PUMSA tanca l’exercici amb un resultat positiu d’1,3 milions d’euros gràcies a la venda d’actius

La Junta General de Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) va aprovar ahir els comptes anuals corresponents a l’exercici 2014. PUMSA ha tancat l’any amb un guany d’1,3 milions d’euros (al 2013 una pèrdua de 2,4 milions d’euros). Descomptant el benefici per la venda d’actius a l’Ajuntament, el resultat hagués estat d’una pèrdua de 2 milions d’euros.
[divider]
Ingressos i despeses
Al 2014 la xifra de negocis ha estat de 5,3 milions d’euros, dels quals, 3,4 milions d’euros corresponen a ingressos per lloguers (al 2013, 3,5 milions d’euros ) i 1,2 milions d’euros a ingressos per prestacions de serveis cedits per l’Ajuntament (servei de grua i zona blava). Les vendes d’immobles en existències han ascendit a 0,5 milions d’euros.
Addicionalment, al novembre de 2014 es va vendre a Empresa Casas, SA el dret de superfície de la finca de l’aparcament de vehicles pesants i edifici auxiliar del Centre de Serveis Logístics per 1,7 milions d’euros, amb un benefici de 0,4 milions d’euros.
Arran de la taxació a valors de mercat duta a terme de bona part de la cartera d’actius immobiliaris de PUMSA, ha estat necessari dotar provisions per deteriorament per import de 9 milions d’euros, dels quals, 0,3 milions han anat contra el resultat de l’exercici i la resta, per import de 8,7 milions d’euros, contra resultats negatius d’exercicis anteriors, ja que el deteriorament es va originar amb anterioritat al 2014.
El patrimoni mercantil al tancament de l’exercici 2014 és de 47,1 milions d’euros (28 milions de patrimoni comptable i 19,2 milions d’euros de préstecs participatius).
 [divider]
Acord FCC
Al desembre de 2014 es va signar una addenda als pactes signats al març de 2014 entre l’Ajuntament, PUMSA i FCC per al pagament del deute de 21,7 milions d’euros arran de la construcció de l’Edifici El Rengle. Ja a l’acord del mes de març s’establia que els interessos meritats fins a la data quedaven condonats com a contrapartida a que l’Ajuntament garanteix el pagament del deute.
Al llarg del 2014 l’Ajuntament ha abonat a FCC per compte de PUMSA un total de 7,4 milions euros. El deute pendent a 31 de desembre de 2014 és, per tant, de 14,3 milions d’euros, que es pagarà en cinc terminis anuals amb una quitança de 0,5 milions d’euros, i un estalvi de 0,3 milions d’euros pels interessos que s’havien generat fins a la data.
El deute ajornat merita interessos de l’Euribor a 1 any més el 3,50%, a comptar des de l’1 de gener de 2015, en comptes de, com fins ara, que era des de l’1 de juliol de 2014.
Per finançar aquests 7,4 milions d’euros, al desembre de 2014 es va escripturar la dació en pagament a favor de l’Ajuntament de les sis naus del Centre de Serveis Logístics, i aquest 2015 se signarà la transmissió de l’aparcament del Parc Central i el rescat parcial de la concessió de l’aparcament de l’avinguda Perú, en la part ocupada pel Centre de Formació d’Adults de Can Noè. De tota manera PUMSA continuarà explotant i gestionant aquests actius com fins ara, en règim d’adscripció.
[divider]
Endeutament financer
Al tancament de 2014 l’endeutament bancari, net dels saldos en bancs, és de 48 milions d’euros, en front els 50,5 milions d’euros a 31 de desembre de 2013.
D’altra banda, al 2011 es va comptabilitzar una previsió d’interessos d’1,1 milions d’euros per l’ajornament en el pagament de l’Edifici El Rengle a FCC, la qual ha estat cancel·lada al 2014 – suposa un Ingrés financer- arran de l’acord assolit amb FCC, segons el qual s’estableix que el deute ajornat passarà a meritar interessos a partir de l’1 de gener de 2015.
