PUMSA inicia la primera fase d’enderrocs de l’àmbit de la ronda de Barceló
Les obres van començar la setmana passada i està previst que finalitzin a finals de juny

El darrer Consell d’Administració de l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), celebrat l’1 de juny, va adjudicar la primera fase de les obres d’enderroc de l’illa delimitada pels carrers dels Germans Thos i Codina, ronda de Barceló i la carretera N-II. Aquest àmbit correspon a l’illa 1 del polígon 1 del Pla de Millora Urbana (PMU) de Ronda Barceló – Illa Fàbregas i de Caralt.

 
 
Els treballs d’enderroc han estat adjudicats a l’empresa Erri-Berri SL i el treballs per retirar la uralita que hi ha al sostre d’algunes de les edificacions a una empresa especialitzada, Gestión Desamiantados, SL. Les feines es van iniciar la setmana passada i està previst que finalitzin a finals del mes de juny.
 
Les finques i instal•lacions que s’estan enderrocant se situen a la ronda de Barceló, des del número 72 al 100, i són construccions incompatibles amb els futurs usos previstos en el PMU. Els enderrocs es duen a terme en dues fases i s’ha tingut en compte en tot moment la regulació del trànsit i dels vianants.
 
Amb aquesta actuació quedarà lliure la parcel•la on està prevista, segons el planejament urbanístic, la construcció de la torre Barceló, destinada a usos residencials, comercials i terciaris.
 
Antecedents
El PMU de Ronda Barceló – Illa Fàbregas i de Caralt va ser aprovat definitivament per la Generalitat el 25 de gener de 2007. A finals de 2008 es va decidir delimitar el Pla de Millora en dos polígons d’actuació per poder fer una gestió esglaonada del sector i desenvolupar urbanísticament els dos àmbits a ritmes diferents.
 
El 28 d’abril de 2009 l’Ajuntament va aprovar definitivament el projecte de reparcel•lació del polígon 1 del sector Ronda Barceló – Illa Fàbregas i de Caralt, presentat per PUMSA, en la seva condició d’administració actuant del sector. 
 
El polígon 1 és discontinu i afecta a una superfície total de 30.519 m2 dividida en dos àmbits. El primer àmbit, amb una superfície de 20.890 m2, està delimitat per les tres illes situades al llarg de la ronda de Barceló entre els carrers de Casto Méndez Núñez i l’avinguda del Maresme. El segon àmbit és l’illa Fàbregas i de Caralt, amb 9.629 m2, on es preveu la instal•lació d’El Corte Inglés. A més de la torre Barceló, en el desenvolupament d’aquest polígon discontinu també està prevista la implantació del centre comercial, un aparcament públic, sòl qualificat per a equipaments, espais lliures i habitatges. 
 
 
El polígon 2, amb 9.192 m2, està format per les dues illes que estan situades a la zona superior de la ronda de Barceló, entre el Camí Ral i el carrer de Casto Méndez Núñez.

L’alcalde visita les entitats instal·lades al nou edifici d’equipament de La Llàntia

El passat mes d’abril es van signar els contractes d’arrendament dels quatre locals del carrer de la Boixa, 22-26, destinats a activitats de caire cultural, social, lúdic i festiu.

L'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, ha visitat avui les quatre entitats instal·lades a l’edifici d’equipament ubicat sota la pista poliesportiva del barri de La Llàntia, construïda per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró SA, PUMSA.

La Asociación Cultural Andaluza Hermandad la Armonia, la Peña Bética de Mataró, la Hermandad Nuestra Señora del Rocío i la Casa Cultural Sabor Andaluz són les quatre associacions que, a través d’un contracte d’arrendament amb PUMSA, gaudeixen de les instal·lacions dels locals amb vocació de fer-ho extensiu a la ciutadania.


Obres d’adequació
L’edifici d’equipament comptava inicialment amb un superfície de 1.156 m² i ha estat sotmès a obres d’adequació interior i condicionament que han estat finançades pel Fons Estatal d’Inversió Local. S’ha compartimentat en 4 locals independents, d’entre 270 i 290 m2, que tenen accés directe des del nou espai públic de La Llàntia, i queda configurat a diferents nivells als entorns del carrer de La Boixa.
 
Els locals estan dotats amb aigua, serveis sanitaris, extinció d’incendis, electricitat, enllumenat, telèfon, telecomunicacions i condicionament d’aire fred i calent. Tots els locals estan equipats amb cambres de bany i, a més, a dos dels locals compten amb espai per a cuina. Cada entitat està duent a terme les obres per adequar l’espai arrendat a l’activitat que desenvolupa.

Les obres d’adequació les ha dut a terme l’empresa Construcciones Trade, SL amb un pressupost de 800.000 € (IVA inclòs) i han estat finançades pel Fons Estatal d’Inversió Local (FEIL).

Pla Especial de Millora Urbana
L’edifici on s’ubiquen aquests locals es troba al cor del barri de La Llàntia, i forma part d’un conjunt d’operacions urbanístiques que s’han anat desenvolupant dins el Pla Especial de Millora Urbana de La Llàntia de Mataró.

Així, a la part de sota del mateix edifici on hi ha els locals s’ha construït un aparcament, mentre que a la part superior s’hi va instal·lar una pista poliesportiva. L’edifici d’equipament limita amb un altre edifici d’ús comercial de dues plantes, que també promou PUMSA, i amb  el nou Centre d’Atenció Primària de La Llàntia.

Tot el conjunt d’aquestes actuacions, la urbanització, la pista, els edificis i l’aparcament, han suposat una inversió d’11,5 milions d’euros (5 dels quals van ser destinats a l’adquisició del sòl).

 

Abacus referma la seva aposta per Mataró i assumeix la gestió d’Actua

El Consell d’Administració de l’empresa municipal PUMSA va aprovar ahir la subrogació per part d’Abacus, Societat Cooperativa Catalana Limitada del contracte de lloguer del local del Camí Ral 254-256. La subrogació es fa després que s’hagi culminat el procés de fusió entre Abacus i Actua, actual arrendatària del local propietat de PUMSA.

Actua i Abacus han acordat la fusió d’ambdues cooperatives, mitjançant l’absorció d’Actua per part de la Cooperativa Abacus.

Amb la implantació de la cooperativa Abacus a Mataró es referma el compromís d’aquesta empresa amb la ciutat i s’assegura la continuïtat del projecte iniciat per Actua l’any 2005.

A més, es reforça el sector de Can Xammar, un àmbit que ha sofert canvis importants en l’entramat urbà; reurbanització dels carrers de l’entorn, construcció d’un aparcament soterrani, diverses promocions d’habitatges i locals comercials, obres de consolidació de la muralla, construcció de la passarel•la de vianants i la urbanització del nou espai públic de la plaça de la Muralla. Aquesta transformació es veurà culminada amb l’edifici d’oficines que PUMSA està construint a la baixada de les Espenyes.

Abacus cooperativa, fundada l’any 1968 compta amb més de 659.000 socis i és líder en la distribució de llibres, béns educatius, culturals i d’oci a Catalunya.

Amb la signatura d’aquest contracte de subrogació i de novació parcial entre PUMSA i Abacus, es recull el sistema de recuperació del deute pendent de l’anterior arrendatària.

Antecedents
PUMSA va promoure la construcció de l’immoble del Camí Ral 254-256. L’edifici compta amb una superfície total de 3.796m2 distribuïts  en dues plantes subterrànies per a l'aparcament públic, una planta baixa i planta primera per als locals comercials, i dos plantes pis per a 10 habitatges dúplex. El local que fins ara ocupava Actua té una superfície de 1.000 m2.
 

L’alcalde visita els habitatges del carrer de Cosme Churruca

L'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va visitar ahir els habitatges públics situats al carrer de Cosme Churruca, núm. 84-86. La construcció d’aquests habitatges públics ha estat promoguda per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) i és gestionada per la seva filial, Prohabitatge Mataró.

Es tracta d’un edifici que fa cantonada, de planta subterrània amb garatge, local en planta baixa i tres plantes amb pis amb un total de 15 habitatges, dels quals 9 són de venda amb protecció oficial en règim concertat.


Característiques dels habitatges
L’immoble té una superfície total construïda de 1.540 m2 sobre rasant i 690 m2 d’aparcament. La superfície útil dels habitatges és d’entre 36,58 m2 i 57,15m2, i compten amb rebedor, cuina-menjador-sala d’estar, bany i 1 ó 2 dormitoris.
L’aparcament consta de 20 places d’estacionament, de les quals 15 són per a cotxes i les altres 5 per a motos.

Tots els habitatges compten amb fusteria exterior d’alumini i vidre amb càmera d’aire, amb persianes corredisses d’alumini de llibret i paviment de terratzo i marbre als espais comuns.
L’edifici disposa d’instal·lacions centralitzades de producció d’aigua calenta sanitària i calefacció per terra radiant, mitjançant plaques solars amb suport de caldera de gas.

El preu dels habitatges oscil·la entre 133.000 i 197.000 euros amb plaça d’aparcament i traster inclòs.

Aquesta actuació, ha suposat per l’empresa municipal, una inversió d’1,7 milions d’euros.


Habitatges ecoeficients
Els habitatges tenen implantat un innovador sistema de depuració d’aigües. Aquest sistema ecoeficient i compacte, i que permet la renovació i utilització d’aigües grises, fou el guanyador dels Premis Cre@tic de l’any passat.

El sistema funciona a través de la recollida de les aigües grises de les dutxes i de part de l’aigua de pluja. Després de separar els sòlids dels líquids i deixar l’aigua sense partícules a través d’un filtre, una bomba la transporta a un dipòsit superior en el qual s’aplica l’ozó, un producte quasi sense impacte ambiental, que acaba de depurar l’aigua eliminant bacteris, virus o fongs, i que es reutilitza per a les cisternes dels vàters.

Aquesta obra pública és pionera en la implantació d’aquest nou sistema que també s’està instal·lant en dues noves promocions promogudes per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA).


Local d’equipament
L’edifici compta amb un local en planta baixa de 319 m2 de superfície. Aquest local s’arrendarà als Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i serà destinat a sala d’actes, arxiu i menjadors pels treballadors, donat que les oficines d’aquest servei estaran ubicades a l’edifici del costat, una de les antigues naus de la fàbrica Cabot i Barba.
 

Mataró inaugura el mercat municipal de la plaça de Cuba
Nou model comercial amb espais de dinamització i adaptat a les noves tecnologies

El Mercat municipal de la plaça de Cuba ha estrenat nova imatge després de gairebé 2 anys d’obres. La reforma integral del mercat ha donat com a resultat un equipament modern, tant pel que fa a les instal·lacions com respecte a l’oferta comercial.

L’alcalde, Joan Antoni Baron, ha presidit avui la inauguració de l’equipament comercial i l’aparcament soterrat, que ha comptat amb la presència de la directora general de comerç de la Generalitat de Catalunya, Gemma Puig i de la cuinera maresmenca, Carme Ruscalleda, entre d’altres personalitats. En finalitzar l’acte s’ha pogut degustar un tast dels  productes del mercat ofert pel Gremi d’Hostaleria i Turisme de Mataró i el Maresme.

El programa d’activitats s’ allargarà fins al dia 27 de maig i inclou tallers de cuina, l’exposició “el mercat de la Plaça de Cuba, una història singular”, visites guiades al mercat, tallers de cuina, tast de vins, conferències, activitats infantils, xerrades i una xocolatada popular.


Un mercat actiu des del segle XIX

El Mercat de la plaça de Cuba va començar la seva activitat a finals del segle XIX. L’edifici, però, es va construir més tard, obra de l’arquitecte Lluís Gallifa Grenzner, i va ser inaugurat el 12 d’abril de 1936. L’edifici està catalogat pel Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic de Mataró amb un nivell de protecció A, que implica protegir les façanes, la volumetria i l’estructura.

L’any 2005, per encàrrec de l’Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró (IMPEM), l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona va fer un estudi on es definien les reformes i canvis necessaris per adequar l’equipament a les noves tendències de consum. L’estudi va permetre definir el projecte de reforma integral.


La reforma integral

Les obres de l’equipament van començar al juliol de 2008. Els treballs es van adjudicar a l’UTE G56-OBREL, SA, s’han executat en 4 fases i ha tingut un cost de 5,9 milions d’euros. Excepte els primers 41 dies d’obres, la reforma s’ha dut a terme sense interrompre l’activitat del mercat.

Les façanes s’han restaurat respectant la catalogació de l’edifici. S’ha renovat la coberta i s’ha reparat l’estructura. També s’han renovat els sistemes de sanejament, de fontaneria i d’abastament d’aigua, la instal·lació elèctrica i la il·luminació, i s’ha climatitzat l’edifici. S’han instal·lat tres muntacàrregues i dos ascensors per fer l’edifici totalment accessible i s’ha canviat el paviment.

Les parades s’han reorganitzat: s’han reduït fins a 36. D’aquestes, 1 està encara en procés d’adaptació i 3 han quedat sense adjudicar. Aquestes 3 parades formaran part d’un projecte per fomentar l’emprenedoria comercial que es durà a terme de forma conjunta amb la Diputació de Barcelona.

A més, ha obert les seves portes un supermercat de 629 m², adjudicat a l’empresa Bon Preu SAU i destinat a la venda de producte sec. El supermercat complementa l’oferta de producte fresc de les parades del mercat. Les cambres frigorífiques i els magatzems s’han situat en una planta altell.

A la planta soterrani s’ha construït un aparcament públic amb 35 places per turismes i 6 per motocicletes. Les places seran de rotació durant el dia, amb la possibilitat que la meitat d’elles funcioni també amb abonament nocturn. La gestió de l’aparcament corre a càrrec de l’empresa municipal Gestió Integral de Trànsit Mataró SL. (GINTRA).

L’ús del pàrquing estarà obert a tothom, però l’IMPEM està treballant conjuntament amb l’Associació de Venedors del Mercat de la plaça de Cuba perquè els clients del mercat puguin disposar de bonificacions. Està previst que l’aparcament entri en funcionament demà dimecres i que sigui gratuït fins al divendres 21 de maig.


El projecte e-Àgora, un nou model de mercat

La reforma del mercat va més enllà de la millora estructural. S’ha buscat crear un nou model de mercat que exerceixi de motor comercial de l’entorn. En aquest sentit s’ha dissenyat el projecte e-Àgora que busca convertir el Mercat de la plaça de Cuba en una plataforma d’interrelació i nexe social basats en les tecnologies de la informació. El model e-Àgora està considerat pioner en la reforma de mercats municipals i ha rebut un subvenció de 100.000 € per part del Consorci de Promoció Comercial de Catalunya (COPCA).

Es pretén que el mercat esdevingui una plataforma de difusió i sensibilització a través de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, aprofitant la quotidianitat de l’acte de compra.

Amb aquest objectiu, s’han creat diferents espais o àrees de dinamització del mercat:

– Espai Joc: aquest nou espai adreçat als més petits permetrà als clients poder deixar els nens mentre efectuen les seves compres.

– Expo Espai: es podrà utilitzar com sala d’exposicions i està obert a les entitats.

– Espai e-Àgora: és un sala polivalent que es pot utilitzar com espai de reunions, aula de formació i a l’interior de la qual s’ubica també una aula de cuina per fer-hi tallers i demostracions.

Aquests espais disposaran de connexió sense fils a Internet. A més també hi haurà 1 punt interactiu d’informació al mercat, i es preveu que en un futur es pugin fer les compres través d’Internet. També es dotarà l’equipament d’un sistema de vídeo vigilància per evitar actes de vandalisme i deteriorament.
 

Les autoescoles del Maresme estrenen les noves pistes per a pràctiques i exàmens de conduir del passeig de Marina

L’alcalde, Joan Antoni Baron, ha presidit avui la visita oficial a les noves instal·lacions per a pràctiques i exàmens de conducció i l’aparcament d’autobusos interurbans del Grup Moventia situats al passeig de la Marina. Les obres han estat promogudes per l’empresa municipal d’urbanisme PUMSA, la qual té adscrits els terrenys.

També han assistit a la visita oficial la regidora de Mobilitat, Núria Aguilar, que ha obert l’acte; la presidenta de la Federació d’Autoescoles de Barcelona, Maria Olivera; i el cap provincial de Trànsit de Barcelona, Adrià Puigpelat, a més dels alcaldes de Pineda de Mar, Vilassar de Mar i Santa Susanna i representants del Grup Moventia, entre d’altres.

Les noves instal·lacions, que estan situades entre el passeig de Marina, la via del tren i el complex industrial Procter & Gamble, estan gestionades per l’Associació de Centres de Formació Viària de Mataró, societat constituïda en el si de la Federació d’Autoescoles de Barcelona (n’agrupa 39) i els exàmens per la Prefectura Provincial de Trànsit.

A les pistes s’hi fan pràctiques de motocicletes, camions i autobusos i, a més, s’han instal·lat uns mòduls on des d’aquesta setmana es realitzen també ja els exàmens teòrics per a l’obtenció del carnet de conduir de tots els ciutadans del Maresme i alguns del Barcelonès Nord. 
 

Noves pistes de conducció

Des del 20 de gener de 1978, les pistes de conducció ocupaven uns terrenys adjacents a la carretera de Cirera que s’utilitzaven tant per impartir classes de conduir als clients de les autoescoles com per a la realització dels exàmens teòrics i pràctics per a l’obtenció dels corresponents permisos de conduir per part de la Direcció General de Trànsit.

Atès que els terrenys ocupats estan afectats i qualificats per a altres usos i que la concessió administrativa atorgada a Autoescoles de Mataró i Comarca SL ha finalitzat, l’Ajuntament amb la voluntat de seguir oferint aquest servei, va posar a disposició de la Federació d’Autoescoles de Barcelona un nou espai situat al passeig de la Marina, a l’àmbit del Rengle, propietat de PUMSA.

La Federació d’Autoescoles de Barcelona i PUMSA han signat un contracte d’arrendament per a 15 anys, prorrogable 3 anys més.

Per tal de posar en marxa la nova concessió, l’Ajuntament de Mataró ha signat un conveni de col·laboració amb la Direcció General de Trànsit per garantir als ciutadans de Mataró i comarca la possibilitat d’examinar-se a Mataró per a l’obtenció de les autoritzacions per conduir.

Conseqüentment, l’Ajuntament  també ha signat un conveni amb la Federació d’Autoescoles de Barcelona per a l’ús dels terrenys perquè aquestes instal·lacions siguin utilitzades per poder-hi fer els exàmens de conduir i a més les autoescoles associades puguin fer-hi les pràctiques amb els alumnes així com l’estacionament dels vehicles utilitzats. El conveni té la durada que marca el contracte d’arrendament dels terrenys.  

Aparcament per a autobusos
PUMSA i el Grup Moventia, del qual en forma part l’Empresa Casas, SA, han signat un contracte d’arrendament del terreny adjunt a les pistes de conduir. L’espai està destinat a l’aparcament de camions, autocars, turismes i altres tipus de vehicles.

El Grup Moventia ocupava els terrenys on ara hi ha les pistes de conduir i al disposar d’aquests terrenys per a les pistes se’ls hi va cedir la superfície annexa.

El contracte té una vigència de 12 anys.

Característiques de les obres
Les obres han comportat una ampliació del recinte existent i un programa d’usos que inclou una superfície de 10.605 m2 per a les pistes de conducció i una superfície de 6.340 m2  per a l’aparcament d’autobusos. Per possibilitar el retorn dels vehicles del passeig de la Marina, s’ha creat una illeta giratòria, a l’alçada de l’actual accés al complex industrial Procter & Gamble.

S’ha efectuat la demolició dels elements constructius i del viari incompatibles amb la nova ordenació i s’han realitzat els treballs de pavimentació, drenatge, enllumenat públic, resituant-ne i col•locant-ne de nous, i també s’ha fet el tancament dels dos solars.

També s’ha disposat la instal·lació dels mòduls prefabricats, aularis per a la realització d’exàmens teòrics, oficines i lavabos, i de les corresponents escomeses de serveis d’electricitat, telecomunicacions i aigua potable per als mòduls de serveis i per al reg de la plataforma de les pistes de conducció.

Inversió
Les obres han estat realitzades per l’empresa Asfaltats Riba SA, i han suposat un cost aproximat de 800.000 €. L’import corresponent a les pistes de conducció ha anat a càrrec de la Federació d’Autoescoles de Barcelona i la part de l’aparcament d’autobusos, a càrrec del Grup Moventia.

Els treballs s’han executat en un termini de cinc mesos.

 

L’Edifici El Rengle estarà a punt abans de l’estiu

L’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, ha visitat avui les obres de l’Edifici El Rengle, promogut per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), un espai destinat a empreses, serveis i comerç.
L’edifici està emplaçat al Rengle, el nou sector de la ciència, innovació, formació i empresa. 

Característiques de l’edifici i espais
L’Edifici El Rengle té una construcció singular. Compta amb una superfície de 30.000 m2 i es distribueix en quatre plantes sobre rasant i dues més en soterrani. Els seus usos són múltiples, comercials, terciaris, per a serveis i oficines.
La disposició de les seves plantes permet generar un espai lliure d’ús privat a la segona planta de l’edifici, destinat a la relació entre les diverses activitats, en una zona oberta i enjardinada, amb vistes al mar i a la muntanya.

A l’edifici es comercialitzen diferents espais en règim de venda i/o lloguer, locals de 50 a 2.000 m2 per tal d’adaptar-se a les necessitats de cada empresa, 325 places d’aparcament de mides diverses, permetent l’entrada de camions de mida mitjana i espais per a magatzem o trasters.

Acabats
Les façanes de l’edifici es combinen amb vidre, acer, fusteria d’alumini i panells de planxa lacada. També disposa d’un sistema articulat de protecció solar que permet filtrar i regular l’entrada de llum, fet característic de l’edifici.

Pel que fa als paviments interiors dels locals, les plantes segona i tercera disposen d’un terra tècnic registrable amb acabat de linòleum. I els elements de partició interior són de mur de bloc de formigó pintat.

La climatització està connectada a la xarxa centralitzada de distribució de fred i calor que abasta a tot el sector, anomenada Tub Verd. I a més, l’edifici, com tot el sector del Rengle, està dotat amb la xarxa de fibra òptica.


Ubicació i entorn
L’Edifici El Rengle es troba en un nou sector, residencial, terciari, d’equipaments i amb zones verdes, en ple procés de creixement i millora de la ciutat. Acull el futur parc científic i de la innovació, TecnoCampus Mataró-Maresme, compta amb un gran parc per poder gaudir de les vistes sobre el mar i també amb un hotel recentment inaugurat.

La ubicació de l’edifici el fa privilegiat a nivell de ciutat, amb bons accessos urbans i amb bona comunicació amb la resta de comarques.

Inversió i termini
La inversió aproximada que suposa l’edifici és de 25 milions d’euros. Està previst que les obres finalitzin el proper mes de juny.

Execució de les obres relatives a la construcció de l’estructura d’un edifici per a local d’equipaments i habitatge al carrer de Riera Figuera Major, 66-68

Enllaços: Informació detallada

Mataró acull una jornada sobre la rehabilitació del parc d’habitatges

Demà dimecres, 5 de maig, la Sala d’Actes de Caixa Laietana acollirà la jornada “Rehabilitar el parc d’habitatges: una necessitat compartida”, organitzada per l’Ajuntament i Prohabitatge Mataró.

La jornada serà inaugurada per Francesc Teixidó, conseller delegat d’Habitatge de l’Ajuntament de Mataró i té per objectiu donar a conèixer l’aposta de la rehabilitació d’habitatges com a nou motor econòmic i model de creixement sostenible, tant per part del sector de la construcció com de l’Administració.

La rehabilitació del parc d’habitatges de la ciutat és una prioritat per l’Ajuntament i a la vegada una necessitat per a la ciutadania.

“Rehabilitar el parc d’habitatges: una necessitat compartida”, s’iniciarà a les 9:00h i està previst que finalitzi a les 13:30h. Les ponències aniran a càrrec de: 
Antoni Floriach, vocal territorial del CAATEEB a Mataró; Àlvar Garola, soci del Gabinet Estudis Econòmics SA; Albert Juncà, cap de riscos de Caixa Laietana; Mercè Codina, cap de servei de rehabilitació d’habitatges de la Generalitat de Catalunya; Albert Pérez, arquitecte tècnic de l’Oficina Local d’Habitatge, de Prohabitatge Mataró, SA; i Xavier Pous, cap del Servei d’Habitatge de l’Ajuntament de Mataró. La cloenda de la jornada anirà a càrrec de l’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron.


Programa de la jornada

08.45 – 09.00 h Arribada i recepció dels participants

09.00 – 09.15 h Objectius de la jornada i Presentació dels ponents, a càrrec de Francesc Teixidó, conseller delegat d’Habitatge de l’Ajuntament de Mataró i president de Prohabitatge Mataró, SA

09.15 – 09.45 h “Rehabilitació i sostenbilitat: el futur és possible (R+S=F) a càrrec d’Antoni Floriach.

9.45 – 10.15 h “Contribució de la política de rehabilitació en el marc econòmic actual” a càrrec d’Àlvar Garola, soci de Gabinet Estudis Econòmcs, SA.

10.15 – 10.45 h “Les entitats financeres davant de la rehabilitació” a càrrec d’Albert Juncà, cap de riscos de Caixa Laietana.

10.45 – 11.15 h Pausa-cafè

11.15 – 11.45 h "La rehabilitació en el Pla per el dret a l'habitatge 2009-2012. Novetats de la campanya 2010" a càrrec de Mercè Codina, cap de servei de rehabilitació d'habitatges de la Generalitat de Catalunya.

11.45 – 12.15 h “Evolució de la rehabilitació del parc d’habitatges de Mataró 2005-2009 i criteris per la tramitació dels ajuts per al 2010” a càrrec d’Albert Pérez, arquitecte Tècnic de l’Oficina Local d’Habitatge, societat municipal Prohabitatge Mataró, SA

12.15 – 12.45 h “La rehabilitació: una prioritat per l’ajuntament i una oportunitat per a tots” a càrrec de Xavier Pous, cap del Servei d’Habitatge de l’Ajuntament de Mataró.

12.45 – 13.30 h Torn obert de preguntes. Col·loqui obert amb els assistents. Modera Xavier Pous.

13.30h Clausura de la jornada per part de l’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron.
 

PUMSA preveu enllestir al juny l’edifici d’ús terciari i d’oficines de la baixada de les Espenyes

L'alcalde, Joan Antoni Baron, ha visitat avui les obres del nou edifici d’ús terciari i d’oficines de la baixada de els Espenyes, al sector de Can Xammar. Aquest edifici, està promogut per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA).

L’immoble, amb una superfície útil total de 611m2, es destina a oficines, que ocupen les dues plantes pis. Cada planta té 165 m2 i es pot dividir en dos locals per cada planta. La planta baixa i soterrània es pot destinar a ús comercial, amb un total de 280 m2, formant un únic local amb accés des de la baixada de les Espenyes i també des de la plaça de Can Xammar.

L’acabat de les façanes de la planta baixa és majoritàriament amb vidre exceptuant el cantó est, que és de formigó vist. Els grans voladissos de l’edifici són la part més singular d’aquesta construcció.

Les obres de construcció les duu a terme l’empresa Dentell, SL. La inversió total és de 1,8 MM € i està previst que finalitzin el proper mes de juny.


Integració en l’espai
L’edifici d’oficines destaca i limita la plaça de Can Xammar per la zona est. La reduïda ocupació en planta baixa fa augmentar l’espai públic, adaptant l’edifici a la topografia del terreny segons la Modificació Puntual del Pla General d’Ordenació Urbanística de Mataró, aprovada l’any 2002. 

Convivència amb les troballes
Les prospeccions arqueològiques iniciades al sector de Can Xammar l’any 2002 van donar com a resultat algunes de les troballes més importants fetes a Mataró, com el cap de la Venus.

Al solar de la baixada de les Espenyes es van continuar els treballs d’arqueologia apareixent-ne noves troballes, d’una banda, cinc murs radials que feien de contraforts  interns d’una torre de defensa de la muralla del segle XVI, i de l’altra, part del pas de ronda des d’on es vigilava la muralla. Excavacions posteriors van descobrir la part corresponent a la zona de combustió d’un forn, un hipogeu i tres monedes.

PUMSA va promoure la recuperació d’aquestes restes descobertes al solar d’aquest edifici. Quan finalitzi la construcció de l’immoble quedarà visitable el recinte arqueològic.

Projecte de transformació urbanística
La construcció d’aquest edifici s’engloba en el projecte de transformació urbanística del sector de Can Xammar i completa les previsions del Pla de Millora Urbana.

En els darrers temps, el sector de Can Xammar ha vist la millora en l’entramat urbà. Es tracta d’una de les actuacions més importants de les que han portat a terme PUMSA i l’Ajuntament de Mataró, que suposa la transformació d’una superfície de 9.600 m2,  creant una àrea de nova centralitat i cohesió social, amb l’activació de l’espai comercial i residencial.