xammar i la reurbanització dels carrers de Na Pau, Sant Cristòfor i Baixada de les Espenyes, unes obres que van inaugurar-se el juliol del 2003 i que van servir per posar en relleu les restes arqueològiques trobades a la zona. També s’ha creat un aparcament subterrani i s’han construït diverses promocions d’habitatges i locals comercials, així com les obres de consolidació de la muralla del segle XVI.

PUMSA realitza l’adequació de quatre locals situats al Camí Ral

L’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) realitza actualment les obres d’adequació interna dels quatre locals comercials per cedir-los posteriorment a la Fundació de Cooperadors de Mataró.

Els locals s’ubiquen a l’edifici d’habitatges que PUMSA va construir al Camí Ral, 254-266: dos es situen a la planta baixa i els altres dos a la primera planta. Entre tots quatre, tenen una superfície útil de 294 m2.

L’empresa municipal d’Urbanisme ha iniciat a finals de juny les obres d’adequació interna dels quatre locals per tal de lliurar-los totalment condicionats a la Fundació, que era propietària de part del solar on es va construir l’edifici. Tots quatre espais es troben buits actualment, i la Fundació s’encarregarà de la seva explotació un cop finalitzin els treballs de condicionament, previstos pel proper mes de setembre.

Aquests treballs inclouen la realització del forjat sanitari, la col·locació de paviments i falsos sostres, el condicionament dels lavabos, així com les instal·lacions elèctriques i d’aigua.

El cost de les obres que assumeix íntegrament PUMSA és de més de 66.000 €.

L’edifici del Camí Ral 254-266

PUMSA va promoure la construcció de l’immoble del Camí Ral 254-266, les obres del qual van finalitzar el juny de 2006. Compta amb una superfície total construïda de 3.796 m2distribuïts en dues plantes subterrànies per a l’aparcament públic, una planta baixa i planta primera per als locals comercials, i dos plantes pis per a 10 habitatges dúplex.

Fundació Unió de Cooperadors

La Fundació Cooperadors de Mataró és una fundació privada participada per l’Ajuntament de Mataró i la Unió de Cooperadors de Mataró, la constitució de la qual va ser aprovada pel Ple de l’Ajuntament l’any 2003. La Fundació té tres línies de treball estratègiques:

– Fomentar l’economia social de Mataró.

– Projectar Mataró com a ciutat referent de l’economia social en l’àmbit català, estatal i internacional.

– Preservar el patrimoni històric de la Unió de Cooperadors i generar-ne activitat d’acord amb la finalitat fundacional de la Fundació.

L’any 1992, l’Ajuntament va adquirir quatre edificis que havien estat propietat de la Unió de Cooperadors, un ubicat al Camí Ral 254-266, un altre al carrer de Meléndez Valdés, un al carrer de Palmerola/10 de gener i un altre al carrer del Rierot cantonada amb el carrer de Cristina.

Aquestes finques adquirides són les que s’aportaran a la Fundació Unió de Cooperadors per part de PUMSA.

L’aportació econòmica de l’empresa municipal en patrimoni supera els 6 milions d’euros.

L’alcalde visita les obres de l’illa de Can Cruzate

L’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va comprovar com evolucionen les obres de l’illa de Can Cruzate, que promou l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). A la visita també varen assistir el president de la societat municipal d’Urbanisme, PUMSA i regidor d’Urbanisme, Ramon Bassas, i la presidenta del Pla Integral del Centre-Eixample-Havana i regidora de Serveis Centrals, Montserrat López.

La primera fase dels treballs de consolidació de façanes i enderroc d’edificis finalitzarà al juliol, i PUMSA ha adjudicat aquest mes de juny les feines de prospecció arqueològica. Posteriorment, es durà a terme la segona fase dels treballs, el que donarà pas al projecte executiu d’edificació de Can Cruzate.

Situació de la primera fase

La primera fase dels treballs a l’illa urbana de Can Cruzate es va iniciar el febrer de 2008 i consisteixen en la consolidació de façanes i l’enderroc de part dels edificis situats als carrers d’en Palau, de Santa Maria i El Carreró. Aquestes feines s’estan realitzant seguint els criteris de l’avantprojecte per a l’edificació de Can Cruzate. Urcotex, SA, és l’empresa que du a terme la primera fase de les obres amb un pressupost d’execució de 423.236 €, IVA inclòs.

Actualment, s’han realitzat part dels treballs de manteniment i consolidació de façanes dels edificis de la primera fase de les obres, mentre que els treballs d’enderroc es preveuen finalitzar el proper mes de juliol.

En concret, els edificis dels quals s’està en procés de mantenir i consolidar les façanes són els següents:

– carrer d’en Palau: números 33, 35 i 37.

– carrer de Santa Maria: números 16 i 20.

D’altra banda, s’enderrocaran els immobles situats a:

– carrer d’en Palau: número 31.

– carrer de Santa Maria: número 18

– el Carreró: números 24-bis, 26, 28, 28-bis i 30.

En el cas dels edificis situats al carrer de Santa Maria, número 18; i El Carreró, número 30, inicialment estava prevista la consolidació íntegra de la seva façana. Un cop estudiat el seu estat i havent iniciat l’execució de les obres, ha estat impossible mantenir la part superior d’aquestes, ja que això suposava un risc tant per als propis treballadors de l’obra com per als vianants, pel perill de despreniment parcial o ensorrament total. Aquesta part enderrocada serà reconstruïda utilitzant elements aprofitables i seguint el mateix estil de la façana original.

Adjudicació dels treballs arqueològics

Un cop finalitzada la primera fase d’obres de Can Cruzate, PUMSA posarà en marxa les feines de prospecció arqueològica de l’illa, on podrien haver-hi vestigis de l’època romana.

El Consell d’Administració de l’empresa municipal d’Urbanisme, reunit el passat 17 de juny, va adjudicar els primers treballs arqueològics a la companyia ÀTICS, SL, amb un pressupost de 203.305 euros, IVA inclòs.

Aquestes feines consistiran en la prospecció en extensió, és a dir, que estudiaran tota la zona de Can Cruzate lliure d’edificacions per tal de detectar l’existència de restes de l’antiguitat.

Properament es definirà quan poden començar les prospeccions arqueològiques que, inicialment, tindran una durada de tres mesos i mig aproximadament. Tot i això, la durada dels treballs dependrà finalment de les restes arqueològiques que es trobin a la zona, troballes que també condicionaran el projecte del sector.

Segona fase de les obres

La segona fase de les obres de desenvolupament urbanístic de Can Cruzate se centraran en l’espai que ocupa actualment l’immoble del Carreró, 20 (c/ d’en Palau, 29- El Carreró, 20-22) i que es duran a terme més endavant.

PUMSA i l’Ajuntament de Mataró són propietaris actualment del 62% de la totalitat de l’illa de Can Cruzate, exceptuant alguns immobles els propietaris dels quals actuaran com un promotor més del sector juntament amb l’administració.

Mobilitat

Abans d’iniciar les obres a Can Cruzate, l’Ajuntament va consensuar amb els diferents serveis del consistori un pla de mobilitat que contempla les mesures de protecció adients per garantir la seguretat dels treballs, dels vianants i de la circulació. Aquestes mesures són adaptables a l’evolució de les obres.

Així, s’ha col·locat una bastida i uns estabilitzadors de formigó que ocupen parcialment els carrers d’en Palau i El Carreró, però que deixen pas lliure per als vianants. Al carrer de Santa Maria la bastida permet que la circulació es faci igual que abans de l’inici de les obres.

Els treballs a Can Cruzate coincideixen amb la reurbanització que l’Ajuntament està realitzant als carrers de la Beata Maria, Baixada d’en Feliu de la Penya i de Sant Simó, que es troben als voltants de Can Cruzate.

Aquestes obres s’estan fent en dues etapes per afectar el mínim possible la mobilitat dels veïns i del trànsit. Actualment, es realitza la primera fase, que consisteix en la millora dels carrers de Baixada d’en Feliu de la Penya i de Sant Simó i, posteriorment, es reurbanitzarà el carrer de la Beata Maria. Es preveu que aquestes obres finalitzin completament a principis de 2009.

Concurs per a la millora de Can Cruzate

PUMSA treballa des de fa temps per millorar la qualitat urbana de l’illa de Can Cruzate, que ocupa un espai de 975 m2de superfície al centre històric de Mataró, entre la plaça de l’Ajuntament, la plaça Gran, el carrer d’en Palau, el carrer de Santa Maria i El Carreró.

L’any 2005, l’empresa municipal va convocar un concurs públic d’idees per a l’edificació d’aquesta zona, al qual es van presentar 47 propostes. El projecte guanyador va ser l’anomenat “Tall”, presentada per Javier de Las Heras Solé, Jordi Bosch Genover, Joan Tarrús Galter. Aquest equip tècnic és l’encarregat de redactar el projecte bàsic d’edificació de Can Cruzate.

La proposta “Tall” es basa en el manteniment del teixit urbà dels carrers d’en Palau i de Santa Maria i el nou replanteig del traçat del Carreró i del front de la plaça de l’Ajuntament; la creació d’un nou equipament a la plaça de l’Ajuntament; l’aparició d’un nou espai públic amb vocació de pati, vinculat directament al Carreró i al nou equipament públic.

L’equip creador de “Tall” va presentar l’any 2007 un avantprojecte on es desenvolupen amb més detall les propostes presentades al concurs.

 

L’alcalde inaugura l’aparcament subterrani de la ronda de Rafael Estrany

L’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va inaugurar divendres, a les 19 h, l’aparcament situat al subsòl de la ronda de Rafael Estrany. Aquest aparcament municipal té 144 noves places de cotxe i 16 de moto per a residents a la segona planta subterrània. La primera planta subterrània de l’aparcament acollirà provisionalment el dipòsit de la grua municipal.

La societat municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró, SL (GINTRA) ha promogut l’aparcament, que es troba a la Ronda Rafael Estrany 36, a Rocafonda, entre els carrers de Josep Goday i de Frank Marshall.

Dipòsit de la grua i places per a residents

La nova infraestructura té una superfície total de 7.448 m2distribuïts en dues plantes subterrànies. La primera d’elles acollirà provisionalment el dipòsit de vehicles del servei de recolzament logístic a la circulació de Mataró (grua), al qual s’hi destinaran 133 places.

La segona planta acull l’aparcament per a residents, amb un total de 144 places d’estacionament per a cotxes –4 d’elles adaptades per a persones amb mobilitat reduïda- i 16 per a motocicletes.

Així, el número total de places del nou aparcament és de 277 de cotxe i 16 de moto, entre les de residents i les destinades al dipòsit de la grua.

Comercialització de les places

GINTRA va iniciar el passat 28 de febrer la venda i el lloguer de les places per a residents i, actualment, encara queden places disponibles. El preu mensual de les places en règim de lloguer és de 80,14 € per cotxe i 40,08 € per moto, ambdós preus amb l’IVA inclòs. Quant a les places en règim de venda, amb una concessió per a 50 anys, serà de 18.000 € (IVA no inclòs) per cotxe i de 5.000 € (IVA no inclòs) per motocicleta. Hi ha possibilitat de finançament. S’aplicarà un 5% de descompte a les places en règim de venda durant sis mesos comptant a partir de l’ inici de la comercialització, és a dir que finalitzarà el 28 d’agost d’ enguany.

GINTRA durà a terme una jornada de portes obertes el proper 30 de juny de 13 h a 15 h i de 18 h a 20 h, per tal que tots els interessats i els veïns de la zona puguin visitar les instal·lacions.

Tots els interessats en una plaça de venda o de lloguer hauran de dirigir-se a les oficines GINTRA (carrer de Pablo Iglesias 63, 1a planta, despatx 6), en horari de dilluns a divendres de 9 a 14h. A partir de l’1 d’octubre, l’horari serà de dilluns a dijous de 9 a 13h i de 16 a 18.30h, i divendres de 9 a 14h. Per sol·licitar informació, poden fer-ho a les mateixes oficines de GINTRA o a les oficines d’atenció ciutadana, als centre cívics de l’Ajuntament de Mataró o bé al telèfon d’atenció ciutadana 010.

Condicionament intern

GINTRA també ha promogut el condicionament intern de la primera planta subterrània de l’aparcament amb tots els elements necessaris perquè pugui acollir les oficines del dipòsit municipal. Els servei de recolzament logístic a la circulació podrà traslladar-se a l’aparcament de Rafael Estrany a partir de la primera quinzena de juliol.

El dipòsit de vehicles de la grua es troba en l’actualitat a la primera planta subterrània de l’aparcament de la plaça de Granollers, amb 106 places. Les 139 places restants de l’aparcament, que s’ubiquen a la segona planta subterrània, es destinen a estacionament públic en règim de rotació.

Un cop es traslladi el dipòsit a l’aparcament de Rafael Estrany, es preveu que les 106 places de la primera planta subterrània de l’aparcament de la plaça de Granollers també es destinaran a la rotació.

Inversió en l’aparcament

L’empresa FCC Construcción, SA, ha estat l’encarregada de construir l’aparcament subterrani de la ronda de Rafael Estrany. Les obres, que han finalitzat aquest mes de juny, es van iniciar el desembre de 2006, i s’hi ha destinat una inversió de 5.000.000 d’euros, tant per a la construcció de l’aparcament com per al condicionament intern de la planta que acollirà el dipòsit de la grua.

PUMSA rehabilitarà l’antiga fàbrica Minguell que serà un centre de creació artística i audiovisual

La nau principal de l’antiga fàbrica Minguell es sotmetrà a treballs de rehabilitació i reforma. El Consell d’Administració de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), reunit el passat 27 de maig, ha adjudicat el projecte a l’empresa Natur System, SL.

L’antiga fàbrica Minguell, situada entre els carrers de Sant Bonaventura, de Pasqual Madoz i de Manuel José Quintana, es convertirà en un centre de creació audiovisual, serà un node aglutinador de les empreses del sector així com d’artistes que fusionen l’art tradicional i les noves tendències en el desenvolupament de nous formats i continguts. Serà un espai obert a creadors, artistes i empreses intensives en creativitat.

El pressupost d’adjudicació de les obres que realitzarà Natur System, SL, és d’1.083.814 euros. Es preveu que els treballs comencin el proper mes de juliol, i que finalitzin el gener de 2010.

Aquesta companyia s’encarregarà de tota la rehabilitació de Can Minguell, excepte dels treballs d’instal·lacions d’aigua, electricitat i telecomunicacions, i dels sistemes d’energies renovables que es licitaran posteriorment.

Les obres de rehabilitació i reforma es realitzaran a la part de la fàbrica que és propietat de PUMSA, amb una superfície total construïda 1.575 m2. La intervenció posarà de relleu els aspectes més característics de Can Minguell i recuperarà l’aspecte original de l’edifici. A més, es construirà un annex a la nau principal, segons el planejament vigent.

Conservació de l’estructura

L’estructura de la nau, formada pels pilars de fosa i les voltes que configuren els sostres, és un dels aspectes amb major valor arquitectònic que es preservaran. Altres actuacions a l’interior de la nau consistiran en instal·lar una nova pavimentació, el recobriment de les parets i la col·locació de nova fusteria a portes i finestres, tot respectant i potenciant l’estil original de la fàbrica.

Per organitzar la circulació de les persones a l’interior de l’edifici, es crearà un nucli de comunicació amb escales i ascensor. A més, hi haurà un nucli de comunicacions exterior que s’utilitzarà com a escala d’emergència, i que substituirà el que existeix actualment.

Façanes, forjat i coberta

La rehabilitació contempla la recuperació de les obertures originals de la façana, que s’havien tapiat durant les diverses reformes que s’han fet a la nau al llarg del temps, i la col·locació de nova fusteria exterior amb un criteri més funcional. També es sanejaran les parets, es repararan les esquerdes, es regularitzaran aquelles zones que no siguin llises i s’arrebossarà la façana per complet.

Es substituirà el material de la coberta per un d’homologat. Tot i això, es mantindran l’estructura del sostre, a dues aigües, i les encavallades de fusta de melis existents per recolzar la nova coberta. La cornisa ceràmica es reemplaçarà en els punts on es trobi en mal estat.

Edifici annex

La intervenció inclou la construcció, a la façana est, d’un edifici annex que estarà integrat a la nau principal de Can Minguell, i que permetrà ampliar els usos del conjunt industrial. Aquest cos tindrà una planta subterrània i una planta baixa d’uns 100 m2amb una alçada màxima igual a la planta baixa existent actualment a la nau principal.

L’arquitectura de l’edifici annex serà més lineal, i es diferenciarà així de l’estil original de Can Minguell.

Instal·lacions i energies renovables

Un altre aspecte de la rehabilitació de Can Minguell consisteix en dotar la nau de les instal·lacions d’electricitat, aigua i de tot el sistema de telecomunicacions.

Part de la producció elèctrica i de la climatització de Can Minguell es realitzarà mitjançant energies renovables. Així, s’aprofitarà l’energia solar gràcies a la instal·lació de plaques fotovoltaiques a la coberta de la fàbrica; i l’energia geotèrmica, mitjançant una bomba de calor i fred.

PUMSA convocarà un concurs amb posterioritat per dur a terme aquestes feines, tant les d’instal·lacions com la dels sistemes d’energies renovables.

Centre de creació artística i audiovisual

L’Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró (IMPEM) i el TecnoCampusMataró han estudiat el sector audiovisual emergent que és innovador, flexible i amb una gran capacitat de treball en xarxa per adaptar-se als requeriments de l’economia. A més, el Graduat en Audiovisuals de l’Escola Universitària Politècnica de Mataró (EUMP) és un viver natural per a la creació de nous talents en aquest sector.

Des d’aquest escenari i seguint una de les línies estratègiques del Pacte per al Desenvolupament Econòmic i Social (PDES), l’IMPEM i el TCM han decidit que l’antiga fàbrica Minguell sigui un exemple de reconversió industrial. Aquesta empresa, que en el passat es dedicava a la filatura, el tint i la confecció, passarà al sector terciari com a espai creació audiovisual.

Els objectius

Els objectius d’aquesta actuació són, entre d’altres, localitzar talent, atraure projectes empresarials i empreses intensives en creativitat, vehicular les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) com a motor de canvi cultural, afavorir la diversitat de formats i continguts, fomentar la cooperació entre agents del sector i impulsar la transferència de tecnologia i innovació entre empreses.

L’Ajuntament ha presentat aquest projecte al Pla Avanza de l’Administració general de l’Estat que subvenciona propostes que impulsin el desenvolupament i la implantació de la societat de la informació.

Distribució per plantes

La planta baixa (365,25 m²) albergarà un espai de creació, formació i docència, anomenat medialab, que s’organitza com una aula on s’ofereixen els recursos necessaris perquè artistes i creatius introdueixin les noves tecnologies digitals a la seves obres, com un centre de recerca i desenvolupament aplicat al context cultural.

La programació de les activitats que s’hi portin a terme aniran a càrrec del Centre de Difusió Tecnològica TCM Audiovisual i el Patronat Municipal de Cultura (PMC), que posarà a disposició dels creadors un espai equipat que permetrà diferents usos.

Les plantes segona, tercera i quarta es destinaran a un centre per a empreses de creació i del sector audiovisual amb una quinzena de mòduls. En la Nau Minguell s’impulsarà la creació d’aliances entre la creació cultural i la difusió de tecnologia, en un entorn on la cultura es torna economia.

Rehabilitació de la xemeneia

PUMSA porta a terme actualment la rehabilitació de la xemeneia de Can Minguell amb l’objectiu de recuperar el seu aspecte original i resoldre’n les patologies. Aquesta es va catalogar amb nivell de protecció C quan es va incorporar al catàleg del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró l’any 2002, tal i com va passar amb la resta de xemeneies de la ciutat.

Els treballs de rehabilitació de la xemeneia s’han adjudicat a l’empresa Vertisub, SL amb un pressupost de 118.877€. La intervenció va començar el passat mes de març, i es preveu finalitzar el setembre.

Durant la inspecció de la xemeneia, a més, s’ha trobat un subterrani annex a la mateixa, probablement del segle XIX, l’època de construcció de la xemeneia. Aquest subterrani té uns 90 m2de superfície aproximadament, i es una estança irregular que es distribueix en diferents nivells, i que està formada per tres dependències i passadissos. A una de les dependències, la més gran, es pot apreciar l’arquitectura de voltes de rajola, un sistema constructiu habitual a l’època.

A partir d’ara, s’estudiarà l’estat de conservació del soterrani, les possibles patologies que puguin tenir i es definirà el tipus de rehabilitació que es farà. Mentre durin les obres, la xemeneia estarà totalment coberta amb una bastida exterior que garanteix la seguretat dels treballs que es fan.

Major nivell de catalogació

L’edifici es distribueix en planta baixa i tres plantes pis i va ser dividit, l’any 1962, en dues parts a causa de l’obertura del carrer de Pasqual Madoz. Una de les parts, l’oriental, és propietat de PUMSA i l’altra part de l’edificació és de titularitat privada.

El passat 7 de febrer, el Ple municipal va aprovar provisionalment la modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró per canviar el grau de protecció de la fàbrica Minguell, -tant de la part propietat de PUMSA com la de titularitat privada- que passaria de tenir un nivell de protecció documental (H), a comptar amb el nivell de protecció màxim (A).

El 25 d’abril de 2008, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya va emetre un informe tècnic favorable al canvi de catalogació de Can Minguell i, l’aprovació definitiva de la modificació del Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic va arribar el 30 d’abril per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de Barcelona.

Imatge de la façana de Can Minguell

La transformació urbanística de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt rep el vistiplau definitiu de la Generalitat

La Comissió Territorial de Barcelona de la Direcció General d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya ha aprovat definitivament el Pla de Millora Urbana (PMU) de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt. En la sessió celebrada el 30 d’abril de 2008 es va acordar tirar endavant la reforma urbanística d’aquesta zona de la ciutat amb unes petites esmenes que s’han introduït en el marc d’un Text refòs que el proper Ple municipal haurà de ratificar. El Text refòs s’ha donat a conèixer avui a la Comissió Informativa de Serveis Territorials.

Les úniques esmenes que s’han aplicat són donar certa flexibilitat a la normativa de l’ordenació dels volums, eliminar aspectes que fan referència a la gestió posterior i incorporar una avaluació econòmica de les obligacions complementàries.

La transformació urbanística

El Ple del mes de març va aprovar de forma provisional el PMU de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt on s’ubicarà El Corte Inglés. Aquesta zona del passat industrial de la ciutat es convertirà en un indret on es combinaran les activitats comercials, les terciàries i les residencials. Per aquest motiu, l’aprovació definitiva del PMU de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt va estretament lligada a la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Municipal (PGOM) dels entorns del carrer de Miquel Biada.

L’àmbit d’actuació del PMU de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt és de 9.629 m², situats entre els carrers de Miquel Biada, la ronda d’Alfons XII, el carrer de José Maria Torrijos i el passatge de José Maria Torrijos.

El futur equipament comercial, que s’ubicarà on actualment està la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt, serà una edificació compacta de volum singular, d’alçada integrada a l’entorn i alineada als carrers perimetrals . La fàbrica es traslladarà i reconstruirà a la confluència entres els carrers de Miquel Biada i de Tetuán. Aquest procés de trasllat i reconstrucció va enllaçat amb la transformació dels entorns del carrer de Miquel Biada on es crearà una nova escola a la fàbrica Fontdevila i Torres i una plaça pública.

El projecte preveu crear unes 1.200 places d’aparcament en el subsòl de l’illa, entre les privades de la locomotora comercial i el pàrquing públic que es crearà paral·lelament.

PUMSA construirà un edifici amb quatre habitatges de protecció oficial al carrer d’Almeria de Vista Alegre

El Consell d’Administració de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), reunit el passat 27 de maig, va adjudicar a l’empresa Estructures SANVI SL, la construcció de l’estructura d’un edifici amb quatre habitatges de protecció oficial que es destinaran al lloguer.

Les obres s’han adjudicat amb un pressupost de 134.747 euros. Està previst que la construcció de l’estructura comenci a finals d’aquest mes de juny, i que l’edifici estigui totalment finalitzat l’octubre de 2009.

En els propers mesos, PUMSA convocarà un concurs per adjudicar les obres de construcció de la resta de l’edifici.

Característiques de l’edifici

L’immoble que es situa al carrer d’Almeria, núm. 77 i disposa d’una superfície construïda de 298 m2, es va planificar per tancar l´illa de cases de Vista Alegre, tapant la mitgera existent.

Es distribueix en planta baixa i tres plantes pis, amb un habitatge per cadascuna de les quatre plantes. Així, l’edifici comptarà amb quatre habitatges de lloguer de protecció oficial, que disposaran d’un o dos dormitoris. Dos dels habitatges tindran una superfície útil de 34,9 m2 cadascun, mentre que els altres dos disposaran de 70,5 m2 i 57,6 m2 de superfície útil.

L’edifici serà més estret a la part superior que a la base, de manera que els habitatges amb major superfície ocuparan la planta baixa i primera, i els de menor superfície s’ubicaran a les dues plantes superiors.

L’alcalde visita les obres dels edificis de TecnoCampusMataró

El passat 11 de juny, l’alcalde, Joan Antoni Baron, va visitar les obres de TecnoCampusMataró (TCM), al sector del Rengle. Actualment, s’està construint l’estructura dels edificis del Coneixement i de Serveis a la Innovació, la totalitat dels immobles del Parc Tecnològic i de la Innovació.

A la visita també hi han assistit la presidenta de la Fundació TecnoCampusMataró, Alícia Romero, i el president de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), Ramon Bassas. Durant l’acte s’ha presentat el nou director general de la Fundació TecnoCampusMataró, Antoni Uix.

L’edifici del Coneixement acollirà les universitats i centres de R+D+i (TCM 1) i l’aparcament públic (TCM 5), mentre que el conjunt d’immobles dels Serveis a la Innovació allotjarà la Incubadora i empreses de base tecnològica (TCM 2 i TCM 3) i el Centre de Congressos i Reunions (TCM 4). Aquests edificis formen el Parc Tecnològic i acullen els cinc espais clau de TecnoCampusMataró.

La construcció del Parc TecnoCampusMataró suposarà una inversió de 60 milions d’euros que van a càrrec de l’Entitat Pública Empresarial TecnoCampusMataró, mentre que PUMSA és el proveïdor i gestor del procés de construcció. Es preveu que estigui totalment finalitzat el primer semestre de 2010.

Treballs realitzats

El 23 de febrer de 2007 es va col·locar la primera pedra de TCM. Les primeres feines van consistir en el moviment de terres per preparar els terrenys de cara a la construcció dels edificis que conformen el parc tecnològic.

El Consell d’Administració de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) va adjudicar, el 27 de novembre de 2007, la construcció de l’estructura dels edificis del Coneixement i de Serveis a la Innovació amb un pressupost de 14 milions d’euros.

Aquestes obres van començar el gener de 2008 amb les feines de moviments de terres pròpies de l’estructura i amb la creació dels fonaments dels immobles, que van donar pas a la construcció de l’estructura dels immobles, uns treballs que continuen en l’actualitat.

L’edifici del coneixement

La construcció de l’estructura de l’edifici del Coneixement es preveu finalitzar el desembre de 2008. Fomento de Construcciones y Contratas, SA va ser l’empresa adjudicatària de les obres, amb un pressupost d’adjudicació de 8.206.333 €, IVA inclòs.

Amb una superfície de 12.400 m2distribuïts en planta baixa, dues plantes pis i una planta semisoterrani, l’edifici del Coneixement acollirà l’Escola Universitària Politècnica de Mataró (EUPMt) i l’Escola Universitària del Maresme (EUM). Les dues universitats compartiran un mateix espai per oferir un nou campus universitari especialitzat ens els àmbits de les TIC, Empresa, Turisme i Mitjans Audiovisuals.

Pel que fa al Centre R+D+i, és l’espai per a la innovació i la tecnificació destinat a incrementar la competitivitat de les empreses mitjançant la innovació. Permetrà la creació de nous productes i serveis i els empresaris, emprenedors i treballadors de Mataró podran posar-se al dia tecnològicament en un espai dotat de laboratori i aules de formació amb gran capacitat. Un aparcament soterrani i semisoterrani, restaurant, comerços, biblioteca, plató i d’altres serveis complementaris completen l’edifici.

Serveis a la Innovació

Es tracta de dos immobles en forma de cub de 7.000 m2cadascú, que oferiran allotjament al voltant de 75 empreses TIC. S’estima que la construcció de l’estructura dels dos edificis finalitzi el gener de 2009. Aldesa Construcciones, SA va ser l’empresa adjudicatària de les obres, amb un pressupost de 5.792.062 €, IVA inclòs.

Un dels immobles cúbics acollirà la Incubadora que permetrà la creació, el creixement i la consolidació de noves empreses innovadores per a Mataró, des de la generació de la idea de negoci fins que poden independitzar-se en un termini de tres anys.

La resta de l’espai es dedica a l’allotjament d’empreses relacionades amb la Incubadora, la recerca i la innovació, l’activitat de les quals estigui relacionada amb un ús intensiu del coneixement. La planta baixa i el soterrani de l’immoble es reserva per al Centre de Congressos i Reunions, un espai complementari per a les empreses allotjades als edificis dels Serveis a la Innovació.

Properes actuacions

Adjudicats i en marxa els treballs per aixecar l’estructura dels edificis, PUMSA té previst licitar el proper mes de juliol les obres per completar la construcció d’aquests immobles. Aquestes feines començarien el novembre de 2008, abans de finalitzar la construcció de l’estructura. Posteriorment, s’ha de licitar la urbanització dels espais públics del Parc Tecnològic i de la Innovació.

Nou director general

El director general de la Fundació TecnoCampusMataró, Antoni Uix (Mataró, 1954), és llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat Autònoma de Barcelona. Fins ara, Uix era el gerent de la Universitat de Vic on va assolir, en un context de creixement, la viabilitat econòmica, financera i la modernització administrativa i tecnològica d’aquesta universitat. Antoni Uix aporta la seva experiència i els seus coneixements en l’àmbit empresarial, tecnològic i docent a la Fundació TecnoCampusMataró.

Els habitatges del carrer de Carlemany reben 77 sol·licituds

Un total de 77 persones han demanat un dels 25 habitatges adaptats per a la gent gran que s’estan construint actualment al carrer de Carlemany, 6-12. L’edifici el promou l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) i el gestiona la societat municipal Prohabitatge Mataró, SA, conjuntament amb els serveis de Benestar Social i Gent Gran de l’Ajuntament de Mataró.

El període de presentació de sol·licituds va finalitzar el passat 30 de maig, data a partir de la qual Prohabitatge Mataró ha iniciat l’avaluació de les 77 sol·licituds presentades per seleccionar aquelles que compleixin amb les condicions establertes a les bases d’adjudicació dels habitatges.

Seguidament, els serveis de Benestar Social i Gent Gran de l’Ajuntament seran els encarregats d’estudiar, avaluar, puntuar i finalment Prohabitatge elaborarà les llistes provisionals d’admesos i exclosos, que s’exposaran:

– a les oficines d’atenció ciutadana
– als centres cívics de la ciutat
– al web de l’Ajuntament
– a les oficines de Benestar Social de Mataró
– a les oficines de la societat municipal Prohabitatge Mataró (carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 5). L’horari d’atenció de Prohabitatge Mataró fins al 30 de setembre és de dilluns a divendres de 9 a 14 h

A cada sol·licitant se li ha facilitat un codi personal, i els resultats de la puntuació es publicaran indicant aquest codi i la puntuació que li correspon.

Un cop publicades les llistes provisionals, s’obrirà un període de 10 dies per presentar al·legacions. Els serveis de Benestar Social i Gent Gran les revisaran i, posteriorment, Prohabitatge Mataró donarà resposta a les mateixes en un termini màxim de 10 dies a comptar des de la seva presentació.

Finalment, s’elaborarà la llista definitiva d’adjudicataris i una llista de reserva amb cinc sol·licitants, respectant l’ordre de puntuació. L’adjudicació de l’habitatge a les persones que constin en aquesta llista té caràcter provisional i està condicionada a què el grup de convivència acrediti gaudir d’unes condicions personals que garanteixin poder dur una vida autònoma, tal com estableixen els requisits de la convocatòria.

Sistema d’avaluació

L’adjudicació dels 25 habitatges s’ha basat en un sistema de punts fins a un màxim de 100, que s’obtenen mitjançant l’avaluació en quatre blocs:

– Bloc salut, que tindrà en compte el grau de dependència sociosanitària (fins a 64 punts).
– Bloc familiar-relacional, que estudiarà aspectes relacionats amb el nucli de convivència i l’entorn del demandant (fins a 13 punts).
– Bloc d’habitatge, on s’analitzarà l’estat de la residència actual dels sol·licitants (existència de barreres arquitectòniques, patologies greus d’estructura, desnonament, condicions higienicosanitàries de l’habitatge i l’aïllament del mateix (fins a 14 punts).
– Bloc d’ingressos, que valorarà el nivell d’ingressos de cada sol·licitant prenent com a mínim aquells ingressos suficients per poder garantir el pagament del lloguer i com a màxim el de 2,5 vegades l’IPREM (fins a 9 punts).

Els 25 sol·licitants amb major puntuació seran els adjudicataris dels habitatges. Aquesta valoració per punts es durà a terme pels professionals de Benestar Social de l’Ajuntament de Mataró, exceptuant l’avaluació del bloc d’ingressos, que la realitzarà directament Prohabitatge Mataró.

Habitatges per a la gent gran

Els 25 habitatges adaptats per als majors de 65 anys s’ubiquen a un edifici de 5.507 m2 al carrer de Carlemany, 6-12, i que es distribueix en tres plantes subterrànies, planta baixa, tres plantes pis i coberta.

Aquesta promoció possibilitarà a les persones grans disposar d’un habitatge sense barreres arquitectòniques i amb una sèrie de serveis valorats i oferts des del servei de serveis Socials, que garantiran la cobertura de les seves necessitats bàsiques com la prevenció de l’aïllament social i del deteriorament personal. D’aquesta manera, s’afavoreix la màxima independència personal de la gent gran.

A més dels 25 pisos que s’adjudicaran, l’immoble compta amb altres cinc habitatges que serviran per reubicar persones afectades per operacions de planejament urbanístic que s’han dut a terme a la ciutat, i que compleixen els requisits per ser usuaris dels mateixos. L’immoble tindrà un aparcament per a residents amb 96 places i un equipament públic que es destinarà a l’atenció diürna per a malalts d’Alzheimer.

Finalització de les obres i lliurament de claus

La finalització de les obres està prevista per al juliol de 2008. En una primera fase, l’empresa Ferros Iluro, SL va aixecar l’estructura completa de l’immoble mentre que a la segona fase, actualment en marxa, Miquel Anglada Construccions, SL s’encarrega de la construcció de la resta de l’edifici, inclòs l’aparcament.

Està previst que els adjudicataris dels habitatges puguin traslladar-se als pisos durant el quart trimestre de 2008.

El pressupost destinat a aquest edifici és de 4.790.000 euros.