[divider]
Perspectives per al 2015
Per adaptar l’empresa a les actuals circumstàncies socials i econòmiques s’està duent a terme una reorganització en funció d’un Pla d’Empresa i d’un Programa d’Actuació, Inversió i Finançament per el 2015-2018.
En aquesta reorganització, l’empresa s’estructura en dos grans àmbits d’actuació, el de la gestió d’actius immobiliaris i el de la gestió de serveis municipals.
[divider]
 1. En relació als actius immobiliaris:
– PUMSA disposa d’un parc d’habitatges que posa al servei de les estratègies de benestar social de l’Ajuntament.
Actualment s’ha creat la Comissió d’Habitatge de Mataró, de la qual PUMSA és membre, i el Reglament del Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció oficial de Mataró, que determina el procés d’adjudicació.
– Disposa també de 1.283 places d’aparcament de lloguer repartides en 26 aparcaments amb una ocupació mitjana al 2014 del 59%.
Amb una nova estratègia de comercialització i anivellant l’oferta amb l’actual de mercat, ja s’ha assolit el 72% d’ocupació i es preveu que continuï fins el 75%.
– En relació als locals, naus i oficines, PUMSA disposa d’un total aproximat de 45.000 m2, repartit en diferents edificis dels quals els més rellevants són l’Edifici El Rengle, l’edifici Vallveric, la Nau Minguell i l’edifici Espenyes. Treballant amb paral·lel les polítiques de promoció econòmica de l’Ajuntament, PUMSA preveu passar d’una ocupació del 76% al 2014 al 80% al 2015.
– Finalment en relació al sòl, hi ha una previsió d’invertir 4,4 milions,distribuïts en els següents sectors:
a) UA-89d “Ernest Lluch” amb l’execució del projecte d’urbanització per import de 3,5 milions d’euros.
b) Àmbit el Sorrall, amb la remodelació de l’antiga carretera d’Argentona i el vial de connexió amb la rotonda del Sorrall. La suma és d’un import de 0,7 milions d’euros.
c) Àmbit Entorns Biada, amb l’execució dels enderrocs de les construccions existents en el solar que ha d’ubicar la reconstrucció de l’edifici catalogat Fàbregas i de Caralt per ser destinat a la Casa de la Cultura Popular de Mataró. Aquests enderrocs tenen un cost previst de 0,2 milions d’euros.
Pel que fa a les vendes de sòl, al 2015 ja s’ha signar la compravenda de dues finques adjudicades a PUMSA en l’àmbit UA-89d “Ernest Lluch” per un import total de 3,2 milions d’euros.
També hi ha previsió de vendre dos solars, un dins l’àmbit del Verdet per un import de 0,5 milions d’euros i l’altre en l’àmbit de Churruca Lepant de 2,1 milions d’euros.
Finalment, PUMSA també ha treballat al 2014 en la gestió pel desenvolupament urbanístic dels sectors Ronda Barceló i Entorns Biada amb perspectives al llarg del 2015 d’avançar en el procés d’execució.
[divider]
2. En relació a la gestió de serveis municipals:
– Una novetat important de cara al 2015 està en la gestió de la zona blava, que du a terme directament PUMSA. D’aquesta manera, es preveu passar dels 1,3 milions d’ euros al 2014,  a 1,4 milions d’euros al 2015.
A l’octubre de 2014 es va adjudicar el concurs per a l’explotació de la zona blava els propers anys. El nou contracte suposa un estalvi de 115.948 euros anuals.
– Finalment, quant als aparcaments en rotació de Parc Central, Plaça Granollers i Plaça de Cuba, està previst augmentar l’ocupació actualitzant i modernitzant la maquinària, així com posar en marxa una campanya per promoure l’ús.
[divider][divider]

S’obre una nova convocatòria d’ajuts al lloguer per a col•lectius específics.

 

OLH_ajuts_2

FOTOGRAFIA DE L’OFICINA LOCAL D’HABITATGE DE MATARÓ

L’oficina Local d’Habitatge obre el termini per tramitar els ajuts per al pagament del lloguer destinats a famílies que tinguin ingressos baixos o moderats i es trobin en situació de dificultats econòmiques amb l’objectiu d’evitar l’exclusió social.

La prestació les atorga l’Agència de l’Habitatge de la Generalitat de Catalunya i a Mataró les gestiona l’empresa municipal PUMSA.

Aquesta convocatòria d’ajuts, va dirigida a tres col·lectius diferenciats en:

  • Arrendataris que han estat beneficiaris de les prestacions adreçades a aturats de llarga durada (col·lectiu 1)
  • Beneficiaris de la prestació adreçada a persones que han perdut l’habitatge a conseqüència d’un desnonament o execució hipotecària (col·lectiu 2)
  • Titulars d’un contracte de lloguer obtingut a partir de l’1 de novembre de 2014 a través d’una Borsa de Mediació, habitatges gestionats per entitats sense ànim de lucre, administracions o entitats públiques, excepte l’Agència de l’Habitatge (col·lectiu 3)

 

L’import de l’ajut és d’un mínim de 240 € a un màxim de 2.400 € a l’any.

El termini per presentar les sol·licituds finalitza el 29 de maig pel primer i segon col·lectiu i el 30 d’octubre pel tercer.

En relació als requisits són els següents:

  • Acreditar residència legal a Catalunya durant 5 anys, dos dels quals han de ser immediatament anteriors a la data de la presentació de la sollicitud.
  • No pagar un lloguer superior al 600 €.
  • Estar al corrent de pagament.
  • Tenir domiciliat el cobrament de la prestació en una entitat financera.
  • Pagar el lloguer per mitjà de transferència bancària, rebut domiciliat, ingrés en compte o rebut emès per l’administrador de la finca.
  • Acreditar uns ingressos no superiors a 1,5 vegades l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC)

 

 

Informació i tramitació dels ajuts

La informació sobre les prestacions i els impresos necessaris es poden obtenir a l’Oficina Local d’Habitatge de Pumsa, a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró, o bé trucant al 010.

A través del web www.pumsa.cat i www.mataro.cat també es poden descarregar tots els impresos.

Finalment, per a la tramitació i entrega de la documentació cal dirigir-se a l’Oficina Local d’Habitatge de Mataró (c. de Pablo Iglesias,63. 1a planta despatx 10) en horari de 9 a 14h. de dilluns a divendres.

Els habitatges amb protecció oficial de PUMSA s’adjudicaran per sorteig

El Ple aprova un reglament per adjudicar l’habitatge públic a Mataró segons els mateixos procediments de la Generalitat

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir inicialment el Reglament del Registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial de Mataró, que aplicarà els mateixos procediments de la Generalitat per dur a terme les adjudicacions de pisos públics. Així, els habitatges amb protecció oficial de PUMSA inclosos a la Borsa de Lloguer s’adjudicaran per sorteig, excepte si es destinen a lloguer social i emergències, ja que llavors s’assignen segons els criteris del Servei de Benestar Social.

La Comissió d’Habitatge va elaborar el passat gener un protocol intern per millorar la gestió en les adjudicacions del parc d’habitatges públics, i al febrer es va aprovar per decret l’avantprojecte del reglament.
El reglament regula el procediment d’adjudicació, tant si es tracta de lloguer com de venda, basant-se en el Registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial de la Generalitat. Així, es crea el registre de sol·licitants propi de Mataró, que depèn del de la Generalitat per evitar duplicitats, i desapareix la Llista Única que utilitzava fins ara PUMSA per dur a terme les adjudicacions.
El nou reglament millorarà la transparència i donarà major seguretat jurídica als processos d’adjudicació.
Adjudicacions segons la tipologia d’habitatge
Els habitatges amb protecció oficial i propietat de PUMSA inclosos a la Borsa de Lloguer s’adjudicaven mitjançant la Llista Única, que amb un programa informàtic propi tenia en compte les característiques del sol·licitant, l’antiguitat al llistat i la tipologia d’habitatge. Amb el nou reglament, aquests habitatges s’adjudicaran per sorteig entre els inscrits al Registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial de Mataró (on estaran classificats segons la tipologia de sol·licitant i habitatge). Del sorteig s’extraurà una llista de reserva amb un any de vigència.
No hi ha canvis respecte al procediment per adjudicar els habitatges destinats a lloguer social i emergències, que s’assignen segons els criteris del Servei de Benestar Social, ara detallats al nou reglament. Els habitatges d’entitats financeres provinents de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya també se seguiran adjudicant com fins ara: amb els criteris de les entitats financeres i informe del Servei de Benestar Social.
Per últim, els habitatges privats cedits a la Borsa de Lloguer, que s’adjudicaven mitjançant Llista Única, passaran a assignar-se entre els inscrits en un llistat propi, tot i que els demandants hauran d’estar inscrits al Registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial de Mataró. S’aplicaran estrictament els criteris de la Generalitat garantint la transparència durant el procés: l’habitatge s’adjudica al sol·licitant que millor s’adapti a les característiques del mateix. En cas de coincidència, es tindrà en compte l’antiguitat de les sol·licituds.
Un cop aprovat inicialment pel Ple, el Reglament del Registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial de Mataró se sotmetrà durant 30 dies a informació pública. Passat aquest període, si no es presenten reclamacions ni suggeriments es considerarà aprovat definitivament.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANUNCI  PEL QUAL ES FA PÚBLICA LA LICITACIÓ D’UN CONTRACTE

 1. ENTITAT ADJUDICADORA

  •  Organisme

Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A. (PUMSA)

  •  Número d’expedient

SUB01-03/2015

2.  OBJECTE DEL CONTRACTE

  •  Tipus

Subministrament

  •  Descripció de l’objecte

Subministrament, instal·lació i manteniment del sistema de control per als aparcaments de Parc Central i Plaça Granollers

  •  Lloc de lliurament/execució

Mataró (Barcelona)

  •  Termini d’execució

4 anys i 4 mesos

 3. TRAMITACIÓ, PROCEDIMENT I FORMA D’ADJUDICACIÓ

  •  Tramitació

Ordinària

  •  Procediment

Obert

  •  Regulació

Contractació no harmonitzada

 4. VALOR ESTIMAT DEL CONTRACTE

151.800 €, IVA exclòs

 5.PRESSUPOST DE LICITACIÓ 

120.000 €, IVA exclòs

 6. OBTENCIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ I INFORMACIÓ

 

Per internet al web www.pumsa.cat a l’apartat Perfil del Contractant. Per examinar-la, a Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), 2a planta, despatx 10.

 7. PRESENTACIÓ D’OFERTES

  •  Data límit de presentació

20/04/2015, fins a les 13 h.

  •  Documentació que cal presentar

La indicada al Plec de clàusules particulars

  •  Lloc de presentació

Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A., C. de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10

  •  Admissió de variants

D’acord amb el Plec de clàusules particulars

 8. OBERTURA DE LES OFERTES

 30/04/2015, 13 h. Sala de juntes de PUMSA

 

Mataró, 9 d’abril de 2014

 

Àrea Jurídica de PUMSA

Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA). C. de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10. 08302 Mataró. Horari: de dl. a dj. de 9 a 14h i de 16 a 18h. Dv. de 9 a 14h.

Sala de juntes de  PUMSA: 2a planta, despatx 13 / Per a més informació: 93 741 56 10

 

S’obre la campanya d’ajuts al lloguer

imatge_ajuts_lloguer
L’Oficina Local d’Habitatge comença a tramitar els ajuts per al pagament del lloguer destinats a famílies que tinguin ingressos baixos o moderats i es trobin en situacions de dificultats econòmiques amb l’objectiu d’evitar l’exclusió social.
Aquestes prestacions les atorga l’Agencia de l’Habitatge de la Generalitat de Catalunya i a Mataró les gestiona l’empresa municipal PUMSA.
La primera tipologia d’ajuts al lloguer que s’obre és la de renovacions, dirigida a persones que ja han rebut la prestació durant l’any 2014 i segueixen complint els requisits per tramitar-la de nou.
L’import de l’ajut és d’un mínim de 240 € a un màxim de 2.400 € a l’any.
[divider]
El termini per presentar les sol·licituds finalitza el 20 de març i els requisits són els següents:
  • Acreditar la residència legal a Catalunya durant 5 anys, dos dels quals han d’ésser immediatament anteriors a la data de la sol·licitud.
  •  Ser titulars del contracte de lloguer. En cas dels contractes amb efectes a partir de l’1 de juny de 2013, cal acreditar la seva inscripció i la fiança al Registre de fiances dels contractes de lloguer de finques urbanes i el seu Reglament.
  • No disposar d’un habitatge de propietat, llevat que no disposin de l’ús i gaudi.
  • No pagar un lloguer mensual superior a 600 €.
  • Estar al corrent de pagament a data de la sol·licitud.
  • Pagar el lloguer per mitjà de transferència bancària, rebut domiciliat, fer ingrés en compte o rebut emès per l’administrador de la finca (s’admet qualsevol entitat bancària).
  • Per a majors de 65 anys (prestacions permanents): no acreditar ingressos superiors a 2,35 vegades l’IRSC (Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya).
  • Per a perceptors del 2014: no acreditar ingressos superiors a 1,5 vegades l’IRSC.
[divider]
Informació i tramitació dels ajuts
La informació sobre les prestacions i els impresos necessaris es poden obtenir a l’Oficina Local d’Habitatge de Pumsa, a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró, o bé trucant al 010.
A través del web www.pumsa.cat i www.mataro.cat també es poden descarregar tots els impresos.
Finalment, per a la tramitació i entrega de la documentació cal dirigir-se a l’Oficina Local d’Habitatge de Mataró (c. de Pablo Iglesias,63. 1a planta despatx 10) en horari de 9 a 14h. de dilluns a divendres.
 [separator]

El Consell d’Administració de PUMSA cessa el gerent de l’empresa municipal d’Urbanisme

La direcció de l’empresa es vol integrar dins l’estructura del mateix Ajuntament

El Consell d’Administració de PUMSA va aprovar ahir el cessament de César Fernández com a gerent de l’empresa municipal d’Urbanisme, càrrec que ocupava des de 1990.

La presidenta de PUMSA, Montserrat Rodríguez, va agrair a César Fernández la tasca realitzada durant gairebé 24 anys al capdavant de l’empresa i va atribuir el cessament a raons organitzatives i en cap cas a cap mena d’irregularitat.

El govern municipal emmarca el cessament del gerent en l’eix 4 “Mataró Eficient” del Pla de Mandat 2011-15, dins el qual s’hi estableix una línia d’austeritat en la despesa així com també una nova organització de l’Ajuntament, que va començar amb la integració dels organismes autònoms i segueix ara amb la fusió PUMSA i les seves dues filials. El projecte de fusió per absorció de les societats (PUMSA, Gintra i Prohabitatge) es va aprovar el passat 5 de desembre i comporta també l’establiment d’una nova línia directiva de l’empresa perquè estigui més integrada en l’Ajuntament.

En aquest sentit, el Consell d’Administració de PUMSA va aprovar ahir nomenar una direcció col·legiada formada per l’interventor de l’Ajuntament, Josep Canal, i el coordinador de l’Àrea de Serveis Territorials i Via Pública, Lluís Berenguer. Aquest últim ha estat també nomenat com a representant a la Junta general de la societat Porta Laietana SA i vocal al seu Consell d’Administració en substitució de César Fernàndez.

Hisenda trasllada les oficines a l’Edifici El Rengle

L’oficina  de Mataró de l’Agència Estatal d’Administració Tributària, fins ara ubicada al Camí Ral, es trasllada a la planta baixa de l’Edifici El Rengle, a la carretera de Barcelona, 41.

Durant els dies 30 i 31 les antigues oficines romandran tancades amb motiu del trasllat, i a partir del proper dilluns 4 de novembre l’atenció al públic es farà a l’Edifici El Rengle.

Les noves dependències ocupen un total de 1.541,07 m2 i han estat condicionades per l’empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA) després de formalitzar un contracte de lloguer amb l’Agència Tributària pels nous espais. S’han dut a terme totes les obres de condicionament i adequació de l’interior dels locals per tal d’adaptar-los a les necessitats de l’Agència Tributària.

 

Ocupació de l’edifici

Amb aquesta nova implantació, l’Edifici El Rengle assoleix un total del 76,7% d’ocupació.

L’ocupació total de l’edifici per plantes és la següent:

  • planta baixa comercial: 53%
  • planta primera d’oficines de gran superfície: 85,58%
  • planta segona d’oficines: 75,60%
  • planta tercera d’oficines: 82,84%
  • primera planta subterrània: 100% d’ocupació en trasters i locals, i un 66% en aparcaments.
  • segona planta subterrània d’aparcaments: 100% ocupada

 

Característiques de l’edifici

L’Edifici El Rengle té una construcció singular i compta amb una superfície de 30.000 m2 distribuïts en quatre plantes sobre rasant i dues més en soterrani.

L’edifici disposa de 8.424 m2 útils de superfície comercial i serveis en planta primera, segona i tercera, i 6.160 m2 útils en planta baixa.La tipologia d’empreses instal·lades a l’edifici fa que es fusionin petites, mitjanes i grans empreses, ocupant locals des de 254 a 1939 m2 construïts, complint així la missió de l’edifici.

L’agost de 2012 s’hi va instal·lar Mercadona, consolidant l’oferta comercial. Aquesta varietat d’usos –empresarial, comercial i administratiu- suposa un benefici en el desenvolupament del teixit econòmic i comercial de Mataró, a més d’un enriquiment per a l’entorn.

Anunci pel qual es fa pública la licitació d’una contracte

1. ENTITAT ADJUDICADORA

 a) Organisme

Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A. (PUMSA)

b) Número d’expedient

URB01-09/2013

 

2. OBJECTE DEL CONTRACTE

 a) Tipus

Obra

 b) Descripció de l’objecte

Obres d’urbanització de la UA-84 Eix Herrera-Escorxador. Polígon 1. Fase 1: obertura del c/ Viladomat

 c) Lloc de lliurament/execució

Mataró (Barcelona)

 d) Termini d’execució

6 mesos

 

3. TRAMITACIÓ, PROCEDIMENT I FORMA D’ADJUDICACIÓ

 a) Tramitació

Ordinària

b) Procediment

Obert

c) Regulació

Contractació no harmonitzada

 

4. PRESSUPOST DE LICITACIÓ

 188.048,92 €, IVA exclòs

 

5. OBTENCIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ I INFORMACIÓ

 

Per internet al web www.grup-pumsa.cat a l’apartat Perfil del Contractant. Per examinar-la, a Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA), 2a planta, despatx 10.

 

6. PRESENTACIÓ D’OFERTES

 

a) Data límit de presentació

22/10/2013, fins a les 13 h.

 b) Documentació que cal presentar

La indicada al Plec de clàusules particulars

 c) Lloc de presentació

Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A., C. de Pablo Iglesias, 63, 2a planta, despatx 10

 d) Admissió de variants

D’acord amb el Plec de clàusules particulars

 

7. OBERTURA DE LES OFERTES

05/11/2013, 13 h. Sala de reunions del Grup PUMSA.

 

 Mataró, 30 de setembre de 2012

 Àrea Jurídica de PUMSA

L’Ajuntament aprova inicialment el projecte d’urbanització dels terrenys de l’àmbit Iveco-Renfe més propers al Tecnocampus

El passat  16 de setembre la Junta de Govern Local va aprovar inicialment el projecte d’urbanització del sector PMU-09d “avinguda d’Ernest LluchVeïnat de Valldeix”, els terrenys de l’àmbit Iveco-Renfe que estan a tocar del Tecnocampus.

En concret, el projecte comprèn l’illa definida per l’avinguda d’Ernest Lluch, l’avinguda del Maresme, les vies de Renfe, el carrer de Narcís Monturiol i un vial de nova planta prolongació del carrer de Narcís Monturiol i paral·lel a l’avinguda d’Ernest Lluch. Suposa un total de 20.620 m2. També inclou una porció de sòl de zona verda, de 9.003 m2, situada al veïnat de Valldeix.

Aquest projecte està vinculat a la modificació puntual del Pla General als àmbits Iveco-Renfe-Farinera-Veïnat de Valldeix, aprovada provisionalment en el Ple municipal de 2 de maig de 2013. Aquesta modificació suposa que el Pla de millora urbana, previst inicialment en un sol polígon, es dividirà en tres sectors de gestió i desenvolupament urbanístic independents: PMU-09d Avda. Ernest Lluch-Valldeix, PMU-10 Isaac Peral-Renfe i PMU-11 Iveco-Farinera.

  

Descripció de les obres d’urbanització

Abans d’iniciar les obres d’urbanització és necessari enderrocar edificacions existents, ja que són incompatibles amb el nou planejament. També s’enderrocarà un tram del paviment del carrer de Juan de la Cierva i s’adequarà el carrer de Narcís Monturiol, que queden substituïts per la nova vialitat.

El projecte d’urbanització aprovat és el projecte tècnic necessari per executar les obres que determina el planejament i que són a grans trets obrir el nou carrer i urbanitzar tant els vials com els espais lliures destinats a zona verda. Els treballs permetran delimitar la urbanització amb els serveis corresponents de les parcel·les residencials i d’equipament resultants de la ordenació.

Les obres d’urbanització consisteixen en la pavimentació de les calçades i les voreres afectades de tot l’àmbit.

Pel que fa al clavegueram, es preveu la col·locació d’una nova xarxa de col·lectors que millorarà i connectarà amb l’existent. També es modificarà la xarxa d’aigua, es soterraran les línies elèctriques, es substituirà la xarxa de telecomunicacions i s’ampliarà la de gas per cobrir tota la nova urbanització.

Es preveu també la instal·lació de l’enllumenat públic adaptat a cadascun dels diferents espais. També s’hi ubicaran contenidors soterrats per a la recollida dels residus urbans.

Quant a la jardineria, es plantaran diferents espècies vegetals, i s’instal·larà un sistema de reg automatitzat. A la façana litoral es donarà continuïtat al Parc de Mar.

 

 El sector en xifres

El projecte d’urbanització a desenvolupar afecta a una superfície total de 29.623 m2 (aproximadament 3 illes de l’Eixample de Barcelona) de sòl dels quals 22.251 m2 són de sòl públic i, d’aquests, 4.899 m2 es destinaran a sistema viari, 13.616 m2 a espais lliures i zones verdes i 3.739 m2 a equipament.

Dels 29.623 m2, 7.372 m2 són de sòl privat, un 13% destinat a sostre terciari i un 87% a usos residencials, hotelers i/o terciaris.

 

Pressupost i termini

El pressupost estimat per a l’execució de les obres és de 2,9 milions d’euros, sense IVA, amb un termini d’execució de 10 mesos aproximadament.

El pressupost estimat per a l’execució de les obres és de 2,9 milions d’euros, sense IVA, amb un termini d’execució de 10 mesos aproximadament. Els costos d'urbanització els assumiran els propietaris del sector.

 

Tramitació

El projecte és sotmès a informació pública per un període de 30 dies. Abans de l’aprovació definitiva, el projecte ha d’obtenir el vist-i-plau de les administracions competents.

Acord entre PUMSA i Copcisa per fer viable la societat d’economia mixta Porta Laietana
La crisi immobiliària i el retard en la gestió urbanística del sector Iveco-Renfe fan modificar les obligacions fixades inicialment entre els socis

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir, 5 de setembre, la modificació de les condicions del contracte entre l’empresa municipal d’urbanisme, PUMSA, i el Grup Copcisa per donar viabilitat a la societat d’economia mixta Porta Laietana SA. L’objectiu també és resoldre el desequilibri que s’ha produït entre els compromisos de cadascun dels socis contrets inicialment.

PUMSA va convocar al 2005 un concurs públic per triar un soci privat amb qui gestionar les finques del sector Iveco-Renfe-Farinera/veïnat de Valldeix per al seu desenvolupament urbanístic, encara pendent. El Grup Copcisa va guanyar el concurs, al qual es van presentar 4 empreses més. Aquell mateix any es va crear la societat Porta Laietana, integrada al 50% per PUMSA i Iluro Residencial SL (propietat del Grup Copcisa).

En el contracte signat en el seu dia per les parts, Copcisa es comprometia a comprar les finques d’aprofitament privat que s’adjudiquessin a Porta Laietana en la reparcel·lació del sector, excepte el 50% del sostre destinat a habitatges de protecció oficial i concertat, que se cediria a PUMSA. El soci privat també acceptava finançar les necessitats de tresoreria de Porta Laietana i es comprometia a cedir a l’empresa municipal el 50% del benefici que li correspondria per la venda de solars.

Així, Copcisa es va fer càrrec fins al 2009 de les despeses generades per un préstec de 30 milions d’euros que va permetre comprar a PUMSA els antics terrenys d’Iveco-Pegaso (més de 32.000 m²). Aquell any, ja en plena crisi immobiliària i econòmica a Espanya, PUMSA va acceptar un ajornament de part de les obligacions de Copcisa.

  

Nou marc de relacions

Després d’un període de negociacions, el Consell d’Administració de PUMSA va aprovar el 25 de juliol alliberar a Copcisa de totes les obligacions a les quals li obligava el concurs, excepte de la cessió del 50% del benefici que obtingui. A canvi, el soci privat aportarà 4 milions d’euros que serviran per reduir el deute financer de la societat, de gairebé 33 milions d’euros, i assumir el pagament de l’Impost de Béns Immobles. Igualment, Copcisa mantindrà el 50% de la societat mixta.

Per arribar a aquest acord s’han tingut en compte els canvis en el mercat immobiliari –la crisi immobiliària ha provocat caigudes de més del 50% en el valor del sòl respecte al 2005– i el fet que el soci privat tampoc hauria pogut complir les seves obligacions perquè no s’ha conclòs la tramitació dels instruments de planejament i gestió urbanística dels terrenys. Amb el nou marc de relacions, es garanteix la continuïtat de Porta Laietana i els socis renuncien a possibles reclamacions per incompliments contractuals.

  

Refinançament de Porta Laietana

Paral·lelament, el Consell d’Administració de PUMSA va aprovar una novació del préstec pel finançament del deute de Porta Laietana.

Entre les condicions pactades per al nou préstec amb l’entitat bancària, el BBVA, s’inclou una carència total d’interessos i capital durant 3 anys i una quitança inicial de 2 milions d’euros. L’import del préstec a renovar serà de gairebé 27 milions d’euros.

En els propers 3 anys l’Ajuntament previst completar el procés de transformació del sòl. El passat mes de maig el Ple municipal va aprovar provisionalment el nou planejament d’Iveco-Renfe-Farinera/veïnat de Valldeix per adaptar-lo a les condicions actuals del mercat i fer possible el seu desenvolupament urbanístic